Amerigo-sadlar

J

Jutka

Hej!

Planerar att införskaffa en ny sadel. Har haft lite funderingar på en Amerigo-sadel. Är det någon som har erfarenhet av dem? Kvalitet / hållbarhet ? Andrahandsvärde? Leveranstid? Går den att stoppa om? Vad är det för bom mm. Tacksam för alla synpunkter.
 
Jag har en Amerigo dressyrsadel close contact. Tycker det är en underbar sadel som gett mig en mkt bättre sits och hästarna bättra gång och möjlighet att arbeta korekt. Kvalitèn och hållbarheten är det hög klass på. De är omstoppningsbara. Är osäker på vad det är för bomm, inte plast i alla fall. Du finner säkert mer om det på deras hemsida.

Jag har haft tur med mina sadlar (haft totalt 2 Dominus, 2 Amerigo) och fått dem på utlovade 8 v, en sadel fanns dessutom i lagr och kom på 2v. Sambon hade inte samma flyt, tog nästan ett halvår innan hans sadel kom. :crazy: Men han hade en lånesadel under tiden.

Ridin byter in din Amerigo/Dominus om du vill byta storlek. Jag böt in en Amerigo som var 1 år för samma pris jag köpte den för, fick lägga emellan 3000 kr då den nya modellen jag ville ha var dyrare plus att priset gått upp sen jag köpte den första sadeln.

Sålde en Dominus då hästen vuxit ur den, gick lätt och fick bra betalt. Så jag tycker andrahandsvärdet är bra.
 
Hej!
Har du adressen till hemsidan? Hur funkar det med utprovning? Lånesadel verkar ju kanon, eller är det bara i katastroffall( om den egna sadeln är totalt fel) eller om ens beställda sadel blir försenad? Att vänta 6 mån verkar ju i längsta laget- det är ju nästan så att hästen hinner ändra form under den tiden.

Har du märkt någon skillnad på din häst?
 
Nu såg jag ju att du redan skrivit att du märkt skillnad på dina hästar..får skylla på den sena timmen
 
Vad är skillnaden mellan Dominus och Amerigo egentligen? Läderkvalitet?
 
Hemsidan!

Till oss kom en kille ut med flera olika sadlar och så får man provrida i dem han har med. Om man sen är intresserad av ett köp mäter han hästen och dig och så görs sadeln efter det.

Vet flera som haft lånesadel även för kostare tid, de öevrenskomna åtta veckorna. Kanske beror på vad man kan förhandla sig till eller vilken återförsäljare man kontaktar? Vi fick ju lånesadeln direkt, hade sålt sambons gamla så för att kunna köpa en sadel med 8-10 v väntetid var vi tvugna att låna.

Det är enomr skillnad på min ena häst. Hon som alltid haft problem med ryggen (ömhet, stelhet) lossnade och blev som en anna häst. Vi hade väl haft 2-3 placeringar i dressyr på si så där 5 år innan, efter att jag bytt sadel fick vi åtta placeringar (på runt 10 starter) på ett och samma år. Så nog gick hon bättre alltid.

Har nu lagt samma sadel på sambons äldre valack och det beror väl inte bara på sadeln, jag har ändrat mkt annat oxå, men faktum kvarstår att han gjorde sin absolut bästa säsong på dressyrbanorna i fjol som 16-åring.

Han har oxå haft problem med ryggen tidigare men efter akupunktur 2 ggr i år och sadelbyte är han som ny! :)
 
Mkt stor skillnad på lädret. Dominus läder är lite plastigare, ungefär som andra sadlar i den prisklassen (Appalosas billigare modeller t.ex.). Amerigons läder är mkt fint, det känns att det är kvalité.

Sen tycker jag Dominusen är lite sämre i modellen, även fast Ridin säger att det ska vara samma bomm. Dominus kan ha lite ojämn kvalité oxå har jag hört, även om jag haft tur med mina.
 
Imorgon blir det sadelprovning! Hoppas nu att jag trivs i en amerigo, men ffa hoppas jag att det funkar på hästen...Känns lite som innan julafton...
 
Har nu haft besök av Maria, hittade en sadel direkt ( classic), återstå att se om den finns enl. mina önskemål el om jag får vänta... Pållen trivdes bra med den iaf.. :)
 
Kom hon hem till dig och provade ut eller var du tvungen att åka till henne?
 
Hej hej!
Hon kom till stallet, på hemväg från andra utprovningar i närheten av Göteborg. Provade en sadel som fungerade jättebra på min häst men hade för korta kåpor ( jag är lång) och var aningens för liten för mig (i sätet) så nu är en sadel beställd och på väg ( om 8 veckor). Länk till hemsidan finns i inlägg högre upp. På hemsidan finns alla telefonnummer du behöver och som jag förstått det så kommer de till stallarna för att prova ut, beror kanske lite på var man bor..
 
Jo, jag har varit i kontakt med henne x flera och det jag har velat är att hon ska komma ut till mig (är även en till i stallet som varit intresserad) men detta har varit omöjligt (bor ca 50 min från hörby). Det har även varit en massa strul ang att åka dit upp vilket gjort att jag tröttnat och numer letar sadel på annat håll. Tråkigt men sant.
Det var just därför jag blev förvånad att hon gör hembesök hos vissa, men inte alla. :mad:
 
Finns det inga ombud i din närhet ( kolla på deras hemsida)? Det är väl inte bara Maria som provar ut deras sadlar. Ang. hembesöket så hade jag nog tur eftersom hon hade besök inplanerade redan norr om Göteborg och hon tog mig och min häst på hemvägen. Det kanske hade varit svårare för mig att få upp henne från Skåne för ett enda besök...hur som helst är jag glad att hon kom och jag fick en sadel utprovad som min häst trivdes utmärkt med...
 
Jag bor i skåne så det är ingen landet runt resa för hennes del. Hon ville som sagt inte komma ut till mig "vi gör inte sånt längre" (hembesök alltså), så jag skulle komma till henne istället. Det var bara det att vid varje bestämt tillfälle så dök det upp något så hon ställde in besöket och hon tyckte att jag kunde ringa en annan dag istället. Flera ggr. Hon är den av återförsäljarna som är närmst mig.
 
Vad tråkigt att höra! Jag har förstått att de har mycket att göra, men bor du så nära så borde det kanske vara lättare att få till ett besök hos dig än hos mig...
 
Jag talade med en sadelmakare i dag och frågade henne om Dominus/Amerigo. Hon sa då att det in princip är samma bom som på Prestige, att tilverkarna samarbetar och så? Skillnaden är att Prestige har syntetiska bommar och Labelle trä, men att dom är uppbyggda ur samma princip...

Frågade då om dom var lika svängda som Prestige, och hon sa att det var dom, fast ¨många fick dom stoppade med jättehöga putor bak för att anpassas till en rakare rygg. Hon verkade inte tycka att just det där var så bra.... :smirk:

Men är det så? Är det alltså bara hästar åt det lite svankiga hållet som får ha dessa sadlar?? (Orättvist! :( )

Prestige är min favoritsadel, nu tyckte jag Dominus verkade bra och så blir jag kanske snytt på den med... :p
Ni som har, hur ser era hästar ut? :confused:
 
Har ännu inte fått min sadel ( väntar och längtar): min häst har ganska markerad manke,är inte särskilt svankryggig men ej heller lika rak över ryggen som din fux ( kollat fotona) och på honom satt en classic med kilbossor bäst.

Jag är ingen expert på Amerigo/ Dominus-sadlar men de har väl olika modeller som är avsedda för olika typer av hästar ( med olika ryggar)? För att få exakt svar så kanske du borde ringa till Rid- In, telenr på hemsidan ( för länk, se tidigare inlägg). Lycka till!
 
Jag är inte heller ngn expert men nog tycker jag att de ligger bättre på de av våra hästar som har lite mer svank än de med rak. Men som sagt, ring dem och hör!

Min Amerigo är ju rätt "platt" eller hur man ska förklara, det är ju en flatback fast i dressyrutförande.

F.ö tycker hag det är svårt med sadlar för vilken sadelmakare man än pratar med så har de ju alltid sitt/sina märken som de säljer och därför kan de prata illa om andra märken för att få sälja sitt eget. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 128
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Min ena islandshäst har en hopplös rygg att hitta sadel till. Jätte jättekort med stora bogblad och sen ganska rejält svängd också. Haft...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp