Bukefalos 28 år!

Am. ridtravare???

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har sökt medryttarhäst o ev fått napp på en am. ridtravare. Försökte googla det med få resultat. Nu vill jag veta allt ni vet som pysslar med såna! Mkt tacksam för hjälp!
 
Sv: Am. ridtravare???

Jag gissar att det är en travare som är omskolad till ridhäst med amerikansk stam. Jag hade en sådan tidigare och det var en trevlig häst.

Är det något specifikt du undrar över? Annars kan du nog läsa alla trådar och ridtravare här.
 
Sv: Am. ridtravare???

Det låter ju som en vanlig varmblodstravare, med amerikansk stam. Inget märkvärdigt alltså. :) (Varmblodstravare i Sverige har ju vanligen fransk eller amerikansk stam, eller en blandning av båda.)

Det är ju dock lite speciellt att rida och utbilda travare, så fråga hur utbildad hästen är, hur länge den varit ridhäst osv. Och provrid och känn efter noga!
 
Sv: Am. ridtravare???

detta säger jag inte för att jag tycker illa om amerikanska travare, äger en själv..
Men det är ingen häst du bör träna på om du vill komma någonstans! :)
 
Sv: Am. ridtravare???

Tack så mkt för tipset. Jag ska kolla! Ngt mer man borde fråga om sin ev medryttarhäst o själva rytteriet?
 
Sv: Am. ridtravare???

detta säger jag inte för att jag tycker illa om amerikanska travare, äger en själv..
Men det är ingen häst du bör träna på om du vill komma någonstans! :)

Det beror ju på vad man lägger i begreppet "komma någonstans"...

Klättra högt i tävlingsklasserna gör man ju knappast, men det finns ingen häst som lärt mig så mycket om olika utbildningsvägar och min egen ridning som min förra häst, en travare. Hon var som grädde på moset oerhört känslig för alla hjälper, så jag fick lära mig en finstämd ridning som jag aldrig upplevt tidigare.

Utan henne hade jag varit kvar i "slita, dra och banka-träsket" från ridskolan. :laugh:
 
Sv: Am. ridtravare???

Mitt sto har amerikansk stam (åtminstone till stor del. Om jag inte minns fel är mor hennes född i Sverige).
Tror att du får fler och "bättre" svar om du läser eller frågar i Ridtravartråden, som ligger i Gnägg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
772
Senast: Josefineeee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 296
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp