Bukefalos 28 år!

Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Av samma anledning som du inte tycker att det måste vara knäpptyst på läktaren kanske? :)

Eh?
Knäpptyst på läktaren resulterar ju i att hästarna inte blir vana vid ljud.
Därmed då inte sagt att det ska vara disco på läktaren, men vara tyst regel ger väl snarare problem den dagen någon snubblar i trappen, vilket hände under en lektion när jag var liten.:crazy:

Hästar vana vid ljud reagerar ju mer sällan på ljud.

Bomullen var väl mest en tanke när det handlar om lite känsligare individer och som extra åtgärd.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Eh?
Knäpptyst på läktaren resulterar ju i att hästarna inte blir vana vid ljud.
Därmed då inte sagt att det ska vara disco på läktaren, men vara tyst regel ger väl snarare problem den dagen någon snubblar i trappen, vilket hände under en lektion när jag var liten.:crazy:

Hästar vana vid ljud reagerar ju mer sällan på ljud.

Bomullen var väl mest en tanke när det handlar om lite känsligare individer och som extra åtgärd.

Jag håller med om att hästarna ska vara vänjas vid ljud, men det kan man göra när det sitter rutinerade ryttare på ryggen. Jag minns att det hände alldeles för ofta att småsyskon och klumpiga föräldrar som snubblar i trappan på läktaren skrämde ponnierna nere i ridhuset så att det blev kalabalik och barnen flög som vantar. Man skulle kunna ha en inomhusläktare som vad ljudisolerad och hade ingång från utsidan så att man inte behövde gå in i ridhuset först. Men det är säkert dyrt och omständligt, men hur mycket är inte ett barns liv värt?
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag håller med om att hästarna ska vara vänjas vid ljud, men det kan man göra när det sitter rutinerade ryttare på ryggen. Jag minns att det hände alldeles för ofta att småsyskon och klumpiga föräldrar som snubblar i trappan på läktaren skrämde ponnierna nere i ridhuset så att det blev kalabalik och barnen flög som vantar. Man skulle kunna ha en inomhusläktare som vad ljudisolerad och hade ingång från utsidan så att man inte behövde gå in i ridhuset först. Men det är säkert dyrt och omständligt, men hur mycket är inte ett barns liv värt?

Men jag har väl aldrig påstått att de ska vänjas när det sitter någon på ryggen överhuvudtaget, men innan de kan hantera att någon ramlar i trappen till läktaren på ett bra sätt, kanske de inte ska gå nybörjarlektioner eller ha ryttare på ryggen överhuvudtaget, det är ju inte så svårt att vänja hästar vid ljud och saker, det går rätt snabbt med lite arbete.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag får uppfattningen att du vill göra hästar till maskiner. Jag har hållt en hel del lektioner i mina dagar och det allra viktigaste, när man har lektioner, är att ha trygga hästar. MEN hästar är flyktdjur och hur man än tränar, vänjer vid ljud, utsätter dem för än det ena, än det andra. Så kan det vara något, vad som helst, som en dag som skrämmer hästen och den hoppar till.

Det händer titt som tätt att nybörjare drattar av sina hästar. Jag har själv fått tugga grus ett antal gånger som nybörjare, men har haft turen att inte bli trampad av hästen jag suttit på.

Jag ser hela den här händelsen som en kedja av oerhört olyckliga omständigheter. Men jag ser framemot att få läsa den utredning som svenska ridsportsförbundet ska göra kring de här olyckorna, för att se om det kan finnas något som skulle ha hindrat den här olyckan.

Och så vill jag avsluta med att föräldrarna har mitt varmaste deltagande efter det här.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sen är det ju en till aspekt med, och det är ju att barn någon gång måste få lära sig att hantera även mer 'oväntade' situationer på hästryggen. Just för de inte är så ovanliga när det gäller hästar. T ex att en häst hoppar till eller brallar till, blir skrämd etc.

Givetvis inte under sina första gånger på hästryggen, men man hjälper inte barn att ha FÖR välartade små ponnyer alltför länge heller, utan ponnyn ska/bör spegla barnets kunskapsnivå och inte vara varken för lätt eller för svår. (Får mig att tänka på en helt annan tråd där ponnyn skickar av ungen med jämna mellanrum och vissa anser att dte är väl bara för barnet att tuffa på sig, inte skaffa en bättre lämpad ponny...).

Nu vet vi ju inte på vilken nivå den här flickan var, ridit i 2 år har framkommit i artiklar, och då borde det inte behövas små idiotsäkra små ponnyer som inte rör ett öra oavsett vad som händer. Utan kunna användas trygga, stabila ponnyer som dock kan - likt de flesta hästar/ponnyer - studsa till/bralla/bli skrämda ibland. Men som gör det med en förhållandevis balanserad reaktion. Det är skillnad på att skutta till eller trava/galoppera iväg 3 steg/språng för det kommer ett läskigt ljud, och att panikslaget skena två varv runt ridhuset t ex.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

I en annan blogg står nästan samma sak. En häst blev rädd, sprang in i flickans häst som blev skrämd och springer in i en tredje häst. Ledarna tappar hästarna, flickan ramlar av sin häst och hamnar under den och blir trampad. Står inget om fastnade där, men att hon blev trampad av sin egen ponny. Personen som bloggar var en av ledarna på lektionen, men hennes ponny fick ingen ryttare så hon satt på läktaren.

I den bloggen stod btw hästnamnen, så jag kunde kolla ang mitt tidigare inlägg att man inte vet hur stora ponnyerna var (och därmed hur rastade de blivit av andra lektioner). Flickan som dog red en D-ponny, och de andra två var en C-ponny och en D-ponny. Så förhoppningsvis var de välrastade/motionerade av andra lektioner =)

Har man verkligen inte mindre ponnyer till nybörjare än d-ponny??

Jag anser att så unga barn skall ha en ponny som passar dem i storlek och det tycker jag inte att en d-ponny gör till en 7åring.
:crazy:

Förstår inte ens hur man kan ha så många som 9st inne på samma gång
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Men jag har väl aldrig påstått att de ska vänjas när det sitter någon på ryggen överhuvudtaget, men innan de kan hantera att någon ramlar i trappen till läktaren på ett bra sätt, kanske de inte ska gå nybörjarlektioner eller ha ryttare på ryggen överhuvudtaget, det är ju inte så svårt att vänja hästar vid ljud och saker, det går rätt snabbt med lite arbete.

Det var ju bra. Men jag förstår inte varför du reagerade över att jag ville ha knäpptyst på läkaren då. Hur trygg en häst än sägs vara så är det ett flyktdjur som Kivina skriver.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag får uppfattningen att du vill göra hästar till maskiner. Jag har hållt en hel del lektioner i mina dagar och det allra viktigaste, när man har lektioner, är att ha trygga hästar. MEN hästar är flyktdjur och hur man än tränar, vänjer vid ljud, utsätter dem för än det ena, än det andra. Så kan det vara något, vad som helst, som en dag som skrämmer hästen och den hoppar till.

Det händer titt som tätt att nybörjare drattar av sina hästar. Jag har själv fått tugga grus ett antal gånger som nybörjare, men har haft turen att inte bli trampad av hästen jag suttit på.

Jag ser hela den här händelsen som en kedja av oerhört olyckliga omständigheter. Men jag ser framemot att få läsa den utredning som svenska ridsportsförbundet ska göra kring de här olyckorna, för att se om det kan finnas något som skulle ha hindrat den här olyckan.

Och så vill jag avsluta med att föräldrarna har mitt varmaste deltagande efter det här.

Då uppfattar du mig helt fel, jag vill ha högre krav på de hästar som finns på en ridskola och det grundar sig inte i denna händelse, som verkar ha varit ren och skär olycka med stor otur, utan mina egna erfarenheter från ridskoletiden.

Jag har upprepat sagt att ingen häst kan bli 100% , de är flyktdjur, men samtidigt stött på hästar direkt olämpliga för ridskola som trots det befunnit sig på just en ridskola och som du säger folk ramlar av och det kommer man ju aldrig ifrån, men för att ha största möjliga säkerhet så bör man ha lugna trygga individer som inte hoppar till för minsta möjliga, vilket jag då har erfarenheten själv av finns på ridskolor.

Jag tog tidigare upp sonens travskola, vilket inte är något trav kontra ridning, utan jag tycker denna skola har funnit de rätta individerna för att lära små kottar utan att riskera säkerheten mer än nödvändigt.

Sen kanske ett problem är att en ridskola inte kan ekonomisk hålla 10 små latamaskar som knappt vickar öra om det inte vankas mat och just för små barn ska lära sig rida eftersom de förmodligen har väldigt liten funktion för mer rutinerade ryttare.

Men nej jag vill inte göra alla ridskolehästar till maskiner, jag skulle vilja se att de hittade de hästar som har mentaliteten som en "maskin" om det är det ord du vill använda, jag föredrar beskriva dem som trygga och stabila hästar mot det lata hållet, för de finns redan.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Det var ju bra. Men jag förstår inte varför du reagerade över att jag ville ha knäpptyst på läkaren då. Hur trygg en häst än sägs vara så är det ett flyktdjur som Kivina skriver.

Men det förklarade jag ju i ett tidigare inlägg?

Hästar är flyktdjur, men det betyder ju inte att alla hästar skenar så fort något sker, de är oxå vanedjur och går att vänja vid det mesta och ju mer vana de är desto mindre reagerar de på olika saker.

Som jag skrev, har du en läktare som alltid är tyst och hästarna är vana vid det, så blir det skenturer när någon ramlar i trappen.
Har du en häst van vid ljud och stök i allmänhet, så tittar den förmodligen mer bara upp om någon ramlar, kanske hoppar till, men den lär inte skena eller go bananas i allmänhet och den går snabbt att lugna.

Därför tycker jag att du tänkte fel när du ville ha en knäpptyst läktare för att hästarna inte ska bli skrämmda.
En tyst läktare för arbetsro och för att elever ska höra lärare, ja naturligtvis, men inte ljudisolera för att säkra för olyckor, för det tycker jag är att göra tvärt om.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag får uppfattningen att du vill göra hästar till maskiner. Jag har hållt en hel del lektioner i mina dagar och det allra viktigaste, när man har lektioner, är att ha trygga hästar. MEN hästar är flyktdjur och hur man än tränar, vänjer vid ljud, utsätter dem för än det ena, än det andra. Så kan det vara något, vad som helst, som en dag som skrämmer hästen och den hoppar till.


Jag håller helt med dig men får inte en uppfattning utan endast en skrämmande vibb av att vissa tror att hästar går att "uppfostras" till maskiner.

Att sedan i en tråd som denna gå ut med att enbart provocera,, ordagrant idiotförklara ridsporten som sådan och ge en falsk bild av travsporten är rent av skrämmande,, för att inte ordagrant beskriva det som påhopp och otrevligt bemötande..
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Har man verkligen inte mindre ponnyer till nybörjare än d-ponny??

Jag anser att så unga barn skall ha en ponny som passar dem i storlek och det tycker jag inte att en d-ponny gör till en 7åring.
:crazy:

Förstår inte ens hur man kan ha så många som 9st inne på samma gång

Väldigt olika på olika ridskolor. Skrev om det innan. Vissa har shettisar eller B-ponnyer t ex, men 'nackdelen' med det är att t ex shettisarna då enbart kan gå ett begränsat antal lektioner. Dvs de blir ganska 'lite' ridna, de ska hållas (kostnadsmässigt) men går bara att använda högst begränsat.

Medan om de har C- och D-ponnyer så kan de gå på många många fler lektioner, och på så sätt bättre ekonomi för ridskolan, och enklare att hålla dem välrastade och aktiverade.

Men det är på bekostnad av 'lagom stor ponny för barnet'.

Oavsett vilket har FÅ vanliga ridskolor 5 - 6 shettisar/småponnyer som kan gå nybörjarlektioner, så även om de har shettis/ar så kommer ändå huvuddelen av barnen få rida större ponny ganska många lektioner.

Men trist är det, idealet är ju lagom stor ponny i alla lägen, att barnen succesivt i takt med att de växer får större och större ponny. Dessutom så de små barnen kan inte göra iordning de 'stora' ponnyerna själv heller.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

De ridskolor jag varit på gör faktiskt sitt bästa för att hitta stabila hästar till sin ridskoleverksamhet. Men även de hästar har en förmåga att ibland bli lite rädd för något.

Jag kan bara se på hur min gamla häst betedde sig. Han är ett riktigt praktexempel av beskrivningen trygg och stabil mot det lata hållet. Men likförbannat kunde han reagera på saker och bli rädd. Han reagerade med att bocka, sticka iväg några meter i valfri gångart snabbare än skritt, han kunde tvärnita och vända.

Sen ser jag inte diskussionen som någon trav kontra ridning diskussion, även om du tagit upp sonens travskola som exempel. Jag rider själv emellanåt travhästar (och då går de med vanligt huvudlag, utan huvor och en sadel på ryggen;)) och anser inte den diskussionen behöver tas.

Så som sagt, att ridskolor ska hitta de mest lämpliga ridskolehästarna är en självklarhet (och den attityden verkar komma fram mer och mer, iallafall där jag varit involverad), men ibland händer det att ryttare åker av eller oftare, att ett avfallningstillbud uppstår. Och jag tror att om man ska ha en ridskola där man garanterar att ryttare inte åker av, eller ska vara på väg att åka av, då får nog den ridskolan ha käpphästar.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Sen är det ju en till aspekt med, och det är ju att barn någon gång måste få lära sig att hantera även mer 'oväntade' situationer på hästryggen. Just för de inte är så ovanliga när det gäller hästar. T ex att en häst hoppar till eller brallar till, blir skrämd etc.

Givetvis inte under sina första gånger på hästryggen, men man hjälper inte barn att ha FÖR välartade små ponnyer alltför länge heller, utan ponnyn ska/bör spegla barnets kunskapsnivå och inte vara varken för lätt eller för svår. (Får mig att tänka på en helt annan tråd där ponnyn skickar av ungen med jämna mellanrum och vissa anser att dte är väl bara för barnet att tuffa på sig, inte skaffa en bättre lämpad ponny...).

Nu vet vi ju inte på vilken nivå den här flickan var, ridit i 2 år har framkommit i artiklar, och då borde det inte behövas små idiotsäkra små ponnyer som inte rör ett öra oavsett vad som händer. Utan kunna användas trygga, stabila ponnyer som dock kan - likt de flesta hästar/ponnyer - studsa till/bralla/bli skrämda ibland. Men som gör det med en förhållandevis balanserad reaktion. Det är skillnad på att skutta till eller trava/galoppera iväg 3 steg/språng för det kommer ett läskigt ljud, och att panikslaget skena två varv runt ridhuset t ex.

Jag tycker du tar upp lite av det jag menar, att ha anpassade individer för olika kunskaps nivåer, problemet är väl ekonomi och plats, för säg att det behövs 10 idiotsäkra små ponnys till de minsta, 20 b-ponny som de kan kliva till nästa steg på och kunna komma upp till tävlingsnivå, 30 d-ponny som ska vara både för lite större nybörjare och de mer rutinerade barnen, 50 stora hästar som ska vara från idiotsäkra för nybörjare till kunna prestera på nivå för tävling. :crazy:

Flickan red med ledare fortfarande, kanske berodde det på hästens storlek, att hon var osäker eller så hade hon inte kommit till nästa nivå.

Men jag tycker fokus bör flyttas från den aktuella situationen och vad som hände och varför, till en mer allmän diskussion om säkerheten på ridskolor.
Det var en olycka med tragisk utgång, liknande olyckor händer varje dag på ridskolor utan att många höjer på ögonen för då klarar sig ryttaren utan men, så låt händelsen lägga grunden för den fortsatta debatten om hur vi skulle önska en ridskola skulle vara för mesta möjliga säkerhet och samtidigt tillfredställa de behov de olika ryttarna har.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag håller helt med dig men får inte en uppfattning utan endast en skrämmande vibb av att vissa tror att hästar går att "uppfostras" till maskiner.

Att sedan i en tråd som denna gå ut med att enbart provocera,, ordagrant idiotförklara ridsporten som sådan och ge en falsk bild av travsporten är rent av skrämmande,, för att inte ordagrant beskriva det som påhopp och otrevligt bemötande..
Jag kan hålla med dig om i ditt första stycke att jag gjorde ett klumpig ordval kanske.

Sen vill jag inte någonstans dra det här till en diskussion om travsport vs. ridsport. Jag vill bara betona att jag inte håller med dig om det sista du skriver.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

De ridskolor jag varit på gör faktiskt sitt bästa för att hitta stabila hästar till sin ridskoleverksamhet. Men även de hästar har en förmåga att ibland bli lite rädd för något.

Jag kan bara se på hur min gamla häst betedde sig. Han är ett riktigt praktexempel av beskrivningen trygg och stabil mot det lata hållet. Men likförbannat kunde han reagera på saker och bli rädd. Han reagerade med att bocka, sticka iväg några meter i valfri gångart snabbare än skritt, han kunde tvärnita och vända.

Sen ser jag inte diskussionen som någon trav kontra ridning diskussion, även om du tagit upp sonens travskola som exempel. Jag rider själv emellanåt travhästar (och då går de med vanligt huvudlag, utan huvor och en sadel på ryggen;)) och anser inte den diskussionen behöver tas.

Så som sagt, att ridskolor ska hitta de mest lämpliga ridskolehästarna är en självklarhet (och den attityden verkar komma fram mer och mer, iallafall där jag varit involverad), men ibland händer det att ryttare åker av eller oftare, att ett avfallningstillbud uppstår. Och jag tror att om man ska ha en ridskola där man garanterar att ryttare inte åker av, eller ska vara på väg att åka av, då får nog den ridskolan ha käpphästar.

Jag har ju aldrig motsatt mig att folk ramlar av det sker ju oavsett hur trygg hästen är, det räcker väl med att den genar i ett hörn, vägrar på ett hinder så åker någon av.
Det finns faktiskt hästar som är trygga, stabila och säkra och som inte varken vänder, rusar iväg och bockar, jag önskar fler av den varan på ridskolor och hittar man dem inte, så ett hårdare jobb för att träna de hästar som finns att bli så säkra det går.
Och jag är övertygad om att det finns ridskolor som tränar och så finns det dem som inte gör det.

Och inte heller har jag sagt att någon häst kan vara 100% säker, men om jag då påminner om min egen erfarenhet av de ridskolor jag red på som barn, så fanns det hästar som absolut inte hade på en ridskola att göra.
Det såg jag inte då, jag var den där lilla korkade ungen som hoppade upp på vilken häst som helst och ju piggare o busigare den var desto roligare var det.
Problemet som jag ser det nu som vuxen och mamma är att det behovet jag hade kunde tillfredställas med flera olika hästar.

Nu är ju mina erfarenheter från dinosarietid, så på flera ridskolor kan det ha ändrats, men jag var för något år sen med en kompis vars dotter skulle börja rida på ridskola och jag kan ju säga att där var det inte säkerhet man tänkte på.:crazy:
Små tjejer hjälpte till att sätta på utrustning som inte kunde sätta på utrustningen, sura hästar som hotade med både tänder och ben och sen var det ungar runt benen, de blev klämda när hästarna vände i spiltorna, ingen ordning, hästar i baken på varandra och ungar i baken på hästarna och ingen sa till eller försökte lära dem vart man går, hur man går och vad man gör.
Barn ledde stora ponnys själva ut, barn fick rida utan ledare tidigt för de vågade och hästen var snäll, tills hästen travade ikapp den framför och ungen ramlade av i sargen.
DET hade kunnats skötas bättre och säkerheten var under all kritik!

Och så går det inte till på alla ridskolor, men på denna gjorde det det och där skulle jag aldrig låta mitt barn rida!
 
Senast ändrad:
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag håller helt med dig men får inte en uppfattning utan endast en skrämmande vibb av att vissa tror att hästar går att "uppfostras" till maskiner.

Att sedan i en tråd som denna gå ut med att enbart provocera,, ordagrant idiotförklara ridsporten som sådan och ge en falsk bild av travsporten är rent av skrämmande,, för att inte ordagrant beskriva det som påhopp och otrevligt bemötande..

Vart har jag idiotförklarar ridsporten?
Citera mig tack!:mad:

Alla andra fattade vad jag menade med travskolan och säkerheten hos hästarna utom du!

Trist att du blir provocerad, det beror nog mer på dig än på vad jag skriver, travet brukar ju provocera dig till frånvaro så fort ämnet kommer upp.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Jag kan hålla med dig om i ditt första stycke att jag gjorde ett klumpig ordval kanske.

Sen vill jag inte någonstans dra det här till en diskussion om travsport vs. ridsport. Jag vill bara betona att jag inte håller med dig om det sista du skriver.

Det är inte dig han hakar upp sig på, utan han har bara väldigt svårt för mig :)

Men jag vill poängtera det jag nu skrivit flera gånger, ingen häst blir 100% men ju mer de tränas desto mer säkra går de att få.

Har man jobbat med unghästar som är väldigt lätta att forma och jobba med så vet man att man ofta får en liten vaken individ som ser det mesta och i många fall har ett ganska utvecklat flyktbeteende, det går ganska snabbt att vänja dem vid det mesta och efter ett tag beroende på individ (vissa kommer alltid ha ett mer utvecklat flyktbeteende) så kan man komma förbi både lastbilar och duscha en häst, som tidigare var rädd för allt :)
Ibland får man in en segpelle som aldrig bryr sig om något, som tar allt med ro och inte ens prövar om selen håller, duschen är okey från början och nu sitter jagfast, trevligt...

Alla individer passar inte på ridskola, jag tycker man ska söka de individer som är så säkra det går och sen jobba så de blir ännu säkrare.
Men 100 blir man ju aldrig, de är fortfarande om inte annat stora djur som kan snubbla, slå efter en geting eller skrämmas av något plötsligt.
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Apropå stigbyglar. Säkerhetsstigbyglar i all ära men många ridskolor verkar inte ens ha förstått att olika stora fötter (skor) kräver olika stora stigbyglar. Typ en C-D-ponny kan ju ridas av en knatte med fötter som lätt helt går igenom. Och av en tjej eller kille med vuxenskor som dom får kila fast i stigbygeln typ. En rätt enkel säkerhetsåtgärd. Sen säkerhetsstigbyglar helst då, vet inte vilka som är bäst. Det gamla mantrat från typ 70-talet med "minst 1 cm klack" är liksom inte det enda som hindrar att man fastnar, och att fastna är riktigt jäkla farligt. Oavsett häst- eller människostorlek.

Säkerhetstänket behöver nog generellt en uppryckning på våra ridskolor. Att se till att barnen har rätt hjälmstorlek är en annan klassiker...:crazy:
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Stigbygelproblemet är ju ganska lätt löst om de kör med vuxenstigbyglar (damstrl iaf), och 'toe cage'/'toe stopper', sådan där 'bur' framför stigbygeln om du vet vad jag menar?
 
Sv: Alvas föräldrar berättar om ridolyckan

Snälla ta inte den diskussionen. Någonstans finns det en tonårstjej som höll den hästen som trampade flickan och en annan tonåring som höll hästen flickan ramlade av, och oavsett vad alla säger så kommer de resten av sina liv att grubbla och anklaga sig själv. Så låt dem slippa läsa spekulationer. De gjorde sitt bästa och det var en olycka. Jag tycker så oerhört synd om dessa tjejer och jag hoppas att de får hjälp att gå vidare ur det här.


Tänk på att det är hästtjejer och det är stor sannolikhet att just de läser här på buke.

Jag håller med dig!

Sen är jag också av den åsikt att mkt bättre med hästerfarna unga än okunniga föräldrar det som talar emot är just när det händer olyckor och det är vad det gör med flickorna/killarna som leder..

Sen en aspekt till, en häst som far iväg och ngn håller sladdar gärna runt ledaren och då blir det svårt att hålla sig kvar samt hästen har inte pejl på vad den har under fötterna..
Skulle hända med en vuxen ledare också.


Jag har varit på en del ridskolor som vuxen och haft barn som ridit på ridskola, vissa jättebra andra mindre bra..
Har bla låtit mitt barn rida lektion på en stor ridskola i gbg och där var det inga ledare alls utan föräldrarna fick leda isf.. många småbarn red själva och det är egentligen ett under att inte det sker mer allvarliga olyckor.
Stora grupper och nybörjarbarn..Man får inte glömma att 5-7 åringar och även äldre barn inte är helt färdiga motoriskt samt i uppfattningsförmåga - egentligen kanske de inte ska rida i grupper överhuvudtaget, iallfall inte så stora grupper som det är på många ridskolor?

Men man kan säkert träna ponnier och hästar bättre när det kommer till miljö och ljud..

Skulle vara intressant att se hur mkt olyckor det sker inom westernridningen i Sverige i relation till antal utövare?

I övrigt känner jag oerhört starkt med familjen, en oerhört tragisk händelse och en enorm saknad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 306
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: Trasten
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
864
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp