Bukefalos 28 år!

Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Och inte heller har jag sagt att någon häst kan vara 100% säker, men om jag då påminner om min egen erfarenhet av de ridskolor jag red på som barn, så fanns det hästar som absolut inte hade på en ridskola att göra.
Det såg jag inte då, jag var den där lilla korkade ungen som hoppade upp på vilken häst som helst och ju piggare o busigare den var desto roligare var det.
Problemet som jag ser det nu som vuxen och mamma är att det behovet jag hade kunde tillfredställas med flera olika hästar.

Nu är ju mina erfarenheter från dinosarietid, så på flera ridskolor kan det ha ändrats, men jag var för något år sen med en kompis vars dotter skulle börja rida på ridskola och jag kan ju säga att där var det inte säkerhet man tänkte på.:crazy:
Små tjejer hjälpte till att sätta på utrustning som inte kunde sätta på utrustningen, sura hästar som hotade med både tänder och ben och sen var det ungar runt benen, de blev klämda när hästarna vände i spiltorna, ingen ordning, hästar i baken på varandra och ungar i baken på hästarna och ingen sa till eller försökte lära dem vart man går, hur man går och vad man gör.
Barn ledde stora ponnys själva ut, barn fick rida utan ledare tidigt för de vågade och hästen var snäll, tills hästen travade ikapp den framför och ungen ramlade av i sargen.
DET hade kunnats skötas bättre och säkerheten var under all kritik!

Och så går det inte till på alla ridskolor, men på denna gjorde det det och där skulle jag aldrig låta mitt barn rida!

Håller med om allt du skriver och den upplevelsen du hade sen senare på en ridskola låter precis som den vi var på när grabben var liten.
Bla en tjurig ponny som skrämde vettet ur sin lille ryttarina och mamma när de försökte sadla..
Jag hade såpass många att hjälpa så jag knappt hann med min egen lille..
Nej det är som sagt ett under att det inte sker mer olyckor..

Sen som ni diskuterat så kan man ju förbereda hästar och ponnier väldigt mkt..
Idag rider äldste grabben westernlektioner, jag kan själv inte ett skit om western men är oerhört imponerad av hästarna!
De är stencoola och grabben har lärt sig massor på väldigt kort tid, det finns rätt energi vid ridningen.
Men hon tränar tränar och tränar sina hästar dagligen!
När jag hämtade pojken vid ett tillfälle så skulle hon ta två hästar till hagen, red den ena och andra som handhäst. Hon bad mig då gasa på förbi och tuta massor just för att hon kände att hon ville kolla av handhästen lite igen..
Tyckte det kändeas väldigt obehagligt för det är ju precis så man inte får göra..
Men gjorde som hon sa dock tuta jag en bit ifrån och när jag passerat, kunde inte tuta precis vid sidan ooom det skulle hända ngt.. (Ras på hästarna är en vbltravare och en paintbreedingstock tror jag så då är det väl paint/fullblod??)

Hästarna reagerade inte ett skit!:eek:

Så visst går det att träna hästarna till att bli väldigt mkt stabilare och mindre känsliga för olika stimuli.. Kanske ridskolorna skulle börja träna alla hästar genom att bonka i ridhusväggarna - till slut reagerar de inte på det. Givetvis under kontrollerade former och med vuxen personal.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Väldigt olika på olika ridskolor. Skrev om det innan. Vissa har shettisar eller B-ponnyer t ex, men 'nackdelen' med det är att t ex shettisarna då enbart kan gå ett begränsat antal lektioner. Dvs de blir ganska 'lite' ridna, de ska hållas (kostnadsmässigt) men går bara att använda högst begränsat.

Medan om de har C- och D-ponnyer så kan de gå på många många fler lektioner, och på så sätt bättre ekonomi för ridskolan, och enklare att hålla dem välrastade och aktiverade.

Men det är på bekostnad av 'lagom stor ponny för barnet'.

Oavsett vilket har FÅ vanliga ridskolor 5 - 6 shettisar/småponnyer som kan gå nybörjarlektioner, så även om de har shettis/ar så kommer ändå huvuddelen av barnen få rida större ponny ganska många lektioner.

Men trist är det, idealet är ju lagom stor ponny i alla lägen, att barnen succesivt i takt med att de växer får större och större ponny. Dessutom så de små barnen kan inte göra iordning de 'stora' ponnyerna själv heller.

Det är just det att ekonomi borde inte styra säkerheten.

Tycker fortfarande att 9 st är alldeles för många i en grupp
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Nej, det borde verkligen inte det. Och där borde kommunerna gå in och ekonomiskt stötta ridsporten mer. Annars blir det den lyxsport det beskylls för att vara.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Men det förklarade jag ju i ett tidigare inlägg?

Hästar är flyktdjur, men det betyder ju inte att alla hästar skenar så fort något sker, de är oxå vanedjur och går att vänja vid det mesta och ju mer vana de är desto mindre reagerar de på olika saker.

Som jag skrev, har du en läktare som alltid är tyst och hästarna är vana vid det, så blir det skenturer när någon ramlar i trappen.
Har du en häst van vid ljud och stök i allmänhet, så tittar den förmodligen mer bara upp om någon ramlar, kanske hoppar till, men den lär inte skena eller go bananas i allmänhet och den går snabbt att lugna.

Därför tycker jag att du tänkte fel när du ville ha en knäpptyst läktare för att hästarna inte ska bli skrämmda.
En tyst läktare för arbetsro och för att elever ska höra lärare, ja naturligtvis, men inte ljudisolera för att säkra för olyckor, för det tycker jag är att göra tvärt om.

Nu är jag med på hur du menar! Jag skulle nog hålla med, om det inte vore för alla minnen jag har från min gamla ridskola där nästan alla avtrillningar var en följd av att något på läktaren skrämt hästarna. Man skulle gjort studier i det där kanske. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 309
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 821
Senast: Trasten
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
866
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp