Bukefalos 28 år!

Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Sv: Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Häftig teckning måste jag säga :p jag har faktiskt ingen aning om vad färgen kan heta... Är väldigt dålig på sådant. :angel: Men vad är det för ras? Jättegullig
 
Sv: Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Brun viltzobel, är min chansning, men färger är jag ingen hejare på. :p

Du får hoppas att Ninni H och andra mer insatta har en åsikt. ;)
Söt var den iaf!
 
Sv: Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Vilttecknad är den inte, då den inte har några viltzoner.
Det syns om man ex kollar runt ögonen, där man ser avsaknad av ögonringar och även öronkanterna.
Så viltfärger kan iaf uteslutas. :)

Ser ut som zobelsiames brun wienertecknad.
Zobelsiameser brukar vanligtvis vara ljusare, men det finns mörkare varianter.
 
Sv: Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Som sagt, jag och färger...

Det som jag funderade över var att baken ser viltfärgad ut, med "randiga" hårstrån. Fast det kanske inte spelar nån roll?
 
Sv: Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Som sagt, jag och färger...

Det som jag funderade över var att baken ser viltfärgad ut, med "randiga" hårstrån. Fast det kanske inte spelar nån roll?

Det spelar ingen roll.
Har kaninen inga viltzoner brukar den inte vara viltfärgad. :)
Har själv haft en zobelsiames brun brokad hona som också såg sådär "flammig" ut.
Har ingen bra bild på henne, men hittade en bild på henne här som ägaren efter mig fotograferat.
Första kaninen (dvs Ziba).
 
Sv: Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Skulle också säga zobelsiames brun wienertecknad.
Med tanke på att den är såpass mörk finns det en liten chans att den är zobel, men jag tror mer på siames.
 
Sv: Allvetande bukare: Vad är det för färg på min kanin?

Tack för era svar! :bow:

@Tregly: Hon är en lejonhuvad kanin.

Jag tycker också att hon har en ovanligt vacker färg och teckning. Det sa klick direkt!

Jag är väldigt färgintresserad när det gäller hästar och marsvin (sedan jag skaffade sådana små kurrare), så naturligtvis måste jag ha pejl på kaninerna också. Det som förbryllade mig var att säljaren kallade henne siameswienertecknad och då lät det i mina öron som om någonting saknades - en grundfärg. Därav denna tråd!

Har jag förstått det här rätt nu då: Kaninen är troligtvis zobelsiames brun wienertecknad, ev zobel brun wienertecknad?

Genetiskt sett i så fall svart grundanlag som bleks av zobel (--> zobel brun) samt även gult anlag som tillsammans med zobel ger ljusare päls men med zobelteckningen = siames. Ja, och så då det ensamma anlaget för vit blåögd, vilket ger wienerteckningen.

En sån här, alltså (minus wiener): Zobelsiames brun 1; zobelsiames brun 2. Jfr: Zobel brun 1; zobel brun 2

Oj, vad långrandig jag blev...

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 998
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 607
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp