Bukefalos 28 år!

"Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vet vad du menar i traven. du tänker på första frekvensen där han hackar till. det är djupa spår från spåret och när vi travar upp o ifrån det tappar vi takten. detta filmades strax före nyår och ingen hade harvat eller krattat spår på flera dagar. Han går bara så när vi tar oss ur spåret o sedan går han rent. slutorna är dock mer mitt fel. jag kan inte....är rättare sagt värdelös....på slutor.

det blev nog mer filmning åt ett varv bara. rider lika mkt i bägge annars.
Kom på en sak till. Jag är väldigt svag i vänster kroppshalva...det påverkar säkert hästen lite. Jag blev förlamad i vänster kroppshalva för ett par års sen o hardärefter inte lika mkt kontroll i min vänster sida.
 
Senast ändrad:
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Gud så fin!!! Skulle jag hitta en arab som din hade jag köpt den igår ;) Jag såg för ett tag sen några som var modell större, men på filmerna var de så hemskt tråkiga och stelbenta och då känner jag liksom inte att det är nån vits att åka över halva landet för att prova dem. Jag vet ju att jag vill ha en häst som är "fin att se på" också...

Visst hade du frieser innan, eller du kanske har kvar?
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja om du syftr på mellantraven snett igenom. För det är den du menar hoppas jag? :) och jagctar gärna emot tips för bättre slutor. Jag vet att jag tvärar honom lite extra på filmen. Det är med flit om ngn undrar ;) han lyssnar inte så bra i slutorna och för att få en reaktion så övergör jag det så kommer till reaktion. Öppnorna däremot funkar.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Ja om du syftr på mellantraven snett igenom. För det är den du menar hoppas jag? :) och jagctar gärna emot tips för bättre slutor. Jag vet att jag tvärar honom lite extra på filmen. Det är med flit om ngn undrar ;) han lyssnar inte så bra i slutorna och för att få en reaktion så övergör jag det så kommer till reaktion. Öppnorna däremot funkar.

Jag skulle råda dig att inte rida så tvära slutor samt vara noga med att det är framdelen som leder. Har sett på flera filmer på din blogg att bakdelen lätt kommer före. Då trillar hästen lätt ner på bogarna o tappar takten. (Jag gör gärna samma fel, speciellt i högerslutan.) Bättre att göra korrekta slutor med svagare tvärning innan han är stark nog. Tänk också på att ha honom mjukt rundad runt skänkeln. Du kommer känna skillnad när han leder med framdelen eftersom han kommer kunna behålla takten enklare.:-)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Tack! ska testa! haft samma problem med mina två tidigare tävlingshästar. Iof den ena hästen hade väldigt svårt för det själv så det underlättade ju inte. Fattar inte hur jag kan tycka det är så svårt. Antar väl att alla har ngn grej som är svårt att jobba med. Undrar om jag nånsin lär mig.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag har nån film på min blogg där man ganska tydligt ser hur bakdelen kommer före o sen hur mycket bättre den blir när jag rättar henne.(eller jag rider den rätt...) Jag kan pm:a den så slipper du leta. Filma när du rider slutor så kommer du se skillnaden själv när det blir rätt. :-)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Det kan du göra :) jag red ett par år för en tränare.Ville ha.hjälp med slutorna o red som jag blev tillsagd. Men det kändes aldrig bra även när tränaren tyckte det. Så jag avslutade att rida för den tränaren för ett par månaders sen. Kände att jag va på fel spår. Dröjde dock innan jag tog steget o slutade för alla andra tyckte ju tränaren var så bra. Så jag började studera lektioner o insåg att alla tränade samma övningar och ingen fick hjälp med sitt unika problem. Så lite invand i fel mönster blev man.
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Åh va kul att se film på dig igen, var så länge sen!
Du är så galet duktig :)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

hahah red barbacka i går i - 19 grader kollade inte hur kallt de var innan jag gav mig ut utan de fick kroppen erfara ist haha.
Jorunn var så sjukt pigg att hon bockade första 20 meterna. Höll mig kvar och efter några 100 meter började hon slappna av och knatade på rätt bra i kylan.

Nu har medryttaren 3 dagar så jag kan lägga mer fokus på träningen för min egna del, ska ju tävla i Juni själv och måste lägga ner mer fokus på träningen så fram till Juni kommer jag bara rida 2-3 dagar i veckan resten rider medryttaren al att Jorunn får vila 2 dagar i veckan. Så hon kommer ju inte stå direkt.
Blir mer gos på stallgången och massagetid för oss=)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag vill slå ett slag för korsningar också. Fick ta bort min PRE förra sommaren, försäkringen täckte inget. Jag ville inte börja om på nytt med en unghäst, och insåg att prislappen på en "färdig" PRE var över min budget. Fastnade då för en korsning mellan halvblod/irish cob. Inte helt olik min gamla PRE. Han är startad MSVB dressyr och 1.20 hoppning. Liten film från i helgen, min tränare rider. Jag har gjort några lätt-klass-starter, det är jag som är begränsningen, inte hästen.

http://www.youtube.com/watch?v=kENtESNXiR0
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Den såg trevlig ut :)

Men så tråkigt att du fick ta bort din fina PRE, har för mig att jag sett någon bild på den tidigare, känner igen ditt nick.

Fortsatt lycka till med din nya pålle!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Den såg trevlig ut. Vet många tävlingsponnyer som har IC i sig och är mkt trevliga :) Dock blir renrasiga IC lite för grova för min smak, jag vill ha den upplättade versionen med lite lättare gångarter på köpet :)

Har fö provridit en frieser nu. Ojojoj vilken skillnad ridmässigt mot "vanliga" hästar. Jag kände mig som en nybörjare, jag fick ingen känsla för takt, tempo eller egentligen något. Visst kände jag när den gick riktigt bra, men nyanserna däremellan var alldeles för suddiga för att jag skulle kunna tyda dom utan att någon på marken säger till hur det går.

Har även provat ett halvblod med i mitt tycke mycket gång. Är svårt där med, men inte alls på samma vis som med friesern eftersom det ändå är likt det man är van vid. De gångarterna kommer jag säkert att lära mig rida betydligt snabbare än de som är olikt det mesta man rider annars. Det kändes mer som att gå över från ponny till storhäst än att totalt byta ridstil...
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Nu har även jag haft möjlighet att titta på filmen. Jättefin! Och du rider väldigt trevligt!

Extra roligt att se att den har så pass trevliga gångarter. Speciellt galoppen som annars brukar vara med så raka framben när det är araber, men det syns det inget alls av på denna.

Riktigt roligt att se!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Tack ni alla. Vad roligt att ni gillar min lille arab :laugh: Jag får ta och ge han extra påse med morötter imorrn ;)
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Hej Du med Islänningen.
Jag var på en dressyrträning idag med en mycket erkänd dressyr tränare. Jag tänkte på Dig då, Jag satt på läktaren och tittade på flera av islands ekipagen, där de verkligen slet med sina ponnys, men det var svårt för dem då hästarna hade svårt med taktrenheten och även rörelserna. Just galopp var som nämt här ovan en akilles häl för ryttarna då det var svårt att få fram svävmoment på ponnys med ben som trumpinnar. jag läste ett annat inlägg av Dig där Du talar om hur mycket ni jobbat för att utveckla gångarterna så det gör mig nyfiken på Din ponny! Du måste vara en mycket duktig ryttare!

Jag kom i samspråk med en av islandsponny ryttarna. Damen i fråga såg sig själv som en ren dressyr ryttare, men som av bekvämlighets skäl valt en islandsponny, storleken passade henne samt hästhållningen. Hon hade tränat för flera dressyrtränare under många år, men medhöll även att det var svårt att få en islandsponny som var tretaktsgångare?! att faktiskt röra sig som en dressyrhäst, dock hade trampet varit lätt att befästa. Även denna dam sa att just att få till att vila på steget är det svåraste med en islandsponny, Jag talade då om för henne det jag läst om din häst att den kan passage samt att ni satsar på svår dressyr. Hon blev väldigt förvånad då hon tävlar L:A klasser med sin islandsponny och trodde att hon därmed nått begränsningen för rasen, iallafall bedömningsmässigt för tävling.
Du skriver att man gärna får komma och besöka er i ridhuset, jag lovade denna dam o hennes vänner att skriva och fråga var Du och Din islandsponny finns, då de mycket gärna ville komma och hälsa på, då de blev eld och lågor.
Fast jag tycker att Du absolut borde visa en film på Din häst, att visa upp en islandsponny i högre dressyr borde vara en upplevelse för alla oss inbitna dressyrnördar som endast kan drömma om att rida svår dressyr.
efter idag skulle Jag personligen bli mycket imponerad av att se en islandsponny utföra det som många hästar är avlade för , men ändock aldrig förmår att lära sig.
Det är ju dessutom, meningen med hela denna tråden, vad finns det för raser som kan hävda sig som dressyrhästar. Jag erkänner att jag aldrig ens tänkt tanken på en islandshäst som dressyr häst. Jag har väl inte riktigt tänkt Araber som dressyrhästar heller, men fick verkligen se att jag hade fel i tråden här ovanför, den hästen och ryttaren fick mina dumma fördommar på skam och den användaren verkar precis som Du valt att inte lägga ut film. men jag tror att flera av oss satte kaffet i halsen och gav henne ett erkännande. Det är mycket trevligt att bli överbevisad på det sättet.

Nu kommer hela islandsponny världen vallfärda för att ta del av Dig och Din hästs kunskaper, men förära oss med en film på en islandsponny i passage och svår dressyr.

Det är ofta folk hävdar att sin ras är ypperlig på dressyr men stannar i lätt klass vilket absolut inte är fel, Ryttare har olika krav. Men vissa raser är lättare att tänka sig att de kan prestera lättare än andra där man faktiskt tänker sig att det är rasen och inte ekipagets kapacitet som sätter käppar i hjulet för dressyr.
Det vore i övrigt roligt att se film på i tråden föreslagna raser som är duktiga på dressyr, gärna med en förklaring vad som varit lätt/svårt med tanke på rasens ursprung
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Om du kallar islandshäst för ponny så lär du inte bli så väl mottagen bland ägarna till denna ras.:o
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Hela denna långa utläggning för att se en film som någon inte vill lägga ut? Du är riktigt elak, tycker jag med allt smörande som bara klingar väldigt falskt. Dessutom är isisar inte ponnyer i isisfolkets ögon. Det vet du säkert. Men du trycker till lite extra med det.
Du ber t o m att få adressen? Vad har du ut av det där? Mycket obehagligt!
 
Sv: "Alternativa" rasers förutsättningar för dressyr

Jag håller med, det känns inte ärligt alls.

kl

Låt Niela vara med sin fina islänning, förstår mycket väl att hon inte vill lägga ut någon film. Måste man det bara för att folk tjatar?
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 244
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp