Bukefalos 28 år!

ambitiös travare inom ridning

S

_Smarties_

Hej!
Skulle bara vilja berätta om min 21 åriga travare och kanske få lite ideer från andra i samma suítuation;) Det är så att jag har en 21 årig gammal travare som jag fick när han var 17år. Han hade då bara gått i skogen och ridits lite, lite dressyr:crazy: Nu på äldre dagar har jag och min kompis ridit honom mkt i dressyr och även hoppat lite försiktigt med honom. Det har visat sig att han är väldigt ambitiös och försöker verkligen. Han har en bra teknik i hoppningen för att vara travare (och 21!) Lyfter frambenen någenlunda högt och öppnar upp med bak så att han kommer över. men slarvar med frambenen när han blir trött å så.

I dressyren så har han vid 1 tillfälle visat enklare passage :) :D detta när han ridits nglunda samlad och under en lite längre ritt. han har ju den här trav traven och galopp går inte förutom på volt. Brukar enkelt få galopp på stranden :)
Är så stolt över min lilla travare:)
Har ni några tips om hur han kan hållas fräsch länge..?? Hur tränar ni era travare i ridning?? Några tips??:confused: Vill gärna ha honom frisk å kry i många år till.
Jag tror att variernade övningar och mkt uteritter är bra.

Tack för visat intresse:bump: :)
 
Sv: ambitiös travare inom ridning

Jag har också en 21-årig kallblodstravare. Han var travtränad tills han var 5 år (aldrig startad) och då såldes han som turridningshäst. Han var där tills jag köpte han som 15 åring. Han jobbas ca 4-5 dagar/vecka, vi longerar/tömkör, skogsturer á 2-3 timmar (med mycket trav/galopp) dressyr och hoppning som han älskar. Hans utbildningsnivå är ca: hoppning= 1,10 bana med ryttare (klubbmästare) riktiga träningslägerhelger (2x2 tim/dag) 2 gånger/år, dressyr= öppna/sluta i skritt och trav, skänkelvikning i alla gångarter, galoppombyten, bak/framdelsvändningar, Western= kan ridas med enhandsfattning i alla gångarter, backa i vinkel mm mm Akademiskt= har han nyss fått börja med Trav= springer fort, Distansritt= Deltar 1 gång/år i dryga milloppet.
Han har aldrig varit skadad så vi fortsätter som hittills (som du) med lite olika saker. Jag tycker att även hästarna verkar trivas med det, liksom jag.
(stallägaren tyckte att det var dåligt väder en dag så dom stod inne på förmiddagen fram till 13-tiden, vilket resulterade i att han var stel när han väl skulle gå ut och haltade lite de första 5 meterna innan hans ben hade "kommit igång".)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 262
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 442
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp