Bukefalos 28 år!

alt . tidshoppning

Sv: alt . tidshoppning

*Suck* Så var vi där igen. De flesta "ponnyungar" rider bra!

Stilbedömning en subjektiv bedömning, något som vi klarat oss ganska bra ifrån inom hoppningen och det är jag glad för! Så länge olika domare premierar olika ridning är det inte en bra och rättvis bedömning att ha i en klass. Man vill ju gärna veta hur man ska rida för att vinna (åtminstone jag är en tävlingsmänniska, det är därför jag tävlar) och det vet man ju inte nu. Däremot är jag för att ha stilbedömning som "en klass i klassen", alltså t ex i fas I. Då premierar man stil, men visar också att det inte är allt.

Vill man inte ha tidshoppning så är det fritt fram att ha bed A + A. Minst lika antal fel vinner, oavsett tid. Flera på samma fel, flera segrare! DET tror jag att "ponnyungarna" på lägre nivå skulle vara jättekul! Det gjorde jag "på min tid", men då hette det A:3d eller A:3c osv.
 
Sv: alt . tidshoppning

Man behöver inte rida snygg i hoppning tycker jag, därimot är det viktigt att kunna rida ordentligt. för då kan du ta de allra kortaste vägarna eftersom man vet hur man ska göra för att klara dom (te.x inte bara dra i innertygeln)
Att införa stilhoppningar i alla klasser tycker jag känns onödigt, för det är orättvist. Man kan rida ordentligt utan att rida speciellt snyggt eller ha en snygg sits.
Stilhoppningar är en kul omväxling, men det ska inte ta över hoppsporten. Man ska kunna välja att delta. Inte så roligt att delta när man blir sågad för att man har ful sits/dåligt skänkelläge etc, trots att man rider ordentligt.
Vill man se snygg ridning, börja med dressyr!

:bow:

Tycker även att stilbedömning många gånger belönar de ryttare som rider för fort, istället för de som går ngt sakta men balanserat. Tyvärr.
 
Sv: alt . tidshoppning

Att vinna en stilhoppning betyder inte att man ska sitta i lodrät sits och har undertempo, o hästen på tygeln. Man bedömmer ryttare och häst enligt vägval, tempo, ryttaren över hinder och ryttaren mellan hinder, sedan kan man få ett plusspoäng med rätt klädsel och knoppad häst. och vem säger att man inte kan ha omhoppning även på en stilbedömning, stilbedömningen är endast i grundomgången.
Stilbedömningen främjar korrekt ridning. en skänkel som åker bakåt kan störa hästen, för dålig eftergift stör hästen, dålig balans stör hästen, för lågt och högt tempo kan medfölja i dålig rytm.
Sen i vilken grad den stör hästen, vissa bryr sig inte och andra blir hel knäppa av det. Och ingen säger att man inte kan rida stora klasser på sitt egna speciella sätt. men i grund och botten så har alla "stora" ryttare en god sits, bra balans och är mycket grundliga i sin ridning och varför är inte detta våran ideala bild.??
Att vinna är roligt men att vinna tillsammans med sin häst efter en tids kämpande tycker jag är roligare!
 
Sv: alt . tidshoppning

Även om de låter hårt så tycker jag att de var bra att ungen gick omkull. Inte för hästens del såklart :( men för den jävla ungens. Hoppas hon lärde sig något av det!

Egentligen förtjänar inte ett sådant inlägg ett svar. Det enda jag kan konstatera är att du med 100% sannolikhet inte har egna barn. För hade du haft det skulle du aldrig någonsin skriva något så elakt och dumt. Hoppas att du kommer till insikt när du blir äldre (för jag utgår från att du är mycket ung).
 
Sv: alt . tidshoppning

Jag var själv på den här tävlingen och tävlade D-ponny, såg hela händelsen. Tror att jag hörde något om att den här ungen som tur var "bara" fick hjärnskakning.
Hoppas att hon lärde sig något och att alla andra som såg också gjorde det.
Själv tycker jag att man inte borde rida på tid när ungarna är så små eftersom det lätt kan hända olyckor när dom själva inte riktigt förstår vad som kan hända.
 
Sv: alt . tidshoppning

Lotta får pris för att hon hade så fin eftergift.
Lena får pris för sitt fina tempo
Karl får pris för sina fina vägar
Minna får pris för sitt fina skänkelläge.
osv osv.
Så att alla får en känsla av att dom fick en slags belöning för att dom red så bra.

Kan de vara en idé tror ni?

Visst, funkar säkert hemma på gården eller i ridskolans blåbärsgrupp. Men nu är det väl riktiga tävlingar vi diskuterar? Det där är ju inte tävling, det är uppvisning.
 
Sv: alt . tidshoppning

Man bedömmer ryttare och häst enligt vägval, tempo, ryttaren över hinder och ryttaren mellan hinder, sedan kan man få ett plusspoäng med rätt klädsel och knoppad häst. och vem säger att man inte kan ha omhoppning även på en stilbedömning, stilbedömningen är endast i grundomgången.
I stilbedömningarna som är ute på lokala tävlingar och över ges inte längre poäng för ryttarens och hästens helhetsintryck (var det så bedömningspunkterna hette?), alltså man får inga extra poäng för om man har hästen knoppad. Sen tror jag inte att det är stilbedömning i fas 1 eller grundomgången som efterfrågas här, utan att klassen enbart ska avgöras med stilbedömning. "Alternativ till tidshoppning".
 
Sv: alt . tidshoppning

Så det finns ingen under 50 år som är kapabel att tävla i hoppning? Det är så dumt så det är inte ens lönt att kommentera.
 
Sv: alt . tidshoppning

Jag borde inte kommentera det där ( som verkligen var dumt skrivet :smirk: ) men jag var INTE allvarlig.

Frågetecken följt av en :angel: Kan väl knappast misstolkas? :confused:
 
Sv: alt . tidshoppning

Jo. Med tanke på hur många gnäller om hur hemskt alla tävlingsryttare rider och vilket djurplågari alla tävlingar är så finns det fler tolkningar.
 
Sv: alt . tidshoppning

Men om jag verkligen skulle ha menat det skulle jag nog för det första inte ha skrivit det till DIG, iom att det inte var du som sa det från början (du ställde bara frågan) och för det andra så skulle jag nog skrivit mer än så.

Om man lär sig "tolka" smileys så förstår man lite bättre vad som är allvarligt och inte.

(För att klara upp missuppfattningen - Jag tycker det är lika korkat som du. Det finns dumma/dåliga ryttare i alla åldrar!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp