Bukefalos 28 år!

All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Olika maskar som kan förekomma på vuxna hästar är blodmask och bandmask (+styngflugans larver på hösten), och för det finns t.ex.Equimax som tar både och.

Be dem motivera VARFÖR man "gör så". Fråga vad de tänkt göra när maskmedlen inte fungerar pga resistens.

Sen kan du ju försöka förklara att avmaskningen i första hand är för att bryta smittocirkeln, dvs avmaskar man med rätt intervall kommer inga nya ägg ut som kan smitta hästen.

Vilket medel ger de idag? Säg Ivomec (brukar det vara med såna som säger som det du beskriver). Förklara då att 8v efter de avmaskat släpper hästarna OM de har mask ut lika mycket som innan avmaskningen. Så resten av sommaren sprider de nya ägg som hästarna tuggar i sig.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Har samma problem som du med att få de andra i stallet att förstå det viktiga med att ta träckprov. Och avmaska efer resultatet. Jag letade lite på internet och hittade några bra sidor som jag skrev ut text ifrån. Satte upp i stallet men har inte fått någon respons på det. Trött man blir. Tänkte snart ta upp det igen för om även om de inte vill göra träckprov så ska jag göra och så är det ju bra om vi avmaskar samtidigt och med samma preparat. Viket de inte tidigare har gjort.

Sidorna jag hittade bra texter på var: Vidilab och SVA.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Har inte läst tråden men det finns säkert många bra svar redan.

Vi håller på att mocka hagarna just nu (har tyvärr inte förmånen att ha vinter- resp. sommarhagar) och det ska vara klart innan den 15 april. Därefter skickar vi in träckprov och hästarna avmaskas efter inrådan av veterinär. De hästar som åker på bete avmaskas innan och efter betesläpp. Min häst har jag aldrig avmaskat under tiden jag haft honom eftersom han inte haft någonting och vi får se hur träckprovet ser ut i år och om det behövs något.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Markägaren i detta fallet bryr sig tyvärr inte det minsta. De kommer att gå fyra hästar ihop under sommaren, en träckprovad med 800 som resultat, hade 900 för två år sedan. En häst aldrig träckprovad, ägaren har inte råd just nu och en häst avmaskad med cydectin "för den tar ju allt" under minst två år. Ej träckprovad den heller.

Om jag avmaskar enligt intervallet, dvs vad pyrantel-prep säger, hur stor är chansen att min häst blir maskfri? Närmare noll?
Jag är lite grann sugen på att se om EPG:t ändras och i så fall åt vilket håll om jag inte skulle avmaska. Naturligtvis då uppfölja med nytt träckprov. '
Men inget är bestämt ännu.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

HeJ!

O en fråga till. Om nu min skulle vara utan mask, kan jag låta bli att avmaska henne, eller ska jag gå på samma intervall som resten av stallet, om dom nu har något intervall, förstås..??

/ Lavinia
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

HeJ!

O en fråga till. Om nu min skulle vara utan mask, kan jag låta bli att avmaska henne, eller ska jag gå på samma intervall som resten av stallet, om dom nu har något intervall, förstås..??

/ Lavinia

Om din häst nollar nu så avmaskar du inte alls.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Markägaren i detta fallet bryr sig tyvärr inte det minsta. De kommer att gå fyra hästar ihop under sommaren, en träckprovad med 800 som resultat, hade 900 för två år sedan. En häst aldrig träckprovad, ägaren har inte råd just nu och en häst avmaskad med cydectin "för den tar ju allt" under minst två år. Ej träckprovad den heller.

Om jag avmaskar enligt intervallet, dvs vad pyrantel-prep säger, hur stor är chansen att min häst blir maskfri? Närmare noll?
Jag är lite grann sugen på att se om EPG:t ändras och i så fall åt vilket håll om jag inte skulle avmaska. Naturligtvis då uppfölja med nytt träckprov. '
Men inget är bestämt ännu.

Den som fått cydectin massor av gånger kanske du kan peppa, den borde absolut ligga på noll eller mkt lågt! Cydetin tar inte allt, den tar 2 fulla stadier av blodmasken och 25% av inkapslade larver. Den tar inte bandmask och tar styngflugans larver sämre än ivermectin-preparat.

Maskfri blir knappast hästen ändå. Så länge det finns smitta i hagarna kommer hästarna tugga i sig nytt. Avmaskningen är i första hand för att bryta den cirkeln, dvs stoppa ägg från att komma ut så markerna blir smittfria. På 200 EPG skulle jag avmaska hela sommaren med pyrantel, räkna själv hur mycket ägg din häst släpper ut, och fråga dig om du vill ha det till nästa år.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Va inne på den sidan Vidilab, och kollade lite.
Så med andra ord, eftersom detta är första året min häst går med deras så bör jag ta ett individuellt prov, grundprovet och för stora blodmask, eller? (om den nu hette så) opch sen, kan egentligen mina grannar som har två hästar som gått tillsammans så länge de har bott här, kan göra ett samlingsprov, men även där blodsmask ?

Eller ?

Sparar ju lite på de, både för deras del och för min...

Behöver lite hjälp med de, för måste prata med grannarna i helgen om detta isåfall.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Va inne på den sidan Vidilab, och kollade lite.
Så med andra ord, eftersom detta är första året min häst går med deras så bör jag ta ett individuellt prov, grundprovet och för stora blodmask, eller? (om den nu hette så) opch sen, kan egentligen mina grannar som har två hästar som gått tillsammans så länge de har bott här, kan göra ett samlingsprov, men även där blodsmask ?

Eller ?

Sparar ju lite på de, både för deras del och för min...

Behöver lite hjälp med de, för måste prata med grannarna i helgen om detta isåfall.
Första året man tar prov så är det individuella prover som säger något. Även din grannes hästar som gått ihop i många år kan ha olika mängd mask, så ett samlingsprov är inte att rekommendera förrän man ser ett mönster på proven. Tar man prov i ett par år ser man snart vilka som alltid har lågt eller inget, och vilka som ligger lite högre, och vilka som alltid har mycket. DÅ kan man göra samlingsprov.

Det är provet för rundmaskar som är det vanligaste provet.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Okej, men tror ni att, som jag frågat innan, men kan lägga i tre ansöknigar och tre påsar i ett kuvert, för att spara lite på frakten ?
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Okej, men tror ni att, som jag frågat innan, men kan lägga i tre ansöknigar och tre påsar i ett kuvert, för att spara lite på frakten ?

Ah, det missade jag. Javisst, absolut! Tre indivuella prover i samma emballage går jättebra! Se till att varje prov är märkt, t.ex. med en papperslapp mellan påsarna med hästens namn, och samma namn på följesedeln, så man vet vilket prov som tillhör vilken häst.

Det räcker med en följesedel.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

F*n vad trög jag känner mig nu. Men om jag skriver ut en ansökning, eller sån blankett, så fyller jag i tre olika hästar , o sen deras namn, för jag menar vi har tre ganska olika hästar ?
:P

Förklara hur jag skall göra så jag inte bli sne på riktigt.. haha. skall lyckas förklara för grannarna med :P
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

F*n vad trög jag känner mig nu. Men om jag skriver ut en ansökning, eller sån blankett, så fyller jag i tre olika hästar , o sen deras namn, för jag menar vi har tre ganska olika hästar ?
:P

Förklara hur jag skall göra så jag inte bli sne på riktigt.. haha. skall lyckas förklara för grannarna med :P

Du skriver ut följesedeln. Där står det en ruta med tjocka streck runt.

Hästens namn, ålder. Och så numrerat 1-8. Skriv respektive häst på respektive plats. Märk sen påsarna med respektive hästs namn. Då får du tre svar, en för varje häst.

Är de avmaskade olika så skriv t.ex. 1.Ivomec 3/10-06, 2 och 3.Banminth 2/2-07 på raden där man skriver senaste avmaskning och medel.

Enklast är om ni beställer i ett namn (ditt t.ex.) så du får fakturan och provsvaren, och så får du pengar från din granne.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Då måste jag ta tillbaka det jag sagt att det är billigare att skicka själv med flera hästar per påse. Efter årets prishöjning för individuella prov blev total summan 284,50 kr per häst. Porto och påse utslaget per häst (6*5.50 +4.50 kr) Och kolla masken kostar väl 280? trots fyra hästar förlorade jag på det i år vilket jag inte har gjort tidigare.
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Tack nu förstod jag riktigt klart, mega snällt av dig! :love:

Skall se om jag hittar blankett lite snabbt nu, så skriver jag ut så jag har det imorgon!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Fasen med, jag behöver med hjälp.

Först, du som varit en ängel mot mig! Vart skickar du dina prover ?
För har kollat på två sidor och då är det nästan samma priser, men ena står det kvantitiv och den andra kvalitativ..

Vet inte vilket man skall välja ?

Hjälp! :o
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Fasen med, jag behöver med hjälp.

Först, du som varit en ängel mot mig! Vart skickar du dina prover ?
För har kollat på två sidor och då är det nästan samma priser, men ena står det kvantitiv och den andra kvalitativ..

Vet inte vilket man skall välja ?

Hjälp! :o

Kvalitativ säger bara Ja hästen har mask, eller Nej, hästen har inte mask. Kvantitativ är det du ska välja, då får du svar på hur många ägg hästen har just nu.

Vidilab är överlägsen vad gäller service!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

aha,,.. dååå fattar jag.. shit vad skulle jag gjort utan dig. Hade ju stått här som ett större fån :D
Tack för hjälpen!!
 
Sv: All mask. (Sammanslagen alla masktrådar.)

Får jag fråga om hjälp igen Madick? Fick så bra svar förra gången! :bow:

Jag sitter med vidilabs följesdel i handen, och har precis läst på deras hemsida. Jag har kommit så långt att vi ska välja kåd 501, dvs. individuella prov på hästarna.

Ska man avmaska om hästarna har över 100 EPG, eller var tycker du gränsen går?

Men sen finns det en liten ruta som man kan kryssa i där det står "Om provet innehåller mer än 100 EPG av stora/lilla blodmasken vill jag ha en odling satt för att kunna utesluta förekomst av stora blodmasken".

Nu är jag inte riktigt med! Läste på deras hemsida att om man har så låga värden att man inte behöver avmaska så är det viktigt att man kollar så att hästen inte har för mycket av stora blodmasken, så att man kanske måste avmaska ändå.

Tänker jag helt bakvänt nät jag tänker att jag måste ju hur som helst avmaska när det är över 100 EPG? Då borde jag inte behöva fylla i den extra rutan för stor blodmask? Eller går gränsen nån annstans än vid 100 EPG?

Dessutom så står det att odlingen av den stora blodmasken görs alltid som smlingsprov om man har mer än en häst. Om detta behöver göras, görs det attomatiskt på alla (i vårat fall 2) hästar? Eller görs det enskilt om jag har kryssat i rutan jag nämnde högre upp? De två hästarna har bara gått ihop i 1,5 - 2 år, och har stått på 3 olika ställen under den tiden och bara knappt 1,5 år ensamma. Borde inte allt göras enskilt då?

Skulle vara jättetacksam för svar! Tyckte jag började få koll på det här med avmaskning och träckprov, men nu snurrar det igen! :crazy:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
355
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: fijja
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
402
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
748
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp