Alla vi med kaniner!

Sv: Alla vi med kaniner!

Förra hösten fick denna kille flytta ut på landet till mig. Jag tror han är 4-5 år och han hade mest bara bott i sin bur och var inte direkt hanterad. Han var livrädd för hundar och gick knappt att hålla i. Nu är han ute och skuttar tillsammans med hunden och han verkar tillfreds med livet.

Helmer,
45.jpg


Jag är inte så jätteinsatt på kaniner. Men visst är han en dvärgvädur? Vad heter hans färg? Brun?
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Kl.

Själv hämtade jag hem världens raraste lilla djur häromdagen, en fransk vädur (havanna manteltecknad heter nog färgen) på 6 månader.
Han är tänkt som "frigående innekanin" och hittills fungerar det över all förväntan. Jonas som han heter är i princip redan helt 100 när det gäller rumsrenhet och verkar tycka att livet är helfestligt.
Han har redan börjat protestera VILT när man stänger in honom och går helt sonika iväg med hela kompostgallerhagen med sig. :eek:

Det Jonas vill ha, ska Jonas ha verkar det som.
Lite lagom destruktiv sådär och fasiken vad fort saker går sönder när man har en sån jättetrut! Ett bett så var mitt armband helt av liksom. Han har också hunnit tugga sönder en dörrmatta, ett familjealbum och min sambos tröja. :love:
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Det kommer vara lagom mycket :love: när han tuggat sönder tapeterna, nya soffan och svärmors nyinköpta Balenciagahandväska... :p;) Bild på monstret vill vi ju se! :bump:
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Hit platsar väl mina kaniner också :laugh:

Utekaninerna:

Tingeling (kallas Capella): 7½årig lejonhuvad dam. Tyvärr har åldern börjat komma ifatt henne nu i höst, vilket har lett till att hon består av nästan bara skinn och ben... :( Matglad och pigg är hon ändå :D

32818393.jpg


Siriuksen Ingria (ja, jag bor i Finland ;)), (kallas Inga): 5årig lejonhuvad hona med ett rejält temperament. :devil: Av alla våra kaniner är hon "mest min" - alla är visserligen mer eller mindre mina, men då hon kan vara litet ilsk mot andra så får jag ha henne för mig själv ;)

32818394.jpg
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Innekaninerna:

Siriuksen Iivari (kallas Ludde): 2årig lejonvädur (heter det så på svenska?) hane. Hela familjens gullegris, snällaste kaninen jag någonsin träffat. Har aldrig bitit någon, och vill alltid vara där var det finns folk, älskar att sitta i soffan och mysa :love:

32818392.jpg


Tindra: 4månader lejonvädur hona. Henne har vi inte haft så länge, i början var hon ganska skygg av sig, men har nu blivit mycket sällskapligare. :)

32818395.jpg


Det är planerat att skaffa bebisar till Tindra på våren, med Ludd som pappa. Väntar med spänning på våren, alltså :love:
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Just nu sitter jag och oroar mig för min kanin. Tror han kan ha grå starr? Fast han börjar ju bli gammal så...:(
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Min Swea gick tyvärr bort i höstas, troligen skrämd av något.

Men nu i januari så ska en ny kanin få flytta in hos oss.
En Stor Silver hona som idag är ca 14 veckor!
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Kul, grattis!:)

Kan då ta och berätta att min kanin mår mycket bättre med sitt öga. Var nog bara ett sticksår.:D
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Kan det inte varit att den stuckit sig på hö?
Vet iaf att det är rätt vanligt bland marsvin!
Ser illa ut men är inte så jättefarligt, vilket är skönt ändå! :)
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Här är ett par bilder på vår lille Sixten, dvärgvädur född 16/4-11. :love:

6553330389_67d869020b.jpg


6553330387_13b57af4dd.jpg


Sixten bor ute i trädgården året runt och har visat sig ha rymmartrendenser. Han puttar och drar i kompostgallerna tills det blir en tillräckligt stor öppning och sen smiter han ut i trädgården. Det funkar inte eftersom det finns gott om katter i området och jag vill såklart inte heller att han hittar ett sätt att rymma för gott.

Så jag ska bygga en stor rastgård i anslutning till garaget, regla upp till ståhöjd och näta in och se till att han inte kan gräva sig ur underifrån. Fyrpunktsvetsat längst ner och sen hönsnät på resten. Tak av korrugerad plast, så slipper han bli våt. :) Foto kommer när jag är klar!
 
Sv: Alla vi med kaniner!

har lyckats skaffa mej en till hoppare/avelshona :angel:

bild från bdb.
Tanken_var_idag_eller_de_tre_senaste_dagarna_att_ta_ut_Lea_i_sele_och_fota_henne_men_se_idag_vraker.jpg

Simoneholms Liquid Leather "Lea"
Svart Dvärgvädur/Lilla Tysk korsning
född sista juli om jag inte minns galet.

galen slank för att vara korsning mellan två lite rundare raser. Hyperaktiv är hon också, jeez vad jag är nöjd med henne :)
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Dennis är verkligen den absolut ljuvligaste kaninen jag någonsin sett, så himla vacker i färgen och sockersöt dessutom :love:

:o Tack! :laugh:

Han är en väldigt stilig liten kanin, förpackad i ett behändigt fickformat. Att han dessutom är en mysig och ganska snäll liten gosegris gör inte det hela sämre precis. :love:
 
Sv: Alla vi med kaniner!

KL

Någon väldigt kaninkunnig som kan svara på en fundering, jag har haft två okastererade lejonherrar tillsammans nu i fyra år (dem är bröder). När jag berättade detta för en man på zoobutiken jag köper foder hos höll han på att smäll av. Han gav mig rådet att kasterera och skaffa en varsin hona. Kan även tillägga att dem inte bråkar men kan vara lite agressiva mot folk.

Vad tycker ni?

Skuggan_
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Han gav mig rådet att kasterera och skaffa en varsin hona.

Han såg väl sin chans att lura på en oskyldig människa två dyra kaniner :angel:

har dom bott ihop så länge skulle jag personligen låta dom fortsätta bo ihop.
Man ska aldrig sätta ihop hanar då det så gott som alltid smäller, sen slåss dom till döden. Men som sagt, har dom bott ihop så länge utan problem borde det inte vara någon fara på taket att låta dom fortsätta bo ihop. Hellre det än att röra till det med fler kaniner :)
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Inte för att jag vill kalla mig väldigt kaninkunnig, men jag håller med Arrows. :) Det finns inga garantier att de två skulle komma överens med två nya honor, kastrerade eller inte. Jag hade lite sjå med att få Dennis att acceptera Lovis, trots att han är kastrerad och har bott med Ninen hela livet. Funkar inte personligheterna så gör de inte, oavsett kön och ålder.
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Hejsan,det här är mina kaniner Duffy och Bambi.Dom är tre år och är utekaniner.Jag är osäker på ras men tror att båda är blandraser. :)












OPS: jag vet inte om bilderna kom men dom borde ha gjort det:) annars kolla i mitt galleri.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 560
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: tanten
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp