Bukefalos 28 år!

Alvedon 665 slutar säljas. Nu då?

Fast leverskador kan vanlig paracetamol utan modifierad frisättning också ge. Det är inte unikt för alvedon 665 mg utan gäller för all paracetamol.
Absolut, det har du helt rätt i, det har jag aldrig sagt nåt om utan att det enskilt skulle bero på enbart att folk inte använder enligt ordination. Det är inte enbart däri problemet ligger.
 
Nej, den är inte "för stark" men det är svårare att behandla överdoseringar eftersom den är långverkande.
Det förstår jag. Men hur vanligt är det med leverskada om man följt ordinationen?
För mig med en grundsjukdom som ger långvarig kronisk smärta finns inget bättre än alvedon 665. Vete 17 vad jag ska ta nu alltså för att kuna fungera i vardagen med jobb och familj.
 
Det var ett felaktigt uttryck av mig, vi har fått till oss att det beror på att en del har svårt att tåla den normala doseringen och får då biverkningar i form av problem med levern. Överdosering och hävning är också en orsak men inte ensam som orsak.

Vad menar du med "hävning"?
 
Så det är hörsägen alltså? alltså jag fattar att folk överdoserar 665 men vid normal dosering kan det väl ändå inte vara så vanligt med leverskador?
Läkaren knuten till mitt jobb är den som informerat om detta så jag har svårt att tro att det skulle vara lögn.
 
Det förstår jag. Men hur vanligt är det med leverskada om man följt ordinationen?
För mig med en grundsjukdom som ger långvarig kronisk smärta finns inget bättre än alvedon 665. Vete 17 vad jag ska ta nu alltså för att kuna fungera i vardagen med jobb och familj.

Inte särskilt vanligt. Man får dock ha koll på de patienter som redan har en knackig lever eller andra läkemedel som påverkar levern.
 
Det förstår jag. Men hur vanligt är det med leverskada om man följt ordinationen?
För mig med en grundsjukdom som ger långvarig kronisk smärta finns inget bättre än alvedon 665. Vete 17 vad jag ska ta nu alltså för att kuna fungera i vardagen med jobb och familj.

”Inga nya säkerhetsproblem har identifierats vid normal användning enligt godkänd produktinformation”

Ur den här debattartikeln: http://www.lakartidningen.se/Opinio...ifierad-frisattning-pa-vag-ut-fran-marknaden/
 
Antagligen, men det kommer ändå att finnas vägar om man verkligen vill. https://www.pharmacyonline.com.au/osteomol-tablet-665mg-x-96-paracetamol-generic-of-panadol-osteo Har för mig att alvedon heter paracetamol i andra länder så är troligen samma preparat.
Var tvungen att fråga på Apoteket idag om det även försvinner här (Tyskland) men de hade inte hört något. Paracetamol är dessutom receptfritt här. Upp till 1000 mg är det många som får ordinerat vid kronisk smärta.
 
Har man lätt för att glömma får man själv, anhörig eller vården utarbeta system för att inte glömma viktiga saker.
Jag har varit i den situationen och försökt hitta fungerande system, men det är jättesvårt att få dem säkra om man har problem från början. Det mesta slutade med att man ändå är osäker på om det verkligen var medicinen i sig jag missat, eller om det bara var anteckna att jag tagit/slå av larmklockan etc. som jag missade...
Och bor man ensam utan familj som kan fixa åt en, så är det inte något man får hjälp från annat håll att lösa. Så förmodligen är det fler än jag som bara får leva med att ha lite svaj på om och när medicinen tas. Inte önskvärt, men realitet.
(I mitt fall annan medicin än som diskuteras här och jag äter den inte nu längre)
 
Jag har varit i den situationen och försökt hitta fungerande system, men det är jättesvårt att få dem säkra om man har problem från början. Det mesta slutade med att man ändå är osäker på om det verkligen var medicinen i sig jag missat, eller om det bara var anteckna att jag tagit/slå av larmklockan etc. som jag missade...
Och bor man ensam utan familj som kan fixa åt en, så är det inte något man får hjälp från annat håll att lösa. Så förmodligen är det fler än jag som bara får leva med att ha lite svaj på om och när medicinen tas. Inte önskvärt, men realitet.
(I mitt fall annan medicin än som diskuteras här och jag äter den inte nu längre)
Jag vet att det inte är enkelt. Jag har varit så sjuk under så många år att utan ett fungerande system med dosett, larm för varje dostillfälle, hjälp med att plocka i dosetterna och få det rätt, lista för behovsmedicin där varje dos bockades i och annat så hade jag inte haft någon koll alls. Tog jag inte medicinerna i tid blev jag dessutom så dålig att jag inte ens kunde ringa efter ambulans så det var helt enkelt livsviktigt att få till ett fungerande system. Men jo, hjälp ska gå att få. Arbetsterapeuter kan hjälpa till med både scheman och larm, apotek har diverse olika hjälpmedel som dosetter, larm osv. och kan efter läkarkontakt leverera färdiga dospåsar och man kan även få hjälp från hemsjukvården med medicinutdelning. Jag säger inte alls att det är enkelt för det är aldrig enkelt att vara sjuk men man kan ändå aldrig ta en dos till för att man inte minns om man har tagit den dos man skulle ta.
 
Jag har varit i den situationen och försökt hitta fungerande system, men det är jättesvårt att få dem säkra om man har problem från början. Det mesta slutade med att man ändå är osäker på om det verkligen var medicinen i sig jag missat, eller om det bara var anteckna att jag tagit/slå av larmklockan etc. som jag missade...
Och bor man ensam utan familj som kan fixa åt en, så är det inte något man får hjälp från annat håll att lösa. Så förmodligen är det fler än jag som bara får leva med att ha lite svaj på om och när medicinen tas. Inte önskvärt, men realitet.
(I mitt fall annan medicin än som diskuteras här och jag äter den inte nu längre)
Men om man har normal kognitiv förmåga, alltså inte är dement eller har psykossjukdom t ex så är det ju plättlätt att skaffa sig en dosett. Sen kan man ju ha larmet på mobilen programmerat också. Så vad är då problemet?
 
Som vanligt i Sverige så måste Alla som sköter sig anpassa sig efter de som inte gör det. Blir så ofantligt trött.
 
Som vanligt i Sverige så måste Alla som sköter sig anpassa sig efter de som inte gör det. Blir så ofantligt trött.
Men det här handlar inte bara om "att sköta sig", eller ens missbruk.

Vissa, och tydligen alldeles för många, t.ex. jag, har blivit "förgiftade" trots minutiöst skött medicinering (dosett, larm, anteckningar) , med normaldos föreskriven av läkare, efter en operation.

VC-läkaren misstrodde mig till en början, det kunde bara inte vara medicinens fel, utan jag skulle ha haft dålig ordning på hur jag tog tabletterna. Det hade jag icke!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 854
Senast: fejko
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 816
Senast: Anna-L
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 641
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 439
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp