Allergivänliga djur... med mera

har glada nyheter. Övertalade henne igår om att få skaffa råtta... Var idag in på Djuraffären o tittade på dem som de har, dock skulle jag vilja ha eran åsikt om djuren där. Flera av dem satt i hörnen o såg allmänt stela, rädda ut. En var framme o tittade o när jag viskade hej blev den också livrädd.. Brukar de vara så? Är det bättre att köpa av uppfödare?
 
Lærte akkurat på skolen (universitetet) at det er rotte URINEN mennesker kan reagere på! Så skift ofte på buret, og vask rottehalen :)
 
De ska inte sitta livrädda i ett hörn sådär. En råtta ska vara stor, pigg, nyfiken, orädd... You name it :) Satsa hellre på en uppfödarråtta så du är säker på att du får bra rådisar, och så hoppas jag på att du skaffar två ;)
Kika på www.srs.st, finns en lista över godkända uppfödare där och en massa råttkunnigt folk :)
 
Jag blev allergisk mot tam-råttor och marsvin, men kan ha gerbiler (ökenråttor) utan problem. Jag har hört att gnagare/råttor ej är allergiframkallande via pälsen, utan via urinen och saliven, vilket skulle kunna förklara varför jag tål ökenråttor som inte kissar så mycket.
 
Klart mycket bättre att köpa av uppfödaren! Där får du djur som inte "råkat" para sej med brorsan, du får stamtavla och råttor som är hanterade, tama och friska. I djuraffären får du oftast råttor som kommer från grossist som föder upp råttor som ormmat/keldjur huller om buller.
:bump:MEN Köp inte EN enda råtta, det vore grymt! Minst två måste du ha, de är utpräglade flockdjur! Min första hade jag ensam för att jag inte fattade bättre, men jag skulle aldrig göra det igen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 222
Senast: inverterad
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 447
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 292
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 645
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp