Bukefalos 28 år!

Amortering jordbruksfastighet

Narcissa

Trådstartare
Ni som har köpt gårdar som varit taxerade som jordbruksfastigheter, har ni behövt amortera?
Vad jag kan läsa mig till så är de fråntagna amorteringskrav? Eller?
 
Ni som har köpt gårdar som varit taxerade som jordbruksfastigheter, har ni behövt amortera?
Vad jag kan läsa mig till så är de fråntagna amorteringskrav? Eller?
Jag har haft jordbruksfastigheter, flera olika under åren och alltid amorterat på lånen. Om det skulle finnas något undantag i den nya lagstiftningen som kom förra året vet jag inte. För jag har som sagt alltid gjort det.
 
Nej amorteringskravet gäller inte lantbruksenheter. Sen kan såklart din bank kräva det ändå, men lagen gör det inte.
 
Jag har haft jordbruksfastigheter, flera olika under åren och alltid amorterat på lånen. Om det skulle finnas något undantag i den nya lagstiftningen som kom förra året vet jag inte. För jag har som sagt alltid gjort det.
Men frågan är om man måste?
 
Men frågan är om man måste?
Men om det inte finns ett lagkrav, så "måste" man inte amortera, annat än den yttersta toppen av eventuella topplån.

Men vissa banker, kan egentligen inte "hantera" (läs belåna) mindre jordbruksfastigheter, typ hästgårdar. Man har helt enkelt inte rutiner för att hantera den sortens fastighet vid kreditgivning. Banken saknar processer för att bedöma risker.
Då ramlar man in i samma kreditbedömning som om det vore en en vanlig villafastighet. Och då kommer den banken att vilja ha amortering som om det vore en vanlig villa.
Och banken väljer alltid sina kunder, man kan liksom inte överklaga, bara försöka förhandla.

Dessa banker har inga problem att hantera t.ex. "riktiga" kommersiella jordbruk, eller skogsfastigheter, utan det där dom där små-halvsmå (av typ bostadhus, ekonomibyggnad och 2-10 hektar bete och just ingen kommersiellt gångbar skog) som behandlas som vanliga villor.

Gå till en annan bank.

Skicka PM till mig, vilken bank det är som kräver amortering som villa, och vad det är för typ av fastighet som man gör så på, och var i landet, så kan jag skicka dig ett råd om vilka banker som kan vara värda att fråga istället.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Men om det inte finns ett lagkrav, så "måste" man inte amortera, annat än den yttersta toppen av eventuella topplån.

Men vissa banker, kan egentligen inte "hantera" (läs belåna) mindre jordbruksfastigheter, typ hästgårdar. Man har helt enkelt inte rutiner för att hantera den sortens fastighet vid kreditgivning. Banken saknar processer för att bedöma risker.
Då ramlar man in i samma kreditbedömning som om det vore en en vanlig villafastighet. Och då kommer den banken att vilja ha amortering som om det vore en vanlig villa.
Och banken väljer alltid sina kunder, man kan liksom inte överklaga, bara försöka förhandla.

Dessa banker har inga problem att hantera t.ex. "riktiga" kommersiella jordbruk, eller skogsfastigheter, utan det där dom där små-halvsmå (av typ bostadhus, ekonomibyggnad och 2-10 hektar bete och just ingen kommersiellt gångbar skog) som behandlas som vanliga villor.

Gå till en annan bank.

Skicka PM till mig, vilken bank det är som kräver amortering som villa, och vad det är för typ av fastighet som man gör så på, och var i landet, så kan jag skicka dig ett råd om vilka banker som kan vara värda att fråga istället.
Jag skickar pm. Detta gäller gård med 10 ha mark.
 
Men om det inte finns ett lagkrav, så "måste" man inte amortera, annat än den yttersta toppen av eventuella topplån.

Men vissa banker, kan egentligen inte "hantera" (läs belåna) mindre jordbruksfastigheter, typ hästgårdar. Man har helt enkelt inte rutiner för att hantera den sortens fastighet vid kreditgivning. Banken saknar processer för att bedöma risker.
Då ramlar man in i samma kreditbedömning som om det vore en en vanlig villafastighet. Och då kommer den banken att vilja ha amortering som om det vore en vanlig villa.
Och banken väljer alltid sina kunder, man kan liksom inte överklaga, bara försöka förhandla.

Dessa banker har inga problem att hantera t.ex. "riktiga" kommersiella jordbruk, eller skogsfastigheter, utan det där dom där små-halvsmå (av typ bostadhus, ekonomibyggnad och 2-10 hektar bete och just ingen kommersiellt gångbar skog) som behandlas som vanliga villor.

Gå till en annan bank.

Skicka PM till mig, vilken bank det är som kräver amortering som villa, och vad det är för typ av fastighet som man gör så på, och var i landet, så kan jag skicka dig ett råd om vilka banker som kan vara värda att fråga istället.

Njaa vi fick amorteringakrav när drygt 20 hektar obebyggd skog köptes, så inte vet jag om det handlar om att banker inte kan hantera "riktiga" jordbruksfastigheter. Det handlar nog mer om att de har som policy att kundera ska amortera på sina lån.
 
Njaa vi fick amorteringakrav när drygt 20 hektar obebyggd skog köptes, så inte vet jag om det handlar om att banker inte kan hantera "riktiga" jordbruksfastigheter. Det handlar nog mer om att de har som policy att kundera ska amortera på sina lån.
Det är ett slags både och.

Man måste skilja på vilja (policys, enskild kreditbedömning t.ex.), och att kunna (tekniska hinder, t.ex. ett IT-system som inte kan skilja mellan en bebyggd bostadsfastighet och bebyggd jordbruksfastighet t.ex.)

De banker som inte har byggt in "jordbruksfastigheter" som en särskild kategori, och möjligheten till flexibla villkor där amorteringsvillkoren kan variera beroende på objekt och låntagare, i sina system och regler, kommer att hantera alla fastigheter likadant.

Sedan så gör alltid varje bank en egen kreditbedömning av varje objekt och varje låntagare, och ger ett affärserbjudande som just den banken tycker är lämpligt vid just det tillfället. Och då kan erbjudandet innebära att banken vill ha amortering även om lagen säger att det inte är tvingande.
Detta oavsett om banken har IT-stöd för mer eller mindre amortering.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 177
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%...
2
Svar
34
· Visningar
4 214
Senast: t4bb3
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 385
Senast: Motacilla
·
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 518
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp