Bukefalos 28 år!

Alla hästägare miljonärer?

Sv: Alla hästägare miljonärer?

Tycker det är en kul fråga om vi hästägare är miljonärer. Vi hästägare blir iaf inte miljonärer för pengarna äts upp ;)

Jag har fyra hästar, lånar en och har precis lagt handpenning på ytterligare en som kommer när hon får lämna sin mamma. Jag vet vart jag skall göra av mina lönepengar iaf.... :D

Min sambo o jag tjänar strax under halvmiljonen var i årslön, dvs vi har ganska bra löner. Vi har egen gård och det är inte gratis eller billigt som många tror. Det är huslån givetvis, driftskostnad i form av traktorer, el, försäkringar, skötsel av marker/hövallar m.m. Framförallt just nu så suger alla investeringar väldigt mkt pengar. Men jag hoppas det lugnar ner sig till sommaren. Vi har en inackordering som betalar 1500:- inkl moms inkl foder, fodringar, strö och viss skötsel, lösdrift och snart tillgång till box.

Jag kan inte svara för vad mina hästar kostar i månaden, jag kan inte räkna exakt. Tidigare när jag räknat då vi fodrade med dyrt köpt hö så kostade dom totalt mellan 1800-2500styck beroende på matmängd och försäkringsbelopp. Nu iår har vi fått hö o
köpt billigt hösilage, nästa år tar vi egen skörd( o borde även kunna sälja hö). Så kostnaderna har minskat.

Jag handlar en del märkesgrejer, man vill ha bra saker när man håller på så mkt o rider två hästar om dagen minst. Jag har oxå stora kostnader på mig själv i form av bra bil o höga bensinkostnader. Vi har en transport som är inköpt ny och nu 3 år gammal. Två traktorer och en riktigt bra fyrhjuling med olika tillbehör. Jag gör slut på det mesta av min lön helt enkelt...

Men vad vore livet utan hästarna?
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Kl

Det är nog många som inte har råd egentligen. Framför allt är det många som inte har råd ifall de skulle separera från sin partner. Så skulle jag själv aldrig vilja ha det.
.

Jag hade samma två hästar även innan min sambo kom in i bilden. Hade ett lågavlönat jobb, fick ut runt 9-10´000:- i månaden.
Såg till att ha en riktigt billig lägenhet, liten var den men hyran inkl el var på 1700:- , åt mat för 1000:-, bilen en ford från -92 lade jag ca 1500-2000:-/månad på.



Men jag förstår hur du menar, har folk i närheten som levt på sin partner, skaffat lyxgrejor (inkl häst och dyr hästutrustning). Så fort det tagit slut har även pengarna tagit slut och de fått sälja ALLT, inkl hästen. Det känns inte rätt tycker jag.
Jag skulle aldrig skaffa mig mer förpliktelser/djur än jag skulle kunna försörja ifall jag blev singel och ensamboende igen! :) Även i dagsläget så är jag extremnoga med att jag betalar för mitt intresse, och sambon betalar för sitt.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Det är klart att jag ibland undrar hur mina vänner som inte har hästintresse kan gå månad efter månad och köpa tröjor/skor/ytterkläder ja you name it för 3-4000kr - det skulle jag ju själv aldrig ha råd med.

Fast så kommer man på sig själv, hade jag inte haft häst så hade jag med kunnat köpa en tröja för 2500kr varje månad och ha fräsiga nya märkeskläder.

Men jag lever hellre fattigt men har min häst kvar, för hon ger mig så mkt glädje.


Sen har jag ett ganska bra jobb på så vis att blir hon skadad/sjuk - ja hon måste på något sätt åka in på djursjukhus så kan jag känna lugnet att jag behöver inte betala direkt när jag ska hämta ut henne utan jag kan ta en månad på mig, eller som de sa sist hon åkte in för en akut operation - jaja, kom o betala när du vill.

( jobbar i receptionen på ett djursjukhus- vi tjänar pisse)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Mina två hästar kostar mig ca 5000 kr i månaden. Jag har ingen stallhyra (stallet hemma) köper hö till ett mycket fördelaktigt pris och använder strö som är mycket drygt, har försäkring som täcker buköppningar, frakturer, fång och andra dyra behandlingar, men inte hältor (har buffert för sånt istället). Livvärdet för mina hästar är lågt redan från början (travare) jag har inga träningskostnader eftersom jag inte inriktar mig på tävling. Jag köper mycket sällan kläder till mig själv och festarlivet slutade jag med för många år sedan (är inte road av det längre). Så, nej, jag är inte miljonär, men klarar lätt av hästlivet i alla fall.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

KL

Jag har 0kr i inkomst just nu men det går bra ändå ;)

Jag kan lägga löjligt mkt pengar på min häst...
När vi är i full gång och tränar om man räkar med ALLT kostar han ca 10 000kr/mån å då är det ändå en islänning som äter pyttelite och dessutom en löjligt billig stallhyra.
Det som kostar för mig är resekostnader till/från stallet och till träningar och tävlingar.
Träningarna är ju inte heller billiga, när vi tränar som mest brukar det bli 3-4 lektioner i veckan och vi kuskar dessutom 5 mil enkel resa till tränaren.

Hittils denna månaden har jag betalat 9000kr till veterinären istället... Inte kul men hästen blir hel igen iaf :laugh:

Annars köper jag kvalitets utrustning som jag har lääänge köper inte nytt bara för att utan för att det behövs.

Man kan ha häst väldigt billigt om man vill det (utan att hästen skulle må dåligt), å man kan plöja ner hur mkt pengar som helst om man vill det.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Min häst kostar runt 4-5000 varje månad. Jag delar honom med mina föräldrar så jag får lite hjälp med kostnaderna. Att der bara är jag som rider och tar hand om honom för tillfället behöver man ju inte säga. :p

Allt handlar om att prioritera. Jag tjänar inte storkovan, har bil och lägenhet dessutom men får det att gå runt ändå. Eftersom jag nästan aldrig har tid att följa med kompisar ut så försvinner inga pengar där. Jag shoppar hellre till hästen än mig själv så där försvinner inga pengar hellre. Den som blir mest lidande är nog min sambo eftersom jag nästan aldrig tar tid och råd för oss att åka på semester. Men han ser ju hur lycklig hästen gör mig så han kan stå ut med det ändå.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Kl

Man blir medveten om sakers värde när man själv ska finansiera sitt hästeri. När mina föräldrar betalade mina hästar köpte jag gärna specialfoder och tillskott, för deras pengar. Nu tar jag analys och ser till att ha så lite tjaffs som möjligt i fodret tex.

Hästprylarna har jag köpt under många år, så visst har jag märkesprylar, men det har också hållit sig fint.

I dagsläget har jag 2 hästar och ett föl och bor i storstad. I hyra betalar jag 4250 för alla dem, sen tillkommer hovis 1500 varannan månad och bensin på ca 2500. Nu har jag precis haft fölis på djursjukhus och den andra ska in på klinik i morgon, så slantarna rullar lätt.
När min häst var frisk tränade jag 2 gånger i veckan, ca 400 kr/veckan dessutom.

Så man kan lägga hur mycket som helst på sina hästar om man vill:) men jag kunde ro runt 2 hästar på CSN i 3 år, så det går!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag skulle inte heller vilja vara beroende av någon annan för att kunna finansiera hästeriet. Däremot är jag ett exempel på ena halvan i ett sambopar med tre bilar, tre hästar, relativt ny hästtransport + diverse smådjur och mindre motorfordon. Vi har dock inga barn och bor billigt så jag antar att det är det som är svaret; vi sparar in på annat. Jag förstår dock inte hur man gör om man måste låna till allt, en stor del av lönen måste ju då ätas upp av lån?
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ser att det är flera där exempelvis sambo sponsrar hästeriet, alternativt betalar det "vanliga" medans den andra partnerns pengar går enbart till hästarna :eek: Vad gör ni den dag om/när ni går skiljda vägar? Vid ett flertal tillfällen i tråden har folk nämnt att de lägger så mkt som upp till 10 tusen i månaden på hästarna, då antar jag att man ändå måste ha ut en ordentlig lön :o
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag är singel och betalar allt själv. Stora hästen är köpt kontant och de yngre är hennes avkommor så jag har inga lån på hästarna. Däremot har jag lån på boendet men de är väldigt fördelaktiga så jag bor billigt för att vara norr om Stockholm. Min lön är på medelnivå, är tjänsteman och högskoleutbildad.

Hästarna får allt de ska ha, själv kommer jag inte få någon ny vinterkappa eller nya vinterstövlar det här året heller:p
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ser att det är flera där exempelvis sambo sponsrar hästeriet, alternativt betalar det "vanliga" medans den andra partnerns pengar går enbart till hästarna :eek: Vad gör ni den dag om/när ni går skiljda vägar? Vid ett flertal tillfällen i tråden har folk nämnt att de lägger så mkt som upp till 10 tusen i månaden på hästarna, då antar jag att man ändå måste ha ut en ordentlig lön :o

Det där har jag aldrig förstått heller. Visst, min sambo ställer upp om det skulle bli något akut (ex så lånade jag pengar tillfälligt av honom när jag skulle lösa ut fölet från Djursjukhuset då mina pengar tog ett par dagar att få från banken), men det är ju inte hans hästar...
Jag har en vän vars sambo i stort sett finansierar hennes hästeri helt. Förvisso är han lite intresserad, men när man ser vilka uppoffringar han gör för att hon ska kunna ha häst känns det orättvist.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ser att det är flera där exempelvis sambo sponsrar hästeriet, alternativt betalar det "vanliga" medans den andra partnerns pengar går enbart till hästarna :eek: Vad gör ni den dag om/när ni går skiljda vägar? Vid ett flertal tillfällen i tråden har folk nämnt att de lägger så mkt som upp till 10 tusen i månaden på hästarna, då antar jag att man ändå måste ha ut en ordentlig lön :o

Jag skulle aldrig tycka att min sambo ska betala för min häst. Kanske om det skulle krisa sig någongång men de skulle krävas mycket för det. Däremot har jag lite dåligt samvete då han oftast vill hitta på grejer som pubkvällar, bio mm som jag egentligen inte "har råd" med men som han betalar.

Jag har en god ekonomi, tjänar bra, billigt boende, hälsosamt matkonto men däremot dyr boxplats plus att jag behöver ta bilen ut till stallet oftast. Det ger (inräknat med bilen) en månadskostnad på hästen på ca 6000kr.
När jag skaffade häst så gick faktiskt inte mina kostnader upp något speciellt, istället för att hänga på stan å spontanshoppa eller gå ut å käka middag med kompisarna 3 ggr i veckan med alla kostnader det innebar så la jag pengarna på hästen. Betydligt mer hälsosamt :)
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

*KL*

jag har fyra hästar, eller tre och en halv kanske, den fjärde är en pytteminishettis.

Har stall hemma så ingen boxhyra.

Hö och havre är gratis. (byts mot arbetsbyte, vilket är kanske nån gång per år)

Hovslagare = 0kr

Kraftoder = kanske 1500 i månaden

Det är de fasta kostnaderna, sen tillkommer de gånger jag tar ut vetrinär, tandläkare etc, men kommer rätt billigt undan där med, har haft ute vetrinär, tandläkare och equiterapeut på nya hästen, alla gjorde de någon behandling, den totala kostnaden för de tre var =2100kr.

det är travhästar, varav en startar, och han har försörjt de andra, den nya ska snart komma till start, och den tredje blir det nog inget med.

Det tillkommer ju bensinpengar när de startar, plus när de går snabbjobb på banan, brukar åka in en gång i veckan, boxhyran på travet är runt 1200 per år, man måste hyra en box för att få tillgång till banan. När vi startar får vi betala 200 eller 250 för boxen vi står i, kusken brukar ta runt 200 för att sitta upp och sen 10 % på inkörda pengar.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag är gift men vi har delad akenom dvs min man betalar inte öre av min häst. Vi betalar ungefär lika här hemma, han lite mer iom att han tjänar mer.
Jag har ca 12k i fasta utgifter varje månad, hus, bil mat, räkningar o häst. Hästen kostar ca 4000:- i månaden, beror på hur mycket jag tränar. Står i stall med full service :)
Jag får ut 20k efter skatt, sparar det som blir över, att ha en buffert är superviktigt när man har häst!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Knapplån

Jag har iofs redan svarat, men kom på två relevanta saker för tråden. Dels det här med sambo betalar. Jag betalar ganska mycket av vad min sambos häst kostar, dock ej försäkring. Jag får även rida o träna hästen mest ;) men nästa år har han bestämt ta upp träning o tävling så då kan jag nog lägga över mer kostnad på honom. (vi har delvis delad ekonomi).

Och för er som misströstar av alla stora summor som nämns så kan jag meddela att jag haft häst för ett par hundralappar/mån när jag pluggade. Stallhyra för 250:- på en ko-gård. Hö för ca 400:-/vintermånad och försäkring 1100:-/år. Billigare kan det nästan inte bli. Jag verkade själv, red barbacka, bettlöst och hästen gick i lösdrift. Hade t.i.m. Råd att rida för tränare 2ggr/mån för 125:-/gång(30min). Så det går att ha häst billigt om man bara vill ge upp lyxen! Jag hjälpte till mycket på gården, de ville egentligen inte ha stallhyra, men det kändes bra att betala lite.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ser att det är flera där exempelvis sambo sponsrar hästeriet, alternativt betalar det "vanliga" medans den andra partnerns pengar går enbart till hästarna :eek: Vad gör ni den dag om/när ni går skiljda vägar? Vid ett flertal tillfällen i tråden har folk nämnt att de lägger så mkt som upp till 10 tusen i månaden på hästarna, då antar jag att man ändå måste ha ut en ordentlig lön :o

En svensk medellön ligger på 28000 brutto, då får man ut något över 20 000 netto. Siffrorna är från minnet, men en snabb googling gav samma resultat.

Jag är student och har satt en budget på 8000 kr. Jag är inte singel, men ekonomiskt är jag det (bor själv, betalar för mig, hon för sig). Skulle jag sluta att plugga och ta "medeljobbet" utan att ändra livsstil skulle jag ha 12 000kr i månaden att lägga på valfri hobby. Så det handlar om att prioritera. Om jag valde bort bil, morgontidning, ölprovningar och annat som ryms inom de 8000 kronorna skulle jag ha ännu mer att lägga på min valfria hobby.

Sedan är det klart, skall man ha en stor villa med dyr uppvärmning, ett par ungar, köpa ny bil när den gamla går sönder ja då springer det iväg. Men då ska man inte heller sitta och gnälla över att man inte har råd. Som man bäddar får man ligga eller som man planerar får man spendera.

Skulle aldrig jobba hela dagarna för att finansiera någon annans hobby. Däremot kan man ju lyckligtvis kombinera sina fritidsintressen i vissa fall exempelvis om hon gillar hästar och jag bilar, då kan jag ju köpa en stor pickup som leksak i skogen till mig själv, sedan kan hon ju dra hästen med den bilen, det finns det ju inga hinder för. Eller om jag gillar att bygga kan hon ju få lite hjälp att bygga i stallet. Det är ren monetär finansiering av annans hobby jag ställer mig ytterst tveksam till...

En sista grej också... Det kan ju också vara så att man i ett förhållande antingen delar allt, oavsett vems hobby som kostar (pappas hobby är... ja du... en biltidning i kvartalet? mamma har häst, båda finansieras av samma pengahög, den gemensamma) eller så är det så att den ena parten tjänar så mycket att den när den är nöjd med sin spendering har pengar över, som kan gå till den andres hobby. Den andre kan ju då tänka att "-Jag har råd med de här hästarna, men inte om vi separerar, men de hästarna ger mig så mycket att det är värt det och jag är beredd att ta de "dubbla sorgerna" om vi både separerar och jag måste sälja hästarna."
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Man nöjer sig med en minishettis - mycket häst för lite pengar!:D

Nä men faktiskt, jag har en minishettis och han kostar i snitt varje månad 1771 kr. Det inkluderar foder, försäkring, vaccinering, utrustningsbuffert, stallplats osv. Stallhyran har varit dyrare tidigare, men tog bort viss service och då fått en hyresreducering. Har man varit stallägare tidigare och fått glida runt helinackorderat i två år kan man gott förklara "semestern" som över och natta hästar lite då och då;)

Får in drygt 12 700 kr varje månad. Pluggar heltid (tar bidragsdelen endast) och jobbar 50%. Brukar även dra en tidningsrunda ibland. Hästen och jag kostar 10 900 kr om månaden. Då är även alla årskostnader utslaga per månad.

Skulle det krisa ekonomiskt kan jag vända på kronorna lite extra, sen har jag ju även "rätt" till ca 4000 i lån varje månad från CSN om jag skulle vilja.

Det är fördjävla tungt att gå 150%+ varje månad i aktivitetsnivå, men det känns ändå ganska värt det. Slipper lån och kan ändå leva "lyxigt" som student med häst, bil, eget boende osv. Däremot tror jag mina vänner glömt bort hur jag ser ut:o
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ser att det är flera där exempelvis sambo sponsrar hästeriet, alternativt betalar det "vanliga" medans den andra partnerns pengar går enbart till hästarna :eek: Vad gör ni den dag om/när ni går skiljda vägar? Vid ett flertal tillfällen i tråden har folk nämnt att de lägger så mkt som upp till 10 tusen i månaden på hästarna, då antar jag att man ändå måste ha ut en ordentlig lön :o

Det handlar ju om val som folk gör. Om en sambo känner att h*n vill sponsra partnerns hobby är det ju upp till denne att göra så.

Jag är gift och vi har en gemensam pengahög som vi tar ur. Vi har egen gård som vi renoverar/bygger på. Värdehöjningen av gården när stall, ridbana o.s.v. är klara får vi bägge del av. Maken äger inte hästarna på papper men är delaktig i deras väl av egen vilja. Hästarna är min hobby, makens hobby är snickeri och lite mek, däckpyssel (har egna maskiner för det) o.s.v. Vi båda hjälps åt med allt...dock är det bara jag som rider ;) . Vi jobbar heltid båda två så det behövs verkligen att vi är två om det mesta då arbetstiderna är rätt tuffa. Det är en ordning som passar oss utmärkt. Vi hjälps åt, helt enkelt ...:idea:
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

kl.

Har 2 hästar. ca 5000 kr/månad. tjänar lite olika, ska söka fast tjänst, lättare att planera då. förra månaden fick jag ut 15 000 kr, jobbar så att jag minst får ut en sådär 12 000 kr iaf. Då räcker det till hästarna, boende, mat mm, det viktigaste. Skulle aldrig vilja leva av nån man, det skulle inte kännas rätt alls. Jag vill betala mitt, andra får betala för sitt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp