Bukefalos 28 år!

Allmän fråga om blodtryck.

Utvecklingen ses överallt i världen. Här är andelen med viktproblem i olika världsdelar 1980 (gula staplar) samt 2008 (blå staplar):



När det gäller vikt mätt med BMI ser Asien relativt skonat ut. Men verkligheten är betydligt värre, eftersom personer med Asiatisk härkomst i genomsnitt har en smalare kroppsbyggnad. När de når övervikt kan de redan ha allvarliga hälsoproblem, något som demonstreras av Kinas pågående diabeteskatastrof.

Trots lägre BMI-siffor så verkar man i Kina redan ha större problem med viktrelaterad ohälsa än vi i Sverige.



När man talar om övervikt och fetma är det riskökningen för metabolt syndrom man talar om. Det innebär inte att man med automatik för metabola syndrom men risken ökar markant med vikten. Sedan är inte vetenskapen säker ida gällande diabetes, om man får diabetas vid övervikt eller om diabetas ger övervikt.

I USA är det lika många bland de överviktiga som de smala som får metabola syndrom, hälsan sitter på insidan. Men det vet man oftast inte förrän det är för sent.

Rolle
Som hoppas dö frisk.

Det trista med allt det du tar upp är att det förstärker bilden av att övervikt = ohälsa. Du kan inte se hur en person mår på insidan genom att titta på utsidan.

För att ta ett exempel. Jag ligger på bmi övervikt. Min pappa har bmi normalvikt.
Jag får nästan dagligen höra att övervikt är ohälsosamt, att jag borde motionera och äta bättre, något jag redan gör.
Min pappa får aldrig höra sånt för folk förutsätter att han lever sunt, han är ju smal. Det som inte syns är att han lever på godis och skräpmat, dricker kanske lite för mycket och motionerar aldrig.

Alltså återigen. Övervikt är inte ohälsa. Dålig kost och ingen motion är ohälsa.

Själv hoppas jag att jag dör lycklig.
 
Senast ändrad:
Halvt OT
Skynda er att se den här. Det är bara tre dagar kvar på play. Den ger lite perspektiv.
http://www.svtplay.se/video/942870/sanningen-om-fett

Jag - som livslångt överviktig - kände väl igen mig i detta att aldrig egentligen vara hungrig och att sällan vara mätt. Även om magen håller på att sprängas skulle jag glatt kunna tugga i mig mer. Intressant att det inte handlar om karaktär utan om hormoner.

För mig har det också varit en plåga att som diabetiker faktiskt vara tvungen att äta stup i ett (dvs minst tre gånger om dagen...) Det triggar "tuggbehovet" som hos en häst. Äter jag inte så känner jag inget behov av att äta. Äter jag så skulle jag kunna äta en massa mer.
 
Det trista med allt det du tar upp är att det förstärker bilden av att övervikt = ohälsa. Du kan inte se hur en person mår på insidan genom att titta på utsidan.

För att ta ett exempel. Jag ligger på bmi övervikt. Min pappa har bmi normalvikt.
Jag får nästan dagligen höra att övervikt är ohälsosamt, att jag borde motionera och äta bättre, något jag redan gör.
Min pappa får aldrig höra sånt för folk förutsätter att han lever sunt, han är ju smal. Det som inte syns är att han lever på godis och skräpmat, dricker kanske lite för mycket och motionerar aldrig.

Alltså återigen. Övervikt är inte ohälsa. Dålig kost och ingen motion är ohälsa.

Själv hoppas jag att jag dör lycklig.

Känner att det är som att tala med en vägg. Vad av detta som jag skrev förstod du inte?

När man talar om övervikt och fetma är det riskökningen för metabolt syndrom man talar om. Det innebär inte att man med automatik får metabola syndrom men risken ökar markant med vikten.

Det känns mer som om du behöver övertyga dig själv om att det inte är risk för metabola syndrom med övervikt och fetma.
Förutsättningen att dö lycklig minskar med övervikt då risken för metabolt syndrom ökar

Rolle
 
Känner att det är som att tala med en vägg. Vad av detta som jag skrev förstod du inte?

När man talar om övervikt och fetma är det riskökningen för metabolt syndrom man talar om. Det innebär inte att man med automatik får metabola syndrom men risken ökar markant med vikten.

Det känns mer som om du behöver övertyga dig själv om att det inte är risk för metabola syndrom med övervikt och fetma.
Förutsättningen att dö lycklig minskar med övervikt då risken för metabolt syndrom ökar

Rolle

Det finns det ju olika studier på.
Bland annat är den så kallade fetmaparadoxen ganska intressant.

http://jama.jamanetwork.com/Mobile/article.aspx?articleid=1309174

http://junkfoodscience.blogspot.se/2006/12/obesity-paradox-2-how-can-it-be.html?m=1

http://livskick.nu/fetmaparadoxen-overvikt-mer-halsosamt-an-normal-och-undervikt/

http://jama.jamanetwork.com/Mobile/article.aspx?articleid=1555137
 
Jag hoppas verkligen att du mår bättre idag, och att du orkar samt vågar söka vård igen om så inte är fallet. Du väger inte, du är!

Det gör jag dessvärre inte men nu har jag medryttarhäst och mina älskade katter så jag överlever :) Djur är betydligt bättre än människor så hamnat på rätt sida iaf. Älskar "Du väger inte, du är!". Tack :)
 
Men det är just stolpskott, och inte någon som jag vill låta vara representativ för hela yrkeskåren. Läkarna har trots allt till jobb att få oss så friska som möjligt. Och där ingår betydligt mer än bara punktinsatser, det handlar om en helhetsbild.

Tyvärr har jag mött på stolpskott till läkaren sedan 2008 så jag är inte alls mycket övers för läkaren. Eller svensk sjukvård men det är en annan femma. Det är okej så länge det är en sköterska jag har att göra med. Drabbas jag utav något som kräver operation så åker jag till ett annat land även om jag får bekosta det själv. Så pass stor tillit har jag till läkarna. Jag gillar inte läkaren men jag uteslöt heller aldrig något som kan vara relevant för läkaren att veta.
 
Tyvärr har jag mött på stolpskott till läkaren sedan 2008 så jag är inte alls mycket övers för läkaren. Eller svensk sjukvård men det är en annan femma. Det är okej så länge det är en sköterska jag har att göra med. Drabbas jag utav något som kräver operation så åker jag till ett annat land även om jag får bekosta det själv. Så pass stor tillit har jag till läkarna. Jag gillar inte läkaren men jag uteslöt heller aldrig något som kan vara relevant för läkaren att veta.
Ja, nu kan de inte ens hygienregler tydligen. Som arga doktorn sa, " sverige har en bra sjukvård..." Fast jag tycker ändå inte att du ska hetsa upp dig för mätningen. Det är inte värt det och på något djvl sätt måste man ju tro att de vill gott. När man letar fel i andra sammanhang så måste man ju försöka med allt möjligt och en sak i taget. Jag tror Banne mig de tog drogtest på mig sist utan att berätta. Jag är ren som en ödla. Får de göra så, tja förmodligen nu har de gjort det och kommer förmodligen ändå få betala för min egen sjukvård.

Inte kan de tvätta händer heller tydligen. http://www.expressen.se/gt/stora-hygienbrister-upptackta-pa-sjukhus
 
Jag tror Banne mig de tog drogtest på mig sist utan att berätta. Jag är ren som en ödla. Får de göra så, tja förmodligen nu har de gjort det och kommer förmodligen ändå få betala för min egen sjukvård.
Det finns ju ett prov som kan visa om man druckit alkohol regelbundet de senaste veckorna, S-CDT heter det, har sett att det varit ikryssat nästan varje gång jag fått blodprovsremiss från öppenpsyk...men nu skickas remisserna elektroniskt så nu ser jag dem inte själv längre. Läkaren på vc brukar nog inte ta det provet. Märkligt.

"Biomarkörer vid kronisk alkoholmissbruk
Kolhydratfattigt transferrin (CDT, nytt fönster)
Analys av S-CDT rekommenderas för att påvisa kontinuerlig hög alkoholkonsumtion."
 
Det finns ju ett prov som kan visa om man druckit alkohol regelbundet de senaste veckorna, S-CDT heter det, har sett att det varit ikryssat nästan varje gång jag fått blodprovsremiss från öppenpsyk...men nu skickas remisserna elektroniskt så nu ser jag dem inte själv längre. Läkaren på vc brukar nog inte ta det provet. Märkligt.

"Biomarkörer vid kronisk alkoholmissbruk
Kolhydratfattigt transferrin (CDT, nytt fönster)
Analys av S-CDT rekommenderas för att påvisa kontinuerlig hög alkoholkonsumtion."
Lite kränkningar får man leva med tydligen. Jag väljer alltid kanelbulle det är socker som jag gillar.
 
Gissa vad första frågan var efter personnumret när jag skulle ta mina årliga blodprover idag?

Vad väger du och hur lång är du. Svarade och sa att jag vet mitt BMI också. Tystnad.
Det verkar vara nån drive nu
 
Utvecklingen ses överallt i världen. Här är andelen med viktproblem i olika världsdelar 1980 (gula staplar) samt 2008 (blå staplar):



När det gäller vikt mätt med BMI ser Asien relativt skonat ut. Men verkligheten är betydligt värre, eftersom personer med Asiatisk härkomst i genomsnitt har en smalare kroppsbyggnad. När de når övervikt kan de redan ha allvarliga hälsoproblem, något som demonstreras av Kinas pågående diabeteskatastrof.

Trots lägre BMI-siffor så verkar man i Kina redan ha större problem med viktrelaterad ohälsa än vi i Sverige.



När man talar om övervikt och fetma är det riskökningen för metabolt syndrom man talar om. Det innebär inte att man med automatik för metabola syndrom men risken ökar markant med vikten. Sedan är inte vetenskapen säker ida gällande diabetes, om man får diabetas vid övervikt eller om diabetas ger övervikt.

I USA är det lika många bland de överviktiga som de smala som får metabola syndrom, hälsan sitter på insidan. Men det vet man oftast inte förrän det är för sent.

Rolle
Som hoppas dö frisk.
Kanske därför jag inte kunde riktigt relatera till det du skrev. Jag bor i sthlm och ser sällan överviktiga tycker jag.
 
Kanske därför jag inte kunde riktigt relatera till det du skrev. Jag bor i sthlm och ser sällan överviktiga tycker jag.
Det ÄR en väldig skillnad mellan Stockholm och andra delar av landet.

Jag tillbringade under ett år min arbetstid i Stockholm och jag såg - som du - sällan tjockisar i city. Hemma på vår ort är däremot en majoritet lite, eller mer, överviktiga.
 
Det ÄR en väldig skillnad mellan Stockholm och andra delar av landet.

Jag tillbringade under ett år min arbetstid i Stockholm och jag såg - som du - sällan tjockisar i city. Hemma på vår ort är däremot en majoritet lite, eller mer, överviktiga.
Jaa, det är ju här jag spenderar mest tid nu, brukar iofs inte titta så noga på folk jag möter heller men här har vi ju också ganska mycket bra snabbmat i stan för de som äter ute och det borde ju påverka många. Hälsotänk, gym överallt, motionsleder.. Ja det är nog väldigt mycket av den varan och är det smal/normal som är normen ökar kanske trycket på andra att välja "rätt"?
 

Har inte tid att gå in i alla dessa länkar och läsa all text. Vad jag kan säga generellt är att många av dessa studier är observationsstidier och påtalar endast ett samband som man inte kan dra några slutsater av. Exempel på observationsundersökning:
Läskunnigheten står i paritet med skostorleken.:cool:

En undersökning som är betydligt mer säker är en randomiserad klinisk undersökning även om den också har brister.
Metaanalyser där man analyserar ett flertal analyser säger också mer än observationsstudier.
Till slut ska man veta vem beställaren/sponsorn är av undersökningen, där har man en stor förklaring till vissa motsägande resultat.

Min fråga är alltså, vilka av ovanstående studier är randomiserad klinisk undersökning?

Rolle
IpL
 
Har inte tid att gå in i alla dessa länkar och läsa all text. Vad jag kan säga generellt är att många av dessa studier är observationsstidier och påtalar endast ett samband som man inte kan dra några slutsater av. Exempel på observationsundersökning:
Läskunnigheten står i paritet med skostorleken.:cool:

En undersökning som är betydligt mer säker är en randomiserad klinisk undersökning även om den också har brister.
Metaanalyser där man analyserar ett flertal analyser säger också mer än observationsstudier.
Till slut ska man veta vem beställaren/sponsorn är av undersökningen, där har man en stor förklaring till vissa motsägande resultat.

Min fråga är alltså, vilka av ovanstående studier är randomiserad klinisk undersökning?

Rolle
IpL

Fast vet du vad, jag har ingen som helst lust att leta upp olika studier om du inte ens tar dig tid att läsa.
Har du ingen tid och lust med det så är det fine, men då känns det rätt meninglöst för mig att lägga tid på att fortsätta diskussionen. Vi får vara ense om att vara oense.
 
Fast vet du vad, jag har ingen som helst lust att leta upp olika studier om du inte ens tar dig tid att läsa.
Har du ingen tid och lust med det så är det fine, men då känns det rätt meninglöst för mig att lägga tid på att fortsätta diskussionen. Vi får vara ense om att vara oense.

Okay, då var det alltså observationsstudier utan större värde då?

Rolle
IpL
 
Eller ännu bättre, läs själv vad det är för sorts studie!

http://jama.jamanetwork.com/Mobile/article.aspx?articleid=1555137

Ja och den säger:
Relative to normal weight, both obesity (all grades) and grades 2 and 3 obesity were associated with significantly higher all-cause mortality.

De övriga var alltså observationsstudier antar jag.
Här tar vi bara upp de metabola sjukdomarna, det är ju så att hög vikt sliter både på kroppen och hjärtat.

Men som jag sa tidigare så är man inte frisk bara för att man är smal, de räknar med att i USA lider c:a 40 % av de smala av metabola syndrom.
Allt börjar med kosten;)

Rolle
 
Ja och den säger:
Relative to normal weight, both obesity (all grades) and grades 2 and 3 obesity were associated with significantly higher all-cause mortality.

De övriga var alltså observationsstudier antar jag.
Här tar vi bara upp de metabola sjukdomarna, det är ju så att hög vikt sliter både på kroppen och hjärtat.

Men som jag sa tidigare så är man inte frisk bara för att man är smal, de räknar med att i USA lider c:a 40 % av de smala av metabola syndrom.
Allt börjar med kosten;)

Rolle

Precis, och var har jag påstått annat?
Jag har aldrig tagit upp fetma utan bara diskuterat övervikt.
"Overweight was associated with significantly lower all-cause mortality."

Dessutom har jag flera gånger skrivit att god hälsa uppnår en genom bra kost och motion. Så vart vill du komma?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 320
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 309
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 035
  • Artikel
Dagbok Min farmor fyllde 97 förra fredagen. Vi samlades i min fasters trädgård och åt tårta och pratade gamla minnen, precis som vi brukar göra...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp