Bukefalos 28 år!

Allmänbildning?

Alla tilltalas ju inte av den typen film ;) Jag tycker all sci-fi är bajsdåligt:turd::D

Alltså, så kan det ju givetvis vara, men att inte ens ha sett en film. Eller åtminstone två. Själv är jag allätare av stora mått, och jag tittar ju helst på något innan jag avfärdar det liksom. Annars vet jag ju inte vad det är jag missar.
 
Det hör gör jag mig skyldig till hela tiden och ibland (ofta) kommer jag på mig själv att inte veta vad ordet jag söker heter på svenska utan bara på engelska och får försöka översätta från engelska till svenska. :idea:
Jag vet hur illa det verkar och självklart skärper jag till mig när det är något seriöst som ska skrivas eller pratas om men i vardagen slinker det in engelska ord ganska ofta.

Skyller på att jag nästan bara skriver, ser serier och läser på engelska. Men det är ändå pinsamt iom att jag är född och uppvuxen och bor i Sverige. :p

Jag också! Men man blir väl influerad av kulturen man slukar, antar jag. Finner ofta mig själv med att citera memes till exempel, och översättningen gör sig helt enkelt inte på svenska. Då skulle nog inte den jag riktade mig till förstå vad jag refererar till.
 
Jag blir som mest provocerad när människor inte sett eller hört talas om filmer och serier som liksom är kult. I don't need that kind of people in my life.

Jag blir provocerad när människor förutsätter att man dels känner till och dels sett nischade trista serier från Hollywood utan eftertanke.

Ett exempel är Game of Thrones, som vissa tror ingår i nån slags kanon för svenskar. Tristare spektakel får man leta långt efter.
 
Jag blir provocerad när människor förutsätter att man dels känner till och dels sett nischade trista serier från Hollywood utan eftertanke.

Ett exempel är Game of Thrones, som vissa tror ingår i nån slags kanon för svenskar. Tristare spektakel får man leta långt efter.

Jag vet inte om det var riktat mot just mig eller bara någon form av fortsättning? "Kult" för mig betyder inte per automatik mainstream eller Hollywood.
 
Mest en fortsättning triggad av inläggets innehåll.

Men jag nämnde varken Hollywood, Star Wars eller Games of Thrones i inlägget, så vad mer exakt blir du triggad av? :p

Jag har till exempel en specifik nisch inom brittisk humor, cirka 80-90-tal, varav jag själv bedömer ett flertal som kult. Kult betyder ju inte "senaste mångmiljardprojektet från Hollywood med 13 berömda skådisar".
 
Men jag nämnde varken Hollywood, Star Wars eller Games of Thrones i inlägget, så vad mer exakt blir du triggad av? :p

Jag har till exempel en specifik nisch inom brittisk humor, cirka 80-90-tal, varav jag själv bedömer ett flertal som kult. Kult betyder ju inte "senaste mångmiljardprojektet från Hollywood med 13 berömda skådisar".

Att man blir provocerad av att andra inte delar ens egna nischade smak i film/serier.
 
Jag också! Men man blir väl influerad av kulturen man slukar, antar jag. Finner ofta mig själv med att citera memes till exempel, och översättningen gör sig helt enkelt inte på svenska. Då skulle nog inte den jag riktade mig till förstå vad jag refererar till.
Precis! Vissa ord/fraser går inte att översätta på ett bra sätt och i vissa kretsar är det så inarbetat att det bara skulle bli konstigt om man använde ett svenskt ord.
Mina vänner har slutat bry sig och låter mig hållas med min svengelska, annars blir det inget flyt i samtalet när jag måste översätta hela tiden.
Har kommit på mig själv på senare år att jag väldigt ofta tänker på engelska:D. The voices in my head:angel:
 
Att man blir provocerad av att andra inte delar ens egna nischade smak i film/serier.

Jaha. Fast det var inte riktigt vad jag menade. Jag är verkligen en allätare, även om jag har mina egna specifika nischer. Men jag kräver ju liksom inte att folk ska veta vem Gordon Kaye var, däremot blir jag ju bestört om man inte vet vem John Cleese är. Även jag kan vara rimlig. :D
 
Min man är hemsk när det gäller typ kultfilmer etc. han har inte ens sett Pulp Fiction.

Vi har enats om att inte prata om det helt enkelt. :cautious:
Han och jag.....

Jag har inte gått på bio på typ 20 år elelr så. Innan dess väldigt sporadiskt. Det har mest haft med ekonomi att göra eftersom jag har behövt pengarna till mat och räkningar. Maken var inte speciellt filmintresserad och någon behövde ju vara hemma och mocka och fodra.
Sedan kom jag av mig. Hur kul är det att åka in till stan och kliva in på en bio alldeles ensam. Jämfört med att göra något nödvändigt hemma i huset. Alternativt sova :D


Så slå mig.
Jag vet i stort vad resp film handlar om. Men jag har inte sett dem.
 
En vuxen människa som tappade hakan när hen fick veta att kött är djurens muskler.
Åh, nu kom jag att tänka på en av min mors arbetskamrater, en vuxen person alltså, som inte visste att hästar har päls! :D Han hade sett travhästar på ganska nära håll men trodde väl att de hade någon form av glansigt skinn bara :confused::rofl:

(Jag inser att jag både hatar och älskar när folk inte har någon allmänbildning :idea:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
975
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 217
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 930
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 142
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp