Författarinkomster utifrån bokformat

__sofia__

Trådstartare
Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket, köpta e-böcker från Amazon, köpta e-böcker från svenska bokhandlar, ljudböcker och e-böcker via abonnemangstjänst).

Hur skiljer det sig mellan vad författarna får i inkomst för böckerna? Vad ger författarna störst inkomst, och vad ger författarna minst inkomst?

Hur fungerar det för bibliotek, gör det någon skillnad för bibliotekets ekonomi om det är 1 eller 10 som läst samma bok ett år? Och ger det författarna något mer per läsning, eller får de bara för inköpet av boken?
 
Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket, köpta e-böcker från Amazon, köpta e-böcker från svenska bokhandlar, ljudböcker och e-böcker via abonnemangstjänst).

Hur skiljer det sig mellan vad författarna får i inkomst för böckerna? Vad ger författarna störst inkomst, och vad ger författarna minst inkomst?

Hur fungerar det för bibliotek, gör det någon skillnad för bibliotekets ekonomi om det är 1 eller 10 som läst samma bok ett år? Och ger det författarna något mer per läsning, eller får de bara för inköpet av boken?
Som författare får man uruselt betalt för ljudböckerna. För tryckta böcker får man royalty på försäljningen - c:a 50% som förskott när manuset levererats och sen oftast kvartalsvis sedan minimigarantin (förskottet) uppnåtts. Och det är royalty på det butikerna betalar för boken, inte vad köparen betalar.

Biblioteksutlåningen är en guldklimp som kan ge mer än försäljningen - inte minst om man skriver barnböcker, som är de som lånas ut mest. Kommer en bok upp i ett visst antal utlåningar, får man betalt för varje utlåning. Inga astronomiska summor men oftast en summa som "räddar" många författare i november/december. Man får 2 kr och 20 öre per utlån!
 
Skiljer det sig mellan om det är långa eller korta böcker? Är bibliotekets summor per bok, oavsett? Jag antar att ljudbokstjänsterna har betalning kopplad till tid?
 
Skiljer det sig mellan om det är långa eller korta böcker? Är bibliotekets summor per bok, oavsett? Jag antar att ljudbokstjänsterna har betalning kopplad till tid?
Oj, jag vet inte. Men man betalar mer i handeln för en ”lång” bok än en liten kort. Om det skiljer sig i biblioteksutlåningen vet jag inte, men jag tror det är samma oavsett längd.

Ljudboksersättni gen måste jag kolla upp!
 
så intressanta frågor och info!

Hur ligger det till med talböcker? Är royalty eller ersättning per lyssning samma som för ljudböcker eller skiljer det sig?
 
så intressanta frågor och info!

Hur ligger det till med talböcker? Är royalty eller ersättning per lyssning samma som för ljudböcker eller skiljer det sig?
Logiskt sett så borde det motsvara text-böcker. Eftersom uppläsningen i det fallet är en anpassning av skriven text, inte en ljudprodukt. Dessutom är det MTM som står för inläsningskostnaden, inte förlaget, så hur skulle de motivera att de ska ha en större del av kakan om det inte gör mer.

Men jag har ingen aning om det är så det är?
Men för att komplicera det hela görs väl de flesta talböcker nu som tal+text.
 
Vad ar skillnaden mellan talbocker och ljudbocker?
Talböcker är ett speciellt format för de med läsnedsättningar, exempelvis dyslexi eller blindhet. Kan vara vad som helst som försvårar läsning rent fysiskt, det gäller alltså inte för dem som ska lära sig språket t ex. Talböcker produceras av MTM (Myndigheten för tillgängliga medier) och har ett särskilt undantag i copyright-lagen, så vad jag vet så får alla böcker läsas in som talböcker. Det är via biblioteken som man kan bli registrerad för att få läsa talböcker.
 
Jag forstar att det ar skillnad pa vem som kan fa tag pa en "talbok", men, ar det nagon skillnad pa hur den ar jamfort med ljudbok? En ljudbok ar ju inlast, oftast utan andra ljud an lasaren's rost.
 
Talböcker är ett speciellt format för de med läsnedsättningar, exempelvis dyslexi eller blindhet. Kan vara vad som helst som försvårar läsning rent fysiskt, det gäller alltså inte för dem som ska lära sig språket t ex. Talböcker produceras av MTM (Myndigheten för tillgängliga medier) och har ett särskilt undantag i copyright-lagen, så vad jag vet så får alla böcker läsas in som talböcker. Det är via biblioteken som man kan bli registrerad för att få läsa talböcker.
Det finns nåt som heter Kopieringsfonden också. Kanske talböcker täcks av den? Därifrån kan man ansöka om ersättning varje år.
 
Jag forstar att det ar skillnad pa vem som kan fa tag pa en "talbok", men, ar det nagon skillnad pa hur den ar jamfort med ljudbok? En ljudbok ar ju inlast, oftast utan andra ljud an lasaren's rost.
De läser upp ISBN, lite inledande info om talboken såsom hur många kapitel och rubriker på hur många nivåer för att de ska gå att navigera även för någon som inte ser/ögonläser. Vissa äldre talböcker (med låg efterfrågan) är talsyntes. Det var ju innan talsyntes fanns tillgänglig för gemene person. Utbudet av fackböcker är stort. Det är ju till för att möjliggöra studier på alla utbildningsnivåer så där upplever jag utbudet mycket bredare än bland ljudböcker.
 
Jag forstar att det ar skillnad pa vem som kan fa tag pa en "talbok", men, ar det nagon skillnad pa hur den ar jamfort med ljudbok? En ljudbok ar ju inlast, oftast utan andra ljud an lasaren's rost.
Generellt sägs det väl att talböcker är "torrare". De är inlästa för att vara tydliga, formatet är även så att det ska vara lätt att sakta ner tempot och dylikt. De brukar inte vara underhållande på samma sätt som kommersiella ljudböcker kan vara med olika röster för olika karaktärer exempelvis, så gör de inte i talböcker. I talböcker blir hela sidan inläst, även sidnr blir upplästa (så var det åtminstone förut). Om boken blir läst på datorn eller mobilen brukar det gå att ha text samtidigt. En del böcker blir även inlästa med talsyntes numera.
 
Så vitt jag vet är det bara svenska författare och översättare som får biblioteksersättning.
Så lånar man mycket utländsk skönlitteratur på andra språk blir det inga inkomster till författaren.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 819
Kultur Jag läser mycket ofta och jämt. Tyvärr uteblir mina biblioteksbesök då jag inte vill mecka mig in till staden och mitt lokala bibliotek...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 178
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp