Allmänbildning?

Behärska Excel tror jag ingen i den här tråden gör.
De allra bästa Excelgurus jag jobbat med har varit gudabenådade experter på vissa delar av programvaran, men ingen har ens varit i närheten av att vara heltäckande av vad fanstyget kan göra i sina bästa stunder.

Och det är huvudproblematiken med Excel och Word - de kan göra så oerhört mycket mer att de som behöver (exempelvis för xls:) addera ihop ett fåtal celler, och se'n producera ett enkelt stapeldiagram drunknar i alla andra knappar, funktioner, formatteringar, analyser, verifieringar, macron, filter, definitioner, formler, beräkningar, referenser, grafik, anslutningar och ej att förglömma det som se'n finns undangömt under de avancerade knapparna - att de blir overflowsimproduktiva.

Jag brukar säga att en god Excel-användare behärskar 10% av programvaran.
Samtidigt är det helt awesome att funktionerna finns. Tex när man får 8000 rader information från IT och de tycker att man ska leverera ngt slag statistik från 1000 av de raderna. Och man bara Va? och så finns pivottabell som ngt slags räddare i nöden.
 
Det är faktiskt konstigt på riktigt eftersom bilprovningen prackar på en en hel hög med orangea pappersband varje gång man provar bilen.

Jag har aldrig fått ett enda sådant pappersband från bilprovningen. Jag vet att de finns och fått en gång på jaktmässan för 15 år sedan. Efter det har jag inte sett skymten av dem, någonsin.
 
Det skulle vara lite intressant att se statistik över hur ofta en örn eller en utter blir påkörd! :D
Av bilar vet jag inte. Men hörde nyligen att örnar råkar illa ut av tåg norrut då många älgar mm dödas på spåren (går där pga mycket snö), inte tas bort i tid och rovfåglarna lockas dit och inte hinner undan. (ot)
 
Men om man ska prata allmänbildning och bilbesiktning.
Att inte veta vad som händer om man får en anmärkning på besiktningen? Ingår inte det i allmänbildning om man har körkort och är bilägare?

Jag vet inte riktigt vad du menar egentligen men tänker att jag sällan kommer ihåg vad en etta eller två innebär, trots att jag fått båda en del gånger. Dock står det på papperet så det är ju väldigt lätt att läsa innantill, så slipper man komma ihåg och kan lägga andra saker på minnet, som jag kan tycka är viktigare.
Minne är ju något som är olika för olika personer också.
 
Men om man ska prata allmänbildning och bilbesiktning.
Att inte veta vad som händer om man får en anmärkning på besiktningen? Ingår inte det i allmänbildning om man har körkort och är bilägare?
Då är vi här igen - allmänbildning för en specifik grupp.

Det ingår i vart fall som allmänbildning för gruppen bilägare som är aktiva på bukefalos och har 39 i skostorlek :p
 
Stället där jag besiktigar har sån där maskin med pulver-kaffe :wtf:
Vet egentligen inte vad vår kaffeautomat innehåller...:o Jag tar ju te. Men det ryms liksom i begreppet "ta kaffe" när man talar om det. Och tycker det ser ut som folk verkar vilja ha kaffet, men inser nu att jag nog inte ska säga något om den saken :grin:
 
Det skulle vara lite intressant att se statistik över hur ofta en örn eller en utter blir påkörd! :D
Otroligt nog har jag faktiskt varit nära att ta både och.
Uttern var så totalt oväntad där jag körde då att det tog en bra stund innan jag fattade vad det var.
Örnen kalasade på ett renkadaver som låg i diket och flög precis upp när jag kom. Jäklar så stor på så nära håll.
 
Otroligt nog har jag faktiskt varit nära att ta både och.
Uttern var så totalt oväntad där jag körde då att det tog en bra stund innan jag fattade vad det var.
Örnen kalasade på ett renkadaver som låg i diket och flög precis upp när jag kom. Jäklar så stor på så nära håll.
Fascinerande! :D
 
Jag har aldrig fått ett enda sådant pappersband från bilprovningen. Jag vet att de finns och fått en gång på jaktmässan för 15 år sedan. Efter det har jag inte sett skymten av dem, någonsin.
Inte jag heller! Och jag visste inte att de fanns före den här tråden (som är riktigt allmänbildande, faktiskt! :D)...
 
Men om man ska prata allmänbildning och bilbesiktning.
Att inte veta vad som händer om man får en anmärkning på besiktningen? Ingår inte det i allmänbildning om man har körkort och är bilägare?
Det är väl som vanligt, det har med intelligens att göra och det är en sak att HA intelligens,,,,,och en helt annan sak att kunna använda den. :D
 
Något hysteriskt roligt som hände mig var när vi på en fikarast på jobbet kom att diskutera att köra med släp i allmänhet och köra släp med häst i synnerhet. Eftersom jag har två hästar som tävlas och tränas, så kör jag ju en del med släp, har utökad körkortsbehörighet och rätt bra koll på vad man får och inte får göra med ett släp lastat med häst.

En mycket yngre, manlig kollega säger plötsligt: "Men du får inte köra med hästtransport på motorväg!"
Jag: "Joodå, det får jag, men inte fortare än 80 km/h"
Kollegan: "Neej, det får du inte, det lärde jag mig när jag tog körkort!"
Jag: "Jo, det är jag helt säker på att jag får, och har dessutom gjort det massor med gånger."
Kollegan: "Men titta här..." (tar upp smartphonen och börjar googla...)
Kollegan (i lätt triumferande ton): "Här står det ju, en lista på alla fordon som inte får köra på motorväg! Traktor och moped och hästfordon!"
Jag: "Eh... med hästfordon menar de häst och vagn. Du vet - man spänner hästen framför vagnen och så drar hästen vagnen. Som man gjorde förr, innan det fanns bilar."
Kollegan: "Va...???"

Att jag inte DOG av skratt - han var verkligen helt clueless, verkade aldrig ha upplevt att hästar kan dra en vagn! :rofl::rofl::rofl:
 
Om man förklarar för någon hur vanligt smörgåsmargarin tillverkas så blir man ofta dumförklarad.

”Då skulle ju ingen vilja äta det.”
Men med barn med mjölkproteinallergi så är man oändligt tacksam för att det finns, det underlättar livet enormt! Även om det skär en aning i mig när jag får välja bort smör när jag bakar och lagar mat. ;)
 
Något hysteriskt roligt som hände mig var när vi på en fikarast på jobbet kom att diskutera att köra med släp i allmänhet och köra släp med häst i synnerhet. Eftersom jag har två hästar som tävlas och tränas, så kör jag ju en del med släp, har utökad körkortsbehörighet och rätt bra koll på vad man får och inte får göra med ett släp lastat med häst.

En mycket yngre, manlig kollega säger plötsligt: "Men du får inte köra med hästtransport på motorväg!"
Jag: "Joodå, det får jag, men inte fortare än 80 km/h"
Kollegan: "Neej, det får du inte, det lärde jag mig när jag tog körkort!"
Jag: "Jo, det är jag helt säker på att jag får, och har dessutom gjort det massor med gånger."
Kollegan: "Men titta här..." (tar upp smartphonen och börjar googla...)
Kollegan (i lätt triumferande ton): "Här står det ju, en lista på alla fordon som inte får köra på motorväg! Traktor och moped och hästfordon!"
Jag: "Eh... med hästfordon menar de häst och vagn. Du vet - man spänner hästen framför vagnen och så drar hästen vagnen. Som man gjorde förr, innan det fanns bilar."
Kollegan: "Va...???"

Att jag inte DOG av skratt - han var verkligen helt clueless, verkade aldrig ha upplevt att hästar kan dra en vagn! :rofl::rofl::rofl:
Han hade ju rätt.. med hästfordon :rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
948
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 203
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 849
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 037
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp