Bukefalos 28 år!

Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

- Vi hoppas att man ska dra någon lärdom av detta på något vis så att det inte ska behöva hända igen.

Lessen men... hästar är levande och självtänkande individer, de kan inte programeras att gå runt runt utan att reagera.

Att säkra upp för olyckor går, men aldrig till 110%.

Hjälm, säkerhetsväst, ledare till oerfarna ryttare, vältränade hästar som inte blir hysterisk av "normala saker", att de hästar som ryttarna rider på är lämpade för ändamålet osv osv.
Vad man inte kan göra är att avprogramera tusentals år av genetisk instinkt.

Jag förstår mycket väl att de är ledsna, att det som hänt är hemskt det tycker jag med.
Det lät inte på artikeln iallafall som om det som hände var något som kunde ha undvikits med mer säkerhet. Om jag inte minns fel så blev flickan ledd av en ledare, och ponnyerna blev skrämda av ett ljud?
Möjligen då om det som skapade ljudet kunde ha undvikits, men ljud måste få förekomma även under en lektion.

Hon hade säkerhetsväst, men ridklubbens ordförande påstår att

"- Ingen kan säga säkert men det troliga är att hon blev trampad mycket olyckligt. Alla elever hade både hjälm och säkerhetsväst men västen täcker inte hela överkroppen, säger klubbens ordförande Sune Mordenfeld."

Hur kan en säkerhetsväst Inte täcka magen (som det stod i aftonbladet att hon blev trampad på)?

I aftonbladet stod det även att ponnyerna kom lös och sprang, varav Alva föll av och blev trampad av en annan häst, Hur kunde ledarna tappa ponnyerna?
Kanske brister det här? Hur gamla var de som ledde ponnyerna? Tyvärr är det ju vanligt att ledarna är yngre tonåringar som leder på lektionerna, och där kan det väll göras bättre då. Låt vuxna leda istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Nu stod det ju uttryckligen att föräldrarna sa att de inte ville lägga skulden på någon, vilket jag tycker är ofattbart stort av dem i denna stund. Även om de i ett "normalt" läge skulle tänka så, så är det verkligen inte något man kan vänta sig av dem i denna stund.

:bow: och en stor kram till dem!

Klart som korvspad att de hoppas och vill att denna händelse ska leda till ett bättre säkerhetstänk men de har ju i dagsläget verkligen inte pekat ut någon eller något för at ha skuld i olyckan utan ser det just som en otroligt tragisk olycka. Det hade legat nära tillhands att i sorgen anklaga både det ena och det andra för det hela.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Hur kan en säkerhetsväst Inte täcka magen (som det stod i aftonbladet att hon blev trampad på)?

Min säkerhetsväst täcker inte magen och jag har faktiskt aldrig sett någon som går såpass långt nedanför revbenen att magen täcks, men jag har säkert missat något. I övrigt håller jag med i det du skriver!
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan


Hur kan en säkerhetsväst Inte täcka magen (som det stod i aftonbladet att hon blev trampad på)?

Säkerhetsvästar täcker revbenen och en liten bit nedanför dem, men inte magen. Iallafall gör inte min det (Kefly Zippa)

Fruktansvärt tragisk olycka. Svårt att helt motverka olyckor.
 
Senast ändrad:
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan




Hur kan en säkerhetsväst Inte täcka magen (som det stod i aftonbladet att hon blev trampad på)?

De är inte designade för att täcka magen, de skyddar revbenen. I övrigt är det en fruktansvärt tragisk olycka :cry:
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

*dl kl*

Den jag har täcker magen, men det kanske inte alla gör då.


Och Självklart är det en hemsk och tragisk olycka.
 
Senast ändrad:
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag tror du missupfattade mig.

Jag poängterar deras uttalande "- Vi hoppas att man ska dra någon lärdom av detta på något vis så att det inte ska behöva hända igen. "
Ledsen men det Kommer hända igen, och igen, och igen att barn, och vuxna, faller av hästarna på ridlektion och inte överlever skadorna.
Av den anledningen att det inte till 110% går att "säkra" en häst. Vad som helst kan hända eftersom de inte är döda ting utan levande och självtänkande.

Jag påstod inte att de med det försökte lägga skulden på någon. Det enda jag kunde komma att tänka på som går att göra för att Lite uppfylla deras önskan om att det inte ska hända igen är att vara säker på att de som leder ponnyerna på lektionerna inte är barn själva utan vuxna.

Vad jag med min post menade var, att det itne är säkert att det går att göra något åt saken. Alvas död kanske inte på något sätt kunde ha undvikits.
Hon hade hjälm, hon hade säkerhetsväst och hon hade ledare. Låt säga att ponnyns ledare var både vuxen och hästkunnig.

Egentligen finns det bara En sak de kunde gjort för att Alva inte skulle ha dött (av just de skador hon fick), och det är att Alva varit själv i ridhuset, eftersom hon blev trampad av en annan ryttares ponny och inte fick skador av varken fallet eller sin egen ponny.
Och med det sagt ås säger jag inte att det var Någons fel. Utan poängterar att det enda som kunde ha gått att ändra på är antingen ledarna, eller att hon var själv där inne. På så sätt kunde olyckan undvikits.

Eller... att vad det än var som skrämde hästarna var något som kunde ha undvikits, och som var ett utöver det vanliga skrämmande ljud.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Den jag har täcker magen, men det kanske inte alla gör då.

Har jag aldrig sett :o Vad har du för någon? Har du bild? Jag kan inte ens tänka mig att rida i en som täcker hela magen! (alltså tänka mig att jag skulle lyckas med det) Men vore jätte-intressant att se en :)
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag poängterar deras uttalande "- Vi hoppas att man ska dra någon lärdom av detta på något vis så att det inte ska behöva hända igen. "
Ledsen men det Kommer hända igen, och igen, och igen att barn, och vuxna, faller av hästarna på ridlektion och inte överlever skadorna.
Av den anledningen att det inte till 110% går att "säkra" en häst. Vad som helst kan hända eftersom de inte är döda ting utan levande och självtänkande.

Fast nu har du fastnat i en tankebana. Nej det går inte att stoppa olyckor med hästar som är genetiskt programmerade med flyktinstinkt och flockkänsla samt dessutom väger en hel del. Detta har du helt rätt i.

Vad som däremot går är att dra lärdom när det gäller säkerhetstänket och kanske som någon säger fundera på vem som leder hästarna (fast hellre erfarna tonåringar än livrädda vuxna föräldrar...) samt vad man har för utrustning. Rapport hade ett inslag om saken igår med intervju med Pia Lusth, ridskolechef i Eskilstuna om krockkuddar och annat:

http://playrapport.se/#/video/2244181
 
Senast ändrad:
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Det var jag själv som skrev att man skulle ha erfarna ledare.
Tyvärr håller jag inte med dig om erfarna tonåringar, av den anledningen att de sälland har styrkan att orka hålla en ponny som blir skrämd. Men absolut ska inte heller en vuxen som är rädd eller för okunnig leda!

Jag fick känslan av att denna olycka skedde av ren olycka. Inegt man kunde göra något åt. Men då har jag bara tidningarnaas verion iofs.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

hmm efterosm den är så obekväm använder jag aldrig den... så kan se om jag hittar den och tar ett kort.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

En fruktansvärt tragisk händelse. :(
Men om man sätter den i relation till hur många andra barn som Alva som rider VARJE dag runt om i Sverige så "borde" det här vara en på miljonen händelse.

I synnerhet om man sätter det i relation till hur många ungar som ramlar av....
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Det var jag själv som skrev att man skulle ha erfarna ledare.

Snälla ta inte den diskussionen. Någonstans finns det en tonårstjej som höll den hästen som trampade flickan och en annan tonåring som höll hästen flickan ramlade av, och oavsett vad alla säger så kommer de resten av sina liv att grubbla och anklaga sig själv. Så låt dem slippa läsa spekulationer. De gjorde sitt bästa och det var en olycka. Jag tycker så oerhört synd om dessa tjejer och jag hoppas att de får hjälp att gå vidare ur det här.


Tänk på att det är hästtjejer och det är stor sannolikhet att just de läser här på buke.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Snälla ta inte den diskussionen. Någonstans finns det en tonårstjej som höll den hästen som trampade flickan och en annan tonåring som höll hästen flickan ramlade av, och oavsett vad alla säger så kommer de resten av sina liv att grubbla och anklaga sig själv. Så låt dem slippa läsa spekulationer. De gjorde sitt bästa och det var en olycka. Jag tycker så oerhört synd om dessa tjejer och jag hoppas att de får hjälp att gå vidare ur det här.


Tänk på att det är hästtjejer och det är stor sannolikhet att just de läser här på buke.

Fast det är ju inte tjejernas fel utan ridskolans. Jag vet inte hur många gånger jag sett oerfarna tjejer få vara ledare på olika ridskolor, och jag har varje gång tänkt att det är ett under att det inte händer fler olyckor än det faktiskt gör.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag håller Helt och hållet med dig!
Det är Inte deras fel utan ridskolans ansvariga som lät dom leda hästarna som är ansvariga för det.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag håller Helt och hållet med dig!
Det är Inte deras fel utan ridskolans ansvariga som lät dom leda hästarna som är ansvariga för det.

Men, vad är då en erfaren ledare och när blir man det och vilken utbildning ska man gå för att vara 100%?

Jag som har hästerfarenhet 30år ++ har tappat hästar i olika situationer pågrund av olika anledningar?

Vart sätter man gränsen för att vara tillräckligt erfaren ledare för att leda en ridskolehäst med nybörjare på ryggen?
Vilken vikt bör man ha?
Styrka?
Ålder?
Erfarenhet i år?

Rent krass skulle jag då vilja ha en stark 150kg man av skogshuggar typ med ca 20 års erfarenhet, då skulle jag känna mig ganska säker på att den skulle kunna få stopp på kusen.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag måste ha missat något, men var framkommer det ens att de hade ledare till ponnyerna? Det står i artikeln att Alva hade ridit i två års tid, men inget om att någon ledde ponnyn över huvudtaget? Vad har jag missat?
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan


Hon hade säkerhetsväst, men ridklubbens ordförande påstår att

Hur kan en säkerhetsväst Inte täcka magen (som det stod i aftonbladet att hon blev trampad på)?

Säkerhetsvästar täcker tyvärr inte magen och dess känsliga organ :( Den slutar vid sista revbenet.

I aftonbladet stod det även att ponnyerna kom lös och sprang, varav Alva föll av och blev trampad av en annan häst, Hur kunde ledarna tappa ponnyerna?
Kanske brister det här? Hur gamla var de som ledde ponnyerna? Tyvärr är det ju vanligt att ledarna är yngre tonåringar som leder på lektionerna, och där kan det väll göras bättre då. Låt vuxna leda istället.

Jag tänkte samma sak som du. Och varför har man så många som 9st inne på samma gång när det är nybörjare eller små barn?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 306
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: Trasten
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
864
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp