Allmänbildning?

Men med barn med mjölkproteinallergi så är man oändligt tacksam för att det finns, det underlättar livet enormt! Även om det skär en aning i mig när jag får välja bort smör när jag bakar och lagar mat. ;)
Sånt man skulle önska var allmänbildning var att det är skillnad på laktosintollerant och mjölkproteinallergi, men jag förstår att det inte är så lätt alla gånger.
 
Fast jag förstår inte varför folk skulle bli så äcklade av just magarin. Mycket mattillverkling kan upplevas som osmaklig när det sker industriellt...

De tror helt enkelt inte på det. Margarin i småskalig nivå skulle nog kunna vara riktigt farligt. Det är ju omfattande processer som involverar höggradigt giftiga ämnen, så utan industriell kvalitetskontroll farligt.
 
Om man förklarar för någon hur vanligt smörgåsmargarin tillverkas så blir man ofta dumförklarad.
Det fanns ett humorprogam som gjorde en Uppdrag Granskning-parodi, där de gjorde ett ingående reportage från en margarinfabrik ute i en skog. Smygfilmningar utanför stängslet, intervjuer med ledande frågor till en produktionschef, undersökningar av vilka inkommande råvaror som levererades.

Granskningen gick ut på att visa för tittarna att margarinets huvudingrediens var den där urgröpningen som gör att en golfboll inte är sfärisk, utan full med inverterade knottror.

Avslutningsscenen är magnifik. Man har inte lyckats få fram trovärdig bevisning, men en drönare (? - fan, det fanns inte drönare på den tiden...) filmar fabriken genom granskogens träd. Så lyfter den, och filmar allt mer ovanifrån. Och bakom fabriken, vidare ut i granskogen visar sig en spikrak byggnadsstruktur, ett löpande band går kilometervis bort, vidare genom granskogen, fram till en annan fabrik mitt ute i skogen.
En fabrik som gör golfbollar.

Som jag letat efter denna film på Internet.
 
Men med barn med mjölkproteinallergi så är man oändligt tacksam för att det finns, det underlättar livet enormt! Även om det skär en aning i mig när jag får välja bort smör när jag bakar och lagar mat. ;)

Det finns mycket som låter otäckt som är till enorma fördelar att det uppfunnits. Även margarinet är en sådan sak. Samtidigt bör man ju kunna ta till sig fakta om hur det tillverkas och vad det egentligen handlar om i form av effekter och bieffekter. (Margarin är för övrigt en väldigt märklig process från konstiga råvaror med mycket giftiga kemikalier involverade i processtegen - men produkterna är inte farliga).

Genmodifierade grödor, djur och artificiella tillsatser är andra saker som gett oss enorma möjligheter, men ofta får sitta i skamvrån istället för att hyllas i rätt sammanhang.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
930
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 809
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 944
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp