Bukefalos 28 år!

Allergi eller vad?

L

liljekonvall

Har nu en period haft problem med en kliande hund.Har ni några kloka ideer om detta? Såhär är det:
Hunden är en omplacering som jag köpte vid 7 månaders ålder.Då hade hon några få utslag på insidan av låren(ljumskarna) och jag ringde o frågade säljaren om hon sett detta.Svaret lät konstigt då hon svarade att hunden haft fästingar under sommaren.Jag sa inte emot utan smörjde dessa utslag med Aloe Vera gele.De gick bort för att sedan återkomma senare igen.Jag började misstänka fukteksem,då hunden älskar att bada och då även vinten vart extremt blöt här i småland.Även denna gång gick utslagen bort med Aloe vera.Tredje gången de kom tillbaka kom det betydligt mer och dessutom över magen.Jag åkte till vetrinären som sa att det var en bakteriell hudinfektion.Jag fick antibiotika i 14 dagar och var sedan på återbesök.Såren/utslagen är borta men i stället har hunden klåda och är fruktansvärt ful i pälsen.Hon är mjällig,glanslös och tovig i hela pälsen.Ser torr ut i hårbotten och jag skäms nästan att ta ut henne bland folk.Jag fick då stronghold(tror det hette så)som var mot parasiter,loppor,löss o rävskabb.Det ska behandlas med att läggas i nacken på hunden och upprepas efter två veckor och sen ytterligare en gång till.Till detta fick jag också allergitabletter som skulle ges en morgon o en kväll.Tabletterna var igentligen till människor(kommer tyvärr inte håg vad de hette o jag är på jobbet nu) men skulle funka på hund sa vetrinären.Hon har nu vart behandlad med detta i 10 dagar o jag tycker snarare hon blir sämre,då pälsen ser anskrämlig ut o klådan är kvar.Jag har ny tid hos vetrinären på onsdag men undrar om någon haft några liknande problem.Min bror som jag träffade idag föreslog veteallergi.Tycker ni jag ska byta foder nu mitt i en behandling eller är det någon som har några ideer om vad det kan vara.Ideer på bra foder utan vete(eller allergivänliga). Som information så har vi ytterligare en hund som inte har några problem.Detta borde kunna utesluta skabb o andra små djur som smittar.Hunden är i övrigt pigg,glad o äter o dricker normalt.Ingen feber och inga sår.
 
Sv: Allergi eller vad?

1 av 100 hundar är allergiska av fodret. Det vanligaste är att de är allergiska mot kvalster, pollen och sånt.

Så fort folk hör ordet allergi så är det fodret, direkt är det fodret och de är det sällan! Det går inte att ta blodprov för foderallergi utan man får gå på en foderbehandling i några månader innan man kan utesluta vad hunden är allergisk mot i ett foder.
 
Sv: Allergi eller vad?

Ok.Tack för ditt svar.Jag får vänta ut vetrinären o se om de kan hjälpa mig vidare.
 
Sv: Allergi eller vad?

Hmm,jag hoppas du har rätt då pälsen ser för jäklig ut.Tycker ju synd om henne med allt kliande o vill ju ha resultat på en gång.Men det är väl bara att vänta på vad de säger på onsdag o hitta nya lösningar...Tack för ditt svar
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Jaha,idag var det dags för ytterligare vetrinärbesök och mer problem:( Min hund har dammkvalsterallergi och går på sprutor en gång i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 005
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp