Alla vi med kaniner!

Sv: Alla vi med kaniner!

Jag har ofrivilligt en dvärgvädurshona (japantecknad) som jag hittade ute i skogen en Novemberdag för 2 år sedan snart. En rätt trevlig typ, men lite bitchig på honors vis. Vet ej ålder eller annat, kallas allmänt kaninen även om dottern döpte den efter sin stora idol Mimmi från början. Hon jagar gärna mina katter, och gillar att klättra på hunden till dennes stora förtret.
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Jag har två franska vädurar, båda drygt 1 år gamla. Dom bor vanligtvis hemma i min lägenhet men är just nu på "sommarläger" hos mina föräldrar eftersom jag har det så varmt hemma. :) Så för tillfället bor dom i mitt gamla stall i varsin box. :)

Elvira

32655131.jpg


32655136.jpg


32655132.jpg


Laban

32655129.jpg


32655134.jpg
 
Sv: Alla vi med kaniner!

I dagsläget har jag bara en kanindam hemma. Puff, uppfödd för hoppning men det har ännu inte blivit några tävlingar. Vädurskorsning, fastän de inte ser ut så ;). En oerhört snäll, känslig och personlig tös. Som det krävt en hel del tid och tålamod för att få henne trygg i tillvaron.

SANY0283.jpg


SANY0258-Kopia.jpg
 
Sv: Alla vi med kaniner!

I dagsläget har jag bara en kanindam hemma. Puff, uppfödd för hoppning men det har ännu inte blivit några tävlingar. Vädurskorsning, fastän de inte ser ut så ;). En oerhört snäll, känslig och personlig tös. Som det krävt en hel del tid och tålamod för att få henne trygg i tillvaron.

Nu blir jag nyfiken! kan det vara ett Varenne-barn?
 
Sv: Alla vi med kaniner!

*kl*

Hittar inte min egen "gamla" tråd om vår nya familjemedlem, så jag uppdaterar den här tråden med ett par nya bilder på Sixten! Han är en viltblå dvärgvädur, lite drygt 4 mån gammal. Idag fick han flytta ut i sin nybyggda utebur, som jag äntligen blivit klar med. :)

32667347.jpg


32667348.jpg
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Varför tycker ni att han har just den färgen? Han är inte vit någonstans alls. :)
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Det var en häftig kanin! :love:

Jag är lite sugen på kaniner igen, avlade på 2 honor och sedan deras döttrar för ett par år sedan och fick ett par underbara kullar! :love::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med kaniner!

Jag har för tillfället 11 kaniner :D

Viktoria "Vickan"

Och igår fick hon 5 små kaninbäbisar.

Clint


Vickans kaninungar:

Sven


Mumin


Biffen


Muffins
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Varför tycker ni att han har just den färgen? Han är inte vit någonstans alls. :)

Åjo, nog är han "vit", men inte helvit.
White syftar inte till att den är vit heller, utan syftar till en särskilt teckning.
Kolla i öron, under mage, nackkilen, runt nos, runt ögon osv.
Detta är ju de sk "viltzonerna" som alla viltfärgade har, men även ottertecknade och white.
En viltblå är dels tydligt vilttecknad i övrigt och har även en beige nackkil.
Din kanin har både tydlig zobelteckning och även tydlig white-teckning.
Jämför ex med min hona som är white zobel blå, men en ljusare variant:
ba600ef82bf5be46bb160c9.jpg


Till skillnad från en viltblå, som ska se ut såhär.
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Bilderna jag la upp tog jag med mobilen och de gör inte honom rättvisa. Han är inte "vit" utan mer beige/beigeblåaktig runt ögon, den tydliga nackkilen, under magen etc. Men han kanske är viltblå zobel? :)
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Bilderna jag la upp tog jag med mobilen och de gör inte honom rättvisa. Han är inte "vit" utan mer beige/beigeblåaktig runt ögon, den tydliga nackkilen, under magen etc. Men han kanske är viltblå zobel? :)

Finns inget som heter viltblå zobel, utan det blir då en viltzobel blå. :)
Men det är han inte heller, då han inte ser vilt ut överhuvudtaget, då dessa får en särskilt "spräcklighet" i sin färg.
Jag kan inte få honom till något annat än white zobel blå i och med att han även har tydligen zobelteckning.
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Jag kan ju lägga in en bild på mitt nyförvärv Zarpazo de Love ("Lovis"), lejonhuvad dvv, snart två år. Hon införskaffades som sällskap till Dennis när han blev ensam. Rar liten tös. :)
IMG_0511.jpg
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Söt! :)
Kan väl ta och berätta att min lilla kille fyllde 5 år för bara några dagar sen. :)
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Min nya sak :)

Egenuppfödd
E: flamencos Jaspis
U: Arrows Graffiti With Stencil

Arrows Out Of Control - Viltgul hona
9770025.jpg

2 mån på bilden, nu är hon 4 mån gammal :)
 
Sv: Alla vi med kaniner!

Jag har en Dvärgvädur Lillhem's Icaruz, född 11 april i år och är Havanna manteltecknad. Har stamtavla och är utställningsbar. Han är en snäll och social kanin, gillar såklart sin pellets samt olika grönsaker.

Har tyvärr inga bilder i datorn, men får ordna det.

//Linda
 
Sv: Alla vi med kaniner!

*KL*

Uppdaterar med en nyare bild på Ulva, som nu är snart 8 månader gammal. Gick inge vidare på senaste utställningen, där hon nollades för "saknar sidoteckning". Ska testa en gång till, går hon inte igenom då så får hon bli lucka. Är ju såpass få av denna färg att den har en del kvar att jobba på.
11102607.jpg


Sen har jag ett litet nyförvärv också, då jag länge funderat på en till ras och nu har jag alltså bestämt mig. Detta är Kalle, en madagaskar Hermelin rex på snart 1 år. :D Ej ställd ännu, men ska ställas på LU är det tänkt.
11111805.jpg


11111757.jpg
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 560
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: tanten
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp