Bukefalos 28 år!

Allergi - fler?

hanny

Trådstartare
Hej!

Nu har jag försökt komma undan det faktum att jag är hästallergiker länge, men det blir bara värre och värre..
I början rann bara ögonen och jag nös, lätt att förneka...
Sedan fick jag astma, men har inte kunnat ge upp min älskade häst.
Nu får jag vätskefyllda blåsor där jag kommer i kontakt med häst, händerna klarar sig hyfsat, men borsta i t-shirt går bort helt. Läkarna säger bara att jag ska sälja min häst, men en gammal häst med en del skador och ironiskt nog har han också allergi. En sådan häst säljer man ju inte.. Fodervärd har jag tidigare lånat ut honom till, men de redde inte ut hans allergier, så jag tog tillbaka honom. VAD I HELA VÄRLDEN SKA JAG GÖRA? Fler hästallegiker - vad gör ni? /Hanny
 
Sv: Allergi - fler?

Min mamma är hästallergiker men vi har haft egna hästar i ca 15 år.
För henne har det varit allergitabletter, 2 inhalatorer och ögondroppar som gäller. Och sedan att inte borsta på hästarna för mycket eller hålla på och sopa golv m.m
 
Sv: Allergi - fler?

Vid fällning och smutsiga hästar: mask. Ögondroppar när det behövs, bra medicinering mot astma (Seretide Diskus och Buventol har hjälpt mig). Vissa dagar går inte alls, då får det bli häst light istället för genomborstning, massage och allt som planerats.
 
Sv: Allergi - fler?

Lösdrift och inte borsta i onödan, mask på. Hantera mest utomhus. Medicinerar du inte i dagsläget??
 
Sv: Allergi - fler?

Jo, han går i lösdrift nu, så jag slipper hålla på inne i stallet för mycket.
I dag har jag medicin mot astma bricanyl, oxis och pulmicort. Allergimediciner som är receptfri typ clarityn. Ögonen och näsan klarar sig ganska bra med den, men får ändå blåsor. Läkaren ville inte skriva ut något annat, utan ville jag skulle göra mig av med hästen (never gonna happen...)

Trevlig helg!
 
Sv: Allergi - fler?

Hur går det med blåsor osv om du har en tunn, långärmad t-shirt på dig i stallet? Den behöver inte vara varm ens på sommaren om den är i ljus bomull. Tänker att det inte blir lika mycket närkontakt med stöv etc då, men det kanske inte är det som är problemet?
 
Sv: Allergi - fler?

Då går du till en annan läkare. Det finns effektiv tablettbehandling att få idag och jag är säker på att många andra läkare är redo att skriva ut minst ett sådant preparat åt dig.
/Allergisk och ägare till två isisar :)
 
Sv: Allergi - fler?

Låter som att läkaren bara vill slippa skriva ut andra mediciner åt dig eller slippa leta efter andra snarare. Testa gå till en annan och se vad de säger.
 
Sv: Allergi - fler?

Hej!

Nu har jag försökt komma undan det faktum att jag är hästallergiker länge, men det blir bara värre och värre..
I början rann bara ögonen och jag nös, lätt att förneka...
Sedan fick jag astma, men har inte kunnat ge upp min älskade häst.
Nu får jag vätskefyllda blåsor där jag kommer i kontakt med häst, händerna klarar sig hyfsat, men borsta i t-shirt går bort helt. Läkarna säger bara att jag ska sälja min häst, men en gammal häst med en del skador och ironiskt nog har han också allergi. En sådan häst säljer man ju inte.. Fodervärd har jag tidigare lånat ut honom till, men de redde inte ut hans allergier, så jag tog tillbaka honom. VAD I HELA VÄRLDEN SKA JAG GÖRA? Fler hästallegiker - vad gör ni? /Hanny

Har du gjort nån allergiutredning med tester "högt o lågt" eller tror läkaren bara?
Jag har gjort en del tester men det säger inte häst och jag har megaproblem med nåt annat. Jag har inte fått så mycket mera medcin än du , betapred och atarx har jag och nu kanske jag ska ha adrenalin-penna också.:crazy:
Man får inte ge sig när det gäller sjukvården, thrust me:devil:
 
Sv: Allergi - fler?

Klippa hästen ofta, även på sommaren om pälsen är för lång. Borsta inte men rykta med hästdammsugare. Fungerar kanon - utan hästdammsugaren hade det inte varit möjligt att varken rida eller ha häst överhuvud taget. :idea:
 
Sv: Allergi - fler?

Klippa hästen ofta, även på sommaren om pälsen är för lång. Borsta inte men rykta med hästdammsugare. Fungerar kanon - utan hästdammsugaren hade det inte varit möjligt att varken rida eller ha häst överhuvud taget. :idea:

Han går med täcke hela sommaren så det är inget problem, dom tvättar jag ofta så det är inte det som är problemet.
Klipper gör jag aldrig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 271
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 218
Senast: Zanuzzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp