Bukefalos 28 år!

alt . tidshoppning

T

Tornado

Var och kollade på en lokal hopptävling på hemma klubben idag, och jag måste säga att jag reagerade starkt på hur "ungarna" red.. Det var ryck och slit i munnarna på hästarna samtidigt som de piskades hejvilt på bakarna och sporrarna hela tidedn knackade de små ponnysarna i sidorna..
Många red i en hiskelig fart och rog runt hästarna i innertyglarna i svängarna.. De var en hel del som red riktigt illa om man får säga på detta sätt..

MEn det som fick mig att nästan koka öve rär när en liten tjej kommer till omhoppning. I omhoppningen gasar hon upp pållen i en fart som varken hon eller hästen fixar att hoppa en bana i, mitt i detta försöker hon också svänga en snäv omhoppningssväng, och det hela slutar med att hästen går omkull med flickan under sig och ambulans får tillkallas..

Nu vill jag inte gå på flickan bara för jag anser att när man är i den ålder så man rider B-ponny(vilekt flickan gjorde) så förstår man inte att man inte kan svänga såsnävt när dte går så fort, men varenda förälder, medhjälpare, tränare eller annan som hjälper barnen måste ju förstå det. De borde ju berätta för sina ögonstenar vad som kan hända när mnasn rider så vårdslöst.

Men hur kan man motverka att sånt här händer?! Tidshoppning kanske inte är dte bästa på lokal nivå? Kanske borde man istället köra med en optimal tid och närmast optimalen vinner? Eller enbart stilhoppning?

Är dte någon av era klubbar därute som haft något bra alternativ till tidshoppning?

Jga tävlar själv lokalt mrn på de tävlingar jag rider hinne rjag inte bry mig om dom andra, kanske därför jag såg dte så tydligt idag!
 
Sv: alt . tidshoppning

Jag har inget svar, tycker bara att det är hemskt mot både ponny och ryttare (just för att de i många fall inet får "rätt" hjälp)
De kommer tyvärr aldrig kunna rida storhäst....bra....
 
Sv: alt . tidshoppning

Även om de låter hårt så tycker jag att de var bra att ungen gick omkull. Inte för hästens del såklart :( men för den jävla ungens. Hoppas hon lärde sig något av det!

Jag har funderat på att annordna stilhoppningar hemma tillsammans med us för att barnen ska tänka på att rida snyggt och prydligt och då ska alla få olika specialpriser.
Tex.
Lotta får pris för att hon hade så fin eftergift.
Lena får pris för sitt fina tempo
Karl får pris för sina fina vägar
Minna får pris för sitt fina skänkelläge.
osv osv.
Så att alla får en känsla av att dom fick en slags belöning för att dom red så bra.

Kan de vara en idé tror ni?
 
Sv: alt . tidshoppning

joo det lät ju kanon kul.. går det att ha såndana tävlingar på lokal nivå tror du?
 
Sv: alt . tidshoppning

Även om de låter hårt så tycker jag att de var bra att ungen gick omkull. Inte för hästens del såklart :( men för den jävla ungens. Hoppas hon lärde sig något av det!

Gud vad arg jag blir på människor som blir GLADA när andra far illa! :mad: Det här var alltså en LITEN tjej som förmodligen skadades elativt allvarligt eftersom att ambulans var tvungen att tillkallas, och du tycker att det som hände var bra? :eek: Snacka om avsaknad av sympati....

F.ö så tycker jag inte att man kan klandra unga personer, visst, det är de själva som agerar men man lever som man lär...
 
Sv: alt . tidshoppning

Jag tror på Psychos idé med stilbedömning. Det verkar överlag vara dåligt med "stilen" hos unga ryttare just nu. När det var stilprisutdelning i Scandinavium i våras var det vad jag förstod nära att inte någon vann för de red så illa...

Jag skyller på att föräldrar låter sina barn slippa rida för tränare som kritiserar. Har träffat många som hellre bara rider för sina föräldrar (oavsett om dessa kan något om ridning eller inte) för att det är så tråkigt att få "skäll".
 
Sv: alt . tidshoppning

Vad har mognad med det att göra?

Tycker ni att de är bättre att ungarna rider sönder ponnysarna? Sliter sönder deras munnar, sliter ut deras leder i snäva svängar, bankar dom skänkeldöva för att få dom o öka när dom saktar av för att klara en kurva som ungen ville ta?

Nej! Rätt åt ungarna som åker av. Hoppas dom lär sig något!
 
Sv: alt . tidshoppning

Ett barn skadade sig så svårt att hon blev hämtad med ambulans. Och du tycker det är rätt åt henne.

Fy för dig!:mad:
 
Sv: alt . tidshoppning

Bara för att man blir hämtad med ambulans betyder inte det svårt skadad.
Lillebror fick åka ambulans när han fick en tackling på hockeyn och slog huvudet. Dom tog honom i ambulansen för säkerhetsskull för att ha honom under observation.
 
Sv: alt . tidshoppning

Det kan också betyda att hon kommer att avlida. Du har ingen aning om hur svårt skadad den här flickan blev och ändå säger du som du gör.

Upprepar: Fy för dig!:mad:
 
Sv: alt . tidshoppning

Ja jag säger som jag gör. Det är min åsikt.
Och du har din..
 
Sv: alt . tidshoppning

Även om de låter hårt så tycker jag att de var bra att ungen gick omkull. Inte för hästens del såklart :( men för den jävla ungens. Hoppas hon lärde sig något av det!

Jag har funderat på att annordna stilhoppningar hemma tillsammans med us för att barnen ska tänka på att rida snyggt och prydligt och då ska alla få olika specialpriser.
Tex.
Lotta får pris för att hon hade så fin eftergift.
Lena får pris för sitt fina tempo
Karl får pris för sina fina vägar
Minna får pris för sitt fina skänkelläge.
osv osv.
Så att alla får en känsla av att dom fick en slags belöning för att dom red så bra.

Kan de vara en idé tror ni?

det lät ju jätte roligt, super bra idé för barnen :)
 
Sv: alt . tidshoppning

Tack :)

ska ta upp det med "min" us nästa möte :)
 
Sv: alt . tidshoppning

Flickan blev inte allvarligt skadad... Klarade sig med en lätt hjärnskakning...

Tror jag får gå med i US:P Jag vill ha sånna tävlingar med stil priser;)!
 
Sv: alt . tidshoppning

Jag tycker att sv. ridsportsförbundet och hästsverige faktiskt börjar se detta problemet som jag tycker har funnits i många år!!!
Då prispengar är borttagna och diskutionerna om stilhoppning börjar ta fart.
Det viktigaste tycker jag är inte att klaga på barnen utan sätta mer press på tränarna, ridlärarna här i landet och även föräldrar i viss mån.
På tävling ska man vinna... verkar de flesta tänka även som små barn, varför inte bara gå ut och ha roligt.
Och detta gäller inte bara på ponnytävlingar, ute på storhästtävlingar ser man allt för ofta livsfarliga omhoppningar, alldelles för höga tempon o.s.v.
Jag är för stilhoppningar!!! det kanske skulle få upp ögonen på oss ryttare :angel:
 
Sv: alt . tidshoppning

Fast du vet inte hur skadad hon blev när det gäller rädsla, eller hur ponnyn mår.

Övriga: Jag tycker att såna klasser dom har i USA verkar bra, där man ska visa upp hästen, rida i grupp och sen hoppa en bana, där galoppen ska vara så jämn som möjligt och ryttarens ridning bedöms. Equitiation har jag för mig att det heter, tycker det kan vara bra att inför något liknande! Tid tycker inte jag har att göra i lägre klasser.
 
Sv: alt . tidshoppning

Man behöver inte rida snygg i hoppning tycker jag, därimot är det viktigt att kunna rida ordentligt. för då kan du ta de allra kortaste vägarna eftersom man vet hur man ska göra för att klara dom (te.x inte bara dra i innertygeln)
Att införa stilhoppningar i alla klasser tycker jag känns onödigt, för det är orättvist. Man kan rida ordentligt utan att rida speciellt snyggt eller ha en snygg sits.
Stilhoppningar är en kul omväxling, men det ska inte ta över hoppsporten. Man ska kunna välja att delta. Inte så roligt att delta när man blir sågad för att man har ful sits/dåligt skänkelläge etc, trots att man rider ordentligt.
Vill man se snygg ridning, börja med dressyr!
 
Sv: alt . tidshoppning

har bara snabbt läst igenom tråden.
Jag tror absolut att det hade varit bra med stilbedömning på lokal nivå, men samtidigt är det kul att tävla om "tid" & när man är på regional nivå så är det förhoppningsvis inte den flängridningen som det oftast är på lokal-nivå ...
 
Sv: alt . tidshoppning

knapplån

Jag tycker som någon mer skrev att stilen inte är det allra viktigaste, MEN det är viktigt att man rider korrekt och inte sliter hästen i munnen, sparkar med sporrarna o.s.v..

Och när det handlar om B-ponny... Har du en hoppglad & schysst ponny så är det inte spec svårt att ta sig upp högre i klasserna o rida tidshoppning där... Så jag tror inte det hjälper så jättemycket att införa stilhoppningar eller liknande... MEN man borde vara hårdare på hur man FÅR rida. T.ex. så får man ju inte använda spöet hursomhelst men ofta bryr de sig inte... Red t.ex. för en tränare ett tag under ponnytiden och hon sa åt mig att snärta till min ponny före varje språng. Tyckte det lät sjukt d o tycker det nu, och fick sen veta att man tydligen inte ens fick göra det på tävling EGENTLIGEN men har sett många göra det och ingen domare har brytt sig... Så det beror nog en hel del på domare & tränare framförallt också. Som ngn annan sa, småungar har inte riktigt koll på vad som är OK det är tränare och föräldrar som behöver berätta det för dem...

Vad gäller andra bedömningar så hade vi idealtid på min gamla ridskola rätt ofta, iaf i början när jag red där. Alltså alla red och fick en viss tid, och sen tog man alla ryttare som inte hade fått några stopp och la ihop deras tid, delade med antalet och fick en medeltid för klassen. Närmast den vann! Men optimaltid blir ju typ samma sak men man kan planera ritten efter den...

Jag hatade idealtid för jag tävlade alltid en ponny som tyckte det var allra roligast att hoppa om det gick riktigt fort... så hon inte hann tänka på hur läskiga bommarna var... :rofl: Kan tillägga att hinderhöjderna var väl 70-80 så vi klarade oss bra ändå. Men kom aldrig i näärheten av den där idealtiden....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp