Bukefalos 28 år!

Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Fan vad hemskt..
Vissa människor ska inte få ha djur i huvudtaget...
Och vad det gäller att smutskasta travsporten ...
Då kan vi dra en gemförelse i att det finns vårslösa människor i trafiken som e farliga .. ska man då dömma alla som har bil och körkort för att vissa idioter har slinkit igenom systemet och fått ett körkort fast dom inte borde fått nått???
Samma gäller amatör tränare, det står ju inte idiot eller djurplågare i pannan på folk man kan inte belasta travsporten, eller sådana som sysslar med dressyr eller hoppning ...
Jag har en travhäst , jag står med henne i ett stall med hästar som mest tränar och tävlar dressyr ..
Och jag jobbar i ett stall med hästar som avlas och tävlas i hoppning och jag kan tala om att det finns idioter inom alla grenar inom häst sport ... Så lägg av att peka ut en viss gren inom häst sport det finns idioter över allt och den sista idioten är inte född än...
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Jag håller med, rötägg finns inom ALLA discipliner, trav, galopp, dressyr, hoppning you name it. Varför är det så sensationslystet, jag tycker inte det är ok att generalisera en hel sport pga enstaka individers idioti.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Jag håller med, rötägg finns inom ALLA discipliner, trav, galopp, dressyr, hoppning you name it. Varför är det så sensationslystet, jag tycker inte det är ok att generalisera en hel sport pga enstaka individers idioti.

Om man "orkar" läsa vad jag i startinlägget skrev så har jag inte generalliserat en hel sport. Jag har heller inte kritiserat utövarna i just denna sport generellt. Det jag kritiserar är STC:s slappa aggerand i ärendet.

Tar det igen: Och sedan påstår STC att Travsporten är till hästarnas välmående..

Fy fasen va det stinker skit om hur dom har kontroll på sina amatörtränare med licens.

Hade dom bara aggerat i samma stund dom fick kännedom så skulle många liv ha kunnat räddats och ett långvarigt lidande kunnat undvikas.

Jag håller med dig att det skulle vara bra med bättre kontroller i alla dicipliner, Galoppförbundet, Ridsportförbundet,Islandshästförbundet (eller vad det heter), ex ex .

Alla sportet med hästar måste tåla hårdare granskning för den enskilda individens välbefinnande.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Och om STC/travbanan nu hade dragit in licensen tidigare - tror du alltså att det förändrat utgången och läget för de stackars hästarna?

För såvitt jag kan se så har inte STC rätt att vare sig beslagta djur eller belägga någon med djurförbud.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Är det inte lika bra att låsa denna tråd INNAN den urartar som alla andra trådar med missriktad kritik mot en särskild målgrupp?:cool:

Vari ligger den "missriktade" kretiken??? Vari läser du att den är riktat till en särskild målgrupp???

Handlar det om trav så ska det väl skrivas under trav. Handlar det om barrering eller doping inom ridsport så ska det väl ligga under Hoppning/Dressyr eller hästvård. Där finns massor av trådar som handlar om både vanvård,djurplåger,doping ex...

Här på trav så slår ni i från Er med alla medel så fort ngt känns obekvämt och som ni själva anser skadar sporten..Trots att det är verklighet,,,

Tål ni inte att verkligheten även på trav disskuteras??? Varför diskutterar ni inte för sporten i stället för som ni gör nu emot sporten.

Begriper du inte att det är STC som jag kritiserar??

Gud va ni här tar allt personligt.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Får jag bara fråga om det är någon som vet vad det är för rosa grej som ligger bredvid hästen på bilden?

Det ser ut så efter avlivning. Först använder man bulten för bedövning.
Och sedan sticks dom med kniv i halsen.
Det är lag på avblodning då hästen avlivas med bult.

När blodet rinner ut så skummar den.
Därför ser det ut så på bilden.

Inget konstigt i samband med avlivning alltså.

AM
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Jag vet en gotlänning som hällde klorin i sitt akvarium så alla fiskar dog.
Endast folk på fastlandet borde få ha akvariefiskar.:idea:


Nu handlar inte denna tråd om akvariefiskar men jag kan avslöja att det för dagen ligger en anmälan om djurplågeri på just akvariefiskar som Länstyrelsen i Stockholm håller på att behandla. Detta mot en av landets största akvarieföreningar och den ligger på fastlandet, så jag håller inte med dig att endast folk på fastlandet borde få ha akvariefiskar.

Hade Bukefalos haft en "fisk mupp tråd" så hade jag där kunnat lägga ut fakta om det djurplågeriet.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Att du orkar!!!:crazy:Vad vill du med alla dessa trådar du skapar?

jag håller med dig fullständigt! varför hålla på tracka de som är inom tarvsporten, vi försörjer ridsporten? ( atg ) :idea:
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Det ser ut så efter avlivning. Först använder man bulten för bedövning.
Och sedan sticks dom med kniv i halsen.
Det är lag på avblodning då hästen avlivas med bult.

När blodet rinner ut så skummar den.
Därför ser det ut så på bilden.

Inget konstigt i samband med avlivning alltså.

AM

Tack för utförligt svar! :)
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Här på trav så slår ni i från Er med alla medel så fort ngt känns obekvämt och som ni själva anser skadar sporten..Trots att det är verklighet,,,


Om du tar och läser inläggen i den här tråden så ser du att ALLA TAR AVSTÅND FRÅN DJURPLÅGERI och tycker att BILDERNA ÄR HEMSKA! Vad menar du med att vi slår i från oss egentligen?

Det är inte STC:s fel att hästarna for illa. Om du tar och tittar lite på hur det funkar inom ridsportsförbundet, så är det MYCKET SÄMRE KONTROLL PÅ LICENSINNEHAVARE. Vi har ju dagsaktuella exempel på det (Kroon), men det är ju inte precis den enda eller den sista. STC är bra mycket snabbare att reagera och agera än Ridsportsförbundet.

Det vi på trav däremot slår i från oss är att sådana som du (d v s totalt trångsynta människor) ideligen lägger in en massa trådar här om att trav är djurplågeri. Man kan inte generalisera på det sättet som du gör (i alla dina trådar på trav) och hålla på och tala om hela tiden hur dåligt travet eller STC är. Sedan kommer du hit med anklagelser som "ni bara slår ifrån er hela tiden om det inte passar er". Det är inte sant. Vi ser också att det förekommer djurplågeri. Men du har ju uppenbarligen satt i system att du ska lägga in trådar här så fort du läser om något på nätet som innehåller orden "trav" och "djurplågeri" i samma mening bara för att provocera. Vi är inte blinda faktiskt, men du kanske borde ta och öppna ögonen lite mer och inte bara se en sida av saken hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Om man "orkar" läsa vad jag i startinlägget skrev så har jag inte generalliserat en hel sport. Jag har heller inte kritiserat utövarna i just denna sport generellt. Det jag kritiserar är STC:s slappa aggerand i ärendet.

Men seriöst?! Vad är det egentligen som var så slappt med deras agerande? Det blev en inspektion och licensen rök. Jag fattar inte vad som är så slappt? STC gör regelbundna inspektioner BÅDE hos amatörer och hos proffs.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Begriper du inte att det är STC som jag kritiserar??

Jag begriper det men jag begriper inte vad du menar att STC borde ha gjort? Dragit in licensen?

Jag begriper inte heller hur STC kan anses ha ett större ansvar än djurskyddsinspektörerna?
 
Senast ändrad:
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Vill tillägga att STC/hemmabanan ju de facto inte kände till missförhållandena... det var ju alltså inte så att förhållandena fick fortgå med STC:s/hemmabanans goda minne.

Kontroller kan alltid göras bättre men att lasta STC och travsporten för att en specifik tränare vansköter sina djur känns lite väl magstarkt. Precis som det vore att ge sig på djurskyddsinsp för en enskild persons vanskötsel. Kontrollen är till för att FÖRSÖKA säkerställa bra förhållanden för djuren - det yttersta ansvaret ligger dock alltid på djurens ägare. I detta fall framstår det som om det är en sjuk person som har haft djuren och tragedien är ett faktum.

Det är synd att inte vare sig djurskyddsinsp eller företrädare för travsporten upptäckte missförhållandena innan det hela gått så långt men jag tycker inte att man kan lasta någon enskild för det inträffade - förutom djurägaren då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Härvan med de beskjutna travhästarna hos amatörtränaren Micael Broberg växer. Fyra av fem hästar i hagen har blivit utsatta för...
Svar
2
· Visningar
987
Senast: purity_666
·
  • Artikel
Hästnyheter Getbonden Marléne Ljungdahl från programmet ”Bonde söker fru” är amatörtränare och föder upp egna hästar. Det är inte bara getter som...
Svar
0
· Visningar
1 382
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) i nytt dopningsfall Svensk travsport har drabbats av ett nytt dopningsfall. En amatörtränad häst lämnade ett positivt test...
Svar
0
· Visningar
850
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hösten 2009 blev Spirit of Life påkörd av en bil och skadades svårt. Knappt två år senare startar Marlene Näslunds häst på...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp