Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänker att jag kanske skulle klara av att dricka alkoholfria viner. Men vet inte. Alltså tillsammans med andra? Inte själv. Själv ska jag inte dricka alls. Det får jag inte.
Saknar smaken lika mycket som effekten. Tänk om jag kan klara av att nöja mig med smaken av ett gott rött alkoholfritt vin utan att vilja ha mer?
En frisk människa som inte lider av alkoholism skulle aldrig sitta och förhandla så med sig själv. Det här är ditt absolut tydligaste tecken på att du har problem med alkohol, rätt stora problem.
 
Jo ni har rätt 😞
Och ÄNDÅ kan jag inte alls släppa de tankarna. Varför?!!
Kan inte slappna av. Måste göra saker konstant. Har redan gjort alla måsten. Skulle kunna sitta på kontoret men det tar emot av någon anledning. Brukade ofta dricka något glas direkt efteråt som belöning. Ibland samtidigt. Men nu kan jag inte göra så längre.

Det tar emot att ringa sponsorn också. Förstår inte varför. Hon är jättegullig och klok. Men jag skulle så gärna vilja komma med roligare nyheter och inte bara höra av mig när det är kaos. Rädd att hon tröttnar.

Känns som jag håller på med ”vita knogar” eller vad det kallas för. För just nu är det så svårt.
Måste jag läggas in? Det vore fruktansvärt. Skulle väl gå att lösa med det praktiska hemma men skulle kännas som ett enormt nederlag.
Just nu vet jag ingenting om någonting.
 
Jo ni har rätt 😞
Och ÄNDÅ kan jag inte alls släppa de tankarna. Varför?!!
Kan inte slappna av. Måste göra saker konstant. Har redan gjort alla måsten. Skulle kunna sitta på kontoret men det tar emot av någon anledning. Brukade ofta dricka något glas direkt efteråt som belöning. Ibland samtidigt. Men nu kan jag inte göra så längre.

Det tar emot att ringa sponsorn också. Förstår inte varför. Hon är jättegullig och klok. Men jag skulle så gärna vilja komma med roligare nyheter och inte bara höra av mig när det är kaos. Rädd att hon tröttnar.

Känns som jag håller på med ”vita knogar” eller vad det kallas för. För just nu är det så svårt.
Måste jag läggas in? Det vore fruktansvärt. Skulle väl gå att lösa med det praktiska hemma men skulle kännas som ett enormt nederlag.
Just nu vet jag ingenting om någonting.
I nästan varje inlägg skriver du "vet inte/förstår inte varför" eller "varför?"
Svaret på typ alla dina varför är - för att du är alkoholist. Du har en lömsk och farlig sjukdom.
 
I nästan varje inlägg skriver du "vet inte/förstår inte varför" eller "varför?"
Svaret på typ alla dina varför är - för att du är alkoholist. Du har en lömsk och farlig sjukdom.
Är extremt trög för det går inte in hela vägen. Förstår absolut att jag är det och samtidigt kan jag få för mig att det inte finns några problem alls. Det är det jag inte förstår.
När det gäller andra saker så har jag bestämt mig för något så gör jag det men när det gäller alkoholen är det som att allt blir som det blir. Är så ENORMT trött på det!
 
Jo ni har rätt 😞
Och ÄNDÅ kan jag inte alls släppa de tankarna. Varför?!!
Kan inte slappna av. Måste göra saker konstant. Har redan gjort alla måsten. Skulle kunna sitta på kontoret men det tar emot av någon anledning. Brukade ofta dricka något glas direkt efteråt som belöning. Ibland samtidigt. Men nu kan jag inte göra så längre.

Det tar emot att ringa sponsorn också. Förstår inte varför. Hon är jättegullig och klok. Men jag skulle så gärna vilja komma med roligare nyheter och inte bara höra av mig när det är kaos. Rädd att hon tröttnar.

Känns som jag håller på med ”vita knogar” eller vad det kallas för. För just nu är det så svårt.
Måste jag läggas in? Det vore fruktansvärt. Skulle väl gå att lösa med det praktiska hemma men skulle kännas som ett enormt nederlag.
Just nu vet jag ingenting om någonting.
Jag tror du har svårt att släppa tankarna för att:
1. Ditt logiska jag vill sluta men din kropp, dina vanor och delar av din hjärna vill att du skall fortsätta dricka.
2. Det är svårt att sluta dricka när man är beroende. Det är jobbigt, men det är värt det i längden.
3. Du saknar verktyg att ta till när det känns såhär. Och du saknar dem för att du inte varit i behandling, och precis har börjat samtala med professionella om ditt beroende.

Ja, du lever med vita knogar. Att förhandla med sig själv och drogromantisera är ett typiskt tecken på abstinens och vita knogar-nykterhet. Du kämpar fortfarande extremt hårt för att kontrollera din omgivning och att inte behöva ändra dina vanor eller din vardag för att kunna tillfriskna. Du kan inte bara plocka bort flaskan, för den har varit ditt sätt att hantera allt negativt i din vardag. Tar du bara bort flaskan men inte får hjälp att hitta andra metoder för att hantera det som är negativt för ditt välmående är det bara en tidsfråga tills du dricker igen—det är vita knogar-nykterhet.
 
Fick tre böcker av moster när de var här. Ska börja läsa en av dem. Känns som en röd tråd med tanke på titlarna 😅
DE789400-1D72-4B10-AAD3-138ACE48633A.jpeg


Vad som helst som får mig på andra tankar 🙏
 
Det går inge vidare. Kan inte koncentrera mig alls.
Orkar inte prata med någon. Känner mig sämst.
Städade en liten stund. Kändes bra just då men så fort jag slutade kom massor av negativa tankar igen.
Tänkte på psykologen. Letade fram pappren från de mötena.
Ska försöka nu att möta dessa tankar. Men så svårt! Funkar ett litet tag sen är de igång igen :rage:

Så less! Är inte direkt trött men funderar på att gå och lägga mig. Känns så tomt alltihop. På fredag händer en rolig sak förhoppningsvis. I vanliga fall hade jag varit peppad inför det men nu känns allt blaha. Helt grått.
Hur kommer det sig att hela världen är så grå för? Vart är alla vackra kulörer?
Eller är det bara jag som tappat färgen? Grå. Så grå som en mus 😞
 
Tog en extra tablett ikväll. Av misstag för tog ju en extra tidigare så tänkte jag tar två senare till middagen. Men då blev det tre istället. Kom på det sen först efter jag svalt att det nog blev fel :o

Tänkte på tidigare inlägg. Har funderat på flera stycken av det ni skrivit. Många bra tips och synpunkter 🙏❤️

Känns hela tiden som att jag inte gör tillräckligt. Inom alla möjliga områden i livet. Att jag inte gör tillräckligt för att bli nykter.
Det stressar mig.
Försöker verkligen ta en dag i taget. Men stundtals känns det riktigt tungt.

Glad jag har massa projekt i trädgården. Och hästarna såklart.
Ska försöka vara hemma så mycket som möjligt nu under helgen.

Tänkte för ett år sedan. Vilket kaos det var då. Så nånting har ju hänt. Till det bättre hoppas jag.
Även fast det är lång väg kvar.
Inte en kotte visste om detta. Inte jag heller egentligen.
Visste att något var fel och att det jag höll på med inte var hållbart och bara spårade ut mer och mer.
 
Är extremt trög för det går inte in hela vägen. Förstår absolut att jag är det och samtidigt kan jag få för mig att det inte finns några problem alls. Det är det jag inte förstår.
När det gäller andra saker så har jag bestämt mig för något så gör jag det men när det gäller alkoholen är det som att allt blir som det blir. Är så ENORMT trött på det!
Tänk såhär. Skulle du inte ha några problem med alkohol så hade det inte varit ett problem att vara nykter i några månader även om du har alkohol hemma.
 
Dag 11

Om tre dagar har jag varit nykter i två veckor. Två veckor känns mycket bättre än bara 11 dagar.
För ett år sedan hade 11 dagar varit en omöjlighet. Klarade några dagar hit och dit men inte så lång tid som nu.

Försöker tänka positivt. Men känner mig så konstig ofta och allt annat än positiv.

Började gråta i morse när jag sadlade. Vet inte ens varför. Sen gick det tack och lov över.
Har just nu så långa krav som möjligt på mig själv. Men det är jättesvårt. Vill mycket mer.
Ska ta många pauser idag. Psykologen sa att det var bra för mig att göra så. 5 min bara vara innan nästa uppgift. Men så svårt det är! Ska träna på det idag så får vi se
 
Dag 11

Om tre dagar har jag varit nykter i två veckor. Två veckor känns mycket bättre än bara 11 dagar.
För ett år sedan hade 11 dagar varit en omöjlighet. Klarade några dagar hit och dit men inte så lång tid som nu.

Försöker tänka positivt. Men känner mig så konstig ofta och allt annat än positiv.

Började gråta i morse när jag sadlade. Vet inte ens varför. Sen gick det tack och lov över.
Har just nu så långa krav som möjligt på mig själv. Men det är jättesvårt. Vill mycket mer.
Ska ta många pauser idag. Psykologen sa att det var bra för mig att göra så. 5 min bara vara innan nästa uppgift. Men så svårt det är! Ska träna på det idag så får vi se
Jag gråter i perioder ofta en skvätt då jag kör på jobb, men det är ett tecken på att jag är stressad. Jag har ingen aning om varför jag gråter egentligen, men tänker att jag behöver det just då. Mer än så behöver jag inte veta heller.

Pauser är bra! Tänk på att njuta av de pauserna - känn dofterna, känn solens värme, hör fågelsången, andas, vila blicken, krama katten/hästen/hunden osv. Bort med telefonen de stunderna.
 
Jag kan tycka att det är väldigt befriande att gråta, när jag haft tuffa perioder (sjuka föräldrar, översvämning i huset osv) har det känts som en stor lättnad att bara öppna dammen och släppa ut allt. Speciellt om man har någon att öppna upp sig till också, då är bördan plötsligt så mycket lättare när man får höra att det är ok att vara ledsen
 
Igår var första dagen på några veckor jag verkligen kände mig nykter. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men mer på riktigt nykter. Inte bara krampaktigt utan mer att jaha så här är det.

Var och gjorde lite ärenden i stan och åkte förbi en stor affär, den som är bredvid Systembolaget eftersom jag ändå skulle in på ytterligare en affär i närheten.
Rejält med folk. Som alltid på fredagar. Dessutom innan långhelg. Så dålig tajming att handla just idag men vad göra började eka tomt i skåpen och bland hyllorna hemma.

Gick in men fick gå ut igen. Pga panik och började se dåligt. Blev rädd att jag skulle få en attack. Så satt bara utanför ett tag sen nya tag.
Utan partner hade jag aldrig fixat att handla idag. Sånt tålamod den människan har :o
Han har tagit ledigt halvdag idag och måndag är ju röd dag så bra att handlingen blev gjord nu.
Jag plockade ihop grejer och han skannade och la i kassar.

Systembolaget som sagt bredvid. Konstaterade att det var mycket folk där. Inte mer än så. Sa ingenting. Det var som att platsen inte ens existerade.
Köpte någon god alkoholfri cider och saft inne på affären och massor med annat. Så kommer kunna äta och dricka gott ändå :)

Är så jäkla slut i huvudet nu. Ska dricka lite kaffe och sen se vad jag orkar hitta på mer.
 
Dag 13

Har en sån mysig morgon med massor av skratt. Har ingen tid att passa. Strömavbrott men började bara skratta för det kändes så typiskt att jag var så kaffesugen just då 😂
Nu dricker jag kaffe ☕🙏
Så dagen är räddad :bump:


Ser ut att vara fint väder ute! Just nu men är ju som det är med vädret. Partners kommentar för någon dag sen var så klockren.
- ja vädret växlar lika fort som ditt humör

Haha ja 😂🙈 men snart blir det förhoppningsvis mer stabilt. Håller tummar, tassar och hovar för det 🙏

Ha en fin valborg idag alla ni fina människor! Jag ser fram emot en nykter valborg för första gången på mycket länge 😊
 
Så jävla less på mig själv. Blir arg för småsaker 😭
- Du beter dig precis som ett barn.

Ja förlåt att jag är helt misslyckad och inte klarar av nånting!

Sitter inne nu och skrek - kom inte hit.

Har blivit en sån hemsk person orkar inte ha det så här mer 😭 Vet inte vad jag ska ta vägen
 
Så jävla less på mig själv. Blir arg för småsaker 😭
- Du beter dig precis som ett barn.

Ja förlåt att jag är helt misslyckad och inte klarar av nånting!

Sitter inne nu och skrek - kom inte hit.

Har blivit en sån hemsk person orkar inte ha det så här mer 😭 Vet inte vad jag ska ta vägen

Du måste sluta klanka ner på dig själv, och om det var partner som sa att du beter dig som ett barn så var det väldigt okänsligt.

Humöret är upp och ner en längre tid i början, det blir bättre. Men du måste inse att du går igenom nånting livsomvälvande, det är klart man inte är på topp!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 034
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 354
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp