Bukefalos 28 år!

Alla dessa kommentarer..

En arbetskamrat till mej sa precis samma. Deras bebis dog veckan för bf och hon fick föda fram deras döda dotter (26år sedan) men det va han snabb att påminna mej om när jag berättade att jag va gravid. Man ska minsann inte räkna med att det går bra sörru!!
Tack! Verkligen... Inland tror man fan folk bara har huvudet till att ha mössa på..
Usch. Låter som om din arbetskamrat inte har bearbetat det där, efter 26 år. Sånt vill man inte höra som gravid.
 
Jag har spontant sagt, utan att tänka mig för, ungefär;
Ååå vilken fin mage! När kommer bäbisen? :)
Får man säga/fråga så utan att vara hemsk?

När jag var gravid kallades jag för Gravidosaurus. Det var lite roligt och gulligt, för det var snällt sagt med glimten i ögat! :D
 
Jag har spontant sagt, utan att tänka mig för, ungefär;
Ååå vilken fin mage! När kommer bäbisen? :)
Får man säga/fråga så utan att vara hemsk?

När jag var gravid kallades jag för Gravidosaurus. Det var lite roligt och gulligt, för det var snällt sagt med glimten i ögat! :D

Så får man absolut säga tycker jag! Då har man ju gett en glad komplimang. Gravidosaurus.. Njae.. Hade nog inte blivit riktigt lika glad. Möjligtvis att min sambo skulle kunnat komma undan med en sån kommentar;)
 
Så får man absolut säga tycker jag! Då har man ju gett en glad komplimang. Gravidosaurus.. Njae.. Hade nog inte blivit riktigt lika glad. Möjligtvis att min sambo skulle kunnat komma undan med en sån kommentar;)
Det var inom närmsta vänkretsen så det var ok! Däremot fick jag också veta av en kund på jobbet att han och hans fru väntade barn och deras baby dog i magen och ingen kunde ana det innan och bla bla...
Jag gick därifrån, en kollega fick ta över för jag bröt ihop. :cry: Jättehemskt! Vad driver en människa att tala om nånting så privat för en vilt främmande, höggravid kvinna?

Samma som att säga: Jag hörde att ni köpt en ny bil! Kul! Vet du, min granne hade fått en exakt likadan från jobbet och han körde ihjäl sig på motorvägen, för bromsarna tog inte. De kan sluta funka, fast det är mörkat från bilföretaget. Jaså din dotter skulle åka en sväng? Inte kommit tillbaka och svarar inte i telefon? Jag såg blåljus på vägen hit...
 
Jag har spontant sagt, utan att tänka mig för, ungefär;
Ååå vilken fin mage! När kommer bäbisen? :)
Får man säga/fråga så utan att vara hemsk?

När jag var gravid kallades jag för Gravidosaurus. Det var lite roligt och gulligt, för det var snällt sagt med glimten i ögat! :D

Ja att magen är fin kan man säga för det är ju typ omöjligt att veta vad du menar. Fin form eller fin storlek? Min mage är rätt pampig och det kanske går hem hos vissa. Andra får plattare magar och det kanske är precis det du tycker är fint. Jag tycker inte det finns någon norm om hur en fin mage ska se ut så det känns ganska riskfritt :).

När det gäller skämtord så beror det ju på mottagaren. Jag tycker det är ganska skoj med valross och flodhäst (gravidosaurus hade funkat m a o), bara man inte försöker förklara för mig att jag är onormalt stor. Man är liksom rätt känslig för att allt ska vara supernormalt med graviditeten och att man inte ska få en monsterstor bebis. Nu har jag hört att det inte är någon skillnad på att föda fram en 5 kg bebis jämfört med en på 3 kg, men som förstföderska så tror jag de flesta föredrar att se fram emot en förlossning där bebis inte väger så himla mycket mer än 4 kg...
 
En kompis till mig fick när hon var gravid i åttonde månaden höra (av en manlig kollega): "Men oj, du är ju verkligen fet. Alltså, fet på riktigt liksom, inte bara gravidtjock! Det har ju satt sig minst lika mycket på låren som på magen." Detta togs inte så väl emot och det slutade med att kompisen gick till sin närmaste chef och berättade. Den manliga kollegans försvar var att han bara skämtade lite och att det var typiskt kvinnor att överreagera...
 
En kompis till mig fick när hon var gravid i åttonde månaden höra (av en manlig kollega): "Men oj, du är ju verkligen fet. Alltså, fet på riktigt liksom, inte bara gravidtjock! Det har ju satt sig minst lika mycket på låren som på magen." Detta togs inte så väl emot och det slutade med att kompisen gick till sin närmaste chef och berättade. Den manliga kollegans försvar var att han bara skämtade lite och att det var typiskt kvinnor att överreagera...

:mad::eek::confused::(

Vilken jävla idiot!
 
En kompis till mig fick när hon var gravid i åttonde månaden höra (av en manlig kollega): "Men oj, du är ju verkligen fet. Alltså, fet på riktigt liksom, inte bara gravidtjock! Det har ju satt sig minst lika mycket på låren som på magen." Detta togs inte så väl emot och det slutade med att kompisen gick till sin närmaste chef och berättade. Den manliga kollegans försvar var att han bara skämtade lite och att det var typiskt kvinnor att överreagera...
En kompis till mig fick när hon var gravid i åttonde månaden höra (av en manlig kollega): "Men oj, du är ju verkligen fet. Alltså, fet på riktigt liksom, inte bara gravidtjock! Det har ju satt sig minst lika mycket på låren som på magen." Detta togs inte så väl emot och det slutade med att kompisen gick till sin närmaste chef och berättade. Den manliga kollegans försvar var att han bara skämtade lite och att det var typiskt kvinnor att överreagera...

Låter ungefär som min ena lärare när hon fick veta att jag var gravid. Hon menade att jag hade lagt på mig så mycket på rumpa och lår, att det verkligen syntes att jag var gravid och att hon hade misstänkt det länge just därför. Jag tittade på henne och sa att det var ju märkligt för jag har samma tajta jeans som innan jag blev gravid :grin: jag hade bara knäppt upp knappen för magens skull. (Detta är så längesedan att det var innan stretchjeansen fanns.) Jag var då i vecka 24 ungefär och någon gravidmage syntes inte med kläderna på.
 
Det var inom närmsta vänkretsen så det var ok! Däremot fick jag också veta av en kund på jobbet att han och hans fru väntade barn och deras baby dog i magen och ingen kunde ana det innan och bla bla...
Jag gick därifrån, en kollega fick ta över för jag bröt ihop. :cry: Jättehemskt! Vad driver en människa att tala om nånting så privat för en vilt främmande, höggravid kvinna?

Jag tror hela grejen med plumpa kommentarer osv kanske hänger ihop med att just graviditeter berör på många plan och på olika sätt hos olika människor. Jag tror inte att kunden i det här fallet hade några önskemål om att skrämma upp dig egentligen, utan kanske snarare bearbeta sitt eget trauma. Magen blev en obehaglig påminnelse om vad han hade varit med om och han ville prata om händelsen med någon som kanske var intresserad. Bara en spekulation, naturligtvis.

Sedan är man ju som mottagare också extremt olika. Hade någon sagt så till mig när jag var höggravid hade jag definitivt velat höra mer! Vad hände med bebisen? Jag hade inte oroat mig särskilt för att det skulle hända mig, bara för att det hände honom. Jag hade sett det som en möjlighet att få veta saker som jag annars inte hade vågat fråga.

Jag kommenterar inte gravida kvinnor ang deras tillstånd, just eftersom det är så känsligt. Ofta finns det inget att säga heller. Ok, du är gravid, roligt, när ska du ha? that's it, ungefär.
 
Jag kan knappast varit ensam om att ha fått (och får) en massa kommentarer under graviditeten och nu även efter.
Hade vart kul att veta vad andra fått höra för "intelligent".

Under min graviditet så mådde jag något så helvetiskt illa, var inne på sjukhus och fick dropp en vecka. Under den perioden ringde min kompis och föreslog en joggingtur.. "du måste ju rycka upp dig!" hm, jo tack. Att ta sig från sängen till toan var en utmaning.

En jobbarkompis var hygglig nog att vräka ur sig "herregud, du kommer ju se ut som en padda när det är dags!"
Jag svarar "hehe.. Jo jag har väl kanske blivit ganska stor" (då tyckte jag inte ens att jag var så stor men det såg ju hon till att jag fick veta.
"stor, ja.. Du är ju riktigt tjock!"
Sedan sa hon även till vikarien att jag skulle gå på "elefant-ledigt". Alltså??!
Kan ju meddela att jag gick upp 20 kg och var normalviktig innan.

Sen tror man att kommentarer är slut när bebisen kommit. Nä, då kommer det mer.
"ska han äta igen??"
"du skämmer bort honom!"
"du får vara lite tuff mot honom!"(??)
"låt honom skrika.."
:wtf:

I början av graviditeten var jag jättetrött och med en 1,5åring hemma och en sambo som jobbar mkt är det svårt att få tid att vila när man behöver det. Svärmor undrade vad det var med mig, och när hon fick höra att jag var trött svarade hon snabbt "man blir inte trött av att vara gravid, man blir upprymd!" tack för den liksom...

Sen min egen mor förra veckan när jag var hos dem innan jag skulle till barnmorskan, är i v 36 nu. "din mage är ju enorm, är det säkert att det bara är en du ska ha?" och när jag varit där "sa inte barnmorskan att magen är enorm?" till saken hör att magen inte är enorm, följer normalkurvan precis och jag har bara gått upp 7-8kg är lång och ganska smal, så magen framträder kanske men det gör den inte direkt "enorm"...
 
Kanske för att man inte känner sig bekväm i sin kropp? Kanske för att man inte känner sig bekväm med att andra säger trista saker om ens utseende?

Det finns ju faktiskt människor som vill slippa bli kallade för feta av andra. Knäppt, jag vet!
Ja det är verkligen knäppt. Jag älskar att bli kallad tjockis och flodhäst, det är det bästa som händer mig. Ska nog ta en semla nu förresten.
 
Jag skulle uppskatta om tjockis inte var en förolämpning utan bara ett sätt att beskriva hur någon ser ut. Som lång tex. För det är bara ett sätt att beskriva en form. Inte att man är äcklig, korkad eller ful. Men det är jag det.
 
Min lillasyster har varit jätteduktig på att gå ner sina gravidkilon;
duktig rent allmänt då hon håller sig borta från nikotin nu också.

Att hon sen får höra att hon är tjock av "styvfar" och bör gå ner några kilon var inte så kul.
Dumma gubbe. :rage:
 
Verkar som om folk tror att man får bete sig hursomhelst mot gravida. Vilka vidriga kommentarer :mad:
Och de som tror att man får ta på magen hur mycket man vill. Den är ju inte allmänhetens egendom. Tvivlar på att det uppskattas att främlingar tafsar på en helt utan att fråga.
 
-Asså, våra har precis flyttat hemifrån och här går du med magen i vädret! Fniss/himla med ögonen. (Sagt av skolkompisar ur samma årskurs...)
 
Jag har klarat mig från kommentarer gällande min kropp. Däremot ENORMT mycket kommentarer om mitt liv, liksom.

"Nu är det slut på er typ av semestrar!" Lite sådär hånfullt sagt. (Vi åker ofta på vandringssemester eller cyklar, bor alltid i tält och flyttar oss mellan olika platser varje dag)

"Vad ska du göra med hästen då?" - Den absolut vanligaste frågan. Alla verkar förutsätta att jag ska sälja hästen. Jag brukar svara "Vi ska köpa en till!"
Då brukar det komma en lång föreläsning om hur jag ändå kommer sluta bry mig om allt annat. Framförallt kommer detta från andra föräldrar som så väldigt gärna vill tala om för en..

"Men BARNET måste väl få äta kött ändå?! Du kan ju inte tvinga den att vara vegetarian!!!"

Jag har typ slutat lyssna.
 
Jag skulle uppskatta om tjockis inte var en förolämpning utan bara ett sätt att beskriva hur någon ser ut. Som lång tex. För det är bara ett sätt att beskriva en form. Inte att man är äcklig, korkad eller ful. Men det är jag det.
Men oavsett är det nog för många rätt intimt att kommentera utseende, även om det handlar om mer neutrala saker som längd eller så. Varför ska jag påpeka för någon att hen är lång eller kort? Vad förväntas vederbörande svara på det?
 

Liknande trådar

Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 480
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp