Amsterdam på drygt tre timmar

Philosophia

Trådstartare
Jag har några timmar att slå ihjäl när jag är i Nederländerna i augusti. På hemvägen skulle jag ha möjlighet att stanna till drygt 3 timmar i Amsterdam där jag aldrig har varit, istället för att sitta och vänta på att flyget ska gå. Hinner jag göra något eller blir det bara stressigt?

van Gogh-museet ligger ca. 3 km promenadväg från tågstationen och idealt (inbillar jag mig) vore att ta en promenad dit och kika på omgivningen, tillbringa en timme på museet och sedan traska tillbaka till stationen. Jag reser enbart med handbagage. Låter det naivt eller brukar det vara långa köer för att få biljett som t.ex. på Uffizierna i Florens (jag inbillar mig dock inte att jag ska hinna gå igenom hela museet på en timme)?

Andra tips på vad jag annars kan göra tre timmar i Amsterdam?
 
Sv: Amsterdam på drygt tre timmar

Jag kan inte bedöma hur realistiskt det hela är tidsmässigt, men så vitt jag kan minnas var köerna inte monstruösa till van Gogh-museet. Om inte annat är ju Amsterdam en väldigt trevlig stad att strosa runt i. Mycket promenadvänlig och arkitektoniskt intressant.
 
Sv: Amsterdam på drygt tre timmar

När jag var på van Gogh museet var det ingen kö, fast det var i februari på förmiddagen. Men det tar ändå lite tid att gå in för de har metalldetektor och så.
 
Sv: Amsterdam på drygt tre timmar

Beroende på köläget, så kan van Gogh-museet absolut funka. Du kan ju också planera besöket lite i förväg så att du kan gå rakt på det du är mest intresserad av.

Sen är ju Amsterdam lite speciellt utseendemässigt med kanalerna och hur husfasaderna ser. Jag hade nog med hjälp av karta snarare tagit mig till motsv gamla stan och promenerat och ätit lunch på uteservering.

Men jag är också väldigt, väldigt förtjust i just hur fasaderna och kanalerna ser ut. Om du är varmt specialintresserad av just van Gogh, är det så klart ett bättre alternativ att gå till museet.

Det är ju bra att du åker tåg, det är ju mycket mer tidseffektivt än flyg.
 
Sv: Amsterdam på drygt tre timmar

*KL*

Jag är förstås väldigt nyfiken även på kanalerna och husfasaderna, så jag kan mer än gott nöja mig med det. Men samtidigt så började jag min akademiska bana som konstvetare, så van Gogh-museet skulle jag verkligen vilja se. Frågan är dock om jag kommer att känna mig besviken när jag inte hinner se allt.

Petruska: Tyvärr är tågresan bara mellan Amersfoort - Amsterdam. Hem från Amsterdam så flyger jag. Jag hade egentligen planerat att åka tåg då jag föredrar det av många skäl. Men det fungerade inte tidsmässigt för min hundvakt. Det hade dock känts extra angeläget att ta tåget vid den här resan eftersom mitt ärende till Nederländerna gäller en konferens om klimatförändringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp