Allergitråden

Sv: Allergitråden

Svarar "allt" på båda frågorna.

Hon är allergisk mot massor av olika saker, både pollen, kvalster och liknande samt nötkött, griskött, fisk, potatis, majs, vete o.s.v.

Vi har hållit på med hyposensibilisering i 1,5 år, och har nu börjat med Atopica som är Ciklosporin. Ur fass:

Ciklosporin har en antiinflammatorisk och klådstillande effekt vid behandling av atopisk dermatit. Det är visat att ciklosporin företrädesvis hämmar aktiveringen av T-lymfocyter vid antigenstimulering genom att minska produktionen av IL-2 och andra T-cellsderiverade cytokiner. Ciklosporin har också förmåga att hämma den antigena funktionen hos hudens immunsystem. Dessutom blockerar det nybildning och aktivering av eosinofiler, keratinocyternas cytokinproduktion, funktionerna hos de Langerhanska cellerna, degranulering i mastcellerna och följaktligen frisättningen av histamin och pro-inflammatoriska cytokiner.
Ciklosporin hämmar inte hematopoesen och har ingen effekt på fagocytfunktionen.

Hon reagerar som tur är inte med någon speciellt tydlig klåda, men får svampinfektioner, rinnande ögon och dermatit och furunklar. Pälsen blir gul och liksom klibbig och illaluktande. Nu mår hon dock jättebra! Tur att man har försäkring, då Atopica inte direkt är gratis...
 
Sv: Allergitråden

Usch, det lät verkligen inte skoj! Och mot så mycket också, måste verkligen vara jättejobbigt för er! Vad skönt att det fungerar bra för tillfället dock. Håller tummarna för att det håller i sig även i sensommar.

Här har vi "turen" att klara oss med olika kvalster och Ambrosiapollen, vilket tydligen bara ska finnas i södra Sverige. Märkte att hon fick massor av var och annat äckel i ögon och nos när vi varit i södra landet (20 min i gräs resulterade i helt igengrodda ögon och en illgrön tjock klump som var som gummi i konsistensen :yuck:). Här där vi bor har vi dock inga sådana problem.
 
Sv: Allergitråden

Fortsatt utredning, liten klåda, öronen bra, magen ganska bra, (kommit upp vita små finnar vid analen) men ögon ögon ögon, blir dåliga hela tiden. Blir galen, stackars vännen. :( Plus tillkommen patella luxation och eventuellt ett blåsljud. (2 år gammal), ev syringomyeli också. Matte förkrossad.
 
Senast ändrad:
Sv: Allergitråden

Men nej! Usch, jag lider verkligen med er. Ni som haft sådant elände! :(

Behöver ni ge smärtstillande för patellaluxation eller funkar det ändå? Och hur gör ni i sådana fall med kortison?

Håller tummarna för att ni snart får lite medvind också.
 
Sv: Allergitråden

Ja det enda positiva i eländet är att patellan är lindrig, i alla fall just nu, så varken operation eller smärtlindrande behövs. Eller ortopeden ville väl skriva ut Metacam men sade att vi får låta bli då han haft mycket problem med magen på sistone. Kortison ger vi inte, han verkar inte ha atopi. Nu blir det väl värre bara för att jag skriver lite positivt, så har det varit förut.
Nu får jag bryta allergiutredningen lite, dvs köpa honom lite nötgodsaker (som jag tror ändå han tål) eftersom han mår så dåligt pga ögonen.
 
Senast ändrad:
Sv: Allergitråden

Usch vad ledsen jag blir för er skull!

Jag har inte varit så aktiv alls på forumet egentligen, men har en hund med allergi. Än vet vi inte vad exakt hon är allergisk mot, men veterinären börjar tro att hon utvecklat någon form av atopi utöver foderallergin :( (Vi tog blodprov för dryga året sedan men det visade sig negativt). Flora har nyss påbörjat sin andra kortisonkur, den här gången är den högre och varar ett par veckor. Jag har märkt att hon är vrålhungrig nuförtiden, har ni några andra erfarenheter? Är rätt rädd för att hon ska förlora muskelmassa och har läst att det inte är helt ovanligt.
 
Sv: Allergitråden

Just det, så var det. Hoppas han inte reagerar på godsakerna. Hur har de gått med er elimineringsdiet sista tiden (innan detta), den verkade väldigt besvärlig? Fick ni någon ordning på den?

Skönt med PL:n då, har han ont av det? Vår har också precis fått diagnosen PL och knäskålen/leden är tydligen jättelös. (Är rätt övertygad om att den uppstått efter ett trauma i somras, är åtminstone inget medfött.) Förhoppningen är att rehab ska stärka upp musklerna i knät och att hon ska klara sig utan en operation. Jag är dock inställd på att det kommer att bli en operation i alla fall, slipper vi blir det en glad överraskning. ;)
 
Sv: Allergitråden

Vet ni något som hon är allergisk mot, eller är det endast den luftburna ni inte vet vad hon reagerar på?

Hoppas ni får svar snart.
 
Sv: Allergitråden

Angående patellan får jag tacka min lyckliga stjärna att han inte har haft besvär sedan i november. Möjligtvis avlastar han det ondaste bakbenet ibland under trav. Lite spänd i ryggen är han också och gillar inte när jag ger honom massage där. Har gjort några stärkande övningar med honom så länge, inte haft råd med återbesök än. Har istället köpt ett par saker för att han ska få simma på samma ställe, hemma i badrummet med flytväst på. Hans försäkring täcker inte något som har med patellan att göra och jag är långtidsarbetslös och hittar inget nytt jobb så får han mer problem vet jag inte vad jag ska ta mig till. Avliva en 2-3 åring som betyder allt för mig?

Eliminationsdieten har jag kämpat med ja, men just i vintras har det inte legat mkt bröd och mat ute så vi har inte haft så många bakslag. Det enda är att jag när han haft ont i ögonen gett honom godsaker för att han ska få annat att tänka på, och det sabbar ju utvärderingen.
Känns som jag har kontroll över allergin/magen just nu, dock vill jag gärna gå ifrån allergifodret om ett tag och prova färskfoder. Är inte hundra än, men tror han inte reagerat på nötprodukter, vilket är skönt för då finns det tugg att ge. Såg en liten reaktion på klådan när jag gav ett grisöra, måste prova de grejerna igen längre fram. Min plan är att hitta något mer än nöt han inte reagerar på, för att kunna växla mellan de två proteinerna och hoppas han på så vis inte utvecklar allergi mot dessa.
Vilka rehabåtgärder ska ni köra på då? Vad menar du med att ett trauma troligtvis orsakade det, klämde hon benet eller så?
 
Senast ändrad:
Sv: Allergitråden

Vad bra att kunna simma hemma i badkaret! Skulle kunna vara ett alternativ för oss också. Vi har sådan tur att vi har ett suveränt ställe med rehab och veterinärklinik i vår närhet så vi är där en gång i veckan och tränar (water treadmill) samt får laserbehandling och ligga på en vibrationsplatta. Sedan fick hon någon muskelavslappnande medicin ett tag och går på Metacam utöver det.

Vi har också sån tur att vi får viss hjälp med rehab av försäkringen. Tror i alla fall att vår försäkring ska gälla även nu när vi fått diagnosen patellaluxation, verkar som att det enda kravet är att hunden ska vara försäkrad utan avbrott sedan minst 4 månaders ålder. Har precis skickat in papper till försäkringsbolaget så vet dock inte vad de säger ännu.

Vet inte heller hur försäkringen ser på det där med patellaluxation, ifall det är skillnad på om det uppstått via trauma eller ej. Mandy kutade upp på en ganska brant trätrapp i somras och trillade ner. Hon kasade rakt ner igen så bakbenen tog emot när hon stötte i marken och så kunde hon inte stödja på ena benet efter det. Det hängde som om det hade gått rakt av, det bara släpade när hon rörde sig lite framåt. Tack och lov anänvde hon benet 5 minuter senare, så kanske slog hon i någon nerv eller så. Sedan visade hon inga besvär alls efter det.

Det är enda tänkbara gången som jag kan komma på som skulle kunna ha orsakat det hela. Hon har blivit utredd åtskilliga under 4-5 års tid för hälta och inflammationer i sina knän. Av alla otroligt duktiga veterinärer, hundfysioterapeuter och ortopeder är det ingen som känt att knät skulle hoppat ur led tidigare och nu var det jättetydligt. En veterinär har dessutom sagt rakt ut att "det här är ju ingen patellaluxation!!?" trots att vi var inne för annan orsak och att det redan konstaterats att det inte var PL (då) av tidigare veterinär. Röntgenplåtarna var dessutom jättefina så någon förslitning av skelett/brosk(?) verkar inte vara orsaken heller om jag förstått det hela rätt.

Vilket försäkringsbolag har du? (Du kan PM:a mig om du inte vill skriva ut det här.)

Vad skönt att ni fick ordning på dieten! Den verkar inte helt lätt att genomföra. Hoppas verkligen att ni hittar någon bra mat och tugg som fungerar!
 
Sv: Allergitråden

Tack, det hoppas jag med. Nu ska vi bara gå igenom den här superlånga kortisonkuren och sedan är vi på banan igen! Vi har haft enorma problem med att hålla oss till eliminationsdieten pga snabb hund och oförstående människor som gärna sticker till henne saker :( Så inget förutom grädde/mjölkprodukter är säkert. Jag tror dock på ris, kyckling och något mer spannmål.

Första kortisonkuren var både underbar och knäckande, då insåg jag att jag aldrig sett Flora helt frisk. Nu i efterhand så kan jag se det upprepande slickandet över kroppen och den rödaktiga tonen i hårbotten som tydliga tecken, men då var jag väl lite förblindad och hoppades på något övergående.
 
Sv: Allergitråden

kl.
Fick hem brev från Agria där de skriver de gjort försämringar gällande hypersensibiliseringen. Antar att de menar de här allergisprutorna. Som tur är påverkar det inte mig personligen.
 
Sv: Allergitråden

Tänkte joina här för första gången.
Min vovve ska börja på eliminationsdiet i slutet av veckan. Skulle egentligen börjat idag, men de hade inte en 15kgs säck inne. Men ska dit på torsda/freda och hämta en.
Hon ska även börja på kortison såfort vi hämtat ut dem (blir ikväll) och vi har även fått hem några mat"prover" så vi kan börja att successivt få över henne på allergifodret. Hon kommer antagligen även få gå på specialschampo (för svamp) på tassarna hela livet, och ska badas (med allergischampoo) ca 2ggr i veckan. Men vi får hoppas att stumpan blir bättre av detta! Hon har även gått upp till 30,7 (!!!), vägde tidigare runt 26-27. Så nu är hon normal haha :)

Hur reagerade era hundar på kortisonen?

Min lilla vovve
2uy4sk1.jpg
 
Min hund blev väldigt seg av kortison så det fick vi tyvärr sluta med, inte tålde hon Atopica heller och antihistaminer gjorde ingen skillnad alls. Numera kör vi kortison utvärtes på de ställen hon kliar. Vi behandlar lördag och söndag med en kortisonspray.
 
Tar och hoppar in i tråden med min lilla allergihund.
Har roat oss med foderallergiutredning som inte gav något. Så vi lämnade lite blod och fick svar idag, hundskrället visade positiva utslag på jästsvamp och förrådskvalster...
Nu väntar ett återbesök för att diskutera behandling, vad jag har förstått så är kortison eller hyposensibilisering mina alternativ.

Hunden fick nässelutslag här i våras och fick en kortisonspruta vilket gjorde det hela ännu värre. Det får mig att fundera på ifall hon är känslig mot kortison eller om hon bara fick en dålig reaktion på grund av att hon redan hade en allergisk reaktion. Någon som vet hur det fungerar?
 
Jag har en allergihund som reagerar med klåda, hundinflammation där han kliar mest och dålig mage. Varit hos flera veterinärer.
Har precis börjat ge ett par olika tillskott och undrar om ni andra ger några tillskott och försöker bygga upp era klådhundars immunförsvar`?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Rebe92
·
Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 113
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 301
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 743
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp