Alternativ till lusern

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Har alltid gett detta foder då jag tycker att det bästa och naturligaste proteintillskottet. Tyvärr så verkar det nu som att min nya häst inte tål det, får utslag och eventuellt tror jag att hans mugg också beror på fodret.

Får bara lusern utöver höet så det finns inget annat i foderstaten som kan påverka. När jag ser tillbaka så har utslagen alltid uppkommit när jag har ökat på luserngivan, muggen har funnits längre men jag har gett en mindre luserngiva ganska länge också.

Men, när jag letar efter alternativ så verkar det vara lusern i nästan alla foder, mer eller mindre. Har hittat två tänkbara altermnativ som har lusern som 4:e ingrediens men då innehåller det ena soja och det andra en hel del vetefodermjöl....:(

Så, hur ska jag tänka.. Vilka foderslag bör jag undvika till känslig häst? Kan det räcka med att sänka givan och komplettera upp foderstaten med något annat slags protein. Ska jag tänka "rena" produkter istället? Soja vs potatisprotein?
 
Sv: Alternativ till lusern

Vilken sorts lusern har du gett? Helt ren eller med tillsatser? Annars kanske en annan sort funkar bättre.

Själv blandar jag lusern, vetekli, bryggerijäst och potatisprotein som komplement till höet.
 
Sv: Alternativ till lusern

Det finns en hel del foder utan gräsmjöl/lusern i men dessa brukar ligga lågt i protein och det var väl det din häst behövde? Är han besvärad av utslagen? Eller kan ni stå ut med dem? Annars är ju potatisprotein bättre än soja av många skäl. Krafft Muskel innehåller till stor del potatisprotein och är lättare att fodra med än potatisprotein som är "flygigt"
 
Sv: Alternativ till lusern

Salsa naturell grön? Gräspellets med värden som liknar lusern.

Lusern från Complett/Spannex är vad jag förstått inte lusern utan egentligen samma som ovan, så det kanske kan vara värt att prova. Men det beror ju på vad det är för sort du använt!
 
Sv: Alternativ till lusern

Intressant! Jag gav complett/spannex tidigare men kraffts lusern passade bättre med höet. Kanske skulle byta tillbaka och prova det igen? Det var i somras och vad jag minns hade han inte utslag då..

Salsa låter också intressant men om båda har samma innehåll så tror jag att det är lättare för mig att få tag på spannex..

Han är inte besvärad av utslagen men det känns heller inte riktigt bra, jag funderar också på om detta kan hänga ihop med hans mugg..
 
Sv: Alternativ till lusern

Kraffts lusern innehåller bl.a melass om jag inte minns fel, så jag skulle rekommendera dig att byta till en sort med mindre tillsatser innan du ger upp lusern helt. :)
 
Sv: Alternativ till lusern

Det är nog inte omöjligt heller att hästen faktiskt reagerar på lusern. Saponiner är ämnen som finns i många proteinrika växter (baljväxter framförallt) och de kan vara problematiska för en del. Samma sak i soja, och det är ju inte helt ovanligt att hästar inte tål det. Salsa Naturell Grön och Spannex "lusern" innehåller inte just arten lusern utan andra proteinrika vallväxter, men jag hade gärna velat veta vilka. Klöver är också en baljväxt, så jag tror inte att det egentligen gör någon skillnad att just lusern saknas i mixen. Däremot så är Naturell ganska sockerrik (inte tillsatt utan naturligt innehåll), och det kanske inte är toppenbra om man har en häst som har problem med ex eksem, mugg.

Potatisprotein har jag för mig är "mildare", men jag har dåliga kunskaper om så det får någon annan skriva mer om :).
 
Sv: Alternativ till lusern

Tack för svar. Jag skulle gärna testa spannex igen, som sagt så verkar han ju tåla (kraftigt) bete. Då går sojan bort och därmed k--t pluss protein som jag funderat på.

Granngårdens foder baserar ju sig på potatisprotein men jag har även hört en del negativt om vete, som finns mycket i detta foder. I kraffts foder med potatisprotein blir kvoten för hög..

Spannex + havre kanske skulle vara något? (Havre för att jämna ut kvoten)

Leifhillranch: Jag skulle inte efterfråga proteinfodermedel om inte min häst behöver det. Fodrar efter både foderstat och öga ;)

Och ja han går på fri tillgång men får ändå inte i sig allt han behöver. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 153
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har läst runt överallt på internet att är de bukiga har de protienbrist. Jaha, okej, min arab är bukig och har alltid varit det i...
Svar
3
· Visningar
1 885
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 314
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: fleur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp