Bukefalos 28 år!

Alternativa avlivningar.

T

Thundra

En sak jag tänkt länge på nu, och det kan låta ganska morbidt.
Det verkar vara väldigt utbrett och accepterat att stoppa smådjur såsom råttor, möss och hamstrar
men även kattungar i plastpåsar och slänga in i en vägg, droppa ett stort stenblock över osv.
Anledningarna varierar, vissa vill inte betala 1000 kr för avlivning hos vet,
andra tycker det är humanare än att låta djur som är inne på sista versen självdö.

Men det jag funderar mest över är att, är det verkligen möjligt att slå så hårt eller träffa så rätt att döden blir ögonblicklig?
Jag tänker mig minst en minuts lidande för djuret innan det avlider av sina skador om inte mer.

Så vad säger ni bukare där ute?
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Helt oacceptabelt i mina ögon, folk som inte drar sig för såna metoder ska inte ha djur alls.

Därmed inte sagt att man alltid måste åka till vet heller. Det finns ju flera metoder som faktiskt är snabba och smärtfria - behärskar man en sån så varför inte liksom.

Själv ringer jag oftast pappa om ett djur ska avlivas så skjuter han de (han är jägare), det går snabbt och smärtfritt då han skjuter de i huvudet. Det beror på djuren dock - djur som rör mycket på sig (tex råttor med tumörer som ofta är pigga ändå) åker jag hellre till veterinär med, det känns säkrast så. Och så åker jag alltid till veterinär om en mus ska avlivas, tycker de är för små för att skjutas.
Ska väl nämna dock att när ett djur skjuts sitter djuret i en kartong, under en buröverdel eller något annat sånt så att djuret hålls på plats och pappa kan skjuta ohindrat. Att lägga djuret i en säck och skjuta med hagel eller helt enkelt släppa ut det och hoppas att man träffar som jag hört om ibland skulle aldrig falla mig in, det är rent vansinne.

Jag skulle ärligt talat gärna kunna använda någon annan metod också, något som jag kan göra själv i hemmet och som är snabbt och smärtfritt - tycker det vore bra ifall att det dyker upp ett akutfall som måste avlivas på stört, pappa kan ju inte rycka ut när som helst liksom, samtidigt tycker jag att såna metoder är bättre än spruta hos vet om man vet vad man gör. Men tyvärr skulle jag aldrig klara av att avliva ett djur själv, jag har inte nerver för det :(
 
Sv: Alternativa avlivningar.

När vi blev tvugna att se över avlivningsmöjligheter till hamstern som snabbt blev dålig så funderade vi ett slag över just påse+dänga i vägg... Just för att en resa till veterinären säkert skulle vara värre för henne än en snabb död. Men, det är ju en osäker metod. Jag har aldrig provat den, men det känns inte riktigt OK. Ifall man med säkerhet visste att djuret dog omedelbart så skulle jag känna att det var mer OK.

Nu kom vi på att vi har koldioxidgas hemma (svets), så vi bestämde oss för att prova den avlivningsmetoden istället för att stressa upp henne med att åka till veterinären.

(Vi hann inte avliva henne, hon somnade in av sig själv 30 min efter att jag pratat med veterinären. R.I.P Greysan)
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Det låter inte som något annat än ren vansinne! Jag tycker att djuren ska få en värdig död, genom att lugnt få somna in med spruta (som oftast jag tycker är det bästa alternativet). Då är ju djuret också "helt" när man ska begrava det, inte söndetmosat/trasat av ett stenblock eller från att ha blivit bankad i väggen :crazy: Usch, jag ryser när jag tänker på det!
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Koldioxidavlivning är tillåtet upp till kanin, Kaniner ska bultas tydliingen. Själv har jag bara avlivat mindre djur med koldioxid. Det går åtminstone snabbt och om det sköts rätt (obs, inte helt lätt) så går det fort. Därmed inte sagt att det är helt lätt att se.

Pinkisar går inte att avliva med koldioxid hur gärna man än skulle vilja, dom använder alldeles för lite syre för det och det bör vara väldig plågsamt att kvävas så långsamt :crazy:
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Alla: Ja, jag tycker också det verkar väldigt hemskt. Liksom, hur kan man garantera att djuret dör direkt? Det känns faktiskt som att det är stor chans att det lever ett tag efter smällen. Mina hamstrar har som tur är "självdött". Bara legat där, antagligen har dom dött i sömnen. Har aldrig behövt avliva.

Tankarna kom upp när jag såg på bilddagboken små små musbebisar. Men som skulle tas bort. Människan (tjejen på 14 år typ) hade då alltså en mushona och en mushane i samma bur av någon anledning. Kan inte så mycket om möss men det säger väl sig självt att det blir ungar? Honan fick ju ungar på löpande band och varje kull dängdes i väggen. Folk som kommenterade typ att det var djurplågeri fick dock höra att "det är så dyrt att gå till vet, mycket humanare än att hanen ska äta upp dom". Eller något sånt. Liksom, jaha? Helt sjukt.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Kaniner kan bultas ja men med obligatorisk avblodning då bultning eller nackslag bara bedövar och inte avlivar (i alla fall inte vad man kan vara säker på).

Thundra: Man kan ju undra hur vissa människor tänker. Det är ju bara att sära på dem, man ska för det första inte ta kullar om man inte kan ta hand om ungarna och för det andra är det ansträngande för honan att få kull på kull.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

jag har som tur är en granne med jaktlicens och pistol/gevär, så den gången jag var tvungen att avliva fort fick han göra det.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Usch jag skulle inte slå ihjäl så små djur som råttor och hamstrar, det lär ju bli rätt...mosigt :crazy: och om man ska stoppa djuret i en påse innan måste det ju vara rätt stressande?
 
Sv: Alternativa avlivningar.

det är grymt och ren misshandel, finns inget mer att säga om det. :mad:

om folk inte kan kosta på djuret ett värdigt slut på livet så förtjänar dom inte att ha varken djur eller liv själv.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Fast varför är just värdigheten så viktig? Jag tvivlar på att djuren bryr sig ett skvatt i hur värdigt de dör, det viktiga är väl snarare att det är snabbt och smärtfritt - värdighet är oviktigt, frånvaro av lidande är viktigt.

Om jag tar "min" metod som exempel - det är knappast värdigt att få hjärnan bortskjuten. Däremot hinner de inte känna ett skvatt - det är nya, intressanta dofter att undersöka en stund och så poff, borta.
En spruta hos veterinären däremot brukar ju ses som värdigt av någon anledning, men det tar beroende på djurets tillstånd allt från sekunder till flera minuter och kan resultera i stress, rädsla, illamående och smärta.

För mig är valet självklart - hellre snabbt och smärtfritt än värdigt.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Håller med!! Så länge man håller sig till de avlivningsmetoder som finns i häftet jag länkade till är det helt ok.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Vet man vad man gör så ser jag inget fel i att avliva med slag. Det är så man lär sig avliva vilt när man går viltrehabskurs tex.

Jag skulle hellre avliva mina marsvin med ett välriktat slag än med en spruta, men så lär det tyvärr inte bli eftersom jag inte kommer kunna göra det själv och inte har någon i min närhet som skulle kunna göra det heller.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

vi avlivade en 1-2 veckors gammal undulatunge så. Den hade fått infektion i benet och det blev inte bra.
Fanns inget alternativ, spruta hade definitivt varit mer plågsamt.
Vi kunde dessutom inte ta med mamma å 4 andra ungar i holken till veterinären, för då hade de där 4 andra frusit ihjäl och mamman hade blivit stressad.

Hade jag ägt en hamster eller liknande så hade jag åkt till vet!!!

Däremot fiskdiskutionen som var uppe för ett tag sedan... hur avlivar man en <5 cm stor fisk?!
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Slag i huvudet eller av med huvudet. Efter slag i huvudet vill jordbruksverket också att man förstör hjärnan.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Slag i huvudet eller av med huvudet. Efter slag i huvudet vill jordbruksverket också att man förstör hjärnan.

vi körde tegelsten... den var platt, död, led ej.
Hemskt, men ännu mer hemskt att låta den leva med infekterat ben som bara blev värre.
Går inte att behandla en skinnbit som piper tyvärr :crazy:
 
Sv: Alternativa avlivningar.

Håller med.

Jag själv kommer i framtiden att lära mig avliva själv, genom att gå till en erfaren uppfödare eller liknande.
Skulle vara oerhört skönt att kunna avliva hemma.
Speciellt efter att ha varit med om en kanin som bröt ryggraden och alla kliniker inom x antal mils avstånd var stängda.
Hade då turen att ha en väldigt hjälpsam och erfaren uppfödare som kom hem till mig och avlivade honom.
Det gick otroligt fort och han hann inte ens reagera.
 
Sv: Alternativa avlivningar.

KL
Grannens katt knep en mus på vår tomt, lämnade den sedan med bruten ryggrad, dvs den levde men kunde inte röra bakänden. Jag la den försiktigt men snabbt i en brun papperpåse, la påsen mitt bakom bakdäcket på bilen, startade motorn, la in backen, släppte upp kopplingen och kvar fanns bara en massa ... grönt. Lille musen hade nog ätit en stor frukost. Jag kände mig hemsk, det var INTE roligt, men tror inte musen hann uppleva nåt större lidande än att ligga med bruten ryggrad i gräset tills skatorna hittade den.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har mina djur på spån nu men jag funderar på att ha något mer i buren som tar bort lukten bättre. De jag funderar på är smådjurdeo...
Svar
15
· Visningar
4 633
Senast: mimmipigg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 141
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp