Bukefalos 28 år!

All inclusive for dummies

Luff

Trådstartare
Jahapp. Nu så ska vi åka på semester - All inclusive.
Och då det var hundra år sedan vi var på charter så har vi ingen koll.

Så därför lite frågor. Av de mer korkade slagen kanske.

Handdukar? Ingår det hur många som helst?

Man får ju inte ha flaskor o dylikt i handbagaget - men kan jag ha med specialschampoo i resväskan?
 
Sv: All inclusive for dummies

I det incheckade bagaget får du ha hur mycket vätskor du vill :)
I handbagaget kan du ha miniflaskor om det är något du måste ha på planet, eller om du inte ska checka in nån väska.

När jag varit all inclusive har dom bytt handdukar varje dag, om man vill.
Det har även funnits strandhanddukar som ingår.
 
Sv: All inclusive for dummies

Handdukar byter de om du lämnar dem på golvet, hänger du upp dem är det inte alltid de gör det.
Det brukar stå i badrummet i så fall
 
Sv: All inclusive for dummies

Jo att det finns på rummet och byten visste jag men om det ingick fler var mer min fundering.

Någon som har mer tips för All Inclusivenybörjare?
 
Sv: All inclusive for dummies

bara att säga till så brukar man få fler :) antingen städarna eller i receptionen
 
Sv: All inclusive for dummies

På de flesta hotell finns handdukar vid poolen. Normalt sett finns det inte handdukar att ta med sig utanför hotellområdet dock, så vill du åka till en annan strand brukar man få ta med sig sina egna handdukar, eller köpa på plats.

Du får ta med dig vad du vill förutom vapen och annat olagligt i väskan du checkar in. Schampo är inga som helst problem, även om det är receptbelagt.
 
Sv: All inclusive for dummies

Ok - lämna hagelgeväret hemma alltså. Hehe.
Men metalldetektorn? Tar den även dragkedjor i jeans och metallknappar?
 
Sv: All inclusive for dummies

Men metalldetektorn? Tar den även dragkedjor i jeans och metallknappar?
Ja, det gör den ju, men den reagerar inte på så små saker. Det måste till lite massa för att maskinen ska pipa. Och det är ju ingen fara om det piper, det som händer är att tulltjänstemannen/kvinnan tar dig till sidan och visiterar dig på typ 10 sekunder. Sen får man gå.

Egentligen är det hur lätt som helst att smuggla grejer genom säkerhetskontrollen.
 
Sv: All inclusive for dummies

det som händer är att tulltjänstemannen/kvinnan tar dig till sidan och visiterar dig
Flygplatskontrollanten ;)

Luff: Om alla som hade metallknappar skulle visiteras skulle köerna till securityn aldrig ta slut ;) Du tar av dig bälte, tömmer fickorna, tar av dig jacka/tjocktröja och går igenom. Piper du kan det vara slumpmässigt eller för att du har nån metall på dig. I såna fall blir du visiterad i några sekunder och sen går du vidare. Nemas problemas.
 
Sv: All inclusive for dummies

Jag är inte orolig för visiteringen som sådan - men tycker ju det är praktiskt att undvika det. Framförallt på lillkillen som har en hangup på sitt skärp med nitar.
 
Sv: All inclusive for dummies

Mitt tips: ta med skärpet i väskan och sätt på honom det efter securityn.
 
Sv: All inclusive for dummies

Inte behöver man ta av sig bältet väl? Är ju bara att visa det om det piper när de kollar med "handscannern". :)
 
Sv: All inclusive for dummies

Varför krångla till det? Det som man vet kommer pipa i bågen plockas av och läggs i väskan/korgen. Jag gör det varje dag jag går in på min arbetsplats och den bågen är bra mycket hårdare ställd än flygplatsers bågar :p
 
Sv: All inclusive for dummies

På Arlanda till exempel använder inte personalen handburen metalldetektor. Skulle fler bara ta av sig bältena skulle köerna vara avsevärt kortare oavsett, att skicka tillbaka människa efter människa med bälte på tar TID.

Eller så chansar man men då gnäller man heller aldrig över köer eller surig personal.

Ladycovergirl: Ja, typ så. Jag vet exakt vad som piper på mig när jag reser men de flesta har ju inte jättebra koll. Då kan det vara smart tänker jag att ta av för säkerhets skull.
 
Sv: All inclusive for dummies

Det går ju trots allt mycket snabbare om den enskilda personen tar av sig en grej för mycket än om alla tar av sig en grej för lite. Köer är tråkigt! Och ett nitbälte kan man verkligen anta kommer ge utslag i bågen.

Jag är bara glad att flygplatsernas bågar låter mig ha en vanlig bh och inte kräver sport-bh utan minsta antydan till metallhyska :p
 
Sv: All inclusive for dummies

Nja, beror ju lite på hur mycket metall det faktiskt är i. Men just med ungar är det SÅ mycket lättare om det inte ska krånglas av bälten eller springas fram och tillbaka. Eller visiteras. Det blir sånt bök.

Men givetvis gör TS precis som hon vill. Är ju ingen livsviktig grej precis.
 
Sv: All inclusive for dummies

Jag tänkte mig ett nitbälte med nitar runtom. Bågen på jobbet hade fått tuppjuck och exploderat men nog måste även flygplatsbåge reagera på den mängden metall?
Framför mig ser jag en unge som vägrar ta av sig bältet och lägger sig på golvet och skriker :o
 
Sv: All inclusive for dummies

Beror ju på vad nitarna är gjorda av och hur tunga de är. Som sagt, vi vet inte mängden metall i bältet. Finns massa bälten som ser astunga ut som knappt ens deckarna reagerar på.

Men nog om securityn, TS verkar ha koll på det nu ;)
 
Sv: All inclusive for dummies

Haha det är inget tungt bälte och han är inte galen av sig men ska absolut ha bälte och det vore skönt att slippa köpa nytt. Men det låter som han ska ta av sig det när han går i bågen.
 
Sv: All inclusive for dummies

Jag tar alltid av mig bältet för att det är smidigast så, allt för att undvika köbildning (vilket det blir ändå). Senast när jag gick igenom securityn (Heathrow och Vancouver), uppmanades man via skyltning att lägga bälten (mm) i lådorna som körs för genomlysning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 606
Senast: Breaktown
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 812
Senast: Ramona
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 881
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 494
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp