Botten material till marsvin och kanin

*tove*

Trådstartare
Har mina djur på spån nu men jag funderar på att ha något mer i buren som tar bort lukten bättre. De jag funderar på är smådjurdeo, Aubiose och no-smell. Här är info om de olika:

smådjursdeo:
En mild doft.

* Deon absorberar dålig lukt och sprider en behaglig doft hos ditt smådjur.
* Deons doft gör att botten matrialet kan användas längre.
* Deon kan lätt blandas med spån och kommer att verka till du bytar ut botten matrialet.

Innehåller: 750 gram = 15-20 doser

Instruktioner:

* Lägg ett lager deo i en tom låda
* Fyll på med ditt botten matrial som tillexempel spån.

Aubiose
Beskrivning:

Aubiose är ett botten material gjort från mjuk urkärnad hampa. Efter användning komposteras den snabbt till organsiska gödningsmedel som är utmärkt till dina växter eller till din kompost.


Den varar 3 gånger längre än vanliga botten material. DEN DAGLIGA RENGÖRINGEN ÄR ÖVER!
Detta är en av det mest effektiva botten materialen som fångar lukten. Aubiose rekommenderas till djur som lider av aningssvårigheter därför den är nästan dammfri.

Den fungerar precis som andra isolerings material som skyddar ditt djur för att frysa.
Volym: 10 L

No-smell
*
No-Smell är en rest produkt från bomulls odling. Det är en ren natur produkt med väldigt fina cellulosa fibrer är bra att använda som bur/bomatrial hos smådjur. No-Smell kommer från västra Afrika.
No-Small passar som bomaterial till hamster, kanin, marsvin, gerbiler, möss, råttor, chinchilla och iller. Även som bomatrial till fåglar, små kattungar och hundvalpar.
*
Lägg ut ett lager No-smell på bur/bobotten mellan 2-4 cm tjockt. Underlaget behöver man byta ungefär var 10 dag.
*
Passar utmärkt som bomatrial pga dess absorberande förmåga och förmåga att hålla värme.
*
Använder du spån eller strö idag är det bara att byta till No-Smell. Skall djuret blir misstänksam kan man blanda spån/strö de första två veckorna så lär sig djuret att tycka om No-smell.

Har ni nån erfarenhet? Vad tror ni är bäst?
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

Just nu har jag min kanin på Spån, Funkar bra. Städar till henne varannan dag, så lukten kommer inte fram. Inna hade jag henne på något som heter kattTalett. Tidningspellets, Funka också bra.. Fastnade inte i Pälsen !! :D
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

Nej, stackars djur!! :eek:
Parfym och kemikalier i deras bur??
Ta torv istället, det binder lukt kanonbra! Gärna med lite halm eller hö som täcklager.
Det har jag t min kanin.

Det andra lät ju bättre, det var ju iaf ett naturmaterial. Har dock aldrig hört talas om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Botten material till marsvin och kanin

Jag tycker att Toa-lätt strö är bäst, pressade papperspellets, säljs nästan överallt och är billigt, luktfritt och suger upp urin jättebra!
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

fast iofs läste jag mer ordentligt vad det står nu så :p
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

ska man bara ha det då? Eller lägger man halm eller nått över? Finns det ingen risk att kaniner äter upp det?
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

Just nu har jag min kanin på Spån, Funkar bra. Städar till henne varannan dag, så lukten kommer inte fram.

Bytte du HELA buren varannan dag? Min kanin gillar inte när man byter så ofta, så fort buren är bytt så blir hon upprörd.. hon springer runt å krafsar och puttar spånet/höet dit hon vill ha det, hon kan hålla på jättelänge.. och har hon börjat boa så blir hon heltokig om hennes hår är borta.. ibland har jag tagit det gamla håret och lagt in i det nya, men det har inte riktigt varit samma sak.. ett tag var hon så sur när det var nytt i buren så hon bara satt och stampade (stampar i princip aldrig annars)

jag har ett TJOCKT lager kutterspån med Hö ovanpå (i hela buren) för mig tar det över 1,5vecka innan det börjar lukta.. men då har jag ganska mkt spån + hö
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

Nej nej, dom äter inte upp det. Och det är tillräckligt mjukt att ligga på, man ska ha ett tre cm tjockt lager ungefär.
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

haha oki, då fattar jag ;) har du en såndär "plasttoalåda"(formad som typ en triangel)?

min kanin avskyr den!, även fast jag surrat fast den så gått det går så tar hon å kastar runt den, alt gräver ut allt kiss i hela buren.. så jag har gett upp :rofl:
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

oki, det låter bra. det måste jag köpa och ha kaninen på då! så man slipper damsuga för att det flyger omkring spån i hela huset :D
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

Ja dom e jättesmidiga, och billiga med. En 15 kg säck för 100 spänn på coop forum, och den räcker till tre hel-byten i en STOR kaninbur, och några småbyten av kisshörnan däremellan.
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

haha oki, då fattar jag ;) har du en såndär "plasttoalåda"(formad som typ en triangel)?
:

Nej, det har jag inte, :angel: Tingeling gör vad hon behöver i ett hör bara :) Sprätter inte runt allt, Jätte bra ! duktig Kanin.. :bump: :bow:
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

man kan ju använda kattsand som inte dammar då djur kan bli allergiska av för mkt damm.. och toa-lätt går bra så som "Piggelurven" nämnde. jag har haft både kaniner, marsvin, råttor och hamstrar! :)

så man kan ju lite :p
 
Sv: Botten material till marsvin och kanin

*kl*
Pellets av trä, sånt som man eldar kaminer med är jättebra som djurströ, jag använder det i kattlådan och fast lådan står på toa med golvvärme luktar inte kattkisset ett enda dugg.
Sen faller den pellets som blivit blöt isär så det är jättelätt att se vad som ska tas bort.
Dessutom är det billigt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp