Bukefalos 28 år!

"Allergifria" hundar

D

_Dimma_

\"Allergifria\" hundar

eller iaf hundar som allergiker är mindre allergiska mot, vilka raser är det?nån som är allergisk som har hund och vill berätta hur det har gått?har hört att bichon frise(stavning?)och även pudlar ska vara mer allergivänliga :confused:
(det är inte jag som är allergisk)
 
Re: \"Allergifria\" hundar

Jag är (måttligt) allergisk och har en pudel. Den känner jag inte av.
 
Re: \"Allergifria\" hundar

behöver du ta nån medicin då? hur länge har du haft hunden?
 
Re: \"Allergifria\" hundar

Alla hundar som inte fäller utan som klipps eller trimmas ska vara mer eller mindre allergivänliga. Det beror dock på hur pass allergisk man är, skaffa inte hund utan att veta säkert, ex ta på foder, för det är så sorgligt om man ska behöva omplacera...

Generellt är de som klipps bäst då trimraser ändå kan fälla lite. Vet många som klarar av pudel, löwchen, softis, bichon frisé osv, alla klipps..

//E
 
Re: \"Allergifria\" hundar

Nej, jag tar ingen medicin. Jag brukar bara behöva medicin några dagar om året när gräspollenblomningen är som värst. Även när jag besöker folk som har många katter skulle jag behöva ta medicin, men det glömmer jag oftast.

De hundar som jag känt av har gett tämligen lindriga symptom, som att det kliat lite på armarna t.ex. Med pudeln har det dock funkat bra.
 
Re: \"Allergifria\" hundar

okej om dom fäller eller inte har det att göra med hur lång päls dom har?vad beror det annars på?har för mig att det är något i huden(epitel lr nåt)som man är allergisk mot?
jag är varken duktig på hundar eller allergi så ni får ursälta om mina frågor verkar konstiga ;)
ta på foder var kankse en bra ide,är det många hundägare som vill ha hjälp med et?
 
Re: \"Allergifria\" hundar

Att ta en hund "på foder" är inte samma sak som inom hästvärlden. Om man tar en hund på foder så är det din hund på livstid bara det att uppfödaren har rätt att ta x antal valpkullar på hunden.
Kan tillägga att vi har en wheatenterrier i familjen och min sambo är allergisk. Det fungerar bra.
 
Re: \"Allergifria\" hundar

aha okej :idea: trodde det var som med hästar..men kan man lämna tillbaka hunden om man inte skulle kunna ha den kvar?
 
Re: \"Allergifria\" hundar

Det får du nog höra med uppfödaren i stället, om du köper från uppfödare vill säga. I bland kan man komma överens med uppfödaren att få lämna tillbaka hunden om man skulle bli allergisk. Kan tänka mig att uppfödaren hellre vill ha tillbaka hunden än att den hamnar på annons i tidningen.
 
Re: \"Allergifria\" hundar

beror på vad personen är allergisk mot, det är så individuellt. Endel klarar inte av några hundar alls.

pälsallergiker brukar klara av trimraser, raser som inte fäller hår... tex pudel o schnauzer....
 
Sv: "Allergifria" hundar

Okej, men om man har en "allergivänlig" hund som man inte känner något av, kan det då vara så att man fortfarande utvecklar allergi? Jag är en trea på hund och jag vill inte gå upp högre:/
Kan jag fortfarande skaffa hund eller är jag för allergisk?
 
Sv: "Allergifria" hundar

shih tzu säger dom ska vara allergivänlig.

Jag har numera två stycken, och dom är ofta hemma hos mamma och pappa där lillebror är allergisk. Han känner väldigt sällan något utav allergin.

Men det sägs ju att det är olika från person till person vilka hundraser man klarar av. Umgås mycket med den rasen du funderar på innan du skaffar egen. Krama, gosa och nosa i pälsen, så märker du ju hur du känner.
 
Sv: "Allergifria" hundar

Okej, men om man har en "allergivänlig" hund som man inte känner något av, kan det då vara så att man fortfarande utvecklar allergi? Jag är en trea på hund och jag vill inte gå upp högre:/
Kan jag fortfarande skaffa hund eller är jag för allergisk?

Prata med din läkare.
 
Sv: "Allergifria" hundar

Ja det ska jag göra! :laugh:
Men känner du någon som är allergisk men har hund ändå? I så fall vilken ras?=) Kram
 
Sv: "Allergifria" hundar

Min bror är jätteallergisk och han tål min hund då vi bodde tillsammans. Han gosade med honom och hunden låg i hans säng utan problem. Han kan inte ens vara hemma hos kompisar som har hund då han får en kraftig allergi. Min mormor som är dagmatte till min hund har astma. Hon märker inget alls på min hund, men det är väldigt individuellt vilken ras man tål. Det finns vissa raser som är mer allrgivänliga än andra men inga som är allergifria då alla reagerar på olika saker. Däremot brukar raser som inte fäller vara mer allergivänliga då de inte fäller.
Jag har en Pudel
 
Sv: "Allergifria" hundar

Man är inte allergisk mot pälsen på hunden utan tex protein som finns i bla huden och urin. Hur man reagerar är individuelt, är själv allergiker , de hundar som ej fäller klarar jag sämre , tror det beror på att det blir mer damm/kvalster och även pollen i den fina pälsen.

Och oftast tål man de egna djuren bättre än andras. Har nu en
schäfer(långhår)+tax(strävhår) , schäfrar har alltid funkat bra på mej. Har haft tax förut det gick inte utan mediciner för hon hade ofta svamp infektioner och jag tål inte svampsporer.


Känn efter vilken hundras som passar dej och ditt liv, när du bestämt dej , ring tex en uppfödare och fråga om du får komma och träffa hundarna (flera gånger). Om ni kommer överens så kanske du får"passa"en hund för att se om det funkar.

Lycka till
 
Sv: "Allergifria" hundar

Okej, jag har hört att många tål pudlar :)
 
Sv: "Allergifria" hundar

Man är inte allergisk mot pälsen på hunden utan tex protein som finns i bla huden och urin. Hur man reagerar är individuelt, är själv allergiker , de hundar som ej fäller klarar jag sämre , tror det beror på att det blir mer damm/kvalster och även pollen i den fina pälsen.

Anledningen till att de flesta tål hundar som inte fäller är att de då inte tappar hårsäckar (hud) som följer med då de tappar päls.
 
Sv: "Allergifria" hundar

Okej, jag har hört att många tål pudlar :)

Ja många tål pudlar men samtidit finns det de som inte tål dem. Eftersom alla reagerar på olika saker så finns ingen garanti för vilka raser man tål men Pudel är en av de raser som kallas Allergivänliga pga att många tål dem.
 
Sv: "Allergifria" hundar

Jag är lite allergisk mot hundar.
Långhåriga funkar inte, de blir jag dålig av direkt.
Däremot funkar rottweilers superbra för mig.
Svärföräldrarna har 2st, samt att jag och pojkvännen har en egen.

Min far är också allergisk för hundar, men han reagerar på alla hundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 268
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 269
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 417
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp