Bukefalos 28 år!

Amstaff blandras valp

Sv: Amstaff blandras valp

Hundar är inte elaka. Elakhet är en mänsklig värdering.

De kan däremot vara mer eller mindre svåra att uppfostra och det finns definitivt farliga amstaffar, bulldoggar och rottisar.
Har man inte träffat någon så har man helt enkelt inte träffat tillräckligt med hundar eller så är man för okunnig för att förstå vilka av hundarna man mött som är riskabla och varför de är det.

Det är ren idioti att hymla om den saken. Det är mycket bättre att begripa vad man har i kopplet.

Då har jag inte ens nämnt att de flesta hundar som används i blandrasavel inte ska avlas på alls. Hur många rottisar som blandrasavlas har gjort mentaltest till exempel?(med gott resultat?)
 
Sv: Amstaff blandras valp

KL

Jag har en hane som mest troligt är Amstaff/Rottweiler. Han är en omplacering, kom till mig när han var 11 månader och jag är hans 5:e hem. Så var jag står i frågan om att födda upp fler Amstaffblandningar till en minst sagt osäker framtid ? :rage: :banghead:

Han är i alla fall lite drygt 5 år gammal nu, ligger gissningsvis runt 55 cm i mankhöjd och väger runt 30 kilo. Numera är han faktiskt en ganska rolig hund att ha att göra med, lätt att motivera och lätt att lära. En extrem personlighet och världens myspropp som helst ska ligga nära, nära. :)

Resan hit har dock varit rätt lång, även om det hade kunnat vara mycket värre. Han var helt omöjlig att lämna ensam, tuggade sönder allt från skor till dörrkarmar till garderober. Drog som en galning, juckade på allt (och alla), kissade inne och sånt trevligt.

Däremot fungerade han med andra hundar - tills han blev könsmogen. Numera fungerar han oftast med tikar och kastrerade hanar om han får träffa dem på ett vettigt sätt. Okastrerade hanar kan han lära sig tolerera, ex. har han bott med mammas sambos hanhund när jag varit hemma och hälsat på men jag lämnar dem inte ensamma utan uppsikt.

Dessutom är han en dålig kombination av vakt och en viss osäkerhet. Därmed fungerar han inte heller klockrent med människor som han upplever som hotfulla. Inget som inte går att hantera lyckligtvis, han har aldrig visat några tendenser att bita men han börjar skälla om man inte avleder honom vilket såklart kan upplevas som skrämmande.

Trots allt det älskar jag honom högt, ångrar honom inte för en sekund men skulle för allt i världen inte rekommendera någon samma blandning eller att någon avlar fram fler individer.

Sen angående diskussionen huruvida man kallar sin hund kamphund så brukar det nog bero på situationen och sammanhang hur jag gör personligen. Men generellt så menar och använder jag nog snarare kamphundsras än bara kamphund. För mig är en kamphund, vallhund, jakthund, en hund som används till det ändamålet.

Jag alltid utgått från att folk som undrat om min familjs hundar var jakthundar velat veta om de användes i jakt, att de var av jakthundsras visste de för det mesta redan. Enligt samma princip ser jag egentligen inte grannens labrador som en jakthund, eftersom den inte jagas, fast labrador är en jaktras. Känns därför lika fel att kalla min hund för kamphund som det känns att kalla honom för brukshund. Fast jag inte har några problem med att säga att Amstaff är en kamphundras och jag är väl insatt i dess historiska bakgrund och vilken påverkan arvet har på rasen.

Därmed inte sagt att jag har rätt, det finns säker många som säger jakthund om alla raser som historisk används till jakt även om de inte används i jakt. Och de som säger jakthund fast de egentligen menar och syftar på jakthundras. Att sedan fler reagerar när man säger kamphund beror väl på att kamphund har fått en sån negativ innebörd. Kamphund verkar för många synonymt med blodtörstigt monster som sliter allt som kommer i dess väg stycken, det finns inga nyanser. Till och med kamplust har i visas ögon blivit något hemskt fast det inte alls bara återfinns hos kamphundraserna och att kamp utgör en utmärkt belöning.

Det jag skulle tycka vara en intressant diskussion är väl när en ras slutar att definieras av ett ändamål det inte längre avlas för uppfylla? Och då syftar jag inte specifikt på just kamphundraserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff blandras valp

dsc-0552.jpg

Och här är en bild på muppen. :)
 
Sv: Amstaff blandras valp

Det har jag, Inte amerikansk bulldog, jag har aldrig träffat någon, men rottisar och amstaffar - ja. Oftast en kombination av skräpavel och felfostran.

Jag skulle tro att många som skriver i den här tråden också har träffat på såna exemplar.

Räcker upp handen och säger jag med. Jag har träffat en feg amstaffblanding (med god uppväxt så rädslans är medfödd) som inte dara sig speciellt länge för att visa munnen om hon känner sig trängd.

Och två Rottisar varav den ena är så dominant att ägaren lagt ner alla försök till att arbeta med hunden i närheten av andra, denna hund är visserligen den ägarens första hund men hon har i princip bott på hundklubben sedan hunden var valp men ändå inte fått full kontroll på problemet. Nu ska det väl sägas att denna Rottisar är ordentligt stor även för att vara Rottis och tjejen som äger hu den är relativt liten så hon har lite svårt att bara gå iväg med hunden som vill hävda sig mot allt och alla.

Rottis nr 2 var avlad på "hårdare" individer och skulle användas i ipo men hunden visade mer och större rädslor hela tiden och blev rent farlig. Även denna var stor, extremt stor och en hund utan bithämningar som är ca 165- 170 cm när den står på bakbenen och har okontrollerade och oförutsägbara rädslor är inget man vill hålla i sitt koppel. Denna hund fick som ni förstå tas ner.

Men dessa hundar är bra exempel på att hur duktig man än är så kan man inte alltid få hundar till det man vill. Hund nr 1 har en ägare som är uppvuxen med större hundar och besöker hundklubbar med jämna mellanrum

Hund nr 2 har visserligen en ung och oerfaren ägare men en ägare som verkligen haft god kontakt med uppfödare och instruktörer hela hundens liv.

Hund nr 3 hade en väldigt erfaren ägare som tävlar elitklasser i flera olika grenar.
 
Sv: Amstaff blandras valp

Hundar är inte elaka. Elakhet är en mänsklig värdering.

De kan däremot vara mer eller mindre svåra att uppfostra och det finns definitivt farliga amstaffar, bulldoggar och rottisar.
Har man inte träffat någon så har man helt enkelt inte träffat tillräckligt med hundar eller så är man för okunnig för att förstå vilka av hundarna man mött som är riskabla och varför de är det.

Det är ren idioti att hymla om den saken. Det är mycket bättre att begripa vad man har i kopplet.


:bow::bow: +Viva och Is


Jag kunde inte halla med mer. Dessutom kan jag beratta att min stora rottis tjej definitivt tillhor de rottisar som skulle kunna ha blivit farlig. Hon ar mycket sjalvsaker och oerhort 'willing to please'. Det later superbra att ha en hund med mycket "will to please", men da har man inte tankt igenom exact vad det innebar. Att hon ar "willing to please" gor ocksa att hon tror att hon vet vad man vill ... och forsoker hjalpa till innan man hinner saga till.:cautious:
Jag maste alltid (och jag menar ALLTID) ha ett oga pa henne, eller atminstone alltid vara medveten om var hon ar och tanka pa varje situation om jag behover sysselsatta henne (ett aktivt "ligg" eller "stanna kvar" racker) sa hon inte far for sig att "hjalpa" dar ingen hjalp behovs eller ar onskvard.

Hon kan titta pa hur en agare jobbar med sin hund pa hundklubben och "tjafsar" med hunden. "Men kom nu Fido. Kom hit sa jag ju. Fido, komsi, komsi, sluta springa runt" ... och om jag da inte ger min tjej ett uppdrag (ligg, sitt, ga fot, eller vad som helst) sa springer hon over for att valla Fido dit Fido's agare vill ha honom.:o (Fido's agare var inte lycklig. Alls. Fido fattade dock Mandy's "boddy slam" och ratade in sig i ledet direkt. Faktum ar att Fido har varit oerhort mycket snabbare pa inkallning efterat:p)
Aven de "bra" hundarna av de lite tuffare raserna ar inte alltid latta ... att ha latt att lara innebar ocksa att de fort lar sig nar de inte behover lyssna ... eller nar de kan "mopsa" sig. Det ar ett stort ansvar att ha en sadan hund ...
 
Sv: Amstaff blandras valp

Jag upplever hundar av de raser som finns i din, som oftast väldigt trevliga och sociala med människor! Amstaffen inte minst! MEN problemen brukar komma i umgänget med andra hundar, framförallt hundar av samma kön, hundar de inte känner. Jag tycks minnas en användare här på Buke som själv är mycket seriös uppfödare av Amstaff, som beskrev just detta på ett sansat och klokt sätt, utan omsvep eller bortförklaringar. Hon berättade till och med att hon inte kan lämna två av sina tikar ensamma i samma rum när hon åker bort, då är en av dem död eller svårt skadad när hon kommer hem.

Därför tror jag det viktigaste du kan göra nu, är att hänga på t.ex. Brukshundsklubben så mycket du bara hinner och kan - dels för att det är roligt för hunden och dig, dels för att ni där får både hjälp och en massa social träning. Inte bara valpkurs utan fortsättningskurser också. Det är ju främst när valpen inte är valp längre utan hormoner etc börjar flöda, som den träningen är som viktigast.
Lycka till!

Jag minns i alla fall ett par såna trådar... Erfarna amstaffentusiaster som brann för rasen men varnade för avigsidorna. De fick mothugg av nyblivna ägare till ännu-ej-könsmogna staffar som envist hävdade att de erfarna inte hade en aaaaning om vad de talade om.:banghead:
 
Sv: Amstaff blandras valp

Jag minns i alla fall ett par såna trådar... Erfarna amstaffentusiaster som brann för rasen men varnade för avigsidorna. De fick mothugg av nyblivna ägare till ännu-ej-könsmogna staffar som envist hävdade att de erfarna inte hade en aaaaning om vad de talade om.:banghead:

Det är ständigt återkommande hund hundfora. De som vet blir anklagade för att ha fördomar o att man gått på pressens lögner. Hundarna missförstådda o behöver bara mycket kärlek, dessa (ofta unga tjejer) skall minsann bevisa att de minsann är stora pussgurkor som inte skulle kunna göra en fluga förnär, ännu mindre äta små barn till frukost.
 
Sv: Amstaff blandras valp

Grattis till en liten (?) sötnos...

Grannen hade två stycken amstaff/staffe hundar, den ena var renrasig (TROR de va ren staffe) , den andra hade då alltså lite (?) amstaff i sej med.

MKT trevliga hundar... Hur gosiga som helst, en tik och en hanhund i en barnfamilj. Hundarna gick lösa på "tomten" (uteplats till lägenhet) säkert till hundräddas förtret (dock helt obefogat då de inte lämnade "tomten") ...

Sen där pappa bodde innan var det en tjej som hade 4 eller 5 hundar, där 2 var renrasiga amstaff eller staffe (ja jag tycker de är lika, därav inte "lärt" mej skillnaden, jag tror att staffe är mindre än amstaff ?) Hon hade även en papillon, BCkorsning och nån ras till (om hon nu hade 5 eller hade haft 5)

Inga som helst konstigheter med dessa hundar OCH andra hundar....

Tror många i den här tråden skulle behöva besöka huvudstaden lite oftare så de ser att "kamphundar" FUNKAR i samhället de med...
 
Sv: Amstaff blandras valp

Många av de som skriver i tråden har gjort egna misstag med tidigare hundar och önskar att någon talat om för dem när hunden var valp hur de skulle göra.

Det har jag, Inte amerikansk bulldog, jag har aldrig träffat någon, men rottisar och amstaffar - ja. Oftast en kombination av skräpavel och felfostran.

Jag skulle tro att många som skriver i den här tråden också har träffat på såna exemplar.

Håller med båda. Jag har träffat en del liknande korsningar, och de har verkligen varit ren skitavel. Oseriösa säljare och väldigt okunniga köpare. Ens åsikter färgas ju ganska starkt av vad man sett tidigare.
 
Sv: Amstaff blandras valp

Grattis till en liten (?) sötnos...

Grannen hade två stycken amstaff/staffe hundar, den ena var renrasig (TROR de va ren staffe) , den andra hade då alltså lite (?) amstaff i sej med.

MKT trevliga hundar... Hur gosiga som helst, en tik och en hanhund i en barnfamilj. Hundarna gick lösa på "tomten" (uteplats till lägenhet) säkert till hundräddas förtret (dock helt obefogat då de inte lämnade "tomten") ...

Sen där pappa bodde innan var det en tjej som hade 4 eller 5 hundar, där 2 var renrasiga amstaff eller staffe (ja jag tycker de är lika, därav inte "lärt" mej skillnaden, jag tror att staffe är mindre än amstaff ?) Hon hade även en papillon, BCkorsning och nån ras till (om hon nu hade 5 eller hade haft 5)

Inga som helst konstigheter med dessa hundar OCH andra hundar....

Tror många i den här tråden skulle behöva besöka huvudstaden lite oftare så de ser att "kamphundar" FUNKAR i samhället de med...

Jag tror att du har missat att många här är väldigt erfarna med dessa raser, till skillnad till fråndig som tydligen inte ens kan skilja på en staffe och en amstaff.

De kan vara väldigt trevliga, jag känner massvis med trevliga amstaffs staffar,pitbulls och rottisar. Men jag har även sett baksidan, mentalt kassa, aggressiva och feluppfostrade. Jag har träffat hundar som har dödat andra hundar, hundar som bitit folk och dom varit riktigt,riktigt otäcka.tt mörka om rasspecifika svårighet är ungefär som att mörka att en jakthund gärna jagar.
 
Sv: Amstaff blandras valp

Jag tror att du har missat att många här är väldigt erfarna med dessa raser, till skillnad till fråndig som tydligen inte ens kan skilja på en staffe och en amstaff.

De kan vara väldigt trevliga, jag känner massvis med trevliga amstaffs staffar,pitbulls och rottisar. Men jag har även sett baksidan, mentalt kassa, aggressiva och feluppfostrade. Jag har träffat hundar som har dödat andra hundar, hundar som bitit folk och dom varit riktigt,riktigt otäcka.tt mörka om rasspecifika svårighet är ungefär som att mörka att en jakthund gärna jagar.

:banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Amstaff blandras valp


Varför slår du huvudet i väggen när någon skriver ett väldigt bra och välskriven förklaring för dig?

Tycker Escodobes jämförelse med jakthundar var klockren. Det är ju ingen här som säger att raserna är dåliga eller att det inte finns bra individer för det gör det. det finns en uppsjö av trevliga individer av dessa raser Men som någon sa att kombinera raserna är inte en bra ide av flera olika anledningar. Att dessutom inte ta till sig om kunskapen att dessa hundars ursprung är ingen bra ide. hundarna kräver sina förare och de, precis som alla andra framavlade raser har kvar mycket av den prägel som vi människor faktiskt en gång har avlat fram dem för. I dessa hundars fall är det inte ens speciellt långt bak i tiden (med tanke på att det framförallt i vissa andra länder fortfarande avlas för det dessa hundar en gång var tänkt till) av den anledningen är man något naiv om man tror att man kan med kärlek älska bort medfödda instinkter. Detta betyder inte att hundarna inte kan funka i samhället, men det är ju ingen nackdel att förstå vad som kan ligga rotat lång där inne i hundens huvud .

Om vi återgår till jakthundsexemplet så har jag (min sambo) en gammal jämttik. Underbar tik som fungerar fint att ha lös hemma på gården och verken boskap eller sällskapsdjur blir jagade här hemma men detta betyder inte att hon saknar jaktinstinkterna bara att vi kan kontrollera dem till en viss mån. Kommet det en älg (eller ekorre :banghead:) så har vår så kallade kontroll försvunnit i ett trollslag trots att folk som träffar henne hemma kan svära på att hunden måste vara helt jaktren.

det jag vill säga är att bra uppfostran kan dölja mycket men det är just att dölja det handlar om för instinkterna finns där och vi kan bara dölja/kontrolera dem för att vi vet att dom är där.
 
Sv: Amstaff blandras valp

Varför dunkar du huvudet i väggen?
Jag har lätt räknat träffat ett par hundra hundar av raserna eller blandraser av de jag räknade upp.
Allt ifrån tjänstehundar,tävlingshundar och sådana med full pott på korningen.
Men även hundar som aktivt använts i hundkamper eller helt enkelt bara haft oturen att hamna hos någon som tror "hunden blir vad man gör den till" med tragiskt resultat.

Jag har till exempel själv haft rottweiler och mentalttestat honom för att man ska kunna utvärdera avelsarbetet. Sådant är viktig.
VET man hundens förutsättningar så är det mycket lättare att få en trevlig och välfungerande hund.

Fråga vinthundsägare om de behöver lägga ned mer jobb på sina hundars inkallning än vad tex sheltieägarna i genomsnitt behöver göra eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff blandras valp

TS frågade om det fanns någon med liknade hund eller erfarenheter och Corzette gav henne en. Tråden har kommit att handla om rasernas vara eller inte vara och dess problem och ägarattityder.

*KL
Kanske dags att starta en annan tråd till den diskussionen? Eller flytta över den till den tråd som nyligen var igång ( om rasförbud och problemen runt vissa raser)

Jag är själv starkt emot både blandrasavel, okontollerad avel ( även med renrasiga hundar) och är mycket kritisk till flera av dessa raser. Tycker det är jättebra att diskussionen runt raserna finns för den behövs verkligen men tycker den har hamnat i fel tråd. TS måste kunna få allsidiga storys utan att det ska börja huggas. Ingen i den här tråden (men det har sagts i andra trådar om ämnet) har sagt att de här raserna eller korsningarna är helt problemfria eller helt förnekat svårigheterna så det behöver väl knappast ältas en hundrade gång.
 
Sv: Amstaff blandras valp

kl
Förlåt TS att vi har tagit över din tråd. Man rycks med så lätt :down:
 
Sv: Amstaff blandras valp

Det var inte meningen att få någon att ta illa vid sig och är det så att man känner sig illa bemött så ber jag om ursäkt för det var inte meningen.

Jag tar det här svaret istället och nöjer mig med att önska dig all lycka till med självinsikten framöver.

I övrigt svarar jag inte mer då jag inte kan tillföra ämnet av tråden något.
 
Sv: Amstaff blandras valp

Har vuxit upp med blandrashundar (omplacerade) och de kan absolut bli trevlig hundar. Det jobbiga är att man aldrig vet.

Det har också en väldigt stor betydelse vad för typ av blandras det är.
Skulle absolut inte vilja ha en blandras mellan en hund med stark jaktinstinkt och en med väldigt stor kamplust. Amstaff/rottis kan bi en trevlig hund men kan också bli en nervös, vaktande hund vilket inte är särskilt önskvärt.
Skulle hellre blanda typ vallhund med vallhund eller något med instinkter om inte arbetar mot varann om jag skulle välja en blandras.
 
Sv: Amstaff blandras valp

Okej, okej, jag ber om ursäkt för vad jag sa, jag skulle ha uttryckt mig på ett vänligare sätt.

Jag är dock väldigt trött på den oförlåtande och aggressiva attityden mot nya och ofta yngre användare, vilket är vad jag försöker uttrycka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
535
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 292
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
831
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 384
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp