Bukefalos 28 år!

Alternativ till slowfeedingnät

Liten

Trådstartare
Min valack äter kvällsgivan ur slowfeedingnät sedan i somras. Detta för att han äter ungefär 2kg/timmen när han får höet löst, och då skulle han få stå utan mat i princip hela natten. Hästen i fråga blev fet i somras, och bantas. Nu är han rätt fin i hullet överlag; fettdepåerna på ryggen, rumpan och huvudet (!) är borta, men eftersom halsen är kvar räknar jag fortfarande det hela som bantning. I somras fick han runt 7kg hö, idag får han ca 9-10kg hö + lite mineraler och salt. Fodringarna är uppdelade på frukost (2-3kg), lunch (2-3kg), eftermiddag (1kg), kväll (3-4kg).
Härom veckan upptäckte jag att hästen börjat få slitage på framtänderna. Mest i överkäken, men också i underkäken. Det enda som kunnat orsaka detta är hönätet. (Han gick med green guard i början av sommaren, men då hade han inte detta slitage och han gick inte längre än några veckor med den - han fick skav och lyckades överlista den..)

Så, brainstorming. Finns det något alternativ till hönät, för att få hästen att äta långsammare? Förutom att jag går ner mitt i natten och fodrar (vilket jag i vilket fall bara har möjlighet att göra i två veckor till. Sedan flyttar vi hem igen, och då har jag ett par mil till stallet.) Halm har jag tyvärr inte möjlighet att få tag i.
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Jag skulle ge 2-2-2-4. Frukosten är viktig

Får de mat tidigt på kvällen? Annars klarar den sig utan att äta.
När jag har bantat hästar har jag spritt ut höt både i boxen o ute.
Det är lätt när det blåser som nu:D

Hästar behöver inte äta hela tiden o halm är ett bra alternativ om man nu är orolig för ättiden.
Våra hästar äter koncentrerat foder- torkat. o behöver då inte ha samma ättid.

På sommaren under bromsinvasion har mina hästar VALT att stå inne utan att äta hela dagen, men som modern hästmänniska vill man ju fodra dem då:crazy:

Blir lite trött på att allt ska vara så himla "naturligt". då ska vi inte ge dem hö utan de får leta efter kvistar, rötter torkat näringsfattigt gräs mm.

Det ger istället ofta vällevnadsproblem såsom fetma, förstörda tänder mm.

andra länder har 50% halm I foderstaten
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Jag har bytt mitt nät till en slowfeed-låda. Det funkar sjukt bra! I och med det hårda gallret som inte ger vika kan han inte använda tänderna som de gör när de drar i näten utan bara använda läpparna att pilla ut strån och sedan gripa med tänderna som när de betar typ. Tar lång tid att tömma och håller iafl min sysselsatt hela natten. :)

Min äter 8kg på 1,5-2h ca om han får det löst. I låda tar 8kg från 18-02 så det är ju en väldans förlängning! Min blir boxvandrare om han inte har att göra tillräckligt länge så därför har detta blivit en bra lösning för han.

Jag tycker det blir lite naturligare ätställning med lådan dessutom eftersom man kan sänka ner den på golvet. Jag har två varianter, en låda på SJ-pall ute och en fastmonterad i hörnet inne.



Länk med film
 
Senast ändrad:
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Jag har inte sagt ett ljud om att "allt ska vara naturligt" - jag försöker undvika att min häst får stå utan mat hur länge som helst ;). Eftersom jag under hösten skött utsläppen själv, märker jag också att han är betydligt lugnare på morgonen om han får kvällsgivan i nät så att den inte tar slut på en gång. Det märks tydligt när hästen är hungrig; han blir bufflig och har förbannat bråttom ut.

Kvällsmaten serveras i regel runt kl 21. På vardagar blir det efter ridningen (kl 21-21.30 för det mesta). Ut i hagen (frukost) runt 6.40. I hagen finns ingenting att äta (menar verkligen ingenting - om han inte ställer sig och gräver upp det fåtal gräsrötter som gömmer sig i den frusna marken).

Halm kan jag tyvärr inte få tag i, som sagt, annars hade det ju varit en piece of cake - bara att blanda ut.
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Sprida ut i boxen hjälper tyvärr inte jättemycket på min. Hon får 3,5 kg utspritt över hela boxytan, men jag har upptäckt att hon får i sig detta på en timme ändå... :(
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Det verkar vara en smart "hö låda". Är det kompostnät i framkant?
Tänkte försöka få maken att snickra:) en likande.
Har också märkt att det blir slitage på framtänderna när hästarna äter i hö näten med små maskor.

Vi har samma problem fast med våra shettisar. Deras hö tar fort slut om de får det löst inne på natten. Men har de att göra en längre stund med små maskiga hö nät så är de inte lika hungriga på morgonen.


Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Ja det är kompostgaller, men modell grövre material. Det finns klenare (billigare) och lite mer rejäla galler. De klenare är frågan om de håller i svetsarna? Jag vet inte jag vågade inte chansa.

Kompostgaller är bra mått, blir gallret mindre blir det för svårt att få ut höt och de ledsnar. Och min är van nät med 4cms maskor som han tömmer på nolltid. Men det blir mycket svårare med nät iomed att det är stumt. Han kan inte påverka hur höt ligger.

Jag har en skiva inne i lådorna som går diagonalt från innre övre sidan och sluttar ner till främre nedre sidan så att höt glider ner och fram mot gallret. Annars får de inte tag på höt. :)
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Skulle bli jätteglad om du vill lägga upp fler bilder :). Låter som en lösning till min ponny som tömmer 4 kg hö i nät på en timme! Nu har jag dubbla nät inne och 3*3 ute, hjälper inte ett skit.
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Hej!

Kan bara hålla med. Min äter upp nästan 3 kg HALM i nät på 1 timme. Och då har hon dubbla nät dessutom. Vore grymt nice om man kunde hitta nån sån lösning där hon inte kunde äta så himla fort.

/Lavinia, som sprider maten i hagen om hon är där vid fodring- det är jag tyvärr alldeles för sällan :-(
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

snäääälla Nominous kan du inte lägga upp fler bilder & lite mått kanske ? :love:
Har själv en boxvandrare som pga fel på tänderna inte kan ha nät så det där skulle ju va perfekt, supersmart lösning både den i boxen & pallen ute :up:
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Håller med flera här om att din låda verkar vara en Mycket bra lösning!
Ser i din film att din häst är skodd. Hur har du resonerat kring gallret och skor på hästen?
Vår viftar gärna med benen....
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Svarar alla.

Ska fixa bilder och lite mått :)

Min är skodd och sparkar boll med allt. Dampig som fan och klättrar typ på väggarna när han blir rastlös. Han har haft nät hängandes 50cm från golvet och dessa lådor, aldrig fastnat vad jag vet. Haft nät i 3 år. Låda några månader. Är inte rädd alls att det ska hända nåt med lådorna. Var mer rädd för näten isåfall :)
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Vaför har du inte hästen på halm?

Jag har mina ute hela dagarna. De har då hösilage med slowfeedingnät = tillgång hela dagen. På natten står de på halm + lite hösilage i olika mängd efter var och ens behov.

Detta fungerar utmärkt. Hästarna verkar belåtna och är fina i hullet och de har att tugga på hela dygnet om.
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Hej!

Jag gissar att det beror på att hästen, precis som min, inte slutar äta. Och i längden är det rätt jobbigt att hästen äter upp HELA bädden varje natt och blir fet av det (för det finns energi även i halm och således kan de bli feta av halm också).

/Lavinia, som sååå gärna hade haft häst på fri tillgång och halm som strö, men ingetdera funkar på häst som bara äter och äter och äter...
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Vi svenskar ser ju på halm som sängkläder, medan i andra länder är det grovfoder o betydligt enklare att få till en bra foderstat, stråmängd o ättid.
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Aldrig att jag vågat ha kompost galler i markhöjd med skodd häst . Räcker ju att de rullar sig i boxen och fastnar med traktarmen bak typ :(
 
Sv: Alternativ till slowfeedingnät

Vaför har du inte hästen på halm?

Jag har mina ute hela dagarna. De har då hösilage med slowfeedingnät = tillgång hela dagen. På natten står de på halm + lite hösilage i olika mängd efter var och ens behov.

Detta fungerar utmärkt. Hästarna verkar belåtna och är fina i hullet och de har att tugga på hela dygnet om.

Han har ätit halm i flera år och äter det lika snabbt som hö. Visst det blir nåt kilo mer att äta men nu har jag ändrat hela foderstaten pga sjukdom och provar utan halm en tid. Ett val som hittills funkar bra.

Aldrig att jag vågat ha kompost galler i markhöjd med skodd häst . Räcker ju att de rullar sig i boxen och fastnar med traktarmen bak typ :(

Då går det sönder DIREKT! Kompostgaller är jätteklent. Iafl dem jag har. Så jag har inga som helst problem att ha det i marknivå.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mina hästar har tidigare fått ca 17kg hösilage om dagen, uppdelat på 4 gånger per dag: Morgon: 5kg. Lunch: 5kg. Insläpp: 2kg. Natt...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Houdinie
·
Foder & Strö Jag kommer att fodra med hösilage nu i höst/vinter och detta skall tydligen ha riktigt bra värden! (väntar på analys) I stallhyran...
2
Svar
22
· Visningar
5 083
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 417
Senast: Nominous
·
Hästvård ...eller med sällskap? Samt att när man hållit på med hästar så länge och ändrar uppfattning! Har ni någon gång radikalt fått ändra...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 927
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp