Bukefalos 28 år!

Jo, jag är medveten om hur diskussionen brukar gå. Men jag blev ändå lite chockad när jag insåg hur lite utrymme det finns till lufta den sortens erfarenhet, att det var tabu till och med hos psykiatrin kunde jag inte tänka mig.

Då är det nog en bra väckarklocka för många, att förstå varför kvinnors övergrepp inte syns och hörs öht och framförallt att det förekommer i ganska hög grad, säkerligen avsevärt högre grad än vad väldigt många tror, för som det är nu så är det lite struts över det hela, "syns det inte i statistiken så finns det inte"
 
Jo, jag är medveten om hur diskussionen brukar gå. Men jag blev ändå lite chockad när jag insåg hur lite utrymme det finns till lufta den sortens erfarenhet, att det var tabu till och med hos psykiatrin kunde jag inte tänka mig.
Precis som det finns mängder av kvinnor som hållt sina historier inom sig så finns det mängder av män. Vet inte varför det är så förvånande, är det så att folk lever i någon tro att kvinnor är högre stående moraliskt sett? Skulle förklara en hel del.
 
Lite sådär fritt: För Mig personligen handlar inte MeeToo- rörelsen egentligen om våldsamma och/eller direkt fysiska övergrepp. Det är en del, men bara en del. Det handlar inte om att förminska vad någon annan grupp drabbas av. Inte om att förneka att män också drabbas, eller att rasism förekommer... utan om att belysa vad många kvinnor, världen över, går igenom Hela Tiden och hur det färgar vardagen.

Bara för att #MeeToo fått mycket utrymme betyder det inte att man förminskar någon annans upplevelse. Jag tycker bara det är skönt att det finns en ventil för kvinnor som annars hela livet tyckt att "Jaja, det är väl jag som är en tråkig, grå mus och inte fattar skämtet".
Min egen mor gjorde mig riktigt ledsen när hon i förbifarten tyckte att "Jag hade väl också kunnat anmäla då, men vad skulle det gjort för nytta?"
Hon var ung på sextiotalet. Om fler kvinnor just då också hade protesterat mot vad hon gick igenom hade hon kanske vågat anmäla.

Jag förstår inte varför man hela tiden måste ta den här kampanjen, rörelsen, eller vad det nu må kallas som ett förnekande av att det finns andra drabbade grupper och annat förtryck i samhället.
För att de som hamnar utanför en sådan gruppering automatiskt anses vara förövare och äckliga skurker - allihopa.
 
Då är det nog en bra väckarklocka för många, att förstå varför kvinnors övergrepp inte syns och hörs öht och framförallt att det förekommer i ganska hög grad, säkerligen avsevärt högre grad än vad väldigt många tror, för som det är nu så är det lite struts över det hela, "syns det inte i statistiken så finns det inte"
Du har många kloka funderingar.
 
Precis som det finns mängder av kvinnor som hållt sina historier inom sig så finns det mängder av män. Vet inte varför det är så förvånande, är det så att folk lever i någon tro att kvinnor är högre stående moraliskt sett? Skulle förklara en hel del.

Överlag är det väl så att kvinnor rent strukturellt varit och är mer utsatta, och att det är viktigt med en förändring. Vädras åsikter och erfarenheter som vittnar om kvinnliga förövare så gissar jag på att många spontant ser det som ett motargument till förändring. Många tänker nog att det finns bättre tillfällen än nu att tala om det, men problemet verkar ju vara att det aldrig ges några sådana. Samtidigt så ledde ju #meetoo till att en kvinnlig programledare fick gå på Sveriges radio.
 
Överlag är det väl så att kvinnor rent strukturellt varit och är mer utsatta

I statistiken, definitivt är det så, men i realiteten får nog många börja inse att det finns många utsatta män och kvinnor som aldrig någonsin har synts i eller någonsin kommer att synas i statistiken, just för att det är så förb*nnat tabu att prata om kvinnor som begår övergrepp, att det ska vi inte alls låtsas om för "alla män är/ gör minsann".
 
Jag vet inte vad du menar med synliga män men gärningsmän är vanligen just män. Jag vet vad ursprungsinläggaren syftade på då hen ofta skriver så men det vet alla vi som blivit utsatta att det inte stämmer.
Då är bemötande samma som för en kvinna som har blivit utnyttjad då.
Som jag skrev tidigare. Bemötandet är ofta lika illa som övergreppet i sig.
Gärningsman kallas även kvinnor och vanligen, källa på det? Mörkertalet är stort i den här frågan så jag skulle akta mig väldigt noga för att dra några slutsatser innan jag har all fakta från säkra källor och även offer av båda kön på bordet.
 
Du menar synliga män, att erkänna att man blivit utnyttjad som man har hittills varit ett öde värre än döden, nåt i likhet med att erkänna att man var bög för 50-60 år sen. Skammen är värre än övergreppet i många fall.

Och när någon man lite försynt träder fram om vad han blivit utsatt, inte sällan i samband med att sexuella utnyttjande uppmärksammas, blir han förminskad och tillbakaskuffad in i de strukturer han försökte komma loss från. Det är min erfarenhet av män som försöker. Det handlar inte om sådana som vrålar "ah men kvinnor då, jag har blivit tafsas av en kvinna ju" utan om att stillsamt få berätta sin historia också. Och bli så jävla förminskad. Fruktansvärt sorligt...

Enda inlägget från mig om mäns utsatthet i denna tråd.
 
Jag förstår inte varför man hela tiden måste ta den här kampanjen, rörelsen, eller vad det nu må kallas som ett förnekande av att det finns andra drabbade grupper och annat förtryck i samhället.
Fast det handlar ju inte om det, utan om att alltid när det talas om övergrepp så upplever jag att jag aldrig kan tala om att kvinnor också begår övergrepp. Jag vet inte hur utsatta män upplever det, jag har bara pratat personligen med en utsatt man och han upplevde det som att det aldrig fick ta plats.

Visst, man kan försöka skapa plats för det, men hur enkelt är det för något som är så tabu att tala om? Jag läste en artikel som tog upp ämnet kvinnor som begår övergrepp, jag grät för att den satte fingret på exakt det jag upplevt av bemötande från omgivningen och det jag har utsatts för. Det var en enorm lättnad att veta att det finns faktiskt människor som fattar det här (personen som skrivit den hade ett arbete där hen träffade utsatta människor). Jag ville diskutera den på buke, jag ville dela den på facebook. Jag gjorde ingenting. För jag vågade inte. En artikel på samma tema men som hade handlat om mäns övergrepp hade jag delat utan att blinka.
 
Tack för att du delar med dig!
Jag måste tänka lite på det här och återkommer. Jag upplever en konflikt mellan att män säger "inte alla män" och att det verkligen förekommer som du säger, och hur jag hanterar det.

Men jag misstror dig verkligen inte. Jag har en väldigt jobbig upplevelse orsakad av en (medveten...) kvinna, men den är ingenting jämfört med andras historier. :(

Ja, det är lite trist att de få gånger jag lyft att det finns kvinnor som begår övergrepp är det oftast just "inte alla män"-män som ivrigt hejar på att tala om det. De människor jag normalt sett hade kunnat ha en vettig diskussion med klumpar ihop mig med "inte alla män"-männen (och "inte alla män"-kvinnorna).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 884
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 389
Senast: gulakatten
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 776
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vilken färg på papper?
  • Dressyrsnack 17
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp