Alternativ till kraft Muskel

Nu har jag fodrat med Muscle up ett tag. Någon mer som upplevt att den pelletsen är svårare att blöta upp i vatten än den gamla Muskel?
 
Nä inte direkt ? Bägge sorter behöver ju inte blötas upp för att fodras med egentligen alls ?

Är livrädd att ge pellets torrt! Vad skulle skillnaden mot annat pelleterat foder(som bör blötas) vara? Tycker ju att det sväller en hel del. Ger även ett pulver för magen som är bra om det blir lite blött annars far det mest omkring:)
 
Är livrädd att ge pellets torrt! Vad skulle skillnaden mot annat pelleterat foder(som bör blötas) vara? Tycker ju att det sväller en hel del. Ger även ett pulver för magen som är bra om det blir lite blött annars far det mest omkring:)
Nu har jag inte provat Muscle up men Muskeln var ju riktigt långsam att blöta upp i jämförelse med andra pelleterade foder.
 
Är livrädd att ge pellets torrt! Vad skulle skillnaden mot annat pelleterat foder(som bör blötas) vara? Tycker ju att det sväller en hel del. Ger även ett pulver för magen som är bra om det blir lite blött annars far det mest omkring:)

Det är få pelleterade foder annat än betfor och vissa lucern som sväller väldigt i volym som egentligen behöver blötas innan fodring för att de sväller så snabbt och ändrar volym. Foderstrupsförstoppning kan hästar få som kastar i sig fodret . då handlar det inte om att fodret i sig sväller i strupen utan om att de kastar i sig maten. Uppblött foder dvs blandat med mycket vatten tar sig ner trots att hästen kastar i sig maten och stressar/inte tuggar .

Muskeln och övriga pelleterade foder luckrar ju självklart upp sig i vatten men de sväller inte i sig .

F.ö finns det en hyfsad välmotiverad anledning att hästarna mår bra av att tugga i sig även kraftfoder - inte bara sörpla i sig :)
 
Senast ändrad:
Jag blöter alltid Krafft Muskel (och nu då även Muscle Up). Min hetsäter absolut inte, kikar gärna upp och ser sig om emellan tuggorna och sådär. På honom fastnade pelletsen en dag förra sommaren och då fick han ändå bara två deciliter. Den gången blev inte så allvarlig men det var ändå tillräckligt obehagligt för att jag alltid ska blöta det nu. Häller inte på vatten så det blir soppa men så pelletsen börjar falla isär.
 
Jag är mest rädd för foderinpackningar som blir liggande i magsäcken pga. pelleterat foder. Antagligen finns det inget fog för den rädslan, men just för att pelletsen i Muscle up är så hårda så blötlägger jag alltid dem ett par timmar i varmt vatten så de delar sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 584
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 839
Senast: calm
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 118
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp