Allergivänliga djur... med mera

L

Lilith

Vad för slags djur finns det egentligen som är allergivänliga? eller iaf inte lika som "vanliga" djur?

vet ju att en del hästar (american curly, baskjir... fler?)
och nakenhundar... är det.
och reptiler.


:o Varför jag undrar:

Är så att jag gärna vill utöka min djurskara (har salamaner o hund) med ett mindre djur... vad? (bror tål ej pälsdjur). Ville först ha geckos men de verkar svåra att sköta (?) + att de äter levande föda.... Längtar mycket efter en liten kompis att ta hand om ju! :love: Om ni har tips/råd eller något att säga är det bara o skirva...
 
Många som är allergiska mot pälsdjur klarar av tamråttor.
 
Min sambo är pälsdjursallergiker men klarar av teddymarsvin, och rex också skulle jag tro. Det är ju olika från olika människor, men chinchillor har jag hört ska vara allergivänliga.
 
vattensköldpaddor
De är kanske inte de klipskaste djuren men de är roliga har själv 2 st en hona och en hane och kanske kommer de att lägga ägg snart.
De blir ej så stora utan de anpassar sig efter akvariets storlek. :)
 
ok! Vidare...:

*Skulle gärna ha en råtta (Men; hur övertalar man en mamma med rått-skräck?!).... *Funderade även på Dabbagam (vegetarian-ödla) men de är lite för dyra (1000-5000kr för ödlan + alla tillbehör)...
*Vattensköldpadda.. tja, kanske.. vet inte så mkt om sköldpaddor...
*Chinchillor verkar jättefina. Men där är ett till djur mamma är rädd för... Verkar ju toppen.
*Fiskar? fina är dom ju, men roliga?

Åh vad krångligt..... Det är ju så att min pojkväns mamma är hyperallergisk mot allt ( :() Men hon känner inte av min hund (dvärgschnauzer), kan man säga att chillor o råttor är ungefär lika "allergivänliga"?
 
Chinchillor är också ganska dyra 1000-3000 kr för chillan & 1500-3000 kr för buren (enligt dom upg jag fick när jag köpte mina chillor)
Men annars är dom underbara :love: ,Inte keliga (kan inte sitta still 1 sekund)
 
Fiskar är ju hur kul som helst!
Bara man väljer rätt fisk, och hem åt de.
Ingen ide med guldfisk och glaskupa alltså, för det är djurplågeri.

Just nu har jag bara plats för ett 110 liters akvarium hemma, men ändå så är det vackert och intressant!
Om man köper nytt akvarium och inredning så skulle jag nog räkna med 20 kr per liter vattem.. dvs 110 liter, 110*20=2200 , med all utrustning, växter, djur, allt man behöver. Så det är rätt dyrt, men akvarium håller i många år.

Och fiskar är inte ett dugg tråkiga! Förut hade jag botior, som jagade runt varandra och klickade ljudligt i akvariet. Nu har jag dvärgciklider och lite annan småfisk, dvärgcikliderna håller revir, lägger ägg, och kanske blir det yngel så småningom, om jag sköter de rätt.
Jag har små genomskinliga algätande räkor, som går runt och pillar på allt.
Och så till mina tokiga sebrafiskar, som är så attans nyfikna! Om jag stoppar ner handen i akvariet, så ska alla komma och titta, och smaka på handen. Tar jag ner en håv för att t.ex plocka upp ett blad eller så, då simmar allihoppa ner i håven! :bump: Vilket dödsförakt ;)

Så länge man håller ambitionsnivån högre än en stackare i en skål, så är fiskar en jättekul hobby!
 
Du kan köpa chillor för runt 400 i djuraffär, från uppfödare kostar de runt 1000. Om du köpt en chilla för 3000 kr. hoppas jag att du fått ett riktigt fint avelsdjur, för över 2000-2500 för en chilla är dyrt.

Och visst är de underbara och jag skall även poängtera att det finns väldigt keliga exemplar.

Till trådskaparen; Jag har pälsdjursallergi men klarar av mina chillor riktigt bra. Hästar är det tex. värre med, jag måste äta medicin för att klara av livet i stallet.
 
Ikke? Sikkert ikke for alle, men for mange. Jeg har hørt at hun som er leder i den svenske curlyhorseforeningen tåler vanlige hester så dårlig at hun må på sykehus, mens curlyhorses går helt bra! Men jeg vet jo ikke om det er sant, da!
 
Vad jag har hört så är det endast basjkirs som är allergivänliga, men jag kan ha fel :confused:
 
American Curly är egentligen ett urval av Baskijr som vidareavlas på just krullighet. Om rasen förädlas med inblandning av andra hästraser, vet jag inte :( men troligt är det.

Så american curly _borde_ vara ungefär lika allergivänliga som baskijr, men... det är bara ett borde.
 
Hur kan man vara rädd för en sån här gosboll? :love:
Gosan! (ta bort http://)
Fast jag vet att flera är rädda för chinchillor, en dam som kom in i djurrummet i djuraffären fick syn på en och rusade ut vrålandes "AAAAH, en RÅTTAAA!" Fast det är ju egentligen helt meningslöst att vara rädd för dem, de vill helst bara vara ifred och bits så gott som ALDRIG.
 
VAR har du sett Dabbagamer med DET priset??? De jag har sett har legat mellan 500-1000 kr styck!
Jag hade skäggagamer tidigare, men efter att 2 dött pga mystisk sjukdom, trots all tänkbar skötsel så sålde jag de tre resterande. De åt levande insekter, vilket var en nackdel, men de var väldigt roliga och aktiva för att vara ödlor.

Geckos borde inte vara svårare att ta hand om än Dabbagamer, kom bara ihåg att INGA reptiler är keldjur! De mår bäst av att lämnas i fred i sitt terrarium, liksom akvariefiskar. Alla reptiler är känsliga och drabbas lätt av bakterier och sjukdomar om de hanteras för mycket och plockas ut och in mellan det varma terrariet och den svalare luften i rummen.

Jag har haft akvarier med fiskar i flera omgångar och är helt fascinerad av dem, akvarier är som levande konstverk. Fast just nu har mina guppys drabbats av obotliga parasiter, suck!

Det finns ju pälslösa raser av både katt, hund och marsvin...

/TIGERHEART
 
Vilken fin! :love:

Men hur kan man få en chinchilla till en råtta?! Jag kan själv inte se någon större likhet.
 
Nää inte jag heller faktiskt. :) De är ju mycket större och har päls på svansen och allt...
 
Rädd för chillor är jag först när bilden av en täcker hela dataskärmen... ;)
 
i hundar vet jag ju då blandannat : pudel och bichonsfrisee.

sen kan du ju skaffa ormar. Men dom är ju inte så mysiga, och dom äter ju levande föda.
men du har inte funderat på en fågel!?
 
*Skulle gärna ha en råtta (Men; hur övertalar man en mamma med rått-skräck?!)....
Två råttor ;)

Tja, du kan alltid prova vad jag gjorde (fast min mamma har inte råttskräck, hon gillar bara inte svansen :p). Jag läste allt jag kom över, samtidigt som jag försökte övertala utan att bli för jobbig. Ibland berätta lite kuriosa som är totalt onödigt, kan ju nämnas att det inte var populärt att berätta vad råttsvansar bestod av vid matbordet ;) (Vadå, det är ju bara ryggrad och tre hårstrån på varje fjällbit, no big deal?!) :D
Till slut fick jag råttorna - om jag lovade att inte skaffa någon vit, att hålla de på mitt rum och lite annat som jag inte har hållit :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 220
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 446
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 292
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 645
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp