Bukefalos 28 år!

"-Alla sadlar glider." -Sant??

H

Halvblod_Rider

Igår red jag min kompis arabsto ut i skogen och när jag väl hade satt mig i sadeln, sadelgjorden var såpass hårt spänd så den var alltså "klarspänd" samt att jag satt upp från ett bord och ÄNDÅ gled sadeln åt höger efter några meter skritt.
Jag lägger jämn vikt i båda stibyglarna ska tilläggas också(vad jag känner iaf).

"-Alla sadlar glider, det gäller bara att balansera så att sadeln inte glider" säger hon.

Är detta sant? :smirk: :crazy:
Jag har aldrig varit med om att en sadel glidit när man spänt sadelgjorden och suttit upp från ett bord..

Sadeln är en riktig lågprissadel, köpt för under 1000 kr på Börjes:smirk:

Ursäkta en onödig tråd:o
Men jag undrar över detta...
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Nej alla sadlar glider inte! Antingen så ligger sadeln dåligt eller så har hästen en väldigt rund rygg... antagligen en kombination av dålig sadel och dåligtsadel läge!
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

glider sadeln alltid till höger skulle jga kolla upp hästen hos en kiropraktor och se till att hästen inte är sned i ryggen, därefter jobba med att får hästen helt liksidig i muskulaturen så att även musklerna är jämnastora..
SEN prova ut en riktig sadel OCH låta de ryttare som rider gå till kiropraktor dom också.. ägaren kanske är sned i bäckenet och överför detta på hästen som blir sned och sedan blir sadlarna sneda..
ond cirkel..
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Nej, alla sadlar glider inte.

Kan det kanske vara så att en sadel som är sned i bommen har lättare för att glida än andra? *spekulation* Inte för att jag vet ifall den sadeln du red med var det, antagligen inte, så det här är väl kanske lite off topic.
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

jag har ingen aning om sadeln glider åt höger jämt, jag har bara ridit den hästen en gång, men så som du sa kan det mycket väl vara.
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

en häst som är rak i kroppen och har en rak sadel och en rak ryttare bör också ah en sadel som inte glider...

medryttarhästen fick ny sadel för ett tag sen, men den gled åt höger... tog ut ET som konstaterade rejäl snedhet i bäckenet på hästen. nu är hästen åtgärdad och sadeln ligger bra... för ägaren :p

jag har fortfarande problem med att sadeln går till höger, men då konstaterades att även jag är rejält (flera cm pratar vi om) sned i bäcken/rygg/axlar... alltså: nästa åtgärd är att skicka mig på behandling :D
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Kompisen glömmer ibland :cool: att dra åt sadelgjorden på sin häst efter en stunds ridning och det betyder alltså att gjorden i princip bara "är där"- gör ingen som helst nytta alltså.
Ändå sitter sadeln där den ska och glider ingenstans, varken åt sidan eller fram/bak.

Ett bra betyg tycker jag
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Alla sadlar jag har provat på min häst har glidit mer eller mindre!

Bäst har westernsadeln legat hittills. Och en kieffer achen (?) allround låg hyfsat också men ja, dvs de gled inte liiika mycket! :smirk:

Jag har nog provat runt 30 sadlar på min häst allt som allt genom åren...

western, dressyr, hopp och allround.
bomlös vill jag inte ha men jag har en kompis som har en om jag vill prova.
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Säger som de flesta andra, den ska inte glida. Jag har två bomlösa sadlar hemma och jag spänner inte ens gjorden, ibland kommer jag på mig själv när vi är ute att de hänger och dinglar :rofl:

Så nåt är snett. Antingen sadeln, du eller hästen. Eller alltihopa :crazy: ;)
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Min bomlösa gled åt vä i galoppen hela tiden i början, och jag muttrade en hel del om det där.

Av någon vääldigt konstig anledning så när jag omedvetet slutade lägga mer vikt i vä stigbygel i galoppen slutade sadeln glida med. :angel:

En väl anpassad sadel som passar hästen, på en normaljämnt musklad häst med en ryttare som belastar hyfsat jämnt ska inte glida i sidled. (Framåt kan vara en annan femma, spec om hästen/ponnyn är av modellen manklös tunna..)
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Alla sadlar jag har provat på min häst har glidit mer eller mindre!

Bäst har westernsadeln legat hittills. Och en kieffer achen (?) allround låg hyfsat också men ja, dvs de gled inte liiika mycket! :smirk:

Jag har nog provat runt 30 sadlar på min häst allt som allt genom åren...

western, dressyr, hopp och allround.
bomlös vill jag inte ha men jag har en kompis som har en om jag vill prova.

Hur är det om du rider någon annans häst? Dvs har du uteslutit att det är du som gör att det glider i sidled?
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Verkar stämma bra det!

Kompisen till mig som har hästen jag red rider alltid barbacka(iaf 98% av gångerna) så hon kan nog inte heller uttala sig om den där sadeln, om ryggen på hästen är sne eller om sadeln är sne.
Jag skulle nog tro att det var sadeln som var sne iaf..det är ju ändå än Börjes Specialare för ca 800 kr vi talar om.
Hästen är en ren skogsmulle häst(f.d ridskolehäst på 11-12 år) så hästen kan nog också vara sne:p
Jag vet att det inte är jag som är sne då ingen sadel glidit åt ngt håll för mig på andra hästar.


Till alla: Tack för alla svar! Nu fick jag mina funderingar bekräftade :)
 
Sv: "-Alla sadlar glider." -Sant??

Jepp.
Klart man glider lite när man rider också men nej, det ÄR sadlarna som glider på min häst.
När jag och när andra rider. :(

Nu har jag hästen på foder och hon som har honom har en hoppsadel men den glider också säger hon. Fast inte såå mycket.


Och det har inget med pris att göra. Har provat sadlar som kostat mellan 700kr som nya till 20 000kr
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 654
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 896
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 135
Senast: Glimris
·
Utrustning Hej på er! Red igår i min nya startrekk dressage på min arabkille som ingen sadel verkar vilja passa, var riktigt besviken efter...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp