Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska jag klara detta?
Tål inte mig själv. Det drabbar mina närmaste.
Upp och ner. Ner och upp.
SKÄRP MIG!!

Att börja gråta för minsta lilla är det min nya identitet?
Allt är ok men det känns hemskt.
Inget behöver ens hända och ändå känns det som att marken rör sig.
De enda som inte dömmer så som det känns är hästarna och min katt.

Jag har redan dömt mig. Men jag vill ändra på domen. Snälla jag kan bättre. Jag ÄR bättre.
Men jag måste bevisa det igen och igen och igen.
Hur många gånger, vad jag än gör är jag aldrig tillräcklig.
Fel, fel, fel.

En vecka och en dag nykter nu. Inte mycket men en början.
 
Hur ska jag klara detta?
Tål inte mig själv. Det drabbar mina närmaste.
Upp och ner. Ner och upp.
SKÄRP MIG!!

Att börja gråta för minsta lilla är det min nya identitet?
Allt är ok men det känns hemskt.
Inget behöver ens hända och ändå känns det som att marken rör sig.
De enda som inte dömmer så som det känns är hästarna och min katt.

Jag har redan dömt mig. Men jag vill ändra på domen. Snälla jag kan bättre. Jag ÄR bättre.
Men jag måste bevisa det igen och igen och igen.
Hur många gånger, vad jag än gör är jag aldrig tillräcklig.
Fel, fel, fel.

En vecka och en dag nykter nu. Inte mycket men en början.
Du behöver inte bevisa någonting. Du verkar vara en jättefin människa!
Just nu är du i ett läge där du reagerar på ett sätt du inte är van vid, det har hänt väldigt många stora saker i ditt liv på kort tid och hjärnan vet inte hur den ska tackla allting. Det är helt normalt att börja gråta för småsaker då.
Ta en timme i taget, bryt ihop när du behöver det och prata med folk omkring dig (eller oss) för att bearbeta händelserna. Det kommer att bli bättre, men det måste få ta tid ❤️
 
Hur ska jag klara detta?
Tål inte mig själv. Det drabbar mina närmaste.
Upp och ner. Ner och upp.
SKÄRP MIG!!

Att börja gråta för minsta lilla är det min nya identitet?
Allt är ok men det känns hemskt.
Inget behöver ens hända och ändå känns det som att marken rör sig.
De enda som inte dömmer så som det känns är hästarna och min katt.

Jag har redan dömt mig. Men jag vill ändra på domen. Snälla jag kan bättre. Jag ÄR bättre.
Men jag måste bevisa det igen och igen och igen.
Hur många gånger, vad jag än gör är jag aldrig tillräcklig.
Fel, fel, fel.

En vecka och en dag nykter nu. Inte mycket men en början.
När har du nästa psykologbesök?
Känns det främmande att ta kontakt med kyrkan? Deras personal är utbildade i samtalsterapi och brukar kunna ta emot med väldigt kort varsel. Hade enormt stöd av dem när sonen dog, och fick hjälp att reda ut mina tankar.....
Tror verkligen du behöver hjälp att vända dina tankar och förstå att du är enormt duktig och gör ett jättejobb!! :heart
 
Och för att komma med ett väldigt oväntat tips: ladda ner Tetris på mobilen och börja spela det. Läste en gång för många år sedan om en studie där man provat Tetris för personer som nyligen varit med om ett trauma, och såg att det hjälpte dom.
Jag har själv använt det efter stora omskakande händelser, och det känns faktiskt som att det funkar. I början flera gånger per dag och sen har det fasats ut.
 
Hur ska jag klara detta?
Tål inte mig själv. Det drabbar mina närmaste.
Upp och ner. Ner och upp.
SKÄRP MIG!!

Att börja gråta för minsta lilla är det min nya identitet?
Allt är ok men det känns hemskt.
Inget behöver ens hända och ändå känns det som att marken rör sig.
De enda som inte dömmer så som det känns är hästarna och min katt.

Jag har redan dömt mig. Men jag vill ändra på domen. Snälla jag kan bättre. Jag ÄR bättre.
Men jag måste bevisa det igen och igen och igen.
Hur många gånger, vad jag än gör är jag aldrig tillräcklig.
Fel, fel, fel.

En vecka och en dag nykter nu. Inte mycket men en början.

Jag tror du behöver synliggöra de extremt höga krav du ställer på dig själv i den här situationen. Jag för känslan av att du tänker att det ska gå helt smärtfritt och smidigt, men så kommer det ju inte bli. Det KOMMER bli tufft att sluta dricka! Och det är mer än helt ok att må dåligt, vara ledsen, känna sig överkänslig och allt vad det nu innebär. Du måste få känna sådär utan att du klankar mer på dig själv för att du känner så. Döm inte dig själv så hårt! Hade du agerat och sagt likadant mot en vän som var i samma sits som du är i nu?
 
Jo jag vet ska inte ens lukta helst.
Har varit ute och grejat. Kom in nyligen. Ska dricka lite kaffe. Suget är borta för tillfället. Skriver för tillfället för helt plötsligt kanske det kommer igen :meh:

Blivit bjuden på någon middag eller var det nu är med partners bror och hans fru. Känner ingen av dem speciellt bra. Undrar om det förväntas dricka alkohol? Känns som ett typiskt sådant tillfälle 😞

Jo ska gå på ett till AA möte denna vecka men inte idag eller imorgon hinner jag inte. Tänkte på torsdag och/eller fredag.

Sen är det Valborg. Känns sådär det med. Blir antingen Stockholm eller Uppsala eller båda.
Helst vill jag vara hemma 🙈
Fast vill höra sång! Men det kan man göra här i närheten behöver inte åka så långt för det.
Mer i stan känns det mer som risk för fest och fylla. Nåväl en dag i taget är ju flera dagar kvar tills dess :)
 
Jo jag vet ska inte ens lukta helst.
Har varit ute och grejat. Kom in nyligen. Ska dricka lite kaffe. Suget är borta för tillfället. Skriver för tillfället för helt plötsligt kanske det kommer igen :meh:

Blivit bjuden på någon middag eller var det nu är med partners bror och hans fru. Känner ingen av dem speciellt bra. Undrar om det förväntas dricka alkohol? Känns som ett typiskt sådant tillfälle 😞

Jo ska gå på ett till AA möte denna vecka men inte idag eller imorgon hinner jag inte. Tänkte på torsdag och/eller fredag.

Sen är det Valborg. Känns sådär det med. Blir antingen Stockholm eller Uppsala eller båda.
Helst vill jag vara hemma 🙈
Fast vill höra sång! Men det kan man göra här i närheten behöver inte åka så långt för det.
Mer i stan känns det mer som risk för fest och fylla. Nåväl en dag i taget är ju flera dagar kvar tills dess :)

Det är ju bara att säga att du inte ska ha någon alkohol på den där middagen. Ta det med din partner innan så ju han också se till att det styrs rätt. 🙂
 
Jo jag vet ska inte ens lukta helst.
Har varit ute och grejat. Kom in nyligen. Ska dricka lite kaffe. Suget är borta för tillfället. Skriver för tillfället för helt plötsligt kanske det kommer igen :meh:

Blivit bjuden på någon middag eller var det nu är med partners bror och hans fru. Känner ingen av dem speciellt bra. Undrar om det förväntas dricka alkohol? Känns som ett typiskt sådant tillfälle 😞

Jo ska gå på ett till AA möte denna vecka men inte idag eller imorgon hinner jag inte. Tänkte på torsdag och/eller fredag.

Sen är det Valborg. Känns sådär det med. Blir antingen Stockholm eller Uppsala eller båda.
Helst vill jag vara hemma 🙈
Fast vill höra sång! Men det kan man göra här i närheten behöver inte åka så långt för det.
Mer i stan känns det mer som risk för fest och fylla. Nåväl en dag i taget är ju flera dagar kvar tills dess :)
Låt partnen prata med bror och fru i förväg så att det blir en alkoholfri kväll. Som någon föreslog vid tidigare tillfälle går det ju utmärkt att "skylla" på medicin eller liknande - eller bara att ni bestämt er för en vit månad. Vadsomhelst egentligen. Om varken du eller partner vill dricka gör de kanske inte det själva heller.

Var hemma om du vill vara hemma. :heart
 
Hur ska jag klara detta?
Tål inte mig själv. Det drabbar mina närmaste.
Upp och ner. Ner och upp.
SKÄRP MIG!!

Att börja gråta för minsta lilla är det min nya identitet?
Allt är ok men det känns hemskt.
Inget behöver ens hända och ändå känns det som att marken rör sig.
De enda som inte dömmer så som det känns är hästarna och min katt.

Jag har redan dömt mig. Men jag vill ändra på domen. Snälla jag kan bättre. Jag ÄR bättre.
Men jag måste bevisa det igen och igen och igen.
Hur många gånger, vad jag än gör är jag aldrig tillräcklig.
Fel, fel, fel.

En vecka och en dag nykter nu. Inte mycket men en början.

Du kämpar mot ett beroende och det är en ingen lätt sak. Vore det inte det så hade inga beroenden funnits. Det är en massa hjärnkemi inblandat som du inte kan styra över och beroendet har förändrat hjärnans belöningssystem.

Det gör att det är svårt, men långt från omöjligt, att ta sig ur beroendet och få hjärnan att sukta efter fel sorts belöningar. Under tiden kommer det att vara jobbigt och du kommer att uppleva en mängd känslor som du inte är van vid. Men det är inte ditt fel och de känslor som du upplever nu varken karaktäriserar eller determinerar vem du är - inte nu och heller inte i framtiden. Det är jobbiga känslor som du upplever nu men som kommer att förändras senare. Det kommer trubbas av för att till sist försvinna.
 
Sen är det Valborg. Känns sådär det med. Blir antingen Stockholm eller Uppsala eller båda.
Helst vill jag vara hemma 🙈
Fast vill höra sång! Men det kan man göra här i närheten behöver inte åka så långt för det.
Mer i stan känns det mer som risk för fest och fylla. Nåväl en dag i taget är ju flera dagar kvar tills dess :)
Säg nej, och välj det firandet som passar bäst för dig i denna känsliga period. Prioritera dina känslor, du har rätt att välja vad du vill göra under en högtid som kan kännas jobbig som nynykter.
Tror du att det är dina skuldkänslor som gör att du känner att du behöver gå med på aktiviteter du eg. inte vill delta i? Eller är du ovan att sätta ditt mående i första rummet? Tror du att det är något du kan öva på?
 
Idag är det tydligen en sådan dag då det inte känns som att jag har några problem alls. Jo såklart problem finns ju alltid men jag menar att jag skulle ha problem med alkohol.

Vilket jag har jag vet! Och ändå blir det så här. Varför? Vad håller jag på med?
Har inte druckit.

Tänker att jag kanske skulle klara av att dricka alkoholfria viner. Men vet inte. Alltså tillsammans med andra? Inte själv. Själv ska jag inte dricka alls. Det får jag inte.
Saknar smaken lika mycket som effekten. Tänk om jag kan klara av att nöja mig med smaken av ett gott rött alkoholfritt vin utan att vilja ha mer?
 
Idag är det tydligen en sådan dag då det inte känns som att jag har några problem alls. Jo såklart problem finns ju alltid men jag menar att jag skulle ha problem med alkohol.

Vilket jag har jag vet! Och ändå blir det så här. Varför? Vad håller jag på med?
Har inte druckit.

Tänker att jag kanske skulle klara av att dricka alkoholfria viner. Men vet inte. Alltså tillsammans med andra? Inte själv. Själv ska jag inte dricka alls. Det får jag inte.
Saknar smaken lika mycket som effekten. Tänk om jag kan klara av att nöja mig med smaken av ett gott rött alkoholfritt vin utan att vilja ha mer?
Det där är alkoholismedjävulen som pratar igen :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 694
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp