Allmänna fodertråden

Det är just det jag vet, att valpar hellre ska vara något för smala än något tjocka. Valpen är fyra månader, en sheltie. Är väl precis i åldern de verkligen ska vara lite taniga, så jag har stenkoll nu på att han inte ökar för fort i vikt.

Jag kommer nog gå över till vuxenfoder om inte hans uppfödare avråder. Han kan bli lite för hungrig när han får mindre mat, det är därför jag hellre ger ett mindre energitätt foder än börjar ge mindre av valpfodret (vilket jag förvisso redan gjort...).

Sedan får jag förstås ändå se till att inte ge för mycket, för lillen skulle nog kunna äta en hel del om han fick hur mycket han ville :)

Härligt med en matglad sheltie ;) vilket foder får han nu?
Min gick över till vuxenfoder runt 4 månader. Många vuxenfoder är idag sammansatta precis som ett valpfoder så det är inte så stor skillnad.
 
Härligt med en matglad sheltie ;) vilket foder får han nu?
Min gick över till vuxenfoder runt 4 månader. Många vuxenfoder är idag sammansatta precis som ett valpfoder så det är inte så stor skillnad.

Det ligger i släkten enligt uppfödaren, alla måltider äts som vore det den sista. Och det är noggrann koll och slickning av skålen när maten serverats däri. Gärna lite knaprande av den också :cautious:

Just nu äter han Bozita robur mother & puppy. Men jag har faktiskt smugit in lite grann av Magnussons Meat & bisquit grain-free de senaste dagarna då det troligtvis är det foder jag kommer ge sedan. Har dock inte kollat det där med kalcium/fosforhalten.

tack för svar! :)
 
Passar på att fråga samma fråga själv! Jag ska beställa foder åt min BC, han är också åt det lite fläskigare hållet och väldigt matglad. Han är 5 månader (23 veckor), bör jag byta till vuxenfoder kanske? Eller ska jag ge honom valpfoder ett tag till?
 
Passar på att fråga samma fråga själv! Jag ska beställa foder åt min BC, han är också åt det lite fläskigare hållet och väldigt matglad. Han är 5 månader (23 veckor), bör jag byta till vuxenfoder kanske? Eller ska jag ge honom valpfoder ett tag till?
Jag ger aldrig valpfoder.
 
Det ligger i släkten enligt uppfödaren, alla måltider äts som vore det den sista. Och det är noggrann koll och slickning av skålen när maten serverats däri. Gärna lite knaprande av den också :cautious:

Just nu äter han Bozita robur mother & puppy. Men jag har faktiskt smugit in lite grann av Magnussons Meat & bisquit grain-free de senaste dagarna då det troligtvis är det foder jag kommer ge sedan. Har dock inte kollat det där med kalcium/fosforhalten.

tack för svar! :)

Magnusson Grain-free ligger bra till i sina värden. Det går till och med att ge till dräktig och digivande tik. Dahlia åt det hela senaste dräktigheten/valptiden efter kontakt med Magnusson och Klura har ätit det sedan 4 månaders ålder :)
 
Passar på att fråga samma fråga själv! Jag ska beställa foder åt min BC, han är också åt det lite fläskigare hållet och väldigt matglad. Han är 5 månader (23 veckor), bör jag byta till vuxenfoder kanske? Eller ska jag ge honom valpfoder ett tag till?

Byt till vuxenfoder med lite mindre energiinnehåll :)
 
Byt till vuxenfoder med lite mindre energiinnehåll :)

:up:

Jag har gett Taste of the wilds valpfoder, hade gärna gett färskfoder men det fungerar inte då jag ger i princip all mat när vi tränar, och vuxenfodret där hade knasig kvot och ungefär lika mycket kcal.

Någon som har tips på ett vettigt foder?
 
:up:

Jag har gett Taste of the wilds valpfoder, hade gärna gett färskfoder men det fungerar inte då jag ger i princip all mat när vi tränar, och vuxenfodret där hade knasig kvot och ungefär lika mycket kcal.

Någon som har tips på ett vettigt foder?

Jag har räknat på deras vuxenfoder förut och då var kvoten normal? Min äldsta fick Taste of the wild från 6-7 månaders ålder (vuxen, valpfodret fanns inte då men det skiljer knappt något). Hon åt High Prairie eller Pacific Stream vilket jag var nöjd med då.
Har för mig att deras variant med lamm och den med typ vildsvin är lägre i fett och kalorier.
 
Jag har räknat på deras vuxenfoder förut och då var kvoten normal? Min äldsta fick Taste of the wild från 6-7 månaders ålder (vuxen, valpfodret fanns inte då men det skiljer knappt något).
Har för mig att deras variant med lamm och den med typ vildsvin är lägre i fett och kalorier.

Lamm hade 1.6 likaså en del av de andra hade över 1.5. Men det kanske inte är någon fara?
Skiljer dock bara 60 kcal per kg mellan valpsorten och vuxenfodret.
 
Lamm hade 1.6 likaså en del av de andra hade över 1.5. Men det kanske inte är någon fara?
Skiljer dock bara 60 kcal per kg mellan valpsorten och vuxenfodret.

Kollade High Prairie som hade 1,5. Tror knappast att det är någon fara med 1,6 heller men det var det där med kalorierna.
Kan inte valpen äta det Tonto äter?
 
Magnusson Grain-free ligger bra till i sina värden. Det går till och med att ge till dräktig och digivande tik. Dahlia åt det hela senaste dräktigheten/valptiden efter kontakt med Magnusson och Klura har ätit det sedan 4 månaders ålder :)

Tack så mycket! Då ska jag fortsätta fasa in det. Det är bra om valpen kan få äta en del, annars så ifrågasätter han varför jag äter :o Eller... det gör han nog ändå när allt kommer omkring.
 
Foderfunderingar till nya,
tips på spannmålsfritt foder till labbe (dvs kunna äta sig relativt mätt utan att bli en tunna). Magnussons går tyvärr bort.
 
Såg att Alpha Spirit har ett valpfoder med 3000 kcal per kg! Det skulle ju kunna fungera.
Jag skulle behöva tvärtom, massvis med kalorier. Leon är lögn i helvete att få upp i vikt. Sist beställde jag grain free utan att ha studerat innehållet köper alltid en säck Magnussons o en säck ToW o blandar. BARF o/e färskfoder blir det inte så ofta numera då jag blivit beroende av färdtjänst.
 
Jag skulle behöva tvärtom, massvis med kalorier. Leon är lögn i helvete att få upp i vikt. Sist beställde jag grain free utan att ha studerat innehållet köper alltid en säck Magnussons o en säck ToW o blandar. BARF o/e färskfoder blir det inte så ofta numera då jag blivit beroende av färdtjänst.

Det är inte roligt att ge det jag matar Tonto med, men han har alltid varit ett helvete med vikten, men nu har han nästan blivit för rund trots att han jobbar ganska hårt!

Är det så att han äter eller är han kräsen?
 
Det är inte roligt att ge det jag matar Tonto med, men han har alltid varit ett helvete med vikten, men nu har han nästan blivit för rund trots att han jobbar ganska hårt!

Är det så att han äter eller är han kräsen?
Han äter som en häst o stjäl mat om han kommer åt, energin formligen sprutar ur öronen på honom.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 385
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 697
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 790
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp