Bukefalos 28 år!

Alltid feber vid lymfangit?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta.

Men imorse så när jag släppte ut hästarna (de springer lösa ut) så noterade jag direkt att valacken var rejält halt. Kollade honom och hann få total skrämselhicka att han slagit upp senskadan då VB var tvärsvullet. Närmare inspektion visade dock ett fult sår på insidan av VB, som var rejält varigt och äckligt. Såret i sig såg ganska harmlöst ut, lite svårt att se för pälsen (ska raka ikväll), men det ser ut typ som endera ett ytligt men ordentligt infekterat skrubbsår, eller typ någon form av vätskande exem, sitter på insidan av bakbenet, mittemellan kota och kronrand.

Han är VÄLDIGT svullen från strax ovanför såret ner till kronranden. Mellan kota och kronrand är han i princip helt jämntjock. Jag tror men är inte säker på att det är svullnaden som ger hältan, och inte såret.

Tänkte givetvis direkt på lymfangit, hästen brukar *aldrig* svullna upp i benen av sår, oavsett hur fula de än varit. Så svullnaden är väldigt otypisk. Slog lite i böckerna och en lymfangitsvullnad ska lämna ett 'avtryck' kvar om man trycker fingret i det. Så gör dock inte den här svullnaden, den är ganska hård.

Han har ingen temp alls, tempade in på 37,2 vilket är på pricken normaltemp för hästen. La ett omslag med jodopaxlösning (har tyvärr ingen sprit hemma) och bandagerade benet ganska 'hårt', dvs tryckbandage också.

Men har de alltid feber vid lymfangit? Kan det vara lymfangit trots att det inte blir avtryck kvar i svullnaden? OM det är/misstänks vara lymfangit, men han fortsatt inte får temp, och svullnaden går ner av omslag + tryckbandage (men går upp utan bandage säger vi), måste/bör man ändå ge PC?

Hästen har chockat ganska ordentligt på prokainpenicillin 2001, och har sen dess inte fått prokainpenicillin övht, och jag ger helst inte prokainPC till honom om det inte är 'absolut nödvändigt' (dvs jag vill inte ha någon 'för säkerhets skull'-insättning på just den hästen).

Hästen går i hagen med kompisarna och har inte mer ont än att han rör sig iaf, även om han som sagt haltar ganska illa, men tillsynes av själva svullnaden (går inte så bra för honom att böja kotan ju pga svullnaden). Han står normalt på benet och belastar det normalt. Svullnaden är inte öm (däremot såret om man verkligen gräver i det - läs petar med naglarna), dock lindrigt varm.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Min häst drabbades av lymfangit i juli. Upptäckte att hon haltade på HB samt att benet var svullet. Ringde då veterinären.
Medans jag väntade på vet skulle jag ta in henne i stallet, hästen vägrade dock gå framåt, hon bara backade. Det konstaterades sedan att hon hade lymfangit och att pga svullnaden hade bakknät hoppat ur led.
Jag fick ge Penovet samt metacam i 7dagar.

Hon hade inte feber.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Dom får inte alltid feber av lymfangit, tryckförband skulle jag inte våga lägga pga risk för bandage bränning. Jodopaxomslag brukar jag köra med vid lymfangit och det brukar fungera bra! Du bör nog kontakta vet om det inte blir bättre inom någon dag eller om det blir sämre...
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

det är ju iallafall lymfangit VARNING på det hela.
när det väl blossat ut i lymfangit så i min erfarenhet ja- hästen får ganska hög feber. Men jag vet inte om det MÅSTE innebära feber, skulle dock gissa att det gör det om det får gå långt - det är ju blodförgiftning det handlar om.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Min häst "hann" inte få feber, vet. sa att det var bra att jag varit så uppmärksam så det inte hann gå så långt.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Dom får inte alltid feber av lymfangit, tryckförband skulle jag inte våga lägga pga risk för bandage bränning. Jodopaxomslag brukar jag köra med vid lymfangit och det brukar fungera bra! Du bör nog kontakta vet om det inte blir bättre inom någon dag eller om det blir sämre...

Varför skulle du vara rädd för bandagebränning? (Antar du menar blistring, eller?)

Benet är väl inpackat i bomull, innersta lagret är dränkt i jodopaxlösning, sen är det ett lager torrt bomull, och sist är det vetrap. Aldrig någonsin fått minsta lilla problem av dylika bandage (med totalt tre opererade hästar får man ju viss rutin på den typen av bandage), just iom att man polstrar så ordentligt med bomull innan?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

okej, de behöver inte ha feber. Synd :devil: Men om det är lymfangit, och de inte har feber, och spritbandage tar ner svullnaden, behandlar man ändå med PC då 'som standard'?

Naturligtvis kommer jag ringa vet om det inte blir bättre alt blir sämre. Tänkt linda av och kika vid lunchtid, och även ta om tempen då. Men tänkte mest på att om svullnaden gått ner av omslaget/bandaget, fortfarande ingen feber, och om vi som bonus säger att hältan lättat när svullnaden la sig - hur länge kan man så att säga avvakta och fortsätta som innan då? Eller ska/bör de alltid ha PC? Har sökt lite här på forumet, och ibland står det att man ger PC om de har feber enbart, i andra lägen - som ju även syns här i tråden - så ges PC oavsett?

(Att jag inte vill fråga DV om just PC är för att DV här är väldigt förtjusta att sätta in PC 'för säkerhets skull' vid minsta sår, fråga mig inte varför)
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Lymfangit behöver inte alltid ge HÖG feber (om det inte gått rätt långt) men förhöjd temp skulle jag iallafall räkna med. Vi brukar behandla med alsol sprit bandage just för att vi har haft flera hästar (fullblod) som regerat på jodopax.

Vore jag som dig så skulle jag behanda som om det vore lymfangit och röra på hästen så mycket som möjligt så länge den INTE har feber. Då bör den hållas stilla, framförallt om såret är i närheten av en led.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag personligen är strikt motståndare till att ge PC i förebyggande syfte vare sig det gäller folk eller fä.........
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag personligen är strikt motståndare till att ge PC i förebyggande syfte vare sig det gäller folk eller fä.........


Mm, jag med, och alldeles speciellt med den här hästen. Och jag begripe rinte varför DV här har pippi på PC, normalt brukar det ju vara väldigt restriktiva med det. Är flera 'nya' DV dock som jag inte träffat på förr, kanske hänger ihop med det?

Men när fbldonnan fick ett typ skärsår i karleden i höstas, så tyckte vet att 'jag lägger bara om det nu, men jag vill komma om några dagar och se hur det ser ut'. Kommer några dagar senare, såret har enligt MIG en fullt normal sårläkning. Det finns aningens aningens soppighet på kompressen, men det är det lilla. 5 dagar PC.

Samma sak har hänt flera ggr, (jag har dock inte gett alla gånger kan jag erkänna), korta PC-kurer på 3 - 5 dagar 'för säkerhets skull', så om jag ringer om det här kommer de mest troligt SKRIKA PC. Och behöver/bör han ha PC ska han GIVETVIS ha det. Men det vore jävla trist om han chockade igen, på en behandling som inte var nödvändig.

Hästen går som sagt i hagen med kompisarna, stor beteshage så de strövar ganska mycket. Kan ju ta och promenera honom med för säkerhets skull.

Jag gillar eg inte heller jodopaxomslag, faktum är att jag inte gillar jodopax något vidare övht, men jag hade tyvärr inte minsta lilla sprit hemma, fullblodsdonnan har ju gjort slut på litervis senaste tiden. Så det fick bli jodopax (tyvärr).

Såret är inte lednära tack och lov (då skulle nojAlex vara på klinik redan..) Såvida det inte förutom det synliga såret finns sticksår eller liknande som inte syns (därför jag ska raka sen, tänkte han skulle få röra sig lite först dock). Han var ren i benen vid intag igårkväll förresten, hade dock säkerligen skrapsåret redan då.
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Strunta i vet sålänge hästen inte får feber eller blir allmänpåverkad.

Vet ju på ett ungefär vart du håller hus och mina erfarenheter av distriktarna i området är allt annat än goda.........
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Strunta i vet sålänge hästen inte får feber eller blir allmänpåverkad.

Vet ju på ett ungefär vart du håller hus och mina erfarenheter av distriktarna i området är allt annat än goda.........

Det är rena drömmen jämfört med innan, då hästrädde, pensionsfärdige distriktaren fanns. Han ordinerade hippotrim på telefon till allt, var ungefär som att krama vatten ur en sten att få honom att komma ut, oavsett. Så i jämförelse är det rena DRÖMMEN här ändå, och de är otroligt nogranna distriktarna här. Dock så av någon anledning så har de pippi på PC som sagt. Men vad fan, de kommer ut om det behövs.. wow liksom..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Du ska aldrig ha jodopaxomslag på lymfangit. Det drar inte ut utan kapslar snarare in. Det är M-sprit eller alsolsprit du ska ha.
Feber får de bara när det går riktigt långt.
Promenera för hand, som du nämnt, är en bra idé.

Vanligast är att ge kortison (Opticorten)till lymfangithästar och svullnaden brukar i regel lägga sig efter ett par dagar (fast de fölungar som har fått lymfangit har fått PC). Är det lindrig lymfangit så brukar det räcka med spritbandage.


/Corax, som är proffs på lymfangit. :smirk:
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Nej det kan var lymfangit utan feber. Vissa hästar får lymfangit eller lymfsvulllnad snarare, av minsta sår, mer eller mindre, men sällan med feber eller i varje fall inte ngn märkbar. Jag är mkt van vid det från en del fullblod dock inte alla.

Det finns ingen anledning att ge nån medicin alls, med tex spritbandage (förr la man jodopaxbandage) såg går det ner på ett par dagar oftast. Blir det elefantben av det så kan man behöva PC......
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Det är senaste rönen på SVA ang lymfangit. Även det att man inte ska använda jodopax för det täpper till lymfsystemet.
Men de fölungar som har fått lymfangit har alltid fått pc. Antar det är mest för att de inte har så mycket motståndskraft?
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Jag är inte så säker på att det här är lymfangit :crazy: Jag börjar nu dock ihärdigt HOPPAS att det är det..

Var ute och kollade nyss. Herrn stod och avlastade det benet, om det berodde på att han bara stod och hade siesta eller om han avlastade pga ont är en bra fråga.

37,5 i temp så fortfarande feberfri. Lindade av bandaget och större delen av svullnaden har lagt sig, dock inte all. och jag är inte helt förtjust i var kvarvarnde svullnad sitter. Större delen av den sitter mellan kota och kronrand, det är helt okej. Tyvärr sitter resterande del på sidan av böjsenan, på insidan. Inte palp.öm alls.

Inget 'gegg' på bandaget, och jag hittar fan inga sår. Kollat från kronrand ända upp på kotan och det som finns är ett gammalt, läkt. Och så finns det ungefär tre 'krustor', som det jag trodde var sår imorse. Det är 'varkrustor' i pälsen, men pillar man bort det så därunder finns - ingenting. Hur förvirrande som helst? Får se om jag hittar NÅT när jag rakar hudrent ikväll, men jag är ju tveksam.

Han rör sig bättre i skritt nu när svullnaden lagt sig, däremot är han ordentligt halt i trav.

Jag gillar INTE det här..alls..
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Gud man blir livrädd när man läser om lymfangit här på buke och på nätet. Ursäkta att jag snor din tråd lite nu, men måste bara berätta om min häst.

Hon hade ett sår rakt över höger bakhas igår, såg ut som ett skärsår kanske 3 mm djupt och 3 cm brett, lite lite svullet. Tog ut henne och ledde henne i skritt och i trav, såg ok ut. Pigg och glad, ingen feber. Tog in henne i stallet för att kolla lite noggrannare på det, och då hade det börjat blöda lite. Hon vilade med det benet. Tvättade rent med jodopax (vilket jag senare fick reda på att man inte skulle göra när såret var färskt :crazy:). Lindade sedan med en kompress och flexlinda och det verkade hon tycka va skönt, för då ställde hon ner det benet.

Imorse när jag var ute så hade hon fått av sig bandaget (såklart) och det hade svullnat upp över hasen, kändes som det var vätskefyllt. Antagligen för att hon stått stilla så länge. Hon var pigg och glad idag också, ingen feber heller. Promenerade med henne i skritt och provade att trava, ingen hälta. Slängde på sadeln och red lite på rakt spår i skritt och lite trav, kändes bra. Släppte ut henne i egen hage, så hon får röra på sig ordentligt utan en massa bus :smirk:

Ska dit om en timme igen tänkte jag och se hur det ser ut då. Men blir lite förvirrad, vissa säger "lägg ett spritbandage", andra säger "låt det lufta". Jag kan tillägga att det inte var så lätt att linda över hasen :p Om jag ska lägga ett spritbandage, vad för sprit ska det vara?

Ska jag vänta i nån dag till och se om svullnaden lägger sig, eller hur ska jag göra? Tacksam för lite tips :bow:

/Sabina
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Det är senaste rönen på SVA ang lymfangit. Även det att man inte ska använda jodopax för det täpper till lymfsystemet.
Men de fölungar som har fått lymfangit har alltid fått pc. Antar det är mest för att de inte har så mycket motståndskraft?

Jag har varit förskonad (peppar peppar) de senaste åren så de nya rönen har jag dålig koll på. Dock har jag mer eller mindre alltid varit snål på att använda jodopax om jag har haft möjlighet att använda sprit istället.

Ska vi förresten starta ett bukeupprop för att få tillbaka de stora flaskorna med alsolsprit? Går åt så många småflaskor varje gång man har en häst som behöver bandage...
 
Sv: Alltid feber vid lymfangit?

Ska vi förresten starta ett bukeupprop för att få tillbaka de stora flaskorna med alsolsprit? Går åt så många småflaskor varje gång man har en häst som behöver bandage...

JAAAA. Jag har JAGAT som en sanla idiot efter något större än de där töntiga små svindyra alsolspritsflaskorna. Gicju en minst en sådan/dag under två veckors tid till donnan. (och nu i förra veckan gick de sista tre.. därför det är slut nu)
Billigt och bra =/
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har stått på boxvila med stödbandage på ena frambenet i en vecka pga misstänkt spricka. Igår röntgade vi igen, kunde inte se...
Svar
9
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 755
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp