All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Evenstar

Trådstartare
Visst är det väl dags att avmaska snart framåt sommaren? När på året och mot vad (vilka avmaskningsmedel) kör ni med?
 
Sv: När är det dags att avmaska?

ah tack bra tråd!!! :banana:

jag har kört med equimax 2ggr på rad (pratat med vet)... men vet inte vad jag ska ha nu.. nytt stall... funderar på träckprov!

men... om det visar sig att hästen INTE har mask, kan man då strunta i avmaskning (måste man väl kunna göra?)

å VAD gör man om de andra har mask å avmaskar???
tvingar man dem å stå i sjukruta 3 dagar?
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Jag kommer att göra ett träckprov när det närmar sig betessläpp för vår del. Beroende på vad det visar så avmaskar jag med lämpligt medel.

Förra våren visade provet bara 60 EPG så vi hoppade över avmaskningen.:)
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Jag skickar in träckprov en gång om året. På labbet där provet görs finns det veterinär som man kan fråga vilket medel man ska använda när man ska avmaska och som kan svara på alla andra funderingar man har
 
Sv: När är det dags att avmaska?

jag har kört med equimax 2ggr på rad (pratat med vet)... men vet inte vad jag ska ha nu.. nytt stall... funderar på träckprov!

men... om det visar sig att hästen INTE har mask, kan man då strunta i avmaskning (måste man väl kunna göra?)

å VAD gör man om de andra har mask å avmaskar???
tvingar man dem å stå i sjukruta 3 dagar?

Hur tätt intervall med Equimax gjorde du? Absolut tätast 4 månader, helst 6 månader. Har du fått råd att göra tätare än så bör du ta dina avmaskningsråd från en annan vet...

Träckprov är absolut att rekommendera! Har din häst inga ägg nu så ska du heller inte avmaska. De andra avmaskar, men det påverkar ju inte din häst, hagen är ju redan smittad, så det spelar ingen roll om de ställer sig i nån sjukhage.
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Visst är det väl dags att avmaska snart framåt sommaren? När på året och mot vad (vilka avmaskningsmedel) kör ni med?

Börjar med träckprov nu mars-april. Lägger upp avmaskningen efter det. ETT preparat mot lilla blodmasken/säsong. Dvs bestämmer man sig för ivermectin kör man med det hela året. Bestämmer man sig för pyrantel kör man med det hela året.

Behöver man ta bandmask (vid konstaterad bandmask!) använder jag Equimax om jag har ivermectin-år och Droncit om jag har pyrantel-år. Har hästarna haft styngflugeägg på sig blir det ivermectin sista avmaskningen (ca sept/okt).

Det är de parasiterna man behöver bekymra sig över på vuxna hästar. Har man föl/åringar behövs ett träckprov i jan/feb och eventuell avmaskning mot spolmask, men de flesta klarar sig utan den avmaskningen.
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Hur tätt intervall med Equimax gjorde du? Absolut tätast 4 månader, helst 6 månader. Har du fått råd att göra tätare än så bör du ta dina avmaskningsråd från en annan vet...

Träckprov är absolut att rekommendera! Har din häst inga ägg nu så ska du heller inte avmaska. De andra avmaskar, men det påverkar ju inte din häst, hagen är ju redan smittad, så det spelar ingen roll om de ställer sig i nån sjukhage.

ah tack

i ärlighetens namn så minns jag inte.. men det var mes största säkerhet mer än 6 månader!

saken var att jag höll på å flytta stall massa, så jag var tvungen, tror jag tog banmint en gång oxå.. (har det inte i huvudet, emn alla kvitton sitter i min pärm under veterinärfliken) ;)
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Vilka avmaskningsmedel är ivermectin respektive pyrantel? Jag kan noll om avmaskning :o
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Vilka avmaskningsmedel är ivermectin respektive pyrantel? Jag kan noll om avmaskning :o

Ivermectin finns som: Ivomec, Eraquell, Bimectin och Noromectin. Som kombination med prazikvantel (tar enbart bandmask) finns den även som Equimax och Ivomec Comp (tror jag den heter). De "rena" ivermectin-medlen används max var 8e vecka. Kombinationsmedlen max 2ggr/år och enbart om man vet att hästen behöver det.

Pyrantel finns som: Banminth och Fyrantel. Används var 4e vecka.
 
Sv: När är det dags att avmaska?

ska in på klinik nu på onsdag med lille hästen som fått mindre/dålig aptit, blivit smal, och är allmänt inte sig själv.. Tappat väldigt mkt muskler och ser något trist ut..:crazy:

Veterinären sa i dag då jag bokade tid-
-Avmaska nu på morgonen/ lunch med dubbel dos banminth!.. kan vara mask men visserligen trodde de mer på sandkolik.. men vi får se på onsdag..

Min fråga, ett litet lån på tråden- om hästen går med en annan häst, måste den då avmaskas samtidigt samma dag eller? Min häst ska flytta om 2.5 veckor... men de går i samma hage nu?
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Att veterinären bara säger åt dig att avmaska utan att vilja ta prov FÖRST tyder på mindre kunnighet inom parasitologi. Om din häst blir bättre snabbt av dubbel dos Banminth så kan du dock räkna med att den hade bandmask, då är det läge att ta ett medel med prazikvantel i höst för att komma åt fler stadier.

Din häst kan gå kvar där den är, smittan finns ändå redan i hagen, och bandmasken har ett gräskvalster som värd, så än så länge är det ingen större fara för återsmittning. Den andra behöver inte avmaskas om den inte också har problem.

Du kan ju passa på att fråga din veterinär om prazikvantel och varför vet inte ville ta prover först? Man kan både göra träckprov och blodprov för att kolla bandmaskförekomst.
 
Nu skrivs det ju om hur man skall avmaska och med vad.

Men nu undrar jag hur man på bästa sättet håller hagar parasitfria,
Det enda jag vet är att mocka hagarna och att ha växelbete, men om man har växelbete eller bara låter hagen vila hur länge dröjer det innan parasiterna dör och hur länge bör man använda en hage innan man bör byta för att hålla parasittryket nere???

Kram
 
Sv: All mask.

Blodmasken blir man av med på 1½ år, dvs två somrar eller två vintrar (med mellanliggande säsong vilande också förstås). Spolmasken kan ligga kvar i upp till 7 år... den är lite knepigare att bli av med, men å andra sidan går den på mycket unga eller mycket gamla/sjuka hästar.

Det är inte så svårt att hålla hagarna parasitfria som många verkar tro. Att växla mellan sommar- och vinterhage är grunden. Sen träckprov på våren, avmaska de som behöver och HÅLL INTERVALLEN. Då kommer inga nya ägg ut och smittar marken. Efter ett par år ser man att man lyckats få 90% av hästarna ner på så låg nivå att de inte behöver avmaskas längre, då är hagarna rena! Ca 10% samt nya hästar behöver avmaskas (träckprov för att hålla koll).

Tar man bort smittan så håller sig ju hagarna rena.
 
Sv: All mask.

Tack,

tog träckprov på mina hästar och fick svaret föra ett tag sedan och då visade det sig att stot var prasitfritt men unghästen (3år) hade 200EPG av lilla blodmask.

Efter som smittan finns i hagen borde jag då ta ett nytt prov på henne när jag avmaskar honnom på nytt för att se om hon oxå har fått mask.

Kram
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Man kan både göra träckprov och blodprov för att kolla bandmaskförekomst.
Förlåt viss trådkapning, men hur "säkert" är det när man letar bandmaskar sas. Har för mig att jag sett nånstans att dessa är svårare att påvisa?
 
Sv: När är det dags att avmaska?

Förlåt viss trådkapning, men hur "säkert" är det när man letar bandmaskar sas. Har för mig att jag sett nånstans att dessa är svårare att påvisa?

Ja, de är svårare att påvisa eftersom den släpper ägg mer ojämt än rundmaskar. Enligt en undersökning (av samma som påstår sig utvecklat blodprovet) så är det ca 95% chans att hitta bandmaskägg om hästen har fler än 20 maskar. Dock är en mindre mängd mask inget som påverkar hästen märkbart.
 
Sv: All mask.

När tog du provet?

Det tar minst 12v från att hästen tuggar i sig smitta tills det kommer ut som ägg, men lilla blodmasken kan ligga och vänta i slemhinnorna i flera år. Så det kan komma fram smitta trots rena hagar. En sak som kan trigga att maskarna aktiveras är t.ex. en avmaskning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
641
Senast: fijja
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 406
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp