Bukefalos 28 år!

Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Nea_

Trådstartare
Hej på er!

Red igår i min nya startrekk dressage på min arabkille som ingen sadel verkar vilja passa, var riktigt besviken efter premiärturen för sadeln hade glidit rejält bak. Lånade en kompis startekk i våras, det var den äldre med paneler och den gled inget trots att den var lite trång i koppjärnet.

Har järn xxvid nu i min sadel och när vi provade i somras att lägga på den så hade han ett smalare järn som verkar trångt så jag köpte ett xvid men nu verkade detta nästan stort på honom. Kan ett något brett järn skicka sadeln bakåt? Även om det var något för brett så var det inte så brett att sadeln låg illa, vet inte hur mycket smalare ett xvid är....nu har han iofs tappat muskler sedan sommaren eftersom han stått 5 v pga skada så när han sätts igång kommer han nog snappt att bli bredare.

Jag tycker också att stropparna till sadelgjorden satt alldeles för långt fram på sadeln, det hjälper ju till att få en sadel att glida bak, den främre av stropparna satt ju hur långt fram som helst.....upplever någon fler att stropparna sitter för långt fram? Går de att flytta bak hos sadelmakare? Pris?

Vad skulle ni göra?
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Fotografera sadeln och sadeln på hästen.
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Jag har också en Startrekk dressage och jag upplever att man behöver dra åt sadelgjorden mer än vad man tror (inte så att hästen blir blå dock). Kanske kan vara det som felas?
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Nu när du säger det så kanske....minns jag reagerade då jag satt av och tyckte jag dragit sadeln lite dåligt. Kanske det är så enkelt. Men jag tycker ändå sadelgjordsstropparna sitter långt fram. Funderade på om det skulle bli bättre om jag korsade dem innan jag satte dem i sadelgjorden....ser ut att bli mindre nyprisk så också. Kan man göra så? Ska ändå försöka fota häst och sadel så fjordtokan får kolla på bilderna.

Skulle gärna köpa en i strl 16,5 om någon har en att sälja till bra pris för denna är på vippen stor för både mig och hästen men då den inte har en gedigen träbom så kanske det inte är någon katastrof om den är lite lång på hästen...det rör sig nog om 1-2 cm bakom det bakersta revbenet.
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Jag red i min ST på flera hästar och hade alltid lös gjord och sadeln gled inte.
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Det kan gå att flytta stropparna, beror helt på om det finns nånstans att fästa dem istället.
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Jag har bara använt den på min egen häst och då behövde den spännas för att ligga bra och inte kasa över åt höger. Hon är dock rätt så bukig och gjorden glider fram, och drar med sig sadeln, om den är för löst spänd.

Till TS: har du provat att spänna gjorden annorlunda?
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Hej!
Maken har varit på fotojobb så jag har inte kunnat fota än. Tack alla ni som skriver och bollar tips.

Har införskaffat en kortare gjord, ska prova korsa stropparna också och se om det hjälper något. Sadeln är ju ny och inte riden just något så den har ju inte satt sig. Min häst har något svängd rygg och sadeln ska ju formas efter denna med så man kanske får tjura på tills sadeln satt sig mer. Red en kort stund igår och när jag satt av såg jag att sadelgjorden var ganska lös trots att jag drog den noga då jag satt upp så jag antar att sadeln satt sig något och då gjorden blivit lite lös. Har bara skrittat ännu eftersom vi ska på återbesök hos veterinären på tisdag och se om vi får börja rida på igen. Vi får bara skritta lite ännu så jag har inte varit lika noga med att efterdra. Han har dock ett lite lurigt sadel-läge och jag dör om det verkligen är så att denna sadel inte passar för då vette f*n vad som passar.....
Kram på er
Lägg gärna in bild på era dressage och hur de ligger på era hästar. Vore kul att se. Förbaskad skön sadel i övrigt, får bra sits i den!
 
Sv: Min Startrekk dressage glider bak...tycker ni att stropparna är felsatta?

Hej!

Jag verkar aldrig få möjlighet att fota min sadel, min man som är fotograf är typ jämt ute med kameran! Men snart kanske. Har ridit i den igen och det har gått bättre nu.

En fråga: Min häst har nu xxvid och vad händer om man växer ut xxvid? Kan man rida i sadeln utan koppjärn? Han är inte färdigbreddad så jag är lite orolig eftersom han nog inte kan ha en mycket smalare bredd så växer han och breddar sig mer blir nog koppjärnet smalt....vad gör man då? Älskar ju sadeln så är koppjärn-löst ett alternativ?:confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
920
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 734
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 979
Senast: Morran
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 119
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp