Bukefalos 28 år!

Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Hon har sin licens kvar och är inte avstängd. Hon är fri att tävla om hon vill.

Har Ridsportförbundet överhuvudtaget reagerat förutom att de beslutat att ärrendet ska tas upp i disiplinnämnden?
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Mja, hon är i alla fall avstängd nu tills disciplinnämnden sagt sitt. Saxat från artikeln jag länkade till.
Sedan sammanträdet flyttats fram kommer Sofia Kroon att stängas av från tävlande tills beslut kommer.
Och ja, det hade väl kommit in något tips om det under pågående tävling.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Ok, hon blev avstängd i tisdags. Det tog 5 1/2 vecka. Anledningen till att hon blev avstängd var att hon ville skjuta upp ärrendet så att henne ombud skulle få mer tid att förbereda sig. Varför gick disiplinnämnden med på det?
 
Senast ändrad:
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Om man "orkar" läsa vad jag i startinlägget skrev så har jag inte generalliserat en hel sport. Jag har heller inte kritiserat utövarna i just denna sport generellt. Det jag kritiserar är STC:s slappa aggerand i ärendet.

Tar det igen: Och sedan påstår STC att Travsporten är till hästarnas välmående..

Fy fasen va det stinker skit om hur dom har kontroll på sina amatörtränare med licens.

Hade dom bara aggerat i samma stund dom fick kännedom så skulle många liv ha kunnat räddats och ett långvarigt lidande kunnat undvikas.

Jag håller med dig att det skulle vara bra med bättre kontroller i alla dicipliner, Galoppförbundet, Ridsportförbundet,Islandshästförbundet (eller vad det heter), ex ex .

Alla sportet med hästar måste tåla hårdare granskning för den enskilda individens välbefinnande.


Sen när har STC hand om djurskyddet i Sverige??

STC/hemmabanan åker ut till ens stall och kontrollerar noga att man följer regler vad gäller måttbestämmelser i stall, hagarna, hästen, utrustningen osv.
Så nog håller STC koll, hårdare än ridsportförbundet.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

jag håller med dig fullständigt! varför hålla på tracka de som är inom tarvsporten, vi försörjer ridsporten? ( atg ) :idea:

Alltså nu måste jag få fråga, i tråd efter tråd efter tråd där det framförs div kritik ang trav så skrivs det att "Vi försörjer ridsporten".

På vilket sätt då?
Som ridmänniska har JAG i alla fall inte fått ta del av någon försörjning från travet.


Är det inte så att Spelarna försörjer travtränarna amatör såsom proffs?

För det är väl ändå spelarna som till största delen satsar pengar på hästarna.

Utan ATG och spelarnas insatser så skulle väl köras om 500 kr, grimskaft och strumpor i hederspriser(så som det är på det allra flesta tävlingar där vanligt ridfolk tävlar)

För mig veterligen så får man inte spela på sin egna häst!

Så på vilket sätt försörjer tex en amatörtravtränare ridsporten?
För inte är det väl så att ATG är tränare/hästägare, dvs "detta vi"
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Om inte travsporten fanns, så skulle inte ridsporten få en massa miljoner...om inte travhästar fanns så skulle inte ridsporten få ett antal miljoner, om inte amatörtränare, hhästägare fanns, då skulle inte travsporten finnas...summa sumarum..utan folk somäger , tränar o tävlar travhästar skulle inte ridsporten få in ett jota...då står dom därmed sina gärdsgårdstävlingar. utan utbildningar osv
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Nu är ju inte jag emot att travsporten ger ridsporten pengarn, men VI är ju travsporten. Det är våra hästar som spelarna spelar på, vi som lägger ner pengar o tid och gör det hela möjligt.

Varken proffs eller amatörer lever på insprunga pengar utan grunden är träningsavgifter och för amatören på samma sätt som alla andra hästägare.
De insprunga pengarna går ju tillbaka till hästägaren o till viss % tränare/kusk.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

utan folk somäger , tränar o tävlar travhästar skulle inte ridsporten få in ett jota...då står dom därmed sina gärdsgårdstävlingar. utan utbildningar osv
Fast det där är en mild överdrift - "gärdsgårdstävlingar" arrangeras av klubbar som inte har en krona från travsporten. Det är möjligen så att ridsportförbundet får pengar, men det är LÅNGT IFRÅN alla som får någon del av det. De flesta klubbar får betala för ALLT de utnyttjar.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Fast det där är en mild överdrift - "gärdsgårdstävlingar" arrangeras av klubbar som inte har en krona från travsporten. Det är möjligen så att ridsportförbundet får pengar, men det är LÅNGT IFRÅN alla som får någon del av det. De flesta klubbar får betala för ALLT de utnyttjar.

Om du vidgar blicken lite inser du att svensk travsport skickar 40 miljoner till Hästnäringens Nationella Stiftele i år. Till stiftelen som driver Strömsholm, Flyinge och Wången. Då inser du kanske att alla som tränar för/rider banor ritade av/blir bedömda av någon som gått utbildning på någon av dessa institutioner indirekt får del av travsportens bidrag till ridsporten.

Och, ja, jag tycker visst att travet kan stödja andra hästsporter och att stiftelsen ska arbeta för att främja samarbetet mellen de olika hästsporter som finns i Sverige, men det ska också framgå till de som tar del av bidragen, så att alla som direkt och indirekt får ta del av bidragen vet varifrån de kommer. Dessutom så tycker jag summan 40 mijloner är hög, hur mycket bidrar ridsporen med till nationella stiftelen?
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Amatörtränare äger sina hästar själva.

ok, så det funkar så. Men det är ändå ett otroligt hemskt fall av ren vanvård, hemska bilder och man undrar ju hur det kan få gå så långt utan att någon
reagerar, men det är klart ligger gården helt avlägset där det aldrig går förbi folk så kanske ingen upptäcker sånt här i tid.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

KL
Jag tycker inte man kan jämföra så vitt skilda fall som Kroon och detta fall av vanvård. Det känns inte jämförbart.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

ok, så det funkar så. Men det är ändå ett otroligt hemskt fall av ren vanvård, hemska bilder och man undrar ju hur det kan få gå så långt utan att någon
reagerar, men det är klart ligger gården helt avlägset där det aldrig går förbi folk så kanske ingen upptäcker sånt här i tid.

Ja precis, att ingen har reagerat överhuvudtaget. :(
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Fast allt ridfolk som siktar högre nbehöver ju sponsring...vi får ingen sponsring, inga subventioner, vi får betala allt själva, genom travsporten..om dessa 40 miljoner kom oss tillgodo kunde vi höja prispengarna istället för att sponsra ridhästnäringen.
Men dessa diskussioner kommer ju alltid upp när ridfolk sticker in näsan o klagar på oss "travare"....INGEN får minsann pengar från oss...eller hur ???
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

KL
Jag tycker inte man kan jämföra så vitt skilda fall som Kroon och detta fall av vanvård. Det känns inte jämförbart.

Självklart är det en helt annan sak. Fallet med "amatörtränaren" är helt avskyvärt. Om Sofia Kroon bara är helt totalt bakom flötet eller en beräknade hästdopare vet jag inte. Det man kan jämföra är hur förbunden reagerar. I båda fallen har de ansvariga blivit polisanmälda för brott mot djurskyddslagen (?) eller hur nu brottsrubriceringen ser ut.
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

För amatörer startar inte sina hästar inom v4->v75 menar du o proffs ser man aldrig i ramloppen?
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

Hmmm, jag vet iallafall TVÅ st här på vårt forum som vunnit rikstotolopp nyligen med sina amatörhästar
Jag har vunnit rikstotolopp, och säkert många fler
>dessutom är ju amatörhästarna fler än de i proffsträning....så hur menar du egentligen
 
Sv: Amatörtränare vanvårdade sina hästar

jo, men om man vill jämföra hur de olika förbunden reagerar så måste väl fallen som förbunden ska ta ställning till vara av samma kaliber menar jag...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Härvan med de beskjutna travhästarna hos amatörtränaren Micael Broberg växer. Fyra av fem hästar i hagen har blivit utsatta för...
Svar
2
· Visningar
984
Senast: purity_666
·
  • Artikel
Hästnyheter Getbonden Marléne Ljungdahl från programmet ”Bonde söker fru” är amatörtränare och föder upp egna hästar. Det är inte bara getter som...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) i nytt dopningsfall Svensk travsport har drabbats av ett nytt dopningsfall. En amatörtränad häst lämnade ett positivt test...
Svar
0
· Visningar
843
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hösten 2009 blev Spirit of Life påkörd av en bil och skadades svårt. Knappt två år senare startar Marlene Näslunds häst på...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp