Bukefalos 28 år!

Alla hästägare miljonärer?

Sockerbit

Trådstartare
Ja, jag börjar undra... Hur har folk egentligen råd? ;) Har nyligen konstaterat hur dyr hobbyn hästeriet är och börjat fundera över hur folk egentligen har råd att ha häst (eller flera stycken för den delen), samtidigt som de ofta har den nyaste märkesutrustningen? Jag vill också! ;)

Hur mkt lägger ni egentligen på era hästar varje månad? Då menar jag rubb och stubb, från stallhyra och foder till ny utrustning/transport/träningar osv. Och vad arbetar ni med och har för inkomst? Omprioriterar ni för att ha råd med häst? Vad har ni för övriga månadskostnader ut (ja, alltså hur ser eran månadsbudget ut överhuvudtaget)?

Jag går i hästköpartankar men blir lite avskräckt av kostnaden för att ha häst. Jag är rädd att kostnaderna ska rusa iväg och att jag inte ska ha råd. Har ett vanligt normalavlönat arbete, inga fruktansvärt höga månadsutgifter (hyra & el, mobil, internet och försäkringar på drygt 6000 i månaden allt som allt).
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Man får prioritera ;) jag sätter in ca 4500 kr/månad på mitt hästkonto. Då har jag räknat att det är lite mer än vad hästen kostar just för att jag ska ha en buffert. Vissa månader blir dyrare, vissa inte.
Då har jag en super billig stallplats, betalar 1900 kr och då ingår hö och halm och det finns ridhus på gården. Det är dock kollektivt så man får ha ca 4 pass/vecka.
Så utöver det kostar
Hovslagare ca 1000 kr/var 6e vecka
Kraftfoder ca 200 kr/månad
Träning ca 500 kr/månad kanske dom månader vi håller igång träningarna ;)
Sen kommer alltid lite små utgifter också och det är ju så kul att köpa nya saker ;) dock har jag ingen super märkesutrustning.

Jag jobbar som frisör och tjänar ca 22000 kr månad före skatt. Och ja jag hade inte prioriterat som jag gör om jag inte hade haft häst. Är ändå nöjd med livet och känner att jag har råd att göra det jag vill, garderoben hade gärna fått innehålla lite mer fina kläder ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja det brukar räcka. Ibland får jag skjuta till lite vid tandkoll eller veterinärer. Jag hoppas att få upp en buffert snart så att jag ska kunna lägga över lite hästpengar på ett ordentligt sparkonto med bra ränta så att det finns när olyckan är framme :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Japp alla är vi miljonärer ;) Skämt och sido... det handlar som de andra säger om att prioritera.

/oxo, som också är högskolestuderande och har en snäll sambo som köper mat till mig :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag antar att det är så :) Men vad för typ av grejer bortprioriteras till förmån för hästarna?

Nu har jag ägt hästar under hela mitt vuxna liv, och förmodligen har jag inte så bra koll på vad man lägger pengar på om man inte har hästar.

Men.. i princip spara in på allt;
Skaffa billigt boende, billig och nyttig mat, billig bil, om man ska köpa prylar/kläder blir det på rea/ärvt/beg. Tänka över varje inköp.

På hästsidan går det också att spara pengar om man istället för centralt och helinnackoderat kan välja ett billigare ställe men kanske leta foder/strö på egen hand. Ofta innebär det mer jobb för en själv, men resulterar i samma kvalitet till hästarna men för ett lägre pris.

Så det går, men det är jobbigt och uppoffrande, och jag tror inte det fungerar för alla :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag har också buffert.
Jag sätter in X kr / månad på ett hästkonto, har räknat ut de löpande årskostnaderna, delat det på 12 och sen även lagt på lite för buffert. Det gäller att ha fullständig kontroll på pengarna om man ska ha häst och liten inkomst :)

Men jag lääängtar tills studierna är avklarade och jag får ett jobb!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Står i ett stall med fullservice på vardagar så min månadskostnad ligger nog runt 6000-6500. Jobbar inom vården med 22000 som lön innan skatt så det mesta går till mitt hästintresse och prioriterar bort mycket annat. Kostnaden skiljer sig ju massor beroende på vart i landet man bor och vilken typ av uppstallning man väljer, sedan är det ju mycket runt omkring hästen som kostar ex. en bil som kan dra, hästsläp mm
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag är ingen miljonär men har häst :).....

Det handlar om att priotera tex kläder,skor och till mitt hem lägger jag inga större summor som jag gjorde förr.

När det gäller min häst så har jag inte speciellt mycket märkesgrejer och dom jag har är begnande.
Det jag är noga med är att få en bra utbildad hovslagare och bra foder till min häst..och ja givetvis en bra anpassad sadel oxå.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

jag vet faktiskt inte hur mycket jag lägger på hästarna varje månad he he... köper en säck kraft foder i månaden, betfor ca var 3e månad, halm en gång om året direkt från fält från grannen = billigare, hö får jag från andra grannen = också lite billigare.
utrustning blir mycket begagnat och från fyndlådor, köpte billig transport tidigare i år och renoverar den. räknar med att spara in på transport till tävling, vet och träning. stall är gratis då det är mina föräldrars, hindermaterial är egen byggt och tränare är också gratis. ridhus är också gratis då jag jobbar extra i deras stall. osv inser att jag har mina hästar väldigt billigt ^_^på ridhus och tränare sparar jag 17000kr i år som jag detta året lägger på transporten istället så jag nästa år sparar in på hyra av transport till tävling då jag har bestämt mig för att tävla mer ^_^. sen så är det mycket prioriteringar, dvs har inget liv annat än att jobba och vara i stallet :p
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Allt handlar om att prioritera, svårare än så är det inte :)

//D.I.N , högskolestuderande med två hästar...


Håller med. Jag och min sambo studerar och arbetar samtidigt, samt att jag hyr ut "halva" huset. Lever annars billigt, försöker köpa begagnat.

Fördelen är att jag har eget stall, tar däremot inte ut någon hyra för mina två inackorderade av olika anledningar. Har mina hästar på lösdrift vilket är billigare än box.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Min häst kostade mig ca 5-6 000kr i månaden.

Har fasta kostnader på ca 9 500kr varje månad (hyra, studielån, bil, el, telefon, sparande osv) och får ut ca 19 700kr efter skatt så har ungefär 4 000kr kvar till mat, kläder, nöjen. Inget problem med andra ord. :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

KL

Verkar som ni flesta här har en normal lön, alternativt pengar från CSN men ändå får det att räcka till. Det låter ju lovande! :D
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja, jag börjar undra... Hur har folk egentligen råd? ;) Har nyligen konstaterat hur dyr hobbyn hästeriet är och börjat fundera över hur folk egentligen har råd att ha häst (eller flera stycken för den delen), samtidigt som de ofta har den nyaste märkesutrustningen? Jag vill också! ;)


Ska jag tolka det sista som att du också vill ha den nyaste märkesutrustningen så förstår jag att det kan bli dyrt.

Det kan bli otroligt mycket billigare med hästlivet ifall man släpper alla tankar om status och prestige. Själv köper jag i princip inget nytt förrän det gamla faller sönder. Mina hästtäcken ser t.ex. inte särkilt roliga ut.


Tror man att man vill vara med häst resten av livet, eller åtminstone så länge man fysikskt klarar det så är mitt råd att man hittar ett ställe med eget stall.

Ibland läser jag om folk i Stockholm som har månadskostnader på kanske 10 000:- för en häst. Jag ligger på kanske 1000:- per månad och häst. Visst Stockholmaren tjänar säkert dubbelt så mycket som jag i månaden, men på sista raden skiljer det nog inte så mycket. Sen är det klart att många skulle hata livet på landet och inte klara sig utan storstadspulsen. Men för många skulle det nog funka att kanske halvera lönen, men ändå kanske i slutänden få mer att leva på. Fast det kanske krävs att man struntar i karriär och sånt.
Så det passar ju inte alla, men för de som känner att det skulle kunna funka så rekommenderar jag en liten hästgård i någon glesbygd.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Visst hade jag velat ha nya märkesutrustning (vem vill inte?). Men menar väl mer att hur har folk råd? ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag vill inte ha ny märkesutrustning, tycker det är fånigt att betala en massa extra för märken. Det som betyder något för mig är hur saker fungerar och jag är väldigt bra på att göra fynd.

Jag bor i Stockholm och har tre hästar, men två av dem är unghästar, jag mockar och fixar själv. De kostar mig nog 10 000:- per månad. Jag prioriterar bort utlandssemesterar och massa snygga kläder, innan jag blev hästägare hade jag aldrig slitit ut mina kläder men det gör jag nu. När jag köper saker gör jag det med omsorg och tänker efter mer än jag gjorde innan.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ja - när jag hade häst blev det mycket makaroner :d, inget klädkonto eller krogbesök, resor eller andra förströelser som kostar pengar.. Summan på ca 4000 / mån tycker jag verkar rimlig, men det går att banta den summan. Snarare kostar hästen mera i tid ju fattigare man är.. Vet många som lever på betydligt mindre än existensminimum efter att hästen fått sitt och som många har sagt - det handlar om prioritering!
Ju mera man kan göra själv, desto billigare blir det - hämta/ösa strö i säck hos närmsta såg, handla foder hos grannbonden, sköta hästen i princip själv, dvs inackordera någonstans där man ideellt delar på alla fodringar och insläpp etc.
Det finns många som klarar att ha häst trots att man studerar - ett extrajobb som timvikarie någonstans räcker ofta för att täcka hästkostnaden.. Men det skadar inte att ha en backup, dvs föräldrar eller vänner som kan tänka sig att ställa upp ekonomiskt om det kniper! ;)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag vill inte ha ny märkesutrustning, tycker det är fånigt att betala en massa extra för märken. Det som betyder något för mig är hur saker fungerar och jag är väldigt bra på att göra fynd.

Jag bor i Stockholm och har tre hästar, men två av dem är unghästar, jag mockar och fixar själv. De kostar mig nog 10 000:- per månad. Jag prioriterar bort utlandssemesterar och massa snygga kläder, innan jag blev hästägare hade jag aldrig slitit ut mina kläder men det gör jag nu. När jag köper saker gör jag det med omsorg och tänker efter mer än jag gjorde innan.

Det är upp till var och en vad man vill ha för utrustning givetvis. Men det är inte ovanligt att man ser folk som kanske har 2-3 hästar, som dessutom har den där märkesutrustningen...

10 000... Hu, det är en del slantar ;) Då antar jag att du ändå kommer rätt billigt undan med tanke på att det är Sthlm?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp