Bukefalos 28 år!

Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Få oxå haka på på ett hörn!:)
Ja har i nu läget 2 smågrisar, en långhårig dam o en teddykosnings pojk.
Men väntar tillökning inom 2 v:love::love:
Hon bör va i v 10.. tidigas.. Kan känna i allafall 3 små knyten röra sig där inne i magen:banana:
Någon som vet om masvin håller sig någerlunda till när dom är beräknade? Hon bor fortf med hannen, dom e så himla tajta, så vill helst inte dela på dom onödigt tidigt, nästa v tänkte jag.. men vill ju inte att hon blir parad direkt igen hlr, om hon nu skulle få tidigare.. :confused:
Ska bli så kul me bebisar igen! Va några år sen (typ 10:angel:) mitt förra marsvin fick en kull..
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Få oxå haka på på ett hörn!:)
Ja har i nu läget 2 smågrisar, en långhårig dam o en teddykosnings pojk.
Men väntar tillökning inom 2 v:love::love:
Hon bör va i v 10.. tidigas.. Kan känna i allafall 3 små knyten röra sig där inne i magen:banana:
Någon som vet om masvin håller sig någerlunda till när dom är beräknade? Hon bor fortf med hannen, dom e så himla tajta, så vill helst inte dela på dom onödigt tidigt, nästa v tänkte jag.. men vill ju inte att hon blir parad direkt igen hlr, om hon nu skulle få tidigare.. :confused:
Ska bli så kul me bebisar igen! Va några år sen (typ 10:angel:) mitt förra marsvin fick en kull..

I vecka 10 tidigaste?! Dela på dem omgående! Helst igår!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Åhh vad underbart.... är sugen på att skaffa Skinny ;)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Dom är helt underbara skinnys och jag älskar dom :love: du får väl komma o kika på mina :angel:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Är det någon här som är bra på marsvinsfärger?!
Har ni någon aning om vad mina killar skulle kunna kallas? Multicolour? :p

40058_419623863550_578868550_4816397_1172687_n.jpg

40457_419625818550_578868550_4816507_7908022_n.jpg

167121_489438213550_578868550_6078800_5576008_n.jpg


Jag har inte så jättebra bilder, men ni ser ju ungefär iaf :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Är det någon här som är bra på marsvinsfärger?!
Har ni någon aning om vad mina killar skulle kunna kallas? Multicolour? :p

40058_419623863550_578868550_4816397_1172687_n.jpg

Crested goldenagouti/golden/white roan
40457_419625818550_578868550_4816507_7908022_n.jpg

Nonself black/golden/white roan
167121_489438213550_578868550_6078800_5576008_n.jpg


Jag har inte så jättebra bilder, men ni ser ju ungefär iaf :)

Den färg marsvinet har mest av skrivs först, roan är meleringen. Viktigt att veta om roan och dalmatiner (samma anlag, bara att roan är melerad och dalmatiner prickig) är att de aldrig får paras med varandra för då riskerar man missbildade ungar
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Åh, tack så mycket! Jag måste skriva ner info:n, jag kommer aldrig komma ihåg alla färger :p

Så man får inte para roan med dalmatiner? Men roan+roan och dalmatiner+dalmatiner går bra va? :)
Då har jag lärt mig något nytt idag!:angel::D
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Färger är roligt :love:

Man får varken para roan-roan, roan-dalmatiner eller dalmatiner-dalmatiner http://marsvin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ca6c65af-9d71-4bf9-bede-b49a237e15b4&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

Såg en unge efter en sådan parning förra veckan, den hade onormalt små ögon och inga tänder :cry:

Det farliga med dessa färgerna är att de kan vara dolda, inte så att marsvinet kan bära på det som tex rödögt kan göras på ett mörkögt marsvin, utan så att melering/prickar inte syns. Tex syns ju inte vita prickar på vit bakgrund, en vit unge efter en roan/dalmatiner ska alltid räknas som roan/dalmatiner, likaså finns det roan/dalmatiner som har så lite melering att det kan missas om man inte vet vad man letar efter. Färgen har också en benägenhet att breda ut sig med tiden så en unge som föds undertecknad kan få mörkare partier senare, eller en som föds bra tecknad/övertecknad kan bli så mörk att det är svårt att se meleringen
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Oj! Vad hemskt! :eek:

Då kom jag att tänka på... Skinnymarsvin, kan man para två nakenfisar, eller måste man para naken+päls?
 
Sv: Alla vi med Marsvin

I vecka 10 tidigaste?! Dela på dem omgående! Helst igår!

Jisses! Blev lite konfunderad när ja läste va du skrivit, o kolla upp d. Var f#n har ja hört att dom går 12 v!?!!

Dom är självklart delade nu!

Känner mig som värsta idioten! Ren tur att d gått bra! Va så bensäker på att hon va trygg med honom i alla fall 1 v till!

Tack!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Oj! Vad hemskt! :eek:

Då kom jag att tänka på... Skinnymarsvin, kan man para två nakenfisar, eller måste man para naken+päls?

Ja :cry: Denna teckningen har många likheter med hundvärldens merle

Skinny-skinny är inga problem :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jisses! Blev lite konfunderad när ja läste va du skrivit, o kolla upp d. Var f#n har ja hört att dom går 12 v!?!!

Dom är självklart delade nu!

Känner mig som värsta idioten! Ren tur att d gått bra! Va så bensäker på att hon va trygg med honom i alla fall 1 v till!

Tack!

Tur att du skrev då! Har själv gjort samma misstag två gånger :crazy: Eftersom inget hände tycker jag inte du behöver känna dig som en idiot, bara en människa som räknat fel :)

Ena gången det hände mig var det nästan lite bra för när jag ställde ut Wojvoj i ostandard och hon vann blev det lite hallå om hon verkligen var en lakeland och om det inte var någon av mina andra lakelandhonor som hade fött Wojvojs skinnyunge, men eftersom hon fortfarande satt med hanen när bebbarna föddes kunde det ju bara vara hon :p

För med handen på hjärtat, vem kan föreställa sig en lakeland som ser ut såhär :love:
i35024794._szw530h275_.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Okej där skiljer sig marsvin från hundar(kinesisk nakenhund):)

Fast det är helt ok att para naket-naket på kineserna. De homozygot nakna resorberas och föds aldrig. (Har själv haft kines :)) På kines är nakenanlaget dominant och det behövs bara ett anlag för att få en naken jycke, man kan aldrig avla bort puffarna utan att förinta hela rasen. På skinny är nakenanlaget recessivt och har de bara ett anlag blir de pälsade (se Wojvoj ovan). Skinny+skinny = alltid skinny, naken kines+naken kines = 50% naket, 25% resorberade och 25% puffar (i teorin)

Det finns ett dominant nakenanlag hos marsvin också, rasen heter baldwin, men jag har aldrig kommit kontakt med någon
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Okej, oj vad jag lär mig saker idag. Det är bra att hänga här på Buke:D

Samma här :laugh: Brukar säga det till folk när de tycker jag hänger för mycket på mina forum att man lär sig massor! Jag är dessutom inte särskilt social och ganska "trögtänkt" så för mig passar det perfekt att välja när jag själv vill svara och jag kan fundera igenom vad jag ska svara innan.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Fast det är helt ok att para naket-naket på kineserna. De homozygot nakna resorberas och föds aldrig.

Fast det är väl något som inte rekommenderas av cc-klubben och inte heller görs av ganska många uppfödare av etiska skäl. Jag skulle inte kalla det ok att göra en parning där 25% valparna dör och resorberas i livmodern pga en missbildning.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Fast det är väl något som inte rekommenderas av cc-klubben och inte heller görs av ganska många uppfödare av etiska skäl. Jag skulle inte kalla det ok att göra en parning där 25% valparna dör och resorberas i livmodern pga en missbildning.

När min jycke gick i avel fanns inga restriktioner, men det är 4 år sedan hans sista kull föddes och jag har ingen kines nu så jag är inte uppdaterad på mer än PRA och katarakt hos kineserna
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Men ändå skriver du att det är helt ok att göra så...?

Jag lyfte frågan vidare i en tråd på hundforumet för att undvika att denna tråd spårar ur.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Men ändå skriver du att det är helt ok att göra så...?

Jag lyfte frågan vidare i en tråd på hundforumet för att undvika att denna tråd spårar ur.

Sorry, uttryckte mig dumt. Har ingen vidare tidsuppfattning så jag fick själv en halv chock när jag insåg att det är 4 år sedan Gizmo flyttade. De med kineser jag pratar med nu har inte sagt något, men de har puffar. Ska kolla in hundsidan sedan
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 324
Senast: Amha
·
Bukefalos Såhär gör bukefalos jätteofta för mig. Många gånger måste jag också uppdatera sidan innan jag kan lägga in bilder eller posta, men det...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
419
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp