Bukefalos 28 år!

Allmänbildning?

@Badger kanske ser ut som någon som krockar med rådjur ofta? :p
har heller aldrig fått remsor på bilprovningen, inte ens sett att de har några. Däremot isskrapor, det får jag i mängder. Får vara snabb och tacka nej innan de kastar in en i bilen. Fick visserligen en snitsig en med sån där klocka för parkering på (hjälp jag har tappat ordet!), det var ju bra.

En grej jag tycker är allmänbildning är att känna igen några vanliga krukväxter, som brudorkidé, fredskalla, ampellilja och pelargon.
 
Det var ju 1998 jag refererade till, när nästan ingen hade hemdator :confused:. Förstår inte varför du behöver komma med spydiga kommentarer om du inte ens har förstått inlägget.

Jag förstår inte riktigt logiken i dina inlägg.
Du skriver här att du menar att "nästan ingen" hade hemdator -98. Jag känner igen den bilden.
Men i ett annat inlägg kommenterar du att -96 var 2årets julklapp" ett modem.

Men vet du: "årets julklapp" är inte alltid det föremål som sålts mest i antal.

Vi var nog en ganska normal kull läkarstudenter för de åren, det var inte så vanligt att studenter hade ekonomi för att köpa dyra elektroniska prylar på den tiden. Och datorer var ju betydlig dyrare då, om man tar hänsyn till inflation et c.
Universitetssjukhuset hade inte datajournal på den tiden.
Jag skrev en 5poängs uppsats i U-landsmedicin. Den handlade om HIV-epidemin i världen och jag hämtade uppgifter från bl a WHO hemsida. Då lånade jag en av de där 60-talet datorer som fanns för studenterna. Men det var ju inget allmänt internet-användande omkring 1995 (det var då någon gång som jag gick extrakursen i U-landsmedicin, kan ha varit ett eller ett par år senare).

Dator- och internetanvändningen har ju liksom exploderat de sista 20 åren, innan dess var det inte "var mans egendom".
 
Mitt barn kunde nästan hela alfabetet vid 1,5 års ålder och nu när han är nyss fyllda 2 så har han börjat lära sig engelska. Än så länge bara enstaka ord som ”stor fågel” eller ”det snöar”, eller ”jag pratar engelska” :D men vi pratar inte engelska hemma. Jag lärde mig själv att läsa vid 3-4 års ålder. Så jag antar att det är genetiskt.

Men jag vet inte hur det skulle gå att hindra? Drivkraften kommer ju från barnet självt. Om han frågar hur man säger något på engelska, ska jag vara tyst då? När han räknar, ska jag inte bekräfta när det är rätt?

Jag fick faktiskt lite problem i högstadiet och gymnasiet när jag plötsligt var tvungen att anstränga mig lite. Men jag tänker att jag är lite uppmärksam nu, och kan diskutera med skolan så barnet får lagom svåra uppgifter om han fortfarande är före de andra barnen när skolan börjar. Det är ju inte alls säkert.
Helt ot, men pluggade du vidare sen? Hur funkade det för dig, var det också rätt enkelt eller fick du börja anstränga dig lite? Svara självklart bara om du vill.
 
Helt ot, men pluggade du vidare sen? Hur funkade det för dig, var det också rätt enkelt eller fick du börja anstränga dig lite? Svara självklart bara om du vill.
Jag har pluggat vidare ja. Läst både strökurser och program upp till master, men aldrig slutfört något... Jag har fortfarande svårt med disciplinen, där får jag kämpa mer än andra. Annars är jag nog ”normalsmart”. Vissa saker är lätta, andra är svåra. Fast ytterst handlar det nog om motivation. Allt det roliga fastnar ju första gången jag hör det :p
 
Och jag anser inte att det är allmänbildning att kunna excel, trots att det är ett av mina favoritverktyg. Man hittar ständigt nya sätt att använda det. Att pivåtabeller är meningen med livet, som en del tycks anse, har jag dock inte riktigt tagit till mig.
Det som fortfarande förvånar mig mest är att programmering fortfarande tycks handla mer om vad man kan göra än om vad man behöver.

Jag anser fortfarande inte att det är allmänbildning att "kunna" Excel eller "behärska" Excel. Inte för att jag kallar mig själv för allmänbildad, så bra koll har jag inte på politiken, tidningarna och kulturen att jag vill göra det. Allmänbildad är för andra som är mer uppmärksamma än vad jag är. Inte heller har jag gjort mer än försökt läsa Kafka :D. Min gräns för att vara allmänbildad ligger högre än min personliga nivå. Jag varken kan eller behärskar Excel och mina pivottabeller ser ut som blandade lökskal. Så det skulle verka märkligt om jag ansåg att man bör "kunna" Excel för att vara allmänbildad.

Men jag menade att känna till att Excel existerar och någon gång ha öppnat programmet och skrivit in en siffra rimligen måste vara vanligt bla eftersom det följer med per automatik när man köper Word, i alla fall när jag köpt word.
 
@Badger kanske ser ut som någon som krockar med rådjur ofta? :p
har heller aldrig fått remsor på bilprovningen, inte ens sett att de har några. Däremot isskrapor, det får jag i mängder. Får vara snabb och tacka nej innan de kastar in en i bilen. Fick visserligen en snitsig en med sån där klocka för parkering på (hjälp jag har tappat ordet!), det var ju bra.

En grej jag tycker är allmänbildning är att känna igen några vanliga krukväxter, som brudorkidé, fredskalla, ampellilja och pelargon.

p-skiva.

och det är jättebra!
 
@Badger kanske ser ut som någon som krockar med rådjur ofta? :p
har heller aldrig fått remsor på bilprovningen, inte ens sett att de har några. Däremot isskrapor, det får jag i mängder. Får vara snabb och tacka nej innan de kastar in en i bilen. Fick visserligen en snitsig en med sån där klocka för parkering på (hjälp jag har tappat ordet!), det var ju bra.

En grej jag tycker är allmänbildning är att känna igen några vanliga krukväxter, som brudorkidé, fredskalla, ampellilja och pelargon.
Isskrapa har jag aldrig fått! :)
 
Jag anser fortfarande inte att det är allmänbildning att "kunna" Excel eller "behärska" Excel.
Behärska Excel tror jag ingen i den här tråden gör.
De allra bästa Excelgurus jag jobbat med har varit gudabenådade experter på vissa delar av programvaran, men ingen har ens varit i närheten av att vara heltäckande av vad fanstyget kan göra i sina bästa stunder.

Och det är huvudproblematiken med Excel och Word - de kan göra så oerhört mycket mer att de som behöver (exempelvis för xls:) addera ihop ett fåtal celler, och se'n producera ett enkelt stapeldiagram drunknar i alla andra knappar, funktioner, formatteringar, analyser, verifieringar, macron, filter, definitioner, formler, beräkningar, referenser, grafik, anslutningar och ej att förglömma det som se'n finns undangömt under de avancerade knapparna - att de blir overflowsimproduktiva.

Jag brukar säga att en god Excel-användare behärskar 10% av programvaran.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
968
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 211
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 890
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 125
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp