Bukefalos 28 år!

Silkisif

Trådstartare
Jag känner att jag behöver läsa kloka människors syn på det här. Det är så fruktansvärt. Jag har spenderat morgonen med att läsa i facebookgruppen #allavi och historierna äter upp mig. Jag vill slåss! Jag vill fajtas och få de här männen att må illa, jag vill ge de här människorna som mår dåligt revansch. Jag vill slå ner män på krogen och jag vill slå gubbsvinen. Samtidigt som jag gråter över smärtan hos alla de här människorna som berättat sina historier, och gråter över alla de som inte delar sina historier.

Jag förstår också att det är en primitiv och dålig del av mig som vill det här. Nej, jag ska inte ut och slåss fysiskt, jag hade ändå inte haft en chans.


Vad kan vi göra? Vad är nästa steg?
 
Jag känner att jag behöver läsa kloka människors syn på det här. Det är så fruktansvärt. Jag har spenderat morgonen med att läsa i facebookgruppen #allavi och historierna äter upp mig. Jag vill slåss! Jag vill fajtas och få de här männen att må illa, jag vill ge de här människorna som mår dåligt revansch. Jag vill slå ner män på krogen och jag vill slå gubbsvinen. Samtidigt som jag gråter över smärtan hos alla de här människorna som berättat sina historier, och gråter över alla de som inte delar sina historier.

Jag förstår också att det är en primitiv och dålig del av mig som vill det här. Nej, jag ska inte ut och slåss fysiskt, jag hade ändå inte haft en chans.


Vad kan vi göra? Vad är nästa steg?

Känner exakt samma sak. Och jag tror att det är på gång att hända något. Vad vet jag inte. Men eftersom det pratas om det här hela tiden, överallt (kanske inte på en arbetsplats med enbart män...) så tror jag också att fler kommer få upp ögonen för det. Folk som inte "hade en aning" alltså. För att få en förändring så måste en få höras. Jag tror på oss!
 
Är också med i gruppen och fick avfölja för att kunna gå in när jag har orken, det blev för knäckande att få dessa historier på skärmen så fort jag tog upp mobilen.. Fruktansvärda berättelser. Så enormt mycket incest och pedofili dessutom, så oändligt många som varit utsatta redan som småbarn! Jag hade själv en hemsk uppväxt i vissa delar och det gör mig gränslöst sorgsen och förbannad att så många blivit så dåligt behandlade.

Sedan alla vuxna som låter skit HÄNDA.. Mammor som låter morfar umgås ensam med barnen fast de vet att han förgripit sig på dem själva som små.. grannar som vet men inget säger.. Ja jag vet att det inte är nytt, gruppvåldtäkten i Fittja är ett strålande fruktansvärt exempel där mannen som såg det hela och INTE ringde polisen sa ngt i stil med att man lär sig titta åt andra hållet.. de som vägrade hjälpa offret när hon försökte få hjälp när hon kommit därifrån.. avskum. Vad är det för fel på folk :rage::banghead:

Jag blir så ledsen på världen.
 
Det här är ett uppdämt hat som sträcker sig långt bort i tiden och nu är på väg att explodera. Detta kan ta vilka proportioner som helst och jag säger bara, "skyll er själva gubb och kärringjävlar som varit och pillat där ni inte har nåt att göra" för det är ju inte bara män som "pillat" och värre, det finns många kvinnor också som använt män som förlustelse eller språngbräda mot deras vilja.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det här är ett uppdämt hat som sträcker sig långt bort i tiden och nu är på väg att explodera. Detta kan ta vilka proportioner som helst och jag säger bara, "skyll er själva gubb och kärringjävlar som varit och pillat där ni inte har nåt att göra" för det är ju inte bara män som "pillat" och värre, det finns många kvinnor också som använt män som förlustelse eller språngbräda mot deras vilja.

Det här är inget hat. Det här är sorg.
I berättelserna finns nästan ingen ilska eller hat på det vis du verkar tro. Det är berättelser om barn, tonåringar och vuxna där män (i så gott som alla fallen, jag har inte läst något om någon kvinna som utfört våldtäkt eller sexualbrott) tagit sig rättigheter de inte har.

Det är bara män, med typ 0,05% konfidensintervall. Räcker det för dig?
 
Jag känner faktiskt inte hat, det är inte konstruktivt eller en känsla jag vill ha någon längre tid i mitt liv helt enkelt. Och jodå, jag har varit utsatt.

Däremot känner jag en enorm ilska och att nu jävlar är det nog. Jag hoppas vi kan surfa på den vågen och få det hela till något positivt.

Hat är aldrig positivt eller leder till en väg framåt och det är framåt vi måste komma. Givetvis ska man lagföra det som går att lagföra men enormt mycket som kommer fram är inte på den nivån även om det är över en moralisk gräns. Dvs vi behöver ett totalt paradigmskifte.
 
Jag vill inte slåss men jag är arg och så fruktansvärt ledsen. Så arg och ledsen för att varenda grej jag läser får mig att minnas det jag försökt förtränga. Att jag uppgivet tänker, jo men det har ju hänt mig också... varje gång jag läser ett nytt vittnesmål. I det här fallet önskar jag att jag hade varit ensam. Att inte så förbannat många blivit utsatta. Det hade varit så mycket enklare att bära om det som hänt var ovanligt, att det inte hängde samman med någon struktur. På samma gång är jag glad att något händer nu. Jag hoppas att nästa gång någon berättar genereras det ett helt annat svar än det jag fick. Att ingen mer någonsin får höra att det är ens eget fel, får frågan om varför man inte gick, varför man inte slogs, varför man "gick med på" övergreppen och inte tog sig därifrån. Att ingen någonsin mer får frågan från polisen om de verkligen vill förstöra våldtäktsmannens liv. Att ingen någonsin behöver bära det som hänt ensam för att bemötandet och skuldbeläggandet nästan är lika hemskt som övergreppet i sig.

Fortfarande är det tyvärr för många som raljerar över det här. Som verkar tycka att det är något roligt, något man kan skämta om. Till dem vill jag bara säga, du kan få mina minnen. Du kan få alla de upplevelserna jag har i bagaget. Sedan kan du raljera om du vill men det vill du nog inte.

Men hatar gör jag inte. Det handlar om sorg. En helt vidrig bottenlös sorg. Vad tusan är det för samhälle vi har?
 
Jag har inte ord att svara på era inlägg. Jag läser och känner sorg och kärlek. Förlåt mig för det.

Jag undrar. Kan de här männen botas? Kan de få en okej människosyn? Är de faststöpta i sin form?
 
Det är en kombination av sorg, ilska och hat och konstigt vore det väl annars.

Kan de här männen botas?
Tveksamt.
Kan de få en okej människosyn?
Jag håller det för otroligt och ja, jag har sett en sådan människa inifrån och "kass människosyn" var bara förnamnet om han inte höjdes till skyarna.
 
Det är en kombination av sorg, ilska och hat och konstigt vore det väl annars.

Tveksamt. Jag håller det för otroligt och ja, jag har sett en sådan människa inifrån och "kass människosyn" var bara förnamnet om han inte höjdes till skyarna.

Innan vi fortsätter den här diskussionen: Vad har du att säga om könsfördelningen i tidigare inlägg?
 
Jag har inte ord att svara på era inlägg. Jag läser och känner sorg och kärlek. Förlåt mig för det.

Jag undrar. Kan de här männen botas? Kan de få en okej människosyn? Är de faststöpta i sin form?

Ja. Kanske inte alla men nog har jag hopp inför framtiden. Något annat är inte acceptabelt :)

Jag var nyligen i ett sammanhang med enbart män och de flesta betydligt äldre än mig. Det kom upp litegrann i en diskussion och de har iaf börjat fundera över hur de tänker och agerar. Ett litet steg men ett steg åt rätt håll iaf. Hur det än är har den manliga normen varit dominerande under väldigt lång tid och det är svårt att ändra sina tankemönster. Givetvis ska vi inte acceptera en massa skit på vägen men jag har en viss förståelse för det inte är enkelt för alla bara för att man är så inkörd på att "så här är det". Varje steg åt rätt håll är positivt.
 
Det här är inget hat. Det här är sorg.
I berättelserna finns nästan ingen ilska eller hat på det vis du verkar tro. Det är berättelser om barn, tonåringar och vuxna där män (i så gott som alla fallen, jag har inte läst något om någon kvinna som utfört våldtäkt eller sexualbrott) tagit sig rättigheter de inte har.

Det är bara män, med typ 0,05% konfidensintervall. Räcker det för dig?

Så nu är det bara män ? Bara för att du inte läst om det innebär det inte att det inte händer... Det kan inte vara så att det är ÄNNU mer tabu att som kille gå ut med att de blivit utsatta av en kvinna ? Det är säkert inte lika många - nej - men det FINNS kvinnor med... Sen är det ju som någon skrev, var är alla som vetat om att detta förekommit ? Dvs de kvinnor som "låter" det hända ?

Jag är ledsen men så länge "alla andra" tittar åt andra hållet så kommer personer fortsätta med sina övergrepp. Återigen, om ingen vet vad som händer så finns det ju inte... Om ingen säger nåt, så fortsätter det. Det handlar inte om att skuldbelägga offren, men finns det ett offer finns det en förövare. Och förövaren lär ju knappast säga nåt ... Därför måste offren våga stå upp för sej själva... Först då kan de få hjälp.
 
Jag tror att nästan alla kan "botas", dvs. de kan lära sig vad som är rätt och fel och de kan lära sig att bete sig men då inte för att de tycker så, att de har förändrats i grunden, utan för att samhällets syn förändras och straffet att ge efter så att tankar blir göranden blir för högt. Däremot är nog deras människosyn för alltid den samma. Deras tankar och deras dömanden kommer vara kvar men vi slipper förhoppningsvis att de outar dem i samhället just för att det helt enkelt inte kommer vara acceptabelt längre. Däremot kommer vissa få ett uppvaknande. De kommer inse, skämmas och aldrig göra så igen.
 
Ett konkret förslag är att man ökar/tar bort preskriptionstiden för den här sortens brott eftersom tiden mellan själva utförandet och när när offret vågar/kan anmäla är så lång. För den absoluta majoriteten av offer är det ju så att det är först i vuxen ålder man anmäler och då är det redan försent. Jag hatar att det är så många gärningsmän som går fria eftersom det gått för lång tid efter övergreppen.

Jag liksom i princip alla här känner ilska, förtvivlan, vrede men inte hat. Vissa hävdar att pedofili och incest är en sjukdom som tex att vara alkoholister. Men precis som det finns nyktra alkoholister finns det personer som har dragningen att begå övergrepp men som aldrig skulle korsa den gränsen.

Kan de 'botas'? Kanske, men, återigen likt alkoholister, är det första och viktigaste steget att de erkänner för sig själva att de har begått ett av de värsta och mest avskyvärda brotten som finns. Hur många gärningsmän gör ens det?
 
Så nu är det bara män ? Bara för att du inte läst om det innebär det inte att det inte händer... Det kan inte vara så att det är ÄNNU mer tabu att som kille gå ut med att de blivit utsatta av en kvinna ? Det är säkert inte lika många - nej - men det FINNS kvinnor med... Sen är det ju som någon skrev, var är alla som vetat om att detta förekommit ? Dvs de kvinnor som "låter" det hända ?

Jag är ledsen men så länge "alla andra" tittar åt andra hållet så kommer personer fortsätta med sina övergrepp. Återigen, om ingen vet vad som händer så finns det ju inte... Om ingen säger nåt, så fortsätter det. Det handlar inte om att skuldbelägga offren, men finns det ett offer finns det en förövare. Och förövaren lär ju knappast säga nåt ... Därför måste offren våga stå upp för sej själva... Först då kan de få hjälp.
Var menar du att ett offer ska kunna få hjälp? Det handlar inte alls om att våga stå upp för sig själv. Det handlar om överlevnad. Det är just att skuldbelägga offren du gör. Att en människa 2017 inte fattar att övergrepp inte är okej utan att offren måste ta ansvar för att tala om det för dem med för annars kommer de att fortsätta, vad är det om inte skuldbeläggande? Inser man inte att övergrepp inte är okej ja då bör man nog inte vistas bland människor alls.
 
Var menar du att ett offer ska kunna få hjälp? Det handlar inte alls om att våga stå upp för sig själv. Det handlar om överlevnad. Det är just att skuldbelägga offren du gör. Att en människa 2017 inte fattar att övergrepp inte är okej utan att offren måste ta ansvar för att tala om det för dem med för annars kommer de att fortsätta, vad är det om inte skuldbeläggande? Inser man inte att övergrepp inte är okej ja då bör man nog inte vistas bland människor alls.

Inser man inte att det alltid kommer finnas människor som inte är som alla andra så är man naiv. Mord, krig, övergrepp osv är liksom inget som kommer försvinna. Det kommer alltid finnas. Naivt att tro annat...
 
Inser man inte att det alltid kommer finnas människor som inte är som alla andra så är man naiv. Mord, krig, övergrepp osv är liksom inget som kommer försvinna. Det kommer alltid finnas. Naivt att tro annat...
Hur är det ett svar på det du citerade? Att inte vara som alla andra innebär inte att man begår övergrepp. Såklart kommer det alltid finnas idioter men att förändra synsättet i grunden kommer göra skillnad.
 
Innan vi fortsätter den här diskussionen: Vad har du att säga om könsfördelningen i tidigare inlägg?
Jag skulle vilja tolka det såhär, driften finns hos båda könen men det är bara dom "starka", männen alltså,(där det hålls om ryggen och förnekas eftersom "det ju alltid varit så" och förminskats genom "det var väl inte så farligt") som törs leva ut sina drifter och sjuka fantasier. Tidigare var det ju patron, godsägaren, baron och prästen icke att förglömma som knullade runt eftersom dom "stod över" resten av folket. Ren makt alltså. Dessutom var ju kvinnorna i underläge (kvinnan tige i församlingen) och vem skulle tro på "ett hysteriskt fruntimmer" som lätt kunde bli inspärrad på dårhus om hon vågade yppa vad som hänt.

Det är det arvet vi fortfarande dras med i samhället i mångt och mycket. Jag tror den cirkeln är bruten nu iom. detta, eller jag HOPPAS innerligt att det är så iallafall.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 714
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 927
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp